HS: Uusi tapa synnyttää vähentää selvästi repeämiä
http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005212750.html
Juttu on vain tilaajille, voisiko joku avata jutun sisältöä. Kiitos!
Kommentit (119)
STOMP-metodi. "Spontaani ponnistusteknikka on myös vauvan kannalta parempi kuin perinteinen tapa synnyttää, kertoo aiheesta väitellyt Tarja Mietola-Koivisto."
Väikkäri voi löytyä haulla.
Ilmeisesti synnytystä ei pitäisi käynnistää kuin hätätilanteissa. Ja synnyttäjän olisi hyvä ponnistaa silloin, kun siltä tuntuu, ei silloin kun käsketään.
Mahtavaa että lopultakin tätäkin tutkitaan.
Valmennuksen teoria ja synnytyssalin käytäntö kuin eri planeetalta.
Tottakai seksityytyväisyys vähenee vaurioiden ja repeämien takia.
Varmaan uudelleensynnyttäjienkin määrä olisi suurempi paremmalla hoidolla, ja onko kukaan tutkinut miten korreloi traumaattiset synnytykset ja avioerot.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti synnytystä ei pitäisi käynnistää kuin hätätilanteissa. Ja synnyttäjän olisi hyvä ponnistaa silloin, kun siltä tuntuu, ei silloin kun käsketään.
Mitä ihmettä? Olen synnyttänyt ensimmäisen kerran lähen kahdeksan vuotta sitten ja toisen pari vuotta sitten ja kummallakin kerralla on sanottu että ponnistaa silloin kun siltä tuntuu. Ei muuten ole kuin ihan pieni repeämä kummastakin joihin ei laitettu ompeleita.
Onko mulla ollut kätilöt aikaansa edellä?
Ährääkö suomalaisnaiset niitä vauvoja ulos yhä makuullaan? Eikö jo antiikin roomalaisilla ollut seisten synnyttämistä helpottavia kalusteita. Gravitaatio auttoi vaavia ulos.
Eikö tämä ole se tekniikka missä lasta ei ponnisteta ulos vaan sen lapsen annetaan tulla sieltä omalla ajallaan?
Sattuvatko repeämät ym. koko loppuiän vai parantuvatko täysin? Onko olemassa emättimeen laitettavaa puuduteainetta, jos puoliso haluaa joskus harrastaa yhdyntöjä?
Lähimmäksi tuota spontaania ponnistusta pääsee, kun pysyy kotona koko avautumisvaiheen. Tosin jos itse olisin ollut kotona kuopuksen kohdalla viisi minuuttia pidempään, en olisi ehtinyt synnytyssaliin.
Mutta oma kokemukseni kahden erilaisen synnytyksen perusteella on, että kun kohdunsuu on kymmenen senttiä auki, on sekä miellyttävämpää että synnytyksen kannalta hyödyllisempää kävellä portaita kuin pötköttää selällään. Toki kätilölle varmaan helpompaa, kun tietää mistä synnyttäjän löytää...
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole se tekniikka missä lasta ei ponnisteta ulos vaan sen lapsen annetaan tulla sieltä omalla ajallaan?
Ei kai se sieltä ulos tipu ilman ponnistamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leveä haara-asento ja tasajalkaa hyppelyä!
Vierailija kirjoitti:
Sattuvatko repeämät ym. koko loppuiän vai parantuvatko täysin? Onko olemassa emättimeen laitettavaa puuduteainetta, jos puoliso haluaa joskus harrastaa yhdyntöjä?
Aha. Ilmeisesti tästä ei saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Ährääkö suomalaisnaiset niitä vauvoja ulos yhä makuullaan? Eikö jo antiikin roomalaisilla ollut seisten synnyttämistä helpottavia kalusteita. Gravitaatio auttoi vaavia ulos.
Voi on niitä tapoja vaikka mitä! Ja on minulta molemmilla kerroilla kysytty kuinka sen haluan tehdä ja tarjottu eri vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtu on aivan jumalattoman vahva lihas. Mulla sujui parhaiten se synnytys, jossa kohtu työnsi lasta ja itse koetin pitää lantionpohjan rentona.
Mä en ainakaan tuskissani kyennyt kuin makaamaan selällään
Joojoo, taas näitä. Nytkin jo synnytyslaitoksella koitetaan pihdata lääkkeiden ja oksitosiinin antamisessa. Ei se paljoa naurata, kun synnytuskivut ovat olleet järjettömät jo toista vuorokautta ja se synnytys ei vain etene. Kiva kuulla että olisi vaan pitänyt jatkaa luomuna niin kaikki olisi mennyt kuin disneyn sadussa. Perinteisessä saunasynnytyksessä olisi todennäköisesti heittänyt henkensä yhtälailla minä ja lapsi. Että niin ne kolmannen asteen repeämät siihen verrattuna tuntuu pieneltä...
Jos on helppo synnytys, joka etenee nätisti, niin tietenkään siinä ei mitään kummallisempia käynnistysapuja tarvita ja repeämätkin on pienemmät. Ihan loogista. Nyt kuitenkin tulee taas niitä syyllistämisiä, että apuja ei olisi saanut käyttää, vaikka ei olisi se helppo synnytys. Ihan kuin se synnyttäminen muuttuis niissä tapauksissa yhtä-äkkiä helpoksi kun vaan kielletään avut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha. Ilmeisesti tästä ei saa puhua.
Noh, kysyn tätä lääkäriltä myöhemmin. Tietty voihan sitä syödä sitten aina ennen yhdyntää kipulääkkeitä, kaipa sekin vähentää kipua. Jos synnytysvammat siis häiritsevät koko loppuelämän.
Eikö semmonen sentrifugi millä astronautteja/taistelulentäjiä testataan olisi hyvä synnyttämiseen?
6G mittariin ja jo alkaa vauva pulpahtaa ulos omalla painollaan. Vähän isommille votkaleille 10G.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan tuskissani kyennyt kuin makaamaan selällään
Minä taas olisin kuollut kipuun selälläni. Istuminenkin oli siinä ja siinä. Kävellessä oli siedettävä olo. Noita vaihtoehtoja kannattaa koettaa ennakkoluulottomasti, toiselle sopii toinen asento, mutta noin ylipäätään luonnossa aika harva nisäkäs vaistollaan valitsee selinmakuun.
up