Auttaako laihdutus, jos BMI 26:ssa on kohonnut verenpaine ja kolesteroli sekä insuliiniresistenssi?
Ruokavalio kasvisvoittoinen, joskus kalaa ja kanaa.
Ei lainkaan punaista lihaa, alkoholia eikä tupakkaa.
N46
Kommentit (15)
Onko joku syy, miksi et haluaisi tiputtaa painoasi normaaliin painoindeksiin? Kysymyksenasettelu kuulostaa siltä, että olet saanut ohjeistuksen pudottaa painoa, mutta et haluaisi sitä tehdä.
Auttaa. Minulla auttoi kaikkiin noihin kolmeen ja kun liikunta on nykyään säännöllistä painokin on pysynyt kurissa.
Ei välttämättä, jos laihdutat lihaksesta.
Lihasmassan kasvatus tai edes aktivointi lisää sokeriaineenvaihduntaa, joten esidiabetes voi hoitua sillä. Verenpaineeseen ja kolesteroliinkin tepsii liikkuminen.
Ja ap tietää kun kokeilee. Korkea verenpaine ja sokerit ovat kuitenkin kovin haitallisia jos niitä ei lääkkeillä hoideta. Silmät, munuaiset, infarktit, ym.
Kyllä se voi auttaa. Jos ylimääräistä rasvaa on erityisesti vyötäröllä, niin sitä olisi hyvä saada vähemmäksi. Lihasmassaa olisi hyvä säilyttää tai lisätä. Ja tietty sen ruokavalion pitäisi olla pääasiassa terveellinen, ei pelkkä laihdutus auta.
Ei välttämättä auta, mutta kannattaa kokeilla. Kolesterolihan on pitkälti ruokavaliosta riippuvainen ja voi olla koholla normaalipainoisellakin, ei niitä kovia rasvoja tai katkarapuja tai suodattamatonta kahvia tarvitse yli kulutuksensa nauttia saadakseen kolesterolit reippaastikin koholle, jos on siihen taipuvainen. Verenpaine taas itselläni nousee silkasta stressistä ja olen lääkityksellä, vaikka liikun paljon ja teen muitakin asioita, joiden pitäisi laskea verenpainetta. Lääkityskin on, mutta tietyissä tilanteissa sillä ei ole arvoihin mitään vaikutusta, vaikka voisivathan ne ehkä nousta ilman lääkitystä jopa korkeammalle.
Vierailija kirjoitti:
Bmi 26 ei ole lihavuutta.
BMI 26 naisella ei ole enää edes ns. laihaläski.
Insuliiniresistenssiin auttaa hiilarien vähennys ja pätkäpaasto.
Suosittelen tutustumaan myös berberiiniin.
BMI26 on sen verran pieni ylipaino, että varsinkin keski-ikäisellä ja vanhemmalla se alkaa olla jopa terveellinen, ainakin alipainoon verrattuna siis.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Onpas. Minun pituisella, 168cm, se olisi 74 kg. Olen painanut noin paljon raskauden lopussa ja olin todella iso.
Ap, suosittelen laihduttamista. Kaikki nuo häiriöt voi hoitua kun pudotat painoa.
Saattaa auttaakkin. Kokeile. sillä se selvii
Kannattaa laihduttaa muutama kilo jo siksikin että nyt se on kohtuullisen helppoa. Sitten kun ylipainoa on enemmän niin vaikeaksi menee. Ja jos nyt hyväksyy oman painonsa niin tuskin se siihen jää, yleensä tuppaa nousemaan. Sitten onkin jo diabeteslääkkeet yms (ellei jo ole).
Kannattaa laihduttaa normaalipainoon ja mieluiten liikuntaa lisäämällä. Se on paras lääke, mutta ei tietenkään takaa sitä että arvot täysin normalisoituisivat.