Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko selvinnyt yhtä täysjärkisenä, jos olisit Natascha Kampusch?

Vierailija
17.05.2017 |

Mitä mieltä? En osaa itse yhtään sanoa koska koko ajatus on liian karmiva.

Tarkoitan tasapainoisuudella sitä, että Natascha antoi itsestään haastattelussaan hämmästyttävän tasapainoisen kuvan ja muutenkin oli järkevän oloinen.

Pidetään kommentit asiallisina, kiitos.

Kommentit (210)

Vierailija
101/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus otsikon kysymykseen: En. Olen juuri sellainen kylmän äitisuhteen vuoksi terapiassa kävijä (en oikeasti käy, mutta joku luonnehti ihmistyyppiä näillä sanoilla), todella herkkä ihminen. Vuosien vankeus, väkivalta, nälässäpito ja hyväksikäyttö olisivat murtaneet minut. Toki tiedän, että tarpeen vaatiessa ihmisestä löytyy uskomatonta voimaa, mutta silti epäilen. Aikuisena tuollaisesta selviäminen voisi olla vielä jotenkuten mahdollista, mutta lapsena... ehei.

Jotenkin outoa, että jotkut täällä pitävät seksuaalista hyväksikäyttöä ja jopa raiskaamista "seksisuhteena". Valoja päälle nyt, Natascha oli hädin tuskin teini-ikäinen hyväksikäytön alkaessa. Kuinka sitä paitsi kutsuu (oletusarvoisesti tasavertaiseksi) seksiksi sitä, että toinen vaihtoehto on kuolla tai joutua piestyksi? Luulen itse, että kaikesta muusta - pahoinpitelyistä ja energiansaannin rajoittamisesta - olisin ehkä selvinnyt täysjärkisenä, mutta seksuaalisesta väkivallasta en.

P. S. Joku jätti sen ajattelemattomalta vaikuttaneen pulskuuskommentin. En osaa sanoa toisen kommentoijan aikeista, mutta voin itse valottaa aihetta: Nataschahan oli pyöreä lapsi. Jostain syystä sieppaaja ei pitänyt tästä ominaisuudesta ja pakotti uhrinsa laihtumaan. Tyttö oli vuosia alipainoinen. Luulen, että nyt vapaudesta nauttiessaan hän ei halua palata sieppaajansa ihanteisiin millään tavalla, ts. sai aivan tarpeekseen nälkiintymisestä. Ei hän toki lihava ole tänäkään päivänä, mutta ei kovin hoikkakaan.

Minä jätin. Ja minun mielipiteeni on vieläkin, ettei hän näyttänyt alipainoiselta kuvissa, joten on jotakin ainakin syönyt vankeudessa.

Kyllä häntä varmaan nälässäkin on pidetty.

kyllä hän oli alipainoinen. Olen lukenut hänen kirjan ja nähnyt elokuvan, jossa häntä esittää oikeasti anoreksikko näyttelijä. Youtubessa on. Se ukko ei antanut hänelle ruokaa. Huom. Kuvia ei ole edes hänestä ihan heti vapautumisensa aikana. Vaan vasta myöhemmin, kun antoi ekan haastattelun, siinä mennessä on taastusti alkanut syömään  enemmän, mutta hieman laihan oloinen vielä mielestäni. Se mies myös hakaksi häntä ihan kokoajan. Oli paljon poahempaa kun mitä ensi alkuun annettiin ymmärtää medialle.

Elokuva on elokuvaa ei faktaa.

HÄH? No kuule sen on hänen biografia, jonka tekoon hän osallistui itse myös aktiivisesti, ja oli mukana tekovaiheessa.Et kyllä  se on niin luotettava kuin mahdollista on.

Vierailija
102/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikö se perhe Nataa lehdissä, silloin kun oli kateissa? Vai eivätkö halunneet julkisuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mysteeri,ainakaan psyyke ei olisi jaksanut tyrmässä. Havannoisin mahdollisimman paljon sieppaajan käytöstä ja jotenkin sitä kautta yrittäisin päästä hänen ajatuksiinsa. Wolfgangillahan oli kaikki valta joten olisi ollut pakko alistua hänen tahtoon.Väkivaltaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä en olisi sallinut.

Vierailija
104/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus otsikon kysymykseen: En. Olen juuri sellainen kylmän äitisuhteen vuoksi terapiassa kävijä (en oikeasti käy, mutta joku luonnehti ihmistyyppiä näillä sanoilla), todella herkkä ihminen. Vuosien vankeus, väkivalta, nälässäpito ja hyväksikäyttö olisivat murtaneet minut. Toki tiedän, että tarpeen vaatiessa ihmisestä löytyy uskomatonta voimaa, mutta silti epäilen. Aikuisena tuollaisesta selviäminen voisi olla vielä jotenkuten mahdollista, mutta lapsena... ehei.

