Testatkaapa onko väite totta: kadulla nainen väistää, mies ei
Kokeilkaa kävellä esim. kävelykadun päästä päähän ja raportoikaa tänne, miten kävi.
Tässä vanha Imagen juttu aiheesta: http://www.image.fi/image-lehti/miksi-mies-ei-vaista-vastaantulevaa-nai…
Kommentit (91)
Kyllä miehetkin yleensä väistävät mua. Etenkin nyt, kun kuljen vaunujen kanssa.
Mun havaintojen mukaan suomalainen mies väistää useammin kuin suomalainen nainen. Ja sitten on tämä ilmeinen kulttuuriero kun ulkomaalaistaustaisista sen paremmin miehet kuin naisetkaan ei väistä vaan posottavat päälle.
Tietyn kulttuurin naiset tosin väistää kun kulkee koiran kanssa.
N40
Tottahan tuo on. Olen ottanut tavaksi pysähtyä, jos joku uhkaa törmätä minuun. Silloin vastaantuleva mies väistää. Näin vältän törmäyksen ja mies saa itse ottaa tarvittavat sivuaskeleet. :)
Paikallaan seisovan ihmisen väistäminen on ilmeisesti miesten mielestä loogisempaa, kuin kävelevän ihmisen väistäminen.
Miehet väistävät kyllä. Nuoret naiset kävelevät röyhkeästi yli, eivätkä edes yritä väistää.
Onko jossain maa, jossa asevelvollisuus on pakollinen toiselle sukupuolelle, mutta vapaaehtoinen toiselle?
Vierailija kirjoitti:
Miehet väistävät kyllä. Nuoret naiset kävelevät röyhkeästi yli, eivätkä edes yritä väistää.
Komppaan tätä. -N88
Jokseenkin pitää paikkansa. Mua ärsyttää ihmiset, jotka ihan väkisin kulkee kävelytien "väärää reunaa" eli siis kaikki muut kun normaalisti kulkevat ns. oikeanpuoleisesti, kuten autoa ajaessakin niin jonkun torven on vaan ihan pakko sitten mennä vastakkaista puolta. Näissä tilanteissa en kyllä sitä vastaantulijaa väistä ja hyvin usein, kun vastaantulija on mies (varsinkin vanhempi sellainen) niin vasta viime tingassa ennen törmäystä väistää sen verran, että käsivarresta kuitenkin tönäisee ohi mennessään.
Tämä nyt ei pidä Suomessa ollenkaan paikkaansa. Täällä se on feminismin vaikutuksesta johtuen kääntynyt päälaelleen. Naiset tietää että he saavat kaikessa sympatiat puolelleen joten se suomalainen mies on umpihullu joka edes kaukaa etäältä mulkaisee väärin naista.
Olen huomannut, etteivät miehet väistä, ja nykyään kävelenkin määrätietoisesti suoraan päin niitä miehiä, jotka eivät tee elettäkään väistääkseen. Uskomatonta kyllä, jopa ne, jotka kävelevät rinnatusten kaverin kanssa (kun itse kävelen yksin reunassa), huutavat usein perään "eikö yhtään voi väistää". No niinpä?!
Minä olen joskus miettinyt että mikä ihme siinä olen että minä joudun väistämään jokaista vastaantulijaa. En kumminkaan ihan näkymätön ole kun liki 180cm pitkä nainen. Kai sit vastaantulijat ei noteeraa mua mitenkään :)
Mä taas olen 155 cm. Jos näyttää siltä, että toinen ei väistä, sitten törmäämme. Yöpimeällä sivukujalla toki eri juttu, mutta esim miesjoukkipt asemalla ovat oppineet väistämään. Tuskin olen ainoa nainen, joka on vain posottanut päin. Kaikkoa siis väistän siten, että kunpikin joutuu vähän siirtymään, en tosiaan niin että toinen voi kävellä suoraan kun minä yksin väistän.
N41
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen 155 cm. Jos näyttää siltä, että toinen ei väistä, sitten törmäämme. Yöpimeällä sivukujalla toki eri juttu, mutta esim miesjoukkipt asemalla ovat oppineet väistämään. Tuskin olen ainoa nainen, joka on vain posottanut päin. Kaikkoa siis väistän siten, että kunpikin joutuu vähän siirtymään, en tosiaan niin että toinen voi kävellä suoraan kun minä yksin väistän.
N41
Ei pitäisi kirjoittaa bussissa...
Sama 😶
Minulla taas päinvastaisia kokemuksia. Miehet yleensä väistävät, teinit ja nuoret naiset harvoin. Olen niin lapsellinen, että huonoina päivinä tästä on tehty empiiristä kenttätutkimusta :p
Oman kokemukseni perusteella asia on juuri päinvastoin. Miehet kadulla vastaan tullessa väistävät minua (olen siis nainen). Itse väistän vanhuksia, muita naisia ja koiran ulkoiluttajia. Toisaalta en osaa sanoa millanen tilanne on kaupassa, mä kun vihaan kaupassa käyntiä, joten yleensä meen siellä kauheata vauhtia korini kanssa ja silloin luonnollisesti väistän kaikkia.
Todellisuudessa se menee näin, miestä vastaan kävelee nainen ja mies väistää esim. oikealle niin nainen väistää vasemmalle eli suoraan miestä kohti.
Tämä on kumma juttu jota olen seurannut maailman suurkaupungeissa reissaillessani ja se toimii joka maassa samalla tavoin. Merkillistä.
No nyt on testattu. Kaikki vastaantulleet miehet väistivät, mutta ainoakaan nainen ei.
Pitää varmaa ensinnakin ite yrittää väistämään sekä vastaantuleville että paikalla seisovia. Mutta jos ei voinut millään väistä niin sitten kohteliaasti pyydät. Mutta uskon että ihminen on sen verran kohteliasta.
Silloin ärsyttää jos on kantamuksia ja joku jolla ei ole ei voi väistää... Muuten on ihan sama, kierrän miehet vapaaehtoisesti kaukaa joka tapauksessa.
Pääsääntöisesti kukaan ei väistä, minä kaikkein vähiten. Olen aikaa sitten opetellut, että en ota sivuaskeleita vaan kävelen suoraa kadun oikeaa reunaa. Törmään hyvin usein vastaantulijoihin, yleensä seurueen laitimmaiseen kävelijään. Oletusarvoisesti minun siis uskotaan väistävän ja kun en niin tee, saan vihaisia katseita.
Olen kokeillut ja useimmat miehet törmäsivät minuun.