Voisitteko kävellä oikealla puolella myös kävelyteillä????!!!!!??
Jumankauta Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja autoteiden lisäksi se pätee myös kävelyteillä! Joka päivä tulee vastaan näitä idiootteja väärällä (vasemmalla) puolella kulkevia ihmisiä, jotka eivät edes väistä ja jos viime tipassa väistävät niin katsovat naamat kurtussa äkäisinä oikealla puolella kulkevaa henkilöä.
Jumankauta mä kävelen oikealla puolella kuten kuuluukin enkä väistä väärällä puolella kulkevia!!! Kävelyteillä ei kuuluis tulla tilanteita, joissa 2 vastaantulevaa meinaa törmätä, mutta teidän tyhmien takia tulee!
Miten voi olla niin vaikeaa??? Oletteko kaikki asuneet Britanniassa vuosikausia vai ajatteko autoteilläkin vasenta oikean sijaan????
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usealla kommentoijalla tuntuu nyt menevän sekaisin kaksi asiaa: tiellä käveleminen (silloin kun jalkakäytävää ei ole) ja toisaalta jalkakäytävällä käveleminen. Oletan ap:n tarkoittavan jalkakäytävällä kävelemistä, ja siitä olen hänen kanssaan samaa mieltä: oikeanpuoleinen liikenne on kaikkien kannalta sujuvampaa. Tieliikennelaki ei tästä asiasta taida sanoa mitään, mutta kyllä oikeanpuolinen kävelyliikenne on luonnollisempaa maassa, jossa ajoneuvoliikennekin on oikeanpuolista.
Asia on kyllä ihan selvästi sanottu laissa. Saa kävellä kevyenliikenteen väylillä kumpaa reunaa tahansa. Reunassakin kävely on vain "yleensä" kehoituksella, eli halutessaan saa kävellä vaikka keskellä.
Edellinen puhui jalkakäytävästä ja seuraava kevyenliikenteen väylästä. Kaksi eri asiaa. Liikennesäännöissä voidaan kieltää vain sellainen joka on kokonaan kielletty. MMonet asiat ovat suosituksia ja silloin voi tehdä poikkeuksia. Esim. Ohittaa edellä ajava auto vastaantulevien kaistan puolelta. Se ei tarkoita, että sitä puolta saisi ajaa muuten.
Itse jos koiraa ulkoiluttaessa kohtaan tällaisen jästipään, joka ei aio väistää (kävelen pyörätien oikeaa reunaa, koira pientareen puolella), niin pysähdyn siksi aikaa kunnes meidät on ohitettu. Annan vastaantulijan itse päättää käyttääkö ojaa vai ohittaako keskemmältä tietä.
Toki ihan tilanteet erikseen arvioiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usealla kommentoijalla tuntuu nyt menevän sekaisin kaksi asiaa: tiellä käveleminen (silloin kun jalkakäytävää ei ole) ja toisaalta jalkakäytävällä käveleminen. Oletan ap:n tarkoittavan jalkakäytävällä kävelemistä, ja siitä olen hänen kanssaan samaa mieltä: oikeanpuoleinen liikenne on kaikkien kannalta sujuvampaa. Tieliikennelaki ei tästä asiasta taida sanoa mitään, mutta kyllä oikeanpuolinen kävelyliikenne on luonnollisempaa maassa, jossa ajoneuvoliikennekin on oikeanpuolista.
Asia on kyllä ihan selvästi sanottu laissa. Saa kävellä kevyenliikenteen väylillä kumpaa reunaa tahansa. Reunassakin kävely on vain "yleensä" kehoituksella, eli halutessaan saa kävellä vaikka keskellä.
Edellinen puhui jalkakäytävästä ja seuraava kevyenliikenteen väylästä. Kaksi eri asiaa. Liikennesäännöissä voidaan kieltää vain sellainen joka on kokonaan kielletty. MMonet asiat ovat suosituksia ja silloin voi tehdä poikkeuksia. Esim. Ohittaa edellä ajava auto vastaantulevien kaistan puolelta. Se ei tarkoita, että sitä puolta saisi ajaa muuten.
Ohittaminen on määritelty hyvinkin tarkasti laissa.
Oikella kävelystä jankkaajat ovat provoja, ei kukaan voi olla oikeasti noin tietämätön ja tyhmä mitä tähän ketjuun on kommentoitu.
Ajoradalla kuljetaan vasenta piennarta, ellei oikea ole turvallisempi paikka kävellä. Pyörätiellä on käveltävä reunaa, siis kumpaa reunaa vaan. Jalkakäytävällä saa kävellä ihan missä kohdassa haluaa.
Mitä kohtaa ap ja muut vatipäät eivät tajua?
Tehkää vaikka kansalaisalote jos voimassa oleva laki ei miellytä.
Ajotiellä jalankulkijan paikka on aina vasemmalla puolella, ellei erillistä jalkakäytävää ole. Pyöräteillä ja jalkakäytävillä jalankulkijan paikka on reunassa. Kävelen liikkennesääntöjen mukaan reunassa sillä puolella, mkä on yleensä kauempana ajotiestä. Kaikille lukemista: https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/jalankulkijat
Vierailija kirjoitti:
Itse jos koiraa ulkoiluttaessa kohtaan tällaisen jästipään, joka ei aio väistää (kävelen pyörätien oikeaa reunaa, koira pientareen puolella), niin pysähdyn siksi aikaa kunnes meidät on ohitettu. Annan vastaantulijan itse päättää käyttääkö ojaa vai ohittaako keskemmältä tietä.
Toki ihan tilanteet erikseen arvioiden.
Teen aivan samoin! On muuten todella ärsyttävää kun jotkut vastaantulevan koirakon nähdessään vielä vaihtavat tarkoituksella koiransa kanssa sinne vasempaan laitaan ja alkavat tulla samalla puolella vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama millä puolella tietä kävelette, kunhan kävelette jommalla kummalla puolella. Ihan liikaa on näitä, jotka kävelevät keskellä tietä.
mun puolesta saa kävellä keskelläkin, kunhan sitten ei koko ajan seilaa puolelta toiselle:((((
Kyselin asiasta ihan virkavallalta ja täällä nuo lakipykälät kyllä tunnetaan, mutta jos ajatellaan ihan käytännöllisyyttä, niin parasta olisi, että kaikkilla pyörä/jalkateillä kuljettaisi ja ajettaisi oikeaa puolta, joten ei kukaan sähläisi mitään väistöasioita.
Autotietä turvallisuussyistä kävellään vasemmalla.
Oikeanpuoleinen liikennehän tarkoittaa sitä, että OHITEtaan Vasemmalta puolelta!
Vai ohittaako joku autoilija maantiellä oikealta puolelta:DDDDDDD
Vaikka laissa sanotaan, että voi kävellä kumpaa puolta tahansa niin miksi pitää vaikeuttaa liikkumista kulkemalla siellä vasemmassa laidassa, vaikka näkee, että kaikki muut tulevat vastaan samaa puolta? Juuri tuon vastaantulemisasian vuoksi olis huomattavasti jouhevampaa, kun kaikki kulkisivat kulkusuuntaansa nähden oikeaa laitaa. Ohittaminenkin on näin helpompaa ja turvallisempaa. Nämä "laissa sanotaan, että voin kulkea kumpaa puolta tahansa, joten teen niin enkä välitä siitä mikä olis kaikkien tiellä liikkuvien kannalta järkevää"-tyypit eivät luultavasti muutenkaan mieti omaa napaansa pidemmälle. Kunhan voi tehdä mitä tahtoo eikä vahingossakaan tee mitään mikä vois helpottaa yhteistä liikkumista.
Sama muuten kauppojen ovien kanssa -miksi pitää väkisin punkea niistä ovista sisään mistä muut tulee ulos? Kun kulkee aina siitä itseään nähden oikeasta ovesta ei tarvitse odotella, että toiset mahtuvat samoista ovista, kun kaikki liikkuu samaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka laissa sanotaan, että voi kävellä kumpaa puolta tahansa niin miksi pitää vaikeuttaa liikkumista kulkemalla siellä vasemmassa laidassa, vaikka näkee, että kaikki muut tulevat vastaan samaa puolta? Juuri tuon vastaantulemisasian vuoksi olis huomattavasti jouhevampaa, kun kaikki kulkisivat kulkusuuntaansa nähden oikeaa laitaa. Ohittaminenkin on näin helpompaa ja turvallisempaa. Nämä "laissa sanotaan, että voin kulkea kumpaa puolta tahansa, joten teen niin enkä välitä siitä mikä olis kaikkien tiellä liikkuvien kannalta järkevää"-tyypit eivät luultavasti muutenkaan mieti omaa napaansa pidemmälle. Kunhan voi tehdä mitä tahtoo eikä vahingossakaan tee mitään mikä vois helpottaa yhteistä liikkumista.
Sama muuten kauppojen ovien kanssa -miksi pitää väkisin punkea niistä ovista sisään mistä muut tulee ulos? Kun kulkee aina siitä itseään nähden oikeasta ovesta ei tarvitse odotella, että toiset mahtuvat samoista ovista, kun kaikki liikkuu samaan suuntaan.
Nimenomaan. Ärsyttävää, että joka asiaan pitää olla laki, kun joiltakin ihmisiltä toisten huomioonottaminen ei onnistu luonnostaan. Te vasemmalla puolella vammailevat, mitä ihmeen etua teille on siitä, että saatte hangata enemmistöä vastaan ja vaikeuttaa muiden kulkemista? Mitä menetätte, jos kuljette oikeaa puolta niin kuin suurin osa ihmisistä?
Pääsääntöisesti kävelenkin oikealla, mutta esim. kurakelillä ja sateella on vain mukavampi kävellä sitä reunaa, mikä on kauempana ajotiestä, kun autot eivät juurikaan nykyään varo kuin harvat. Enkä itse koe mitenkään vaikeaksi väistää vastaantulijoita, kunhan on tilaa väistää, olin pyörällä tai kävellen. Mulle tässä pari viikkoa sitten pyöräilijät soittivat kelloa tilanteessa, jossa kävelin yhdistetyn pyörätie-jalkakäytävän oikeaa reunaa ja olin todellakin ihan kunnolla reunassa. Mutta nämä raukat joutuivat menemään ohi ja rinnakkain oli pakko mennä. Suurempi ongelma minulle onkin nämä rinnakkainmenijät, jotka eivät jätä tilaa mennä ohi mistään tai eivät väistä vastaantulijaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen vasenta puolta. Piste. Suomessa ei ole mitään oikeanpuolista liikennettä kävelyteillä. Jos tulet vastaan, sinä väistät. Minä en väistä ketään oikealla puolella kävelevää. Jalankulkijat kävelevät vasenta puolta. Piste.
Haha!
Joskus tuli tuollaisia vastaan kun kävelytin isoa koiraani. JOKA IKINEN väisti...
Laissa ei ole missään kohtaa määritelty jalankulkijan paikkaa tien oikeaan laitaan. Sen sijaan maantieden yhteydessä jalankulkijan ensisijainen paikka on määrätty tien vasempaan laitaan, jotta jalankulkija on kasvot autoa kohti silloin kun auto ajaa jalankulkijan läheltä.
Olen kyllä samaa mieltä, että pitäisi määrittää puoli jalankululle ainakin kevyen liikenteen väylillä, koska pyöräilyn kannalta on todella hankalaa, että jalankulkijat kulkevat missä sattuu. Selkeä puoli, jossa kulkea tekisi jalankulusta ennakoitavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta eikö liikennesääntöjen mukaan kävellä vasemmalla puolella?
Ajorata on eri asia kuin kävelytie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen vasenta puolta. Piste. Suomessa ei ole mitään oikeanpuolista liikennettä kävelyteillä. Jos tulet vastaan, sinä väistät. Minä en väistä ketään oikealla puolella kävelevää. Jalankulkijat kävelevät vasenta puolta. Piste.
No törmätään sitten. Mä en sua todellakaan rupea väistelemään :Dd
Itse törmäsin juuri äsken tähän asenteeseen tai ainakin sen koin sellaiseksi hyökkäävän asenteen takia. Pyöräilin kevyen liikenteen väylää, joka päättyy tietyömaan takia ja muuttuu jalkakäytäväksi. Ilmeisesti pyöräily on kielletty, koska kevyen liikenteen väylä on reilun kymmenen metrin matkalta tavallista kapeampi. Olin mennyt tuon kapean kohdan ohi, jossa kevyen liikenteen väylä muuttuu normaaliksi leveydeltään. Vastaan tuli nainen ja mies koiran kanssa ja he tarkoituksella levittäytyivät tukkimaan koko väylän. Mies kysyi minulta, että tunnenko liikennesääntöjä ja osoitti merkkiä, jossa pyöräily oli kielletty. Totesin vain, että kai tässä tyhjällä tiellä voi polkea. Olihan selvää, että rikoin liikennesääntöjä, mutta kun tuosta kuljin, niin menin erittäin rauhalliseen tahtiin ja se paikka, jossa kohtasin heidät oli jo pyörätietä. Siten tuo heidän tekemä tien tukkiminen oli laitonta sekin. Olisi se kyllä jalkakäytävälläkin laitonta, koska liikenteen tarpeeton estäminen on laitonta.
Tuntuu, että ihmiset tekevät näistä asioista jotain periaate kysymyksiä. Tuon merkin tarkoitus tuskin on se, että tuosta ei missään tilanteessa saisi pyöräillä. Lähinnä pidän sen tarkoituksena sitä, että reitti ei ole tarkoitettu pyörille ja siten tulee huomioida asia turvallisuuden kannalta. Jos tuossa ei ketään liikkunut ja poljin rauhalliseen tahtiin, niin mielestäni asiasta valittaminen on aika turhaa riidan haastamista.
Tosin en kokenut tilannetta mitenkään erityisen hyökkääväksi paitsi tuon tien tukkimisen osalta. Itse lähinnä vain halusin jatkaa matkaa, enkä jäädä vääntämään, koska olihan se ilmeistä, että minä lakia rikoin. Ehkä olisi voinut tosin mainita siitä, että myös tien tukkiminen on laitonta, jotta eivät ehkä tekisi samoin jollekin toiselle.
Voi jessus, mitä metsäläisiä täällä taas on. Että ihan periaatteen vuoksi ei voida väistää, jos joku kävelee omasta mielestä väärällä puolella. Menkää takas sinne landelle kulkemaan pellon reunaa, kun ette näemmä osaa kaupungissa käyttäytyä.
Suomessa saa kävellä ihan kummalla puolella haluaa. Jos oikea puoli on esim. jäässä, niin kyllä minä todellakin kävelen silloin vasemmalla puolella. Osaan myös säädellä ja käskyttää omaa kehoani eli voin tarvittaessa muuttaa kurssiani. Ymmärrän, että tällainen joustavuus on AP:n kaltaisille tyhjäpäille liian vaativaa. Älä vaan koskaan laita purkkaa suuhun, kun lähdet kävelemään, menee rytmi ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Haluan kertoa oman syyni siihen, miksi kuljen yleensä vasenta puolta jalkakäytävällä. Talutan koiraa, ja koira kulkee vasemmalla puolellani. Haluan siis sen kulkevan piennarta pitkin. Koiraa kun koulutetaan sivulle ja seuraamaan, se tapahtuu yleensä normien mukaan niin että koira istuu tai kulkee siinä vasemmalla puolella. Se on oppinut kulkemaan sitä puolta, ja se on myös itselleni helpompaa kun koira saa tehdä tarpeitaan tai nuuskia siellä vasemmalla pientareen puolella. Että siksi. En tahallani muita hankaloittaakseni.
Jos minua vastaan tulee joku samaa puolta, pysähdyn niille sijoilleni, ja se liikkuva osapuoli saa täten valita mistä kautta minut väistää. Päälle tulemista en suosittele, se menee jo henkilökohtaisen koskemattomuuden loukkaamiseksi, ja siitä hyvästä voin kutsua tarvittaessa vaikka virkavallan.
Tampereella on ainakin ihan erikseen maalattu nuolet esim. Ratinan kevyen liikenteen liikenneympyrän yhteyteen, että kumpaa puolta arvon pyöräilijöiden ja kävelijöiden tulee mennä. Ja yllätys yllätys! Se on oikea puoli, ei suinkaan vasen.
Monet vasenta laitaa kevyenliikenteenväylää kinnaroivat kävelijät kun perustelevat vasemmanpuoleisuutensa sillä, että niin on turvallisempaa, koska pyöräilijät suhaavat oikeaa puolta. No, heille itselleeen turvallisempaa, ja sille oikeaa puolta tulevalle kävelijälle, joka joutuu väistämään vasemmistolaista, paljon paljon vaarallisempaa.
No, eipä nuo nuolet mitään auta, siinäkin kohdassa on näitä jästipäitä, "olen aina kulkenut vasenta puolta ja kuljen vastakin", joille pyöräilijät rinkuttavat. Kun ei järkeä ole, niin ei sitä kukaan muukaan voi päähän kaataa.
oikealla. kyllä. kävelytiellä, rullaportaissa, kaupan ovista sisään, metron ovista ulos jne. elämä olisi paljon helpompaa. autotkin menee oikealla puolella, samoin polkupyörät.
tuo ajotien vasemmalla kävely voi olla poikkeus sääntöön, jos siellä on turvallisempaa kävellä.
Missään nimessä ei.
Kun minä olin pieni niin meidät opetettiin nimenomaan kävelemään vasemmalla puolella ja pyöriä ajamaan oikealta puolelta.
Myöhemmin tuli sääntö että kävelijöiden pitäisi kävellä jommassa kummassa reunassa ja pyörien ajaa keskellä. Tämä helpottaa esim. koiran kanssa käveleviä jolloin koira voi aina kusta pientareen puolelle.
Ikuisesti selkärankaan iskostettuna kävelen vasenta ja pyörällä ajan oikeaa koska näin minut opetettiin tekemään.
Kävellen kulkevan on liikenteessä liikkuessaan käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, tai sillä kulkeminen ei jostain syystä onnistu, kävelijän on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Ajoradalla kävelijän paikka on ensisijaisesti vasemmassa reunassa. Ajorata ylitetään suojatietä pitkin, jos se suinkin on mahdollista.
Pyörätiellä kävellen kulkevan on yleensä käytettävä sen reunaa.
Ajoradalla kävelijän on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.
Polkupyörää tai mopoa taluttava saa käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Kävellen saa pihakadulla kulkea sen kaikilla osilla. Kävelijä ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/jalankulkijat
Kysymys
Jos kävelijä kävelee ajoradan oikealla puolella onko se
tieliikennelain vastaista?
Vastaus
Tieliikennelaissa jalankulkijan paikasta lukee seuraavaa.
40 § (link is external) Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta... (30.12.2015/1610) (link is external)
...Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset/kavely-ja-pyor…
Siellä, missä ei ole jalkakäytävää eikä pyöräteitä, jalankulkijan on turvallisinta kulkea ajoradan vasenta reunaa. Näin kulkiessaan jalankulkija näkee vastaantulevat autot ja voi varoa niitä paremmin.
http://www.tervekoululainen.fi/elementit/ymparistojavarusteet/jalankulk…
Tieliikennelain 40 §
40 §
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. (30.12.2015/1610)
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267