Jotenkin outoa, että jotkut täällä pitävät seksuaalista hyväksikäyttöä ja jopa raiskaamista "seksisuhteena". Valoja päälle nyt, Natascha oli hädin tuskin teini-ikäinen hyväksikäytön alkaessa. Kuinka sitä paitsi kutsuu (oletusarvoisesti tasavertaiseksi) seksiksi sitä, että toinen vaihtoehto on kuolla tai joutua piestyksi? Luulen itse, että kaikesta muusta - pahoinpitelyistä ja energiansaannin rajoittamisesta - olisin ehkä selvinnyt täysjärkisenä, mutta seksuaalisesta väkivallasta en.

P. S. Joku jätti sen ajattelemattomalta vaikuttaneen pulskuuskommentin. En osaa sanoa toisen kommentoijan aikeista, mutta voin itse valottaa aihetta: Nataschahan oli pyöreä lapsi. Jostain syystä sieppaaja ei pitänyt tästä ominaisuudesta ja pakotti uhrinsa laihtumaan. Tyttö oli vuosia alipainoinen. Luulen, että nyt vapaudesta nauttiessaan hän ei halua palata sieppaajansa ihanteisiin millään tavalla, ts. sai aivan tarpeekseen nälkiintymisestä. Ei hän toki lihava ole tänäkään päivänä, mutta ei kovin hoikkakaan.

Minä jätin. Ja minun mielipiteeni on vieläkin, ettei hän näyttänyt alipainoiselta kuvissa, joten on jotakin ainakin syönyt vankeudessa.

kyllä hän oli alipainoinen. Olen lukenut hänen kirjan ja nähnyt elokuvan, jossa häntä esittää oikeasti anoreksikko näyttelijä. Youtubessa on. Se ukko ei antanut hänelle ruokaa. Huom. Kuvia ei ole edes hänestä ihan heti vapautumisensa aikana. Vaan vasta myöhemmin, kun antoi ekan haastattelun, siinä mennessä on taastusti alkanut syömään  enemmän, mutta hieman laihan oloinen vielä mielestäni. Se mies myös hakaksi häntä ihan kokoajan. Oli paljon poahempaa kun mitä ensi alkuun annettiin ymmärtää medialle.

Elokuva on elokuvaa ei faktaa.

HÄH? No kuule sen on hänen biografia, jonka tekoon hän osallistui itse myös aktiivisesti, ja oli mukana tekovaiheessa.Et kyllä  se on niin luotettava kuin mahdollista on.

No jopas hän on vahva, kun jaksaa elokuakin tehdä kohtalollaan.

Vierailija
105/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan "hulluksi tuleminen" tällasen jälkeen on terveen merkki koska terve ihminen erottaa mikä on sairasta ja reagoi siihen mikä menee yli oman sietokyvyn.Eiköhän tuossa ole menty reippaasti yli sen sietokyvyn mitä kukaan ihminen voi kestää.Toisaalta ihmisellä on näitä uskomattomia selviytymiskeinoja ääriolosuhteissa esim.dissosisaatio.Oisko sitten jonkin tällaisen keinon avulla jotenkuten selvinnyt.Vaikea vastata itse kysymykseen koska ihminen ei tunne omia voimiaan ennen kuin niitä koetellaan.

Vierailija
106/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on nukkunut yläkerrassa, tehnyt kotitöitä, ruokaa, siivonnut, pessyt autoa, käynyt lomamatkoilla, kaupassa, kahviloissa.

Hän ei ole ollut tyrmässä koko ajan.

Vierailija
107/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häntähän syytettiin jopa rahastamisesta noilla kirjoillaan. Jaksoi taistellaoikeudenkäynnit yms. Silminnäkijät olivat nähneet kaksi sieppaajaa. Minä epäilen, että äiti oli mukana tässä. Miten Natasha voi niin varmuudella poissulkea äitinsä jutusta? Eikö edes epäilytä yhtään, kun tuomari ja tutkijat epäilivät äitiä?

Alapeukuttajat. Googlettakaa, niin saatte tietoa.

Vierailija
108/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on nukkunut yläkerrassa, tehnyt kotitöitä, ruokaa, siivonnut, pessyt autoa, käynyt lomamatkoilla, kaupassa, kahviloissa.

alussa oli. Ekat vuodet. Lue kirja. Vasta myöhemmin päästi yläkertaan orjatöihin ja hakattavaksi.

Vierailija
109/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"käynyt lomamatkoilla, kaupassa, kahviloissa."

Yhdellä laskettelumatkalla. Kerran kaksi kaupassa ukon valvovan silmän alla.

johonkin ukon toiseen taloon vei tekemään myös orjatöitä, jolloin kohtasi myös ukon kaverin.

Jos oot vaikka 14-15 v. ja joku sairas ukko hakkaa sua kokoajan ,niin sitä on todella vaikea psykologisesti uskaltaa alkaa vastustamaan tai suunnittelemaan pakenemista.

Vierailija
110/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alussa oli. Ekat vuodet. Lue kirja. Vasta myöhemmin päästi yläkertaan orjatöihin ja hakattavaksi.

Olen nähnyt Natashan haastattelun. En usko, että hän puhuu kaikessa totta. Tai on niin vahva, ettei tämä muka mitenkään vaikuta psyykeen. Tämä on outo tapaus.

