Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolumni HS:ssä: On aika tunnustaa, että ihmiset eivät vain halua lapsia

Vierailija
07.05.2017 |

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005198668.html

Hyvä kolumni. Asia on monilla ihmisillä todellakin niin, että lapsia ei hankita siksi, koska niitä ei yksinkertaisesti haluta. Tätä asiaa ei vain uskalleta Suomessa ollenkaan myöntää.

Kommentit (250)

Vierailija
41/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005198668.html

Hyvä kolumni. Asia on monilla ihmisillä todellakin niin, että lapsia ei hankita siksi, koska niitä ei yksinkertaisesti haluta. Tätä asiaa ei vain uskalleta Suomessa ollenkaan myöntää.

Jep. Täällä elää vieläkin kärsimys- ja uhrautumiskulttuuri, jossa kirkkaimman kruunun saa se, joka jalomielisesti hylkää omat tarpeensa tämän mystisen yhteisen hyvän nimissä. Sen takia lapsia ei missään nimessä saa jättää hankkimatta siksi, että niitä ei halua, koska silloin ajattelee vain itseään eikä taatusti tule kärsineeksi riittävän paljon.

Mitä tuohon lapsivihamielisyyden lisääntymiseen tulee, niin minulle on jäänyt epäselväksi, mitä sillä konkreettisesti tarkoitetaan. Nythän lapsivihamielisyydeksi on leimattu mm. K18-hotellit ja -ravintolat. Onko lapsivihamielisyys siis sitä, että lapset eivät ole automaattisesti tervetulleita aina ja kaikkialle? Suomihan on näin maallikon näkökulmasta hyvinkin lapsikeskeinen ja -ystävällinen maa: alennukset julkisessa liikenteessä + vaunujen/rattaiden kuljetusmahdollisuus, toimiva neuvola- ja varhaiskasvatusjärjestelmä, lapsille järjestetään monenlaisia kerhoja ja tuokioita, monet tapahtumat profiloidaan "koko perheen tapahtumiksi", perhe-elämä pyörii hyvin tiiviisti lasten tarpeiden ympärillä ja lapsentahtisuutta korostetaan vahvasti jne. Missä sitä lapsivihamielisyyttä oikein siis kohtaa?

En minäkään oikein ymmärrä, mikä ongelma on lapsivapaissa hotelleissa kun kuitenkin perhehotelleja on moninkertaisesti. Tai miksi sinne ravintolaan on tultava sen ikäisten lasten kanssa, jotka eivät vielä siitä mitään ymmärrä eivätkä osaa käyttäytyä (ja aivan turha jankuttaa mitään"eihän ne sitten koskaan opi"-selitystä, koska kyse on pikkulapsista, jotka eivät ole edes missään ravintolakäytöksen oppimisiässä). Kun on perheellisiä, jotka haluavat lapset huomiovia palveluita ja niitä heille myös on, mitä vikaa siinä on että lapsettomat tai lapsensa aikuisiksi saaneet haluavat rauhallisia, lapsivapaita palveluja ja heillekin sellaisia on?

Vierailija
42/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nyt 31v miehenä olisin ollut valmis hankkimaan lapsia varmaan viimeiset 10 vuotta mutta en ole kelvannut naisille, pakit tulee 1-3 kk:ssa.

Oletko ilkeä, kontrolloiva, manipuloiva tai väkivaltainen?

Aivan päinvastoin.

Olen saanut pakkeja sanoilla: "olisit ollut mulle liian hyvä", "olet tosi hyväsydäminen ja huomaavainen ja haluttava" "olit mulle niin hyvä että mulle tuli huono omatunto kun en pystynyt antamaan samaa" "en vain tuntenut itsessäni sitä jotain" "kemiat ei kohdanneet niin kuin olisin toivonut"

Oletko lyhyt?

178cm. Myös penis on keskivertoa suurempi joten en uskoisi että on minkään pituudesta kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ughhh. Miten joku kehtaa omalla naamallaan kirjoittaa moista? Häntäkö tässä nyt pitäisi kumartaa?

