Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita, joita ihmettelette nykyvaatteissa?

Vierailija
18.05.2017 |

Mä yritin etsiä tänään takkia ja huomasin, että lähes kaikissa takeissa on hihoissa sellainen n. 15 cm pitkä "jatkopala" erikseen ommeltuna hihansuuhun. Miksi ihmeessä? Eikö olisi helpompi tehdä koko hihaa yhdestä kangaspalasta? Säästääkö se jotenkin kangasta verrattuna pitemmän hihan leikkaamiseen, vai onko siihen ihan joku "oikea" syy? Omissa vanhemmissa takeissa ei tätä jatkopalaa ole missään.

Kommentit (329)

Vierailija
201/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka ihmettelit kiinni ommeltuja taskuja..

Sillä keinoin halutaan säilyttää vaatteessa ryhti, ettei taskut ala löpsöttämään. Vaatettahan saattaa sovittaa monikin ja jatkuva käsien tunkeminen taskuun saattaa saada vaatteen näyttämään ei niin uudelle enää. Ennen taskut oli kiinni lähinnä bleisereissä, nykyään joskus muissakin takeissa. Joskus olen nähnyt myös että esim uuden takin halkio on pienellä tikillä ommeltu kiinni ettei ala löpsöttämään.

Ja nämä tikithän on tarkoitettu poistettavaksi itse kotona sitten kun se vaate on ostettu! Silti näkee ihmisillä paljon mm. takaa kiinni jätettyjä halkioita.

Mä olen aina luullut, että jos tasku on ommeltu kiinni, se on koristetasku, eikä sitä saa avattua, ainakaan nätisti, koska ei nykyvaatteisiin saa vaihdettua edes vetoketjua ilman että purkaa puoli takkia. On yritetty joskus, kun uusi vetoketju on hajonnut. Kiitos, nyt tiedän paremmin.

Vierailija
202/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikku pojille ei löydä kivoja vaatteita. Joko harmaata tai mustaa, jos jotain väriä niin joku vihaisen ilmeinen hahmo kuvassa, ryhmä hau ei sentään vihainen. Tummia värejä vain.

Eilen ostin itselle pari kivaa kesävaatetta, sitten ei voinut olla huomaamatta niitä lukemattomia ihania kesävaatteita tytöille, löysinkin pari ihanaa kesävaatetta myös tytölle, sitten tuli mieleen et poikakin tarvisi ainakin housuja, no poikien vaatteet, ihan eritavalla esillä, pienempi valikoima, housuja ei löytynyt yhtään kevyen väristä tai kirkasta, kaikki raskaita, kesävaatteita taisi olla parit shortsit, urheilu shortseja molemmat. Toinen tumman sininen lähes mustat. Toinen oli jalkapalloiluvaate, ihan ok sininen, mutta mukana paita, ja t-paitoja on jo niin paljon.

Olen ollut liian usein tässä tilanteessa että pojille ei ole mitään kivoja vaatteita edellisen kerran joulun alla tuskailin samaa.

En halua pukea alle 3vuotiasta, iloista pikku poikaa synkkiin vaatteisiin. Vauvpillekkin vaikea löytää kivoja vaatteita. Väriä pojille, ei tarvi pastellisävyä tai pinkkiä, on niitä muitakin.

Pojan lempihousut on keltaiset haluaisi aina pukea ne, enkä ihmettele muut on sinisen-harmaan-mustan värisiä. Oli oikea aarre kun löysin kerrankin iloisen väriset housut.

Sama tuskailu täällä! 4-vuotias poikani jopa suuttui minulle, kun laitoin punaiset housut eikä hänellä ole kuin sinisiä, harmaita ja mustia.

Minun haukansilmäni yrittää bongata väripilkkuja lapsen vaatekaappiin. Hm:llä ainakin löytyy jotain ja Skidistä. Zalandolta jos tilaan itselleni, niin vilkaisen löytyykö lapselle jotain. Saatan ostaa varastoonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyöritykset rääsyssä kuin rääsyssä. Meidän nuorten kesken tällaisia edestä nyöritettyjä, tissivaon paljastavia paitoja kutsutaan lorttonarupaidoiksi.

-15v

Kukaan 15v ei sano "meidän nuorten kesken" ja keksit samalla itse tuon huonosti suussa pyörähtävän ja siksi puhekielessä käyttökelvottoman yhdyssanahirviön.

Vierailija
204/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alushousuissa pitäisi olla eri kokoisille pakaroille omat kuppikoot kuten rintaliiveissä. On yhtä tuskaa kun reilu koko, jopa löysä, puet päälle ja kappas, pakaravako näkyy takaa kun ahteri ei sovi housuihin. Tai housuissa on vain vähän kangasta joka jotenkin pikaliimalla kai pysyttelee muiden pakaroiden päällä, mutta ei minulla, vaan kerääntyy vakoon eli käytännössä erittäin epämukavat stringit..

Haarapituus ja pakarakuppikoko. Ne kun saisi niin löytäisi aina täydelliset alushousut.