Vierailija
111/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hän ostanut talon, jossa oli vankina koska ei halunnut ihmisiä sinne pällistelemään? Ymmärrettävä syy, mutta minä olisin kyllä ennemmin  tuikannut koko paskan tuleen tai jotain!

Vierailija
112/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

En tiedä / muista tarkalleen ottaen, mitä Natascha Kampusch joutui kokemaan. Pelkästä vankeudesta ja kidnappaajan epävakauden seuraamisesta olisin saattanut selvitä suht hyvin, mutta tapahtuiko siellä muutakin (esim. ruumiillista väkivaltaa, jatkuvaa tuntuvaa väkivallan uhkaa, raiskausta tms.)? Jos tapahtui, en ehkä olisi selvinnyt yhtä tasapainoisena kuin Natascha Kampusch vaikuttaa olevan.

Nopealla vilkaisulla; suomenkielisessä Wikipedia-artikkelissa mainitaan, että vasta viime vuosina (olikohan 2016) olisi tullut julkisuuteen tieto raiskauksista ja muusta seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Lisäksi artikkelissa kerrotaan sieppaajan hakanneen Nataschaa sekä pitäneen häntä nälässä. Englanninkielisessä artikkelissa ei ole mainintaa seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Vierailija
113/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmismieli on outo asia. Itse olisin varmaan sopeutunut. Mä olen hyvä sopeutumaan tilanteisiin, olisin varmaan tuommoisessakin tapauksessa. Selviytymistä omalla tavallaan.

Onhan tätä jossittelua paljon, kuka tekis ja mitä tekis. Tuolla joku kertoi kurjan äitinsä pahoinpidelleen lapsuuden ajan. Siitä tulikin mieleen, että moni myös sopeutuu elämään väkivaltaisen vanhempansa kanssa. Harva lapsi käy aikuistaan vastaan, ainakaan väkivaltaisesti. Kuuleehan semmoisiakin tarinoita, mutta harvemmin. Enemmän on näitä "hiljaisuudessa" kaltoin kohdeltuja.

Nataschan tapauksessa olisiko rinnastettavissa? Hän on kertonut muodostaneen tunnesiteen sieppaajaansa. Priklopilistä on tullut lähin ihminen tämän elämässä. Vuodet vierii ja muita ihmisiä ei näe, ei kuule, ei kosketa.

Lähimmäisestään haluaa uskoa, että kyllä se tästä, jonain päivänä vielä kaikki muuttuu. Ei tuo aina ole kamala.

Fritzilin jälkeläisiä olen usein myös miettinyt. He ovat ymmärtääkseni pysytelleet pois julkisuudesta, hyvä niin. Silti uteluttaa, miten voivat nykyään. Kiinnostaisi kyllä tietää.

Vierailija
114/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelujen ja lihoamisen perusteella ei vaikuta olevan kovin hyvässä kunnossa.

Vierailija
115/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mysteeri,ainakaan psyyke ei olisi jaksanut tyrmässä. Havannoisin mahdollisimman paljon sieppaajan käytöstä ja jotenkin sitä kautta yrittäisin päästä hänen ajatuksiinsa. Wolfgangillahan oli kaikki valta joten olisi ollut pakko alistua hänen tahtoon.Väkivaltaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä en olisi sallinut.

Ensin sanot kuinka olisi ollut pakko alistua sieppaajan tahtoon, sitten perän kerrot, että väkivaltaa ja raiskauksia et olisi sallinut. No kuule salli mun nauraa. Mites olisit hentona teininä laittanut vastaan aikuiselle miehelle joka pitää sinua vankina?

Vierailija
116/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan nyt kunnon av-mamma pärjää tilanteessa kuin tilanteessa! Havainnoi kaiken ja huipputerävällä älyllään keksii aina oikeat ratkaisut! Vankeudesta keplottelee vapaaksi taitavammin kuin Houdini! 

Keskiverto av-mamma olisi Natan tilanteessa ollut vangittuna 2 päivää. 

Vierailija
117/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaankaan.

Tosin eihän se Kampussikaan taida ihan täysijärkinen olla?

Vierailija
118/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Come, and push me...

Vierailija
119/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3500 kirjoitti:

Natascha ei mitään symbioosia rakentanut, tai toiminut muutenkaan oudosti, epäasiallisesti tai ihmeellisesti, huonosti tai väärin, kaikki vastuu kaikesta koko keississä on sieppajalla, sillä sairaalla hullulla.

Tukholman syndrooma on mielen suojakeino. Yritä nyt ymmärtää, että siinä ei ole mitään huonoa eikä väärää. Siepattuja ei pidä syyllistää.

Vierailija
120/210 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kehittänyt skitsofrenian. Persoonani olisi jakautunut siihen minään, joka kokee kaikki väkivaltaisuudet ja kaltoinkohtelut, ja sellaiseen, joka ikäänkuin seuraa halveksuen ulkopuolelta. Olisin varmaan päätynyt teininä tappamaan vangitsijan, ehkä muitakin. Tunne-elämältäni olisin kylmä ja manipulatiivinen, kaikki tunteet olisivat uhri-minässäni.

Näin minä luulen, että olisin handlannut tilanteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme