Voisitteko kävellä oikealla puolella myös kävelyteillä????!!!!!??
Jumankauta Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja autoteiden lisäksi se pätee myös kävelyteillä! Joka päivä tulee vastaan näitä idiootteja väärällä (vasemmalla) puolella kulkevia ihmisiä, jotka eivät edes väistä ja jos viime tipassa väistävät niin katsovat naamat kurtussa äkäisinä oikealla puolella kulkevaa henkilöä.
Jumankauta mä kävelen oikealla puolella kuten kuuluukin enkä väistä väärällä puolella kulkevia!!! Kävelyteillä ei kuuluis tulla tilanteita, joissa 2 vastaantulevaa meinaa törmätä, mutta teidän tyhmien takia tulee!
Miten voi olla niin vaikeaa??? Oletteko kaikki asuneet Britanniassa vuosikausia vai ajatteko autoteilläkin vasenta oikean sijaan????
Kommentit (72)
Kävelen yleensä oikeaa reunaa. Kerran vastaan tuli kamala tyyppi. Kävelin hetken matkaa jalkakäytävän vasenta reunaa, koska aioin kääntyä vasemmalle seuraavasta risteyksestä, joka oli muutaman metrin päässä. Vastaan tuleva mies suunnilleen jyräsi mut, melkein tippui kantamukset käsistä. En saanut väistettyä, kun toinen niin päättäväisesti käveli päin. Murahteli mennessään jotain, että kuinka pitää muille opettaa, millä puolella kuuluu kävellä. Ja sitten kyseinen oman elämänsä liikennepoliisi lähti ylittämään nelikaistaista autotietä paikalta, jossa ei ollut suojatietä - hän oli kyllä juuri hetkeä aiemmin ohittanut suojatien, mutta se jäi kai käyttämättä siksi, että piti päästä tönimään väärää puolta kulkevaa vastaantulijaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävelen keskellä.
Joo, on huomattu. Sen lisäksi seilaat välillä oikeaan, välillä vasempaan. Jos rimpautan kelloa varoitukseksi, mulkaiset äkäisesti tai jopa huudat solvauksia perääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka laissa sanotaan, että voi kävellä kumpaa puolta tahansa niin miksi pitää vaikeuttaa liikkumista kulkemalla siellä vasemmassa laidassa, vaikka näkee, että kaikki muut tulevat vastaan samaa puolta? Juuri tuon vastaantulemisasian vuoksi olis huomattavasti jouhevampaa, kun kaikki kulkisivat kulkusuuntaansa nähden oikeaa laitaa. Ohittaminenkin on näin helpompaa ja turvallisempaa. Nämä "laissa sanotaan, että voin kulkea kumpaa puolta tahansa, joten teen niin enkä välitä siitä mikä olis kaikkien tiellä liikkuvien kannalta järkevää"-tyypit eivät luultavasti muutenkaan mieti omaa napaansa pidemmälle. Kunhan voi tehdä mitä tahtoo eikä vahingossakaan tee mitään mikä vois helpottaa yhteistä liikkumista.
Sama muuten kauppojen ovien kanssa -miksi pitää väkisin punkea niistä ovista sisään mistä muut tulee ulos? Kun kulkee aina siitä itseään nähden oikeasta ovesta ei tarvitse odotella, että toiset mahtuvat samoista ovista, kun kaikki liikkuu samaan suuntaan.Haluan kertoa oman syyni siihen, miksi kuljen yleensä vasenta puolta jalkakäytävällä. Talutan koiraa, ja koira kulkee vasemmalla puolellani. Haluan siis sen kulkevan piennarta pitkin. Koiraa kun koulutetaan sivulle ja seuraamaan, se tapahtuu yleensä normien mukaan niin että koira istuu tai kulkee siinä vasemmalla puolella. Se on oppinut kulkemaan sitä puolta, ja se on myös itselleni helpompaa kun koira saa tehdä tarpeitaan tai nuuskia siellä vasemmalla pientareen puolella. Että siksi. En tahallani muita hankaloittaakseni.
Jos minua vastaan tulee joku samaa puolta, pysähdyn niille sijoilleni, ja se liikkuva osapuoli saa täten valita mistä kautta minut väistää. Päälle tulemista en suosittele, se menee jo henkilökohtaisen koskemattomuuden loukkaamiseksi, ja siitä hyvästä voin kutsua tarvittaessa vaikka virkavallan.
Mikset opettanut sitä kulkemaan oikeaa puolta? Silloin kulkisit samaa puolta muiden kanssa eikä vastaantulijoiden tarvitsis väistellä sinua ja koiraasi?
Vierailija kirjoitti:
Ajotiellä jalankulkijan paikka on aina vasemmalla puolella, ellei erillistä jalkakäytävää ole. Pyöräteillä ja jalkakäytävillä jalankulkijan paikka on reunassa. Kävelen liikkennesääntöjen mukaan reunassa sillä puolella, mkä on yleensä kauempana ajotiestä. Kaikille lukemista: https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/jalankulkijat
Juuri eilen tätä mahdotonta dilemmaa mietin. Jos kaikki kävelisivät sitä reunaa joka on kauimpana ajoradasta, ei tarvittaisi lainkaan kävelyteitä! Kallistakin niiden rakentaminen, piruvie, on! Kapea kinttupolku riittäisi, koska kaikki kävelisivät samassa laidassa. Olette te NIIN hauskoja :)
Kinttupolku riittäisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajotiellä jalankulkijan paikka on aina vasemmalla puolella, ellei erillistä jalkakäytävää ole. Pyöräteillä ja jalkakäytävillä jalankulkijan paikka on reunassa. Kävelen liikkennesääntöjen mukaan reunassa sillä puolella, mkä on yleensä kauempana ajotiestä. Kaikille lukemista: https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/jalankulkijat
Juuri eilen tätä mahdotonta dilemmaa mietin. Jos kaikki kävelisivät sitä reunaa joka on kauimpana ajoradasta, ei tarvittaisi lainkaan kävelyteitä! Kallistakin niiden rakentaminen, piruvie, on! Kapea kinttupolku riittäisi, koska kaikki kävelisivät samassa laidassa. Olette te NIIN hauskoja :)
Nyt meni sekaisin "vierailija" ja "kinttupolku riittäisi"- viestit, kun innostuin niin tästä aiheesta, josta olen kirjoittanut yleisönosastopalstallekin. Kirjoitan kohta kunnon palopuheen...mutta siis vastaukseni alkoi "juuri eilen..." l
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka laissa sanotaan, että voi kävellä kumpaa puolta tahansa niin miksi pitää vaikeuttaa liikkumista kulkemalla siellä vasemmassa laidassa, vaikka näkee, että kaikki muut tulevat vastaan samaa puolta? Juuri tuon vastaantulemisasian vuoksi olis huomattavasti jouhevampaa, kun kaikki kulkisivat kulkusuuntaansa nähden oikeaa laitaa. Ohittaminenkin on näin helpompaa ja turvallisempaa. Nämä "laissa sanotaan, että voin kulkea kumpaa puolta tahansa, joten teen niin enkä välitä siitä mikä olis kaikkien tiellä liikkuvien kannalta järkevää"-tyypit eivät luultavasti muutenkaan mieti omaa napaansa pidemmälle. Kunhan voi tehdä mitä tahtoo eikä vahingossakaan tee mitään mikä vois helpottaa yhteistä liikkumista.