Ai niin ja ne pienet lahkeelliset sortsipikkarit. Jos on vähänkin reittä niin ne pienet söpöt lahkeet pingahtavat samantien ylös, ja sinulla on reisien ympärillä parin sentin rullat ylimääräistä kangasta. Siihen sit ohuet housut tai hame päälle.. ja on pikkarinrajaa vaikka muille jakaa ja ihan uusissa paikoissa!

Entä missä ovat vuoret takeista ja jakuista? Olisi kai liian kallista ommella takkeihin vuorikangas..

Vierailija
205/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä keinoin halutaan säilyttää vaatteessa ryhti, ettei taskut ala löpsöttämään. Vaatettahan saattaa sovittaa monikin ja jatkuva käsien tunkeminen taskuun saattaa saada vaatteen näyttämään ei niin uudelle enää. Ennen taskut oli kiinni lähinnä bleisereissä, nykyään joskus muissakin takeissa. Joskus olen nähnyt myös että esim uuden takin halkio on pienellä tikillä ommeltu kiinni ettei ala löpsöttämään.

Ja nämä tikithän on tarkoitettu poistettavaksi itse kotona sitten kun se vaate on ostettu! Silti näkee ihmisillä paljon mm. takaa kiinni jätettyjä halkioita.

Sinänsä huvittavaa, että klassisen brittiläisen yläluokan pukeutumiskoodiin kuuluu, että liian uuden näköinen vaate henkii nousukkuutta eli on hyvän maun vastainen.  Oppaan mukaan herrasmiehen puku pitäisikin ensin antaa miespalvelijan käyttöön sisäänajettavaksi, ja taskut täyttää pienillä kivillä, jotta niistä saadaan uutuuden kireys pois...

Hmm. Sittenhän nykyvaatteet onkin kuin yläluokalle tehtyjä, eivät näytä uusilta enää ekan pesun jälkeen. Eivät tosin myöskään laadukkailta :´D

Vierailija
206/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää myös kalliit vaatteet, joista jo kaupassa saumat ratkeilee ja nappeja on irronnut. Nykyisin hinta ei takaa laatua. Aiemmin kun osti kalliimman vaatteen, sen tiesi kestävän kauan, on siis laadukkaampaa materiaalia. Halpiskaupoissa en enää paljon käy, vaatteet on aika kertakäyttöisiä, ei kestä pesua, yhtään kertaa. Vaikka tuntuu, että sama olisi käydä, kun ei kalliimmatkaan vaatteet kestä.

Vierailija
207/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina luullut, että jos tasku on ommeltu kiinni, se on koristetasku, eikä sitä saa avattua, ainakaan nätisti, koska ei nykyvaatteisiin saa vaihdettua edes vetoketjua ilman että purkaa puoli takkia. On yritetty joskus, kun uusi vetoketju on hajonnut. Kiitos, nyt tiedän paremmin.

On ne joskus koristetaskuja, joten kannattaa kokeilla sisäpuolelta, onko siellä taskua tai työntää sormi sinne taskuun - oikeaan taskuun saa yleensä sormen lykättyä, mutta koristetasku on tikattu umpeen.

Koristetaskut on muuten typerintä ikinä. Ja niitä on vain naisten vaatteissa.

Vierailija
208/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää nämä kireät housut, jotka ihan soivat päällä. Teinistä mummoon niitä käytetään. Hassuimmat ne ovat kaikenmuotoisissa jaloissa keski-ikäisillä ja pukumiehillä. Kuin sukkahousut mammalla kuin mammalla ja trendikkäillä pukumiehillä. Miksi housujen pitää näyttää sukkapöksyiltä?

Vierailija
209/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä keinoin halutaan säilyttää vaatteessa ryhti, ettei taskut ala löpsöttämään. Vaatettahan saattaa sovittaa monikin ja jatkuva käsien tunkeminen taskuun saattaa saada vaatteen näyttämään ei niin uudelle enää.

Sinänsä huvittavaa, että klassisen brittiläisen yläluokan pukeutumiskoodiin kuuluu, että liian uuden näköinen vaate henkii nousukkuutta eli on hyvän maun vastainen.  Oppaan mukaan herrasmiehen puku pitäisikin ensin antaa miespalvelijan käyttöön sisäänajettavaksi, ja taskut täyttää pienillä kivillä, jotta niistä saadaan uutuuden kireys pois...

(koetan korjata tämän sen kommentin alle, johon yritin vastata )

Vierailija
210/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen oma ongelma: pikkareiden haarakiila on joko liian lyhyt tai perseen puolella. Olen kohtuu sirorakentainen mutta perse on isohko ja se vie sen haarakiilan sinne perseen puolelle ja toosan kohdalla on vain se yksinkertainen kangas. Runsaasta valkovuodosta kärsivänä sitä valkovuoto löytyy myös sitten päällishousuista:( Sloggin maxeissa se haarakiila on toistaiseksi ainoina pikkareina oikeassa kohdassa mutta niissä taas reisille ei ole tilaa olla mukavasti niissä jalkarei'issä

Apua, kuuluisko se tuplakangas olla pimpsan kohdalla? Siis niinkun tosi edessä?

Siinä tapauksessa mullakin persaus vie tilan alkkareista...

