Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolumni HS:ssä: On aika tunnustaa, että ihmiset eivät vain halua lapsia

Vierailija
07.05.2017 |

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005198668.html

Hyvä kolumni. Asia on monilla ihmisillä todellakin niin, että lapsia ei hankita siksi, koska niitä ei yksinkertaisesti haluta. Tätä asiaa ei vain uskalleta Suomessa ollenkaan myöntää.

Kommentit (250)

Vierailija
61/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Come on..Suomessa on asiat tosi hyvin. Elintaso on erittäin korkea ja myöskin turvattu jokaiselle. Eli te, jotka ette "uskalla" hankkia kolmatta tai neljättä jne..puhutte nyt sen tasoisista asioista, että lisälasten takia pitäisi asua vähän pienemmässä kämpässä, ostaa vähän pienempi taulutelkkari, ajaa vähän halvemmalla autolla, matkustaa lomalla mummolaan thaikkulan sijaan. Että ei nyt oikein vakuuta.

Juuri näin! Multa katoaisi välittömästi työmotivaatio, jos työttömänä elintasoni olisi sama kuin työssäkäyvänä. Sen vuoksi hankin lapsia vain sen verran, että elintasoni pysyy lapsista huolimatta hyvänä. 

Vierailija
62/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on ihmisiä, jotka eivät halua lapsia. Itse kuitenkin tunnen vain lapsettomia ihmisiä, jotka haluaisivat lapsia, mutta muut syyt estävät toiveen toteutumista. Pätkätyöt, sinkkuus, puoliso ei halua, lapsettomuus. Kaikki eivät siis jää lapsettomiksi myöskään omasta tahdostaan...

Khöm. nyt pikkuisen kyllä hymyilyttää. Olen nimittäin nainen, joka ei ole koskaan halunnut lapsia, mutta vielä jopa 2000-luvulla sen ääneen sanominen nosti hirveän hulabaloon. Niinpä tyydyin tungetteleviin kysymyksiin vastailemaan ympäripyöreitä: kyllähän sitä niin haluaisi lapsia, mutta Taivaan Isä ei ole suonut (olen pakana, uskonnoton)/taloustilanne on niin huono/partneri ei halua/en voi saada lapsia pahan endometrioosin takia/on terveysongelmia jne jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäkö väliä sillä on? Nykyisellä syntyvyydellä valtiontalous on pahassa pulassa parinkymmenen vuoden päästä koska veronmaksajia ei riitä.

Tämä ei ole suuria ikäluokkia ennenkään haitannut, massalla voi tiristää pienemmistään mehut irti. Se kuitenkin riittää, että itsellä on hyvä olla.

Vierailija
64/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla oli aivan sairaan hyvä kommentti:

"Jotkut ihmiset tarvitsevat olennon joka palvoo ja rakastaa heitä ehdoitta, täysin riippumatta siitä onko kohde rakkauden arvoinen vai ei. Toiset hankkivat koiran tätä varten, toiset lapsen. On erikoista projisoida tämä tarve muihin ihmisiin, koska jokaisella ihmisellä ei todellakaan ole tarvetta sokeasti itseään palvovalle (ja palvottavasta joka suhteessa täysin riippuvaiselle) olennolla, oli tämä sitten lapsi tai koira.

Tämä motiivi on yksi yksinkertaisimmista, lyhytnäköisimmistä ja itsekkäimmistä mitä olla voi. Halutaan itsestä täysin riippuvainen, avuton olento jonka tiedetään rakastavan ja palvovan huoltajaansa täysin ehdoittta, täysin riippumatta huoltajan ominaisuuksista tai siitä onko tämä ylipäätään rakastamisen ja palvomisen arvoinen. Lapsen hankkiminen tämän syyn takia on kammottava esimerkki ihmisen turhamaisuudesta, kyvyttömyydestä antaa itse itselleen riittävä arvostus. Nämä ihmiset eivät itse kykene tulemaan harmoniaan elämänsä kanssa, joten he tarvitsevat minäkuvansa vahvistamiselle tämmöisen avuttoman luontokappaleen joka on täysin heidän armoillaan.

Ja ihmiselle tyypilliseen tapaan, ovat täysin sokeita omille todellisille motiiveilleen."

Vierailija
65/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jotkut ihmiset tarvitsevat olennon joka palvoo ja rakastaa heitä ehdoitta, täysin riippumatta siitä onko kohde rakkauden arvoinen vai ei. Toiset hankkivat koiran tätä varten, toiset lapsen. On erikoista projisoida tämä tarve muihin ihmisiin, koska jokaisella ihmisellä ei todellakaan ole tarvetta sokeasti itseään palvovalle (ja palvottavasta joka suhteessa täysin riippuvaiselle) olennolla, oli tämä sitten lapsi tai koira.

Tämä motiivi on yksi yksinkertaisimmista, lyhytnäköisimmistä ja itsekkäimmistä mitä olla voi. Halutaan itsestä täysin riippuvainen, avuton olento jonka tiedetään rakastavan ja palvovan huoltajaansa täysin ehdoittta, täysin riippumatta huoltajan ominaisuuksista tai siitä onko tämä ylipäätään rakastamisen ja palvomisen arvoinen. Lapsen hankkiminen tämän syyn takia on kammottava esimerkki ihmisen turhamaisuudesta, kyvyttömyydestä antaa itse itselleen riittävä arvostus. Nämä ihmiset eivät itse kykene tulemaan harmoniaan elämänsä kanssa, joten he tarvitsevat minäkuvansa vahvistamiselle tämmöisen avuttoman luontokappaleen joka on täysin heidän armoillaan.

Ja ihmiselle tyypilliseen tapaan, ovat täysin sokeita omille todellisille motiiveilleen."

Aivan loistava kommentti!!!! Lapsen hankkimalla saa oman pienen palvovan fanin hänkin, joka ei tee elämässään yhtikäs mitään fanittamisen arvoista. Toimii varmasti itsetunnon boostaajana arvottomille.

Vierailija
66/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia ei haluta, loppuu koko kansakunnan olemassaolo. Yksinkertaista.

Hävitköön vaikka kaikki kansakunnat sukupuuttoon. Hieno juttu maapallolle

Kertokaa fiksummat, mikä saa ihmisen niin kovasti suojelmaan maapalloa ja yleisestikin asioita, joita se ei kykene edes järjellään käsittämään? Mitkä ovat ne tähän ilmiöön liittyvä detaljit, johon ihminen tunteensa kietoo?

Vierailija
67/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan loistava kommentti!!!! Lapsen hankkimalla saa oman pienen palvovan fanin hänkin, joka ei tee elämässään yhtikäs mitään fanittamisen arvoista. Toimii varmasti itsetunnon boostaajana arvottomille.

Kyllä. Tämä on varmasti monilla iso syy siihen miksi lapsia hankitaan. Pienellä osalla tietoisesti, mutta suurella osalla tiedostamatta. Uskon toki että monikaan ei tätä myönnä, vaan puolustelee että "kyllä minä ihan vaan halusin mennä elämässä eteenpäin ja antaa rakkautta lapselle blaablaa"

Mä voin lapsettomana esim. myöntää, että yksi syy miksi en lapsia halua, on ihan mukavuudenhaluisuus. Mutta se on vain yksi syy. Että en minäkään mikään hiton pyhimys ole.

68/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tullu siihen tulokseen että lapsia ei vaan kannata hankkia pahaan maailmaan. Ei siihen muuta syytä ole.

Vierailija
69/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa fiksummat, mikä saa ihmisen niin kovasti suojelmaan maapalloa ja yleisestikin asioita, joita se ei kykene edes järjellään käsittämään? Mitkä ovat ne tähän ilmiöön liittyvä detaljit, johon ihminen tunteensa kietoo?

Itse väittäisin että ihminen hakee paikkaansa ja turvaa.

Vierailija
70/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse väittäisin että ihminen hakee paikkaansa ja turvaa.

Tämä yhteiskunta ei ole enää koti, vaan tämä on erilaisen yksilön asuinsija, ja ihminen on laumaeläin.

Vierailija
71/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tämä on varmasti monilla iso syy siihen miksi lapsia hankitaan. Pienellä osalla tietoisesti, mutta suurella osalla tiedostamatta. Uskon toki että monikaan ei tätä myönnä, vaan puolustelee että "kyllä minä ihan vaan halusin mennä elämässä eteenpäin ja antaa rakkautta lapselle blaablaa"

Mä voin lapsettomana esim. myöntää, että yksi syy miksi en lapsia halua, on ihan mukavuudenhaluisuus. Mutta se on vain yksi syy. Että en minäkään mikään hiton pyhimys ole.

Joillakin tuo palvominen on syynä siihen, että tekee lapsia, sen takia esim. suurperheiden äidit on usein persoonallisuushäiriöisiä (ne on oikeasti useammin kuin tavikset ja niissä on myös enemmän sosiopaatteja).

Mutta luulen, että monilla on myös syynä sellainen ihmisten välinen yhteys, human connection, ja ne haluaa kokea sen, eikä välttämättä palvontaa.

Vierailija
72/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on ihmisiä, jotka eivät halua lapsia. Itse kuitenkin tunnen vain lapsettomia ihmisiä, jotka haluaisivat lapsia, mutta muut syyt estävät toiveen toteutumista. Pätkätyöt, sinkkuus, puoliso ei halua, lapsettomuus. Kaikki eivät siis jää lapsettomiksi myöskään omasta tahdostaan...

Khöm. nyt pikkuisen kyllä hymyilyttää. Olen nimittäin nainen, joka ei ole koskaan halunnut lapsia, mutta vielä jopa 2000-luvulla sen ääneen sanominen nosti hirveän hulabaloon. Niinpä tyydyin tungetteleviin kysymyksiin vastailemaan ympäripyöreitä: kyllähän sitä niin haluaisi lapsia, mutta Taivaan Isä ei ole suonut (olen pakana, uskonnoton)/taloustilanne on niin huono/partneri ei halua/en voi saada lapsia pahan endometrioosin takia/on terveysongelmia jne jne.

Samoin, naurattaa nämä lapsettomuususkovaiset. Miksi lapsettomien ystävien kesken pitäisi valehdella lapsettomuuden syistään? Kyllä omassa kaveriporukassa pääsyy on kumppanin puute, sitten taloudellinen epävakaus ja pätkätyöt korkeakoulutetuilla naisilla, sitten kyvyttömyys saada lasta ja haluttomuus hankkia lapsia. Ja toisaalta, lapsettomuus on myös kipeä asia, eivätkä kaikki halua myöntään kärsivänsä siitä, vaan mieluummin esittävät hedonistia. Kuitenkin suurin osa naisista edelleen hankkii lapsia.

Vierailija
73/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi velat on aina niin katkeria kaikesta koko ajan?

Vierailija
74/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kolumni toistaa vain uusliberalistiseen ideologiaan kuuluvaa ajatusta "jokaisesta oman onnensa seppänä". Kieltäen yhteiskunnan olosuhteiden vaikutuksen yksilön elämään jolloin työttömyys on aina oma syy.

On totta että lapsia tehtiin ennen tuvan täydeltä mutta ei silloin osattu ajatellekaan että yksilöllä voisi olla oikeus perustarpeisiin kuten terveydenhuoltoon. Lapsi kuolleisuus oli kehitysmaa tasoa ja ei ollut ongelmaa vanhuksista kun ihmiset kuolivat vähänkin vakavampaan sairastumiseen.

Romahtaneen syntyvyyden syy ei ole mikään mysteeri vaikka syytä ei haluta nähdä. Syy on uusliberalistinen politiikka joka on pahin länsimaita kohdannut onnettomuus sitten toisen maailmansodan. Globalisaatio on vain tuon politiikan yksi nimitys. Kansalle tuo politiikka on tuonut vain köyhyyttö mutta kapitalistit ovat rikastuneet entisestään.

Vierailija
75/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiirissä aika moni myöntää, että vaikka lapsia joskus ohimennen haluaisi, niin tuttujen synnytyskertomukset ovat tehokas este lisääntymiselle. Vielä vuonna 2017 kätilöt puhuvat kivulla synnyttämisen tärkeydestä. Ruotsissa pyritään äidille ja lapselle turvalliseen kivuttomaan vaihtoehtoon.

Voi luoja tätä nykyaikaa. Synnytyskin pitäisi saada kivuttomaksi kun nykyihminen ei halua kestää mitään epämukavaa.

Vierailija
76/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin useamman, sain vain yhden. Oli vaativa työ, en ehtinyt edes miehiä metsästämään. Sitten taas on niitä joilla ei ole lapsiin varaa, vaikka haluaisivat. Työtaakkaa pitäisi jakaa tasaisemmin tässä maassa. Tästä orjatyöstä hyötyvät vain omistajat. Mutta niiltäpä loppui asiakkaat, ja nyt pitää raahata lisää kuluttajia länsimaihin. Joidenkin ahneus on silkkaa typeryyttä.