Sama muuten kauppojen ovien kanssa -miksi pitää väkisin punkea niistä ovista sisään mistä muut tulee ulos? Kun kulkee aina siitä itseään nähden oikeasta ovesta ei tarvitse odotella, että toiset mahtuvat samoista ovista, kun kaikki liikkuu samaan suuntaan.Haluan kertoa oman syyni siihen, miksi kuljen yleensä vasenta puolta jalkakäytävällä. Talutan koiraa, ja koira kulkee vasemmalla puolellani. Haluan siis sen kulkevan piennarta pitkin. Koiraa kun koulutetaan sivulle ja seuraamaan, se tapahtuu yleensä normien mukaan niin että koira istuu tai kulkee siinä vasemmalla puolella. Se on oppinut kulkemaan sitä puolta, ja se on myös itselleni helpompaa kun koira saa tehdä tarpeitaan tai nuuskia siellä vasemmalla pientareen puolella. Että siksi. En tahallani muita hankaloittaakseni.
Jos minua vastaan tulee joku samaa puolta, pysähdyn niille sijoilleni, ja se liikkuva osapuoli saa täten valita mistä kautta minut väistää. Päälle tulemista en suosittele, se menee jo henkilökohtaisen koskemattomuuden loukkaamiseksi, ja siitä hyvästä voin kutsua tarvittaessa vaikka virkavallan.Mikset opettanut sitä kulkemaan oikeaa puolta? Silloin kulkisit samaa puolta muiden kanssa eikä vastaantulijoiden tarvitsis väistellä sinua ja koiraasi?
Tai jos on niin tärkeää, että se koira osaa kulkea vasemmalla puolella, niin tuolle vasemmalla taluttajalle tiedoksi, että koirat eivät ole tyhmiä. Koira oppii kulkemaan kummallakin puolella sen mukaan, mitä omistaja siltä milloinkin pyytää. Ei ole siis mitään syytä hankaloittaa muiden kulkemista.
t: koiranomistaja
p.s. Minulla on aikaa seistä kadulla koko päivä, jos vastaan tulee joku, joka ei osaa väistää niitä, jotka kulkevat normaalisti oikeaa reunaa.
Minulla on vielä tallessa Liikenneturvan julkaisema Lasten ja vanhempien yhteinen liikennekirja "Kulkunen", jonka avulla ja omalla esimerkillä opetin omaa jälkikasvuani liikkumaan turvallisesti. Kirja vuodelta -92, mutta sillä mentiin ennen lakiuudistusta vuosikymmenet. Kirjassa sanotaan (ensin sivuotsikko "Anna ohje; Kulje oikealla, ohita vasemmalta") :"Kevyen liikenteen väylällä kuljetaan oikeassa reunassa ja ohitetaan vasemmalta. Väylä voi olla jaettu myös siten, että jalankulkijoille on oma osuutensa väylästä ja polkupyöräilijöille ja mopoilijoille omansa. Tämä osoitetaan liikennemerkillä. Myös jaetulla väylällä kuljetaan oman väyläosuuden oikeassa reunassa". Voiko oppi olla sen selkeämpää?
Mutta...sitten tuli tämä leväperäinen lakiuudistus, joka opettaakin nyt pikkuhiljaa uusia sukupolvia kulkemaan ihan kummassa laidassa tahansa. En tiedä onnettomuustilastoja, mutta ihan varmasti kevyen liikenteen onnettomuudet tulevat lisääntymään.
Itselleni kävi tapaus, että perhepäivähoitaja lapsikatraan kanssa tuli vastaan minulle oikeaa, heille vasenta reunaa.. no, sen kompleksin olisi ollut työläämpi juuri minun takiani siirtyä toiseen reunaan, joten minä väistin heitä keskelle. Meinasin saada sydärin kun pyörän kello rinkutti takanani ja kuntopyöräilijä tiukoissa pyöräilyshortseissaan kurvasi vasemmalta olkaani pyyhkien ohi. Kenenkään ei olisi tarvinnut väistää, jos jokainen olisi noudattanut oikean puoleista liikennettä, eli hoitotätikin olisi asettunut alun perin lapsineen oikeaan reunaan. Kevyen liikenteen väylä kulki tässä ruohokenttien välissä, joten autot eivät kulkeneet lähelläkään lapsia.