Vierailija
211/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt jostain hameiden taskuista ne tikit kiinni, koska en käytä niitä. Eivät ala törröttää turhaan.

Vierailija
212/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Kiinassa tehty on täyttä paskaa! Mulla on eräs lempivaate, olen ostanut joka vuosi 5v ajan uuden tällaisen. Kaksi viimeksi ostettua ovat aluksi vaikuttaneet hyvältä, mutta ovatkin paljastuneet laadultaan aivan susiksi: leikkaukset on miten sattuu, saumat "kiertää", kangas lörpsähtää ja nukkaantuu... Katsoin lappuja tarkemmin, niin valmistus oli siirretty Kiinaan >:( Aiemmat kappaleet oli tehty jossain Euroopan maassa.

Vierailija
213/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai miehillä puvuntakkeja joissa on merkkilappu vielä kiinni hihassa.

Vierailija
214/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin tänään hakea kaupoista kävelykenkiä goretex tai vastaavalla kosteussuojalla...ei myydä...väärä vuodenaika...vasta syksyllä saa...mutta mä tarvitsen ne kengät nyt, kun vanhat hajalla. Kaupoissa vain ei oota....

Vierailija
215/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua pillimallin verkkareita ja collegehousuja. Mikä järki siinä on? Nuo vaatteethan on tarkoitettu rentoon menoon eikä mihinkään perseen esittelyyn.

Tänään katselin kaupungilla ihmisten pukeutumista ja totesin, että ihmiset ovat toistensa klooneja. Naisilla trikoot ja lenkkarit ilman sukkia, pilottitakki ja pötköt naamalla.

Miehillä sama, paitsi pillifarkut tai pilliverkkarit eikä pötköjä.

Mitkä pötköt?

Sellaset paksut kulmakarvat. Ihan kuin olisi naamaan kiinnitetty silmien päälle joku elukka.

Vierailija
216/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet muuten kivat sifonkiset paidat (hihoilla tai ilman) ovat takaa ihan ylipitkiä. Mikä sen yli takapuolen ja aina johonkin puoleen reiteen ulottuvan kangaläpän idea oikein on??

Vierailija
217/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan monia ketjussa esiinnostettuja seikkoja, mitäpä niitä toistamaan.

Yksi asia minua kuitenkin aina kummastuttaa kun lukee vaatteita koskevia keskusteluja. Miten ihmeessä te saatte vaatteet rikki niin nopeasti!

Olenko itse sitten jotenkin kummallinen vai onko minulla vain käsittämättömän hyvä tuuri kun en saa edes sukkia ja alkkareita rikki vaikka ostan ne ns halpiskaupasta (h&m). Äärimmäisen harvoin joudun heittämään vaatteen roskiin ja silloinkin yleensä syynä on pinttynyt tahra, itse vaate on vielä ihan kunnossa. Enkä kulje missään kuluneissa ja virttyneissä vaatteissa. Tavallisesti kyllästyn vaatteeseen ennen kuin se on mennyt miksikään käytettyäni sitä jo useamman vuoden ja laitan sitten kirpparille vielä hyväkuntoisena. Ostelen niin halpiskaupoista kuin "parempaakin" merkkiä joskaan en mitään törkykallista. Satasen tai yli suostun laittamaan vain takkiin tai kenkiin.

Lapsen vaatteissa on tullut jonkun verran susia vastaan mutta yleisesti nekin on kestäneet hyvin.

Vierailija
218/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisen ostoskierroksen jälkeen pakko vielä palata: isojenkin tavaratalojen puoli osastoa kattava takkivalikoima on tarkemman perehtymisen jälkeen pelkkää saman kolmen mallin toistoa, samoissa beigeissä, tummansinisissä ja mustissa väreissä. On se kittana keinonahkatakki, laatikkomallin trenssi, joka kinnaa parhaimmillaan sekä rinnoista että lantiolta sekä rento, hupullinen vapaa-ajan malli.

Valitse noista sitten.

Vierailija
219/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet muuten kivat sifonkiset paidat (hihoilla tai ilman) ovat takaa ihan ylipitkiä. Mikä sen yli takapuolen ja aina johonkin puoleen reiteen ulottuvan kangaläpän idea oikein on??

Tämä. Varsinkin, jos haluaisi laittaa paidan helman housujen tai hameen sisälle.

Vierailija
220/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Värit puuttuu täysin ja sitä selitetään sillä, että niitä ei osteta... no ei osteta ei, kun niitä ei ole.

Mutta tuo on totta että suomalaiset eivät käytä  värejä, varsinkaan talvisin. Lähes jokaisella naisella on musta takki päällään, musta olkalaukku, mustat housut jne.

Haluan värejä, joten yleensä ostan vaatteeni netistä ulkomailta. Nahkaisia laukkuja löytyy Suomesta vaan mustaa ja ruskeaa, joten pakko ostaa ulkomailta, puhumattakaan värillisistä kengistä.

No, sen takia suomalsiset ei käytä värejä, kun niitä ei ole myynnissä. Jos väriä on niin naisille se on vaalean sininen tai pinkki.