Mitä haluaisit sanoa 16-vuotiaalle itsellesi?
Aloituksen mukaan. Mitä sanoisit teini-ikäiselle itsellesi?
Kommentit (98)
Sanoisin, että jos lukion päättötodistuksen keskiarvo oli 9, niin olisit hitossa hakeutunut jatko-opiskelemaan!
- Älä stressaa
- työ ei mene terveyden edelle
- ei tarvitse miellyttää
- ansaitset hyvää kohtelua
H...., hartiat taakse, rinta rottingille ja katse ylös kaukaisuuteen. Sä tulet pärjäämään elämässä paremmin kuin ikinä kukaan varmasti osasi ennustaa (paitsi eräs vanha kärttynen opettaja joka tiesi että olet sellainen persoona joka tulee pärjäämään).
Olet selviytyjä, pärjääjä, riittävän kovaluontoinen ja nokkela tähän kovaan maailmaan.
Kun se joku tietty hymypoika (joka piiritti sinua jo todennäköisesti juurikin 16 vuotiaana ) tulee särkemään sydämesi todella pahasti, se sattuu saakelin pahasti ja pitkään, mutta hae myöhemmin aikuisena siihen terapia-apua, harjoota aktiivista unohtamista ja etsi itsellesi kumppani äläkä missään tapauksessa jää odottamaan sitä kollia takaisin. Siinä menee koko elämä turhaan odotellessa " turhaa ja tyhjää". Vaikket ketään muuta tulekaan rakastamaan, etsi kuitenkin kumppani joka on edes korvike, älä jää yksin. Yksin elämisessä on puolensä mutta se ei ole sitä mitä olet aina halunnut, haluat ja tarvitset jotain muuta.
Varmaan että sinusta ei tule myöhemmin mitään ja tapa itsesi nyt niin säästyt vielä pahemmalta jatkossa. Myös että olet v*tun ruma ja oksettava.
Muuta heti pois kotoa ja katkaise kaikki välit kavereihisi.
Opiskele itsellesi hyvä ammatti (niin kuin teinkin) kun pääset töihin aloita välittömästi osakesäästäminen (minä aloitin vasta 41 vuotiaana), hakeudu johonkin joukkuelajin pariin jalkapallo, jääkiekko, lentopallo, pesäpallo tms, niin saat niistä piireistä elinikäisiä ystäviä (minä en tehnyt niin ja kateellisena katson kun tutuilla on näitä nuoruuden pelikaverijuttuja vieläkin kuvioissa golfin jne merkeissä eikä siihen sisäpiiriin pääse mitenkään mukaan), älä narahda siihen ensimmäiseen seurustelusuhteeseesi (näin valitettavasti kävi minulle ja tein siinä vielä lapsenkin ja olin 41 v ennen kuin ymmärsin lähteä toksisesta suhteesta pois), harrasta seksiä niin monen naisen kanssa kuin mahdollista (olin valitettavasti uskollinen ex vaimolle), pidä omat tienaamasi rahat ja omaisuus itselläsi (valitettavasti annoin Visasta rinnakkaiskortin ja pankkitilini käyttöoikeuden ex vaimolleni ja kaikki rahat meni). Jos mahdollista hakeudu töihin missä pääset matkustamaan ja tienaamaan (näin minulle on käynyt).
Loppupeleissä kun erosin ex vaimosta olen reilun 20 vuoden aikana hankkinut yli 700 k€ sijoitusomaisuuden + rivitalonpätkän. Velkaa ei ole, joten vaikka ensimmäiset 40 vuotta sössin asioitani huonon parisuhteen takia niin nyt elämä hymyilee.
Varo narsistiluonteisia tms sairaspersoonaisia ihmisiä, opettele tunnistamaan ne pian ennenkuin on myöhäistä ja jos heidän kanssaan on pakko olla tekemisissä (esim töissä) luovi, junaile ja vetele oikeista naruista heidän kanssaan. Anna heille sitä mitä he tarvitsee (siis psykologisessa mielessä) sillä vain siten vältyt heidän silmätikuksi joutumiselta. Vaikka se kuinka vitut...aisi etkä millän meinaa taipua sellaiseen etkä siedä liikaa autoritäärisyyttä koska olet omanarvon tuntoinen, niin älä nosta sitä esille äläkä kerro asioista töissä kollegoille jotka todennäköisesti puukottaa selkään vaikka kuinka sillä hetkellä olisivat kanssasi samaa mieltä. Suu suppuun vaan ja keskustele asioista jossain muualla, ole töissä vain töissä ja keskity tekemiseen, älä analysoi jokaista asiaa ja ihmistä.
Mutta usko pois, vältyt monelta todella ikävältä tilanteelta (seuraukselta) kun annat ikävien adioiden mennä toisesta sisään ja toisesta ulos, tai jopa niin että kasvatat teflonkuoren niin ettei mikään pääse ärsyttämään ainakaan kohtuuttomasti. Ja kun joku asia alkaa häiritä, älä takerru siihen vaan sivuuta se välinpitämättömästi.
Hanki muutakin elämää kuin vain työ.
En menisi sotkemaan mitään, koska hyvin se vetää.
Ferritiinit kuntoon olisin laittanut. Niin oisin jaksanut jotain tehdä. Olisin tajunnut pitää kivat ihmiset elämässä ja paskat ihmiset pois mut teinkin päinvastoin.
Nyt oon 35v ja ahdingossa.
Älä kuvittele, että parikaan yliopistotutkintoa takaavat hyväpalkkaisia töitä. Tai edes töitä.
Älä luule, että olemalla porukan paras saat myös parhaat hommat.
Muista, että jos joudut resurssiksi muiden saadessa ylennyksiä, kannattaa nostaa kytkintä. Tämä toki on opittukin.
Älä mene naimisiin ja hanki lapsia. Elämä menee hukkaan naisen kiukutteluja kestäessä.
Vierailija kirjoitti:
Älä pane Jenniä, saat siltä herpeksen.
Pane kaikkea missä on reikä ja muista kumi!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan että sinusta ei tule myöhemmin mitään ja tapa itsesi nyt niin säästyt vielä pahemmalta jatkossa. Myös että olet v*tun ruma ja oksettava.
Kiitos kehuista.
Pane kaikkea mikä liikkuu äläkä välitä taudeista. Desifioi eka käsidesillä "kolo"
Lähde siitä kultista. Muuta pois kotoa. Vanhempiesi ongelmat ei ole sun vika eikä sun ongelma. Ota etäisyyttä näihin ihmisiin.
Että olet joutunut törkeän gang stalkingin kohteeksi ja niin on moni lähipiirissäkin. Kaikki eivät tiedä kaikkea, vaikka mukana juonessa.
Tulet v. 2020 tajuamaan kaiken ja muistst ketkä liittyy tapaukseen niistä ketä olet tavannut nyt.
Ensimmäinen asia. Se mitä teet nyt, seuraa sinua lopun ikääsi. Elämä on lyhyt, joten käytä se viisaasti. Nyt luulet olevasi kuolematon, viidentoista vuoden päästä ymmärrät että näin ei ole. Ikäsi on omalla tavallaan paras ikä elämässä. Kaikki on uutta ja jännää, mielenkiintoista ja mahdollisuuksia on paljon. Nyt sinulla on mahdollisuus pitää focus itsessäsi. Edessäsi siintää pitkä työura. Nyt jo kannattaa miettiä, millä uralla saattaisit viihtyä. Nyt kannattaa jo ymmärtää, että kun tuloja alkaa tulemaan, laita aina niistä 5-10% indeksi sijoituksiin ja anna ajan tehdä työ. Sinulla on mahdollisuus olla 45 vuotiaana vapaa ja nauttia elämästä, jos pelaat pelikortit oikein. Sinun ei tarvitse kuin tehdä se ja elää tällä 90-95% : lla elämää josta nautit. Muista kohdella kaikkia ihmisiä hyvin ja anna itsellesi virheet anteeksi. Kaikki tekee niitä, mutta kun tiedostat asian, teet niitä vähemmän. Mieti ensi, tee sitten. Hyvää matkaa!
Haista paska ja kuole pois