On outoa, jos lapsia nyt kouluissa ja päiväkodeissa opetetaankin käyttämään vasenta reunaa. Se aiheuttaa juuri näitä väistämättömiä yhteentörmäyksiä, mitä juuri kauppojen, bussien, metrojen yms. oviaukoissa on, ettei kukaan pääse sujuvasti mihinkään... ja mikä helvetillinen härdelli on esim. Stockmanin lauantairuuhkassa, kun ihmiset eivät enää tiedä, miltä puolelta kuuluu ohittaa..
Olin aivan järkyttynyt, kun aikoinani muutin pienestä Itä-Suomalaisesta kaupungista etelään ja törmäsin minä-ensin-kulttuuriin. Bussin tultua asemalle ei takaovesta tullut ketään. Etuovesta lappoi porukkaa ulos kuin pipoa ja kyytiin pyrkijät joutuivat odottamaan tuiskussa ja tuulessa, helteessä ja pakkasessa kunnes viimeinenkin oli ulostautunut. Sitten vasta alkoi uusien matkustajien kiipeäminen kyytiin. Kysyin kuskilta, eikö hän jäädy kun ovi on niin kauan auki, vastasi näin käyvän. Katselin penkistä tuulilasin yläpuolelle, siinä oli kyltti "poistukaa takaovesta". Olin usein ainoa, joka yritti poistua takaovesta. Se oli joskus suorastaan mahdotonta, niin kova oli paine etuovelle.
No, nyt siis minä-ensin ja minä-minä-kulttuuri vaatii että JUURI MINULLA on oikeus olla väistämättä, kun kuljen siinä vasemmalla...Voi pyhä jysäys! En ole kyll vielä tähän päivään mennessä nähnyt, että he kuralammikoiden aikaan kävelisivät selkä takaa tuleviin autoihin päin, mikäli kevyen liikenteen väylä sattuukin olemaan vain oikealla puolella tietä... en ole myöskään nähnyt, että kävelisivät jaetulla pyörätiellä keskiviivan vieressä selkä takaa tuleviin pyöräilijöihin päin... soveltavat tätä "kuljen siinä missä kuljen, väistäköön toiset"... mutta et kyllä laita minua kävelemään vasenta reunaa, sen verran minulla on itsesuojeluvaistoa. Haluan nähdä vastaantulevan ajoneuvon ja olla mahdollisimman kaukana takaa tulevasta.
Eli kuljetaan nyt kumpaa puolta hyvänsä, niin katsotaan sitten kuka väistää. :)
"Kevyen liikenteen väylällä kuljetaan oikeassa reunassa ja ohitetaan vasemmalta". Tätä noudattamalla kävely, juoksu ja pyöräily sujuu ja se sujuu turvallisesti. Kumma että se on monelle niin vaikea ymmärtää vaikka täysin sama sääntö kuin autoillessa. Ja maantiellä kävellään aina vasenta reunaa.
Kevyen liikenteen väylillä kamalimpia ovat tyypit jotka eivät tajua että joku takaa tuleva voi olla heitä nopeampi. Seilataan tai kävellään keskellä tietä, pysähdytään massiivisten lastenvaunujen kanssa KESKELLE jalankulkuväylää ja tui tui vauvaa. Tai sitten kävellään parittain tai porukalla tukkien koko väylä niin ettei kummaltakaan puolelta tai välistä pääse ohi. Siis mikä ihmisiä vaivaa?!?! Ottakaa muut kulkijat huomioon, sekä edestä että takaa tulevat.
Juuri näin! Mietin samaa joka kerta liikenteessä.
En myöskään ymmärrä miksi pyöräilijöiden tulee mennä lähempänä autotietä. Se on paljon vaarallisempaa kuin kävely autotien vieressä.