Vierailija
77/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin, naurattaa nämä lapsettomuususkovaiset. Miksi lapsettomien ystävien kesken pitäisi valehdella lapsettomuuden syistään? Kyllä omassa kaveriporukassa pääsyy on kumppanin puute, sitten taloudellinen epävakaus ja pätkätyöt korkeakoulutetuilla naisilla, sitten kyvyttömyys saada lasta ja haluttomuus hankkia lapsia. Ja toisaalta, lapsettomuus on myös kipeä asia, eivätkä kaikki halua myöntään kärsivänsä siitä, vaan mieluummin esittävät hedonistia. Kuitenkin suurin osa naisista edelleen hankkii lapsia.

Tokko lapsettomien ystävien kesken mitään valehdellaankaan, ne ovat esim. lapselliset sukulaiset ja työkaverit, joille jotkut kehittelevät näitä hyväksyttyjä kiertoilmauksia kun eivät saa sanottua, että en hanki koska en halua. Jostakin syystä rehellinen vastaus ei joillekin kelpaa ja rehellinen syy "en halua" on jotenkin vaikea asia heille käsitellä, joten heille on helpompi kuulla valheita tyyliin työ ja taloustilanne. Tosin en ymmärrä miten joku voi ottaa itseensä siitä, jos joku toinen ei halua lapsia. Loukkaako se tojotan omistajaa jos joku toinen sanoo ettei halua tojotaa vaan kulkee fillarilla? Logiikkahan on sama.

Ja suurin osa hankkii, joka onkin monille syy kuvitella, että kyllä kaikki oikeasti haluavat, mutta kun työt ja kun parisuhde ja kun sitäjatätä. On kuitenkin osa, joka ei hanki, eikä siihen ole mitään muuta syytä tai perustetta kuin että ei halua lapsia ja lapsiperheyttä.

Vierailija
78/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin useamman, sain vain yhden. Oli vaativa työ, en ehtinyt edes miehiä metsästämään. Sitten taas on niitä joilla ei ole lapsiin varaa, vaikka haluaisivat. Työtaakkaa pitäisi jakaa tasaisemmin tässä maassa. Tästä orjatyöstä hyötyvät vain omistajat. Mutta niiltäpä loppui asiakkaat, ja nyt pitää raahata lisää kuluttajia länsimaihin. Joidenkin ahneus on silkkaa typeryyttä.

Unohdit ihmiset, jotka eivät hanki lapsia koska eivät halua niitä. Niistähän jutussakin oli kyse eikä mistään en saanut enempää enkä löytänyt miestäkään-ihmisistä.

Vierailija
79/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen suurta surua ja sääliä lapsettomia kohtaan. Onneksi on muotia haukkua meitä lapsia hankkineita ja ja hokea olevansa uniikki lumihiutale joka haluaa matkustella :D :D

Vierailija
80/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokko lapsettomien ystävien kesken mitään valehdellaankaan, ne ovat esim. lapselliset sukulaiset ja työkaverit, joille jotkut kehittelevät näitä hyväksyttyjä kiertoilmauksia kun eivät saa sanottua, että en hanki koska en halua. Jostakin syystä rehellinen vastaus ei joillekin kelpaa ja rehellinen syy "en halua" on jotenkin vaikea asia heille käsitellä, joten heille on helpompi kuulla valheita tyyliin työ ja taloustilanne. Tosin en ymmärrä miten joku voi ottaa itseensä siitä, jos joku toinen ei halua lapsia. Loukkaako se tojotan omistajaa jos joku toinen sanoo ettei halua tojotaa vaan kulkee fillarilla? Logiikkahan on sama.

Ja suurin osa hankkii, joka onkin monille syy kuvitella, että kyllä kaikki oikeasti haluavat, mutta kun työt ja kun parisuhde ja kun sitäjatätä. On kuitenkin osa, joka ei hanki, eikä siihen ole mitään muuta syytä tai perustetta kuin että ei halua lapsia ja lapsiperheyttä.

Kyllä niitä on, joille omat tekemiset ja hankinnat on Maailman Parhaita ja jos joku ei halua samaa, ollaan nokka solmussa ja otetaan itseensä. Aivan sama mistä on kyse ja onko se oma asia edes mitään ihmeellistä saati hienoa. Jokaisen on haluttava tojota koska minullakin sellainen on = se on maailman paras valinta. Tojotan paikalle voi vaihtaa tilanteeseen sopivimman sanan, mutta idea on sama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän