Postilla viiraa päässä: epäselvien osoitteiden tunnistaminen ("koodaus") ulkoistetaan Filippiineille!
Ööö, olisikohan hieman helpompi tulkita epäselviä suomalaisia osoitteita, jos osaa itse suomen kieltä ???
http://www.talouselama.fi/uutiset/posti-siirtaa-osan-koodaustyosta-suom…
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kyse koodaustyöstä eikä mistään osoitteiden tavaamisesta.
Silti on varsin kyseenalaista, että valtionyhtiö siirtää tällaista työtä halpatyömaihin. Mutta ei tosin mitään uutta, Tehdäänhän esimerkiksi puolustusvoimien puvutkin halpatyömaissa.
Eikös meille tullut reilu vuosi sitten +30 000 tyyppiä joista piti tulla koodareita puolessa vuodessa?
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Muakin kiinnostaa miten tuo konkreettisesti tapahtuu. Yksi jutun kommentoijista korjasi, että kyse ei ole koodauksesta, vaan jotenkin "koodin lukemisesta videolaitteella". Ei ihan auennut. Erityisen ikävää tuossa on se, että työ on sopinut hyvin osatyökykyisille, joita nyt ehkä vain palkataan selvittämään ruuhkahuippuja.
Automaattinen tietokoneella tapahtuva hahmontunnistus pystyy lukemaan suurimman osan osoitteista, mutta sitten jotain mummojen kaunokirjoituksia tms. joita ei tietokone pysty tulkitsemaan, niin nämä katsotaan ihmissilmällä ja "koodataan" eli syötetään tieto lajittelujärjestelmään käsin.
Vierailija kirjoitti:
Syökähän ne postin päättäjät jotain sieniä ennen näitä kokouksia joissa loistoideat keksitään?
Kyllä päätökset alkaa olla sitä tasoa että taitavat olla kolmen promillen humalassa :D
Vierailija kirjoitti:
Aina yhtä mykistävää. Ja ihan mikä tahansa ratkaisu kelpaa aina ettei vain jouduta kajoamaan niihin Postin johdon kymppitonnien palkkoihin.
Tää kaikki alkoi siitä kun Postin ex-tj jäi eläkkeelle ja sille piti saada yli 2 millin kädenpuristus - aika monta tavan duunaria sai kantaa palkkakortensa siihen eläkekekoon :-)
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kyse koodaustyöstä eikä mistään osoitteiden tavaamisesta.
Silti on varsin kyseenalaista, että valtionyhtiö siirtää tällaista työtä halpatyömaihin. Mutta ei tosin mitään uutta, Tehdäänhän esimerkiksi puolustusvoimien puvutkin halpatyömaissa.
Erikoinen tämä Sipilän tapa luoda lisää työpaikkoja Suomeen. Muutenkin merkillistä että sairaanhoitajat tuodaan Filippiineiltä ja täältä siirretään työtä sinne mutta työttömyys on suomalaisen työttömän vika.
Aivan käsittämätöntä! Postilla oli hyvä mahdollisuus parastaa surkeaa mainettaan palkkaamalla heitä jotka Suomessa tuon työn todella tarvitsisivat.
Suomalaiset yritykset juoksevat kieli pitkällä ulkoistamaan työpaikat itä-eurooppaan, intiaan ja kiinaan. Sitten huudetaan työttömille jotka kituuttavat tuilla.. näin saadaan Suomi nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Postilla viiraa päässä muutenkin. Sain paketin, ihmettelin suuresti, että kuka tämä lähettäjä oikein on. Lähettäjän nimi ja osoite oli sille kuuluvassa paikassa. No avasin paketin, kun siinä tarralapussa oli kaikki tietoni ihan oikein.
Ihmettelin sisältöä vielä enemmän. Katsoin sitten tarkemmin sitä osoite kohtaa. Tarralapussa luki, että osoite selvitetty jossain postin palvelussa tjs. Tarralapun alla oli ihan toinen osoite!Meillä oli sama etunimi ja tällä oikealla tyypillä oli sama sukunimi, kun minun tyttönimeni tyyliin Möttönen, naimisiin olen mennyt 2009, jonka jälkeen sukunimeni on ollut Harju . Hän asui Turussa ja minä Lapissa. Eli ihan hatusta ovat vetäneet mun tiedot siihen päälle. Olisivat vaikka palauttaneet paketin lähettäjälle, jos ei ole onnistuttu oikeaan paikkaan postittamaan.
Itse muutin niin tuli sitten näitä siirtona tulleita posteja. Oli vanhan kämpän naapuritalon pariskunnan lapsen isyystestin tms tulos sitten käännetty minulle :)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Muakin kiinnostaa miten tuo konkreettisesti tapahtuu. Yksi jutun kommentoijista korjasi, että kyse ei ole koodauksesta, vaan jotenkin "koodin lukemisesta videolaitteella". Ei ihan auennut. Erityisen ikävää tuossa on se, että työ on sopinut hyvin osatyökykyisille, joita nyt ehkä vain palkataan selvittämään ruuhkahuippuja.
Automaattinen tietokoneella tapahtuva hahmontunnistus pystyy lukemaan suurimman osan osoitteista, mutta sitten jotain mummojen kaunokirjoituksia tms. joita ei tietokone pysty tulkitsemaan, niin nämä katsotaan ihmissilmällä ja "koodataan" eli syötetään tieto lajittelujärjestelmään käsin.
Ja miksi tähän työhön ei kelpaa suomalainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Ja miksi tähän työhön ei kelpaa suomalainen?
No sitähän tässä ketjussa juuri on ihmetelty.
Postin päähänpistot alkaa jo lähennellä melkoista kansallisviihdettä.
Kyse on siis tietokonejutuista. Näissä palveluissa käytetään yleensä yksinkertaista tekoälyä. Tietokoneelle pitää kuitenkin opettaa tarpeeksi erilaisia variaatioita jokaisesta kirjaimesta (isosta ja pienestä versiosta), kallista suomessa, halpaa aasiassa.
Kukaan ihminen ei tavaa missään mitään. Ja voihan filippiineillä olla tähän tarkoitukseen jo soveltuvaksi todettu tekoäly.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Tosin tuo kone lukee vähän miten sattuu.
Tyttäreni Sofia Lind muutti vuosi sitten opiskelukaupunkiin ja teki tarvittavat osoitteenmuutokset. Samalla äidin firman posti siirtyi automaattisen hahmontunnistuksen vuoksi tyttären osoitteeseen, vaikka ylimmällä rivillä on firman nimi Lindin palvelu ja vasta seuraavalla äidin nimi Jonna Lind (eli etunimissä vain 2 samaa kirjainta). Postin kanssa tapellaan vieläkin siitä, kumpi on väärässä, koneella kirjoitettu osoite vai heidän koodattu hahmotussunnistimensa.
Vierailija kirjoitti:
Postilla viiraa päässä muutenkin. Sain paketin, ihmettelin suuresti, että kuka tämä lähettäjä oikein on. Lähettäjän nimi ja osoite oli sille kuuluvassa paikassa. No avasin paketin, kun siinä tarralapussa oli kaikki tietoni ihan oikein.
Ihmettelin sisältöä vielä enemmän. Katsoin sitten tarkemmin sitä osoite kohtaa. Tarralapussa luki, että osoite selvitetty jossain postin palvelussa tjs. Tarralapun alla oli ihan toinen osoite!Meillä oli sama etunimi ja tällä oikealla tyypillä oli sama sukunimi, kun minun tyttönimeni tyyliin Möttönen, naimisiin olen mennyt 2009, jonka jälkeen sukunimeni on ollut Harju . Hän asui Turussa ja minä Lapissa. Eli ihan hatusta ovat vetäneet mun tiedot siihen päälle. Olisivat vaikka palauttaneet paketin lähettäjälle, jos ei ole onnistuttu oikeaan paikkaan postittamaan.
Kuulostaapa tutulta. Minä saan jatkuvasti kaiman kirjeitä. Meillä on sama sukunimi, ja hänen etunimensä on minun toinen nimeni. Osoite on kuulemma vanha eli vastaanottaja ei enää asu siellä ja koneelta tulee aina minun osoitteeni kun sitä tarkistavat. Olen asunut tässä 10 vuotta samassa asunnossa. Aikani kannoin kirjeitä postiin selittävän kirjeen kanssa jakajalle/lajittelijalle. Sama jatkui kunnes pysäytin postin jakajan ja sanoin tiukasti että antaa olla viimeinen kerta kun mulle näitä kannatte. Jatkossa heitän ne roskiin. En ensin ymmärtänyt miksi eivät palauta niitä lähettäjälle jos vastaanottajaa ei tavoiteta mutta heillä on kuulemma sääntö että yhtään kirjettä tai postia ei saa tuoda takaisin, kaikki pitää jakaa, vaikka sitten väärään laatikkoon. Nyt on ollut hiljaista muutaman viikon eikä väärin ole jaettu. Tämä kaima näkyy muuttaneen 150 km päähän, ihan facebookista löytyi tieto.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siis tietokonejutuista. Näissä palveluissa käytetään yleensä yksinkertaista tekoälyä. Tietokoneelle pitää kuitenkin opettaa tarpeeksi erilaisia variaatioita jokaisesta kirjaimesta (isosta ja pienestä versiosta), kallista suomessa, halpaa aasiassa.
Kukaan ihminen ei tavaa missään mitään. Ja voihan filippiineillä olla tähän tarkoitukseen jo soveltuvaksi todettu tekoäly.
Nimenomaan kyse on niiden osoitteiden tulkitsemisesta, joita kone ei ymmärrä. Siis kyllä ihminen "tavaa" niitä.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa mainittiin, että Suomessa osatyökykyiset ovat tehneet tätä työtä. Luuletko tosissaan, että osatyökykyiset kehittelevät tekoälyjärjestelmiä?
Miksi valtionyhtiö siirtää töitä ulkomaille, kun Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä? Missähän se syy työttömyyteen olikaan, siinä, etteivät työttömät lähetä tarpeeksi hakemuksia, vai siinä, että päättäjät tahallaan hävittävät työpaikkoja Suomesta? Tulee varmaan joo halvemmaksi ja toimivammaksi teettää homma jollain ummikoilla filippiiniläisillä.
Tähän tämä yhtiöittäminen nyt sitten on johtanut, kokonaisuuksilla ei ole enää mitään merkitystä, kunhan kukin toimiala tekee mahdollisimman paljon tulosta, jonka voi sitten siirtää toimitusjohtajan tilille. Ja kansa maksaa, sekä kukkaroillaan että hermoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin niin tuli sitten näitä siirtona tulleita posteja. Oli vanhan kämpän naapuritalon pariskunnan lapsen isyystestin tms tulos sitten käännetty minulle :)
Eli en ollutkaan ainoa... Isäni kuoltua tein osoitteenmuutoksen ja aloin saada postia jonka oikea osoite oli:
isäni toinen nimi ja vähän samantapainen sukunimi,
sama edunvalvonta toimisto lähtöosoitteena.
Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Postin päähänpistot alkaa jo lähennellä melkoista kansallisviihdettä.
Paitsi kun osuu omalle kohdalle, niin ei naurata vaan ensin raivostuttaa ja sitten itkettää.
No jos olet kulkenut HSL:llä niin olisit huomannut, että se on jo ulkoistettu Afirkkaan/Lähi-itään.