Edelleen, sen sadannen kerran sanon. Ketään EI KIINNOSTA jos joku haluaa olla vapaaehtoisesti lapseton. Siitä vaan. Se mikä meitä kiinnostaa on tuo omahyväisyys, lapsiviha, perheviha, lapsiperheiden tiukan taloudellisen tilanteen totaalinen kieltäminen ja sivuuttaminen. Onko se tietämättömyyttä vai mitä?

Todellakin poliittiset päätökset vaikuttaa lapsentekoon meillä jotka lapsia halutaan. Ja kyllä, meitä on edelleen paljon. Ne äitiysvapaat, päivähoitomaksut ja työllisyysasteet ei ehkä paina vaakakupissa paljoa kun mietitään sitä ekaa lasta. Mutta tokan ja kolmannen kohdalla ne merkkaa jo paljonkin. Luuleeko kirjoittaja että kaikki lapset tehdään vain koska naiselle tuli vauvakuume? Ei, kyllä meillä vauvakuumeisillakin on aivot.

Lopuksi totean että ette te lapsettomat muiden lasten elätystä maksa. Te maksatte nyt vuorostanne sen, mitä teidän kasvatuksesta, koulutuksesta ja hoidosta on muinoin muut maksaneet. Se kun on homman nimi, jokainen maksaa VUOROLLAAN. Nyt mietitään sitten kuka hoitaa ja maksaa meidän vanhuuden, kun puolet porukasta kuorii kermat päältä eikä tuota tänne seuraavia maksajia.

Ei vaan ketään EI KIINNOSTA toisten lisääntymiset tai lisääntymättä jättämiset. Vai luuletko, että jonkun lasten hankinta on jotenkin kiinnostavampaa kuin hankkimatta jättäminen? Muille ihmisille? Ei kiinnosta yhtään sen enempää jonkun mamman jatkuva lopotus siitä, mitä meidän lapset sanoi ja teki silloin ja tällöin kuin jonkun mouhoamiset siitä, että ei aio hankkia lapsia.

Hankkii kuka hankkii ja on hankkimatta kuka on hankkimatta. Mistä tulee oletus, että ketään kiinnostaisi sen enempää kumpikaan?

Oletinko niin? En. Totesin että minulle velaus on ihan yhtä normaalia kun lasten hankkiminen. Se ei ole yllättävää, se ei ole tabu. Se ei vaivaa tai sen syyt ei kiinnosta minua sen enempää.

Yhteiskunnallisesti asia kiinnostaa vain siinä mielessä, että miten me hoidetaan tuleva vanhusväestö (eli esim. sut ja mut ja jutun kirjoittaja) kun nyt iso osa jättää lapset pukaamatta ja tulijoista ei ihan heti ole "tuottaviksi" yhteiskunnan jäseniksi. Se on ihan aiheellinen ja ajankohtainen kysymys.

Minäpä kerron miten vanhukset hoidetaan. Suomessakin tulee olemaan kahden kerroksen väkeä. Koulutetut alkuperäisväestöön kuuluvat tekevät valkokaulustöitä, ja ulkomailta tuotu työväki tekee nämä alipalkatut ruumiilliset työt. Vanhustenhoito kuuluu näihin jälkimmäisiin töihin.

Vierailija
44/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Come on..Suomessa on asiat tosi hyvin. Elintaso on erittäin korkea ja myöskin turvattu jokaiselle. Eli te, jotka ette "uskalla" hankkia kolmatta tai neljättä jne..puhutte nyt sen tasoisista asioista, että lisälasten takia pitäisi asua vähän pienemmässä kämpässä, ostaa vähän pienempi taulutelkkari, ajaa vähän halvemmalla autolla, matkustaa lomalla mummolaan thaikkulan sijaan. Että ei nyt oikein vakuuta.

Vierailija
45/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nyt 31v miehenä olisin ollut valmis hankkimaan lapsia varmaan viimeiset 10 vuotta mutta en ole kelvannut naisille, pakit tulee 1-3 kk:ssa.

Aivan päinvastoin.

Olen saanut pakkeja sanoilla: "olisit ollut mulle liian hyvä", "olet tosi hyväsydäminen ja huomaavainen ja haluttava" "olit mulle niin hyvä että mulle tuli huono omatunto kun en pystynyt antamaan samaa" "en vain tuntenut itsessäni sitä jotain" "kemiat ei kohdanneet niin kuin olisin toivonut"

Ne antoi sulle pakit noilla sanoilla, koska pelkää sua.

Tuo yleinen taktiikka antaa pakit, jos se mies on vaarallisen oloinen....

Ikävää, mutta miettisin sinuna mikä antaa naisille pelottavat vibat sussa.

Vierailija
46/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen osa haluaa lapsia ja käy jopa hoidoissa sen takia. Lapsia ei hankita tosta vaan, niitä saadaan jos saadaan.

Vierailija
47/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai vaikuttaa siltä että lapsia halutaan nykyään paljon vähemmän kuin joskus viime vuosisadan puolivälissä, jos (virheellisesti) lähdetään siitä olettamuksesta, että lapsia syntyi silloin paljon koska niitä haluttiin paljon. Lapsia syntyi silloin paljon, koska ehkäisy oli harvinaista, abortin saaminen todella vaikeaa ja karua mutta totta: lapsia tarvittiin taloon työvoimaksi. Ei sillä haluamisen kanssa kauheesti ollut tekemistä että lasten hankkiminen oli normi, vahva normi.

Joo "ennen vanhaan"-hokijat eivät varmaankaan oikein ymmärrä sitä, että silloin ennen vanhaan ei ollut toimivaa ehkäisyä, joten jos parisuhteeseen/avioon mentiin, siitä seurasi lapsia. Naisilla ei ollut myöskään läheskään samanlaisia työllistymismahdollisuuksia kuin nykyään vaan naisen "ammatti" oli mennä naimisiin ja lisääntyä. Maatiloilla lapsia tarvittiin avustamaan töissä, ei silloin millään lasten ehdoilla menty vaan töihin vaan heti kun jotakin kykeni tekemään. Ja silloin lapset olivat vanhuuden turva kun ei ollut vanhustenhuoltoa (eikä juuri muitakaan sosiaaliturvapalveluita). Ja myös ympäristön paineet olivat kovat lasten tekoa kohtaan, ylipäätään yksilön valinnanvapaus ei ollut kovin suuressa arvossa muinoin. Jos halusi olla ns. kunnon ihminen ja yhteiskunnan jäsen, oli niinkuin muutkin, koska niin kuului olla.

Vierailija
48/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan päinvastoin.

Sanoisin että täysin väärä päätelmä. Mussa ei ole mitään pelottavaa. Olen päinvastoin ehkä turhan kiltti ja kunnollinen.

Vierailija
49/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei tällä hetkellä ole pelkkä taloustilanne, vaan yleinen pessimismi, toivottomuus, tähän yhteiskuntaan ja maailmaan.  Kriisejä, sotia, Trump, Perskeko, ilmaston lämpeneminen, kohta on yhtä myrskyä tai aavikkoa koko pallo, ihmisen takia. Itsekin mietin tarkkaan, pystynkö tähän maailmaan lasta tuomaan.

Vierailija
50/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen osa haluaa lapsia ja käy jopa hoidoissa sen takia. Lapsia ei hankita tosta vaan, niitä saadaan jos saadaan.

Saadaan jos saadaan edellyttäen että halutaan. Edelleen osa ei halua lapsia vaikka voisivat saada. Osa käy jopa sterilisaatiossa sen takia.

Vierailija
51/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan päinvastoin.

Sanoisin että täysin väärä päätelmä. Mussa ei ole mitään pelottavaa. Olen päinvastoin ehkä turhan kiltti ja kunnollinen.

Eli olet pelottava.

Te kiltit ja kunnolliset nice guyt olette just niitä, joiden kanssa naiset on oppineet olemaan varovaisia, ja syystäkin.

Ihan oikein teki ne naiset.

Vierailija
52/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kirjoitettu. Nykyään on mahdollisuus toteuttaa itseään ja saada sisältöä elämäänsä niin monella tavalla, ettei lasten hankkiminen enää houkuta varsinkaan naisia samalla tavalla kuin ennen. Voi tehdä uraa, voi harrastaa, voi matkustaa. Jotta joku haluaisi lapsen, pitää hänellä olla tunne siitä, että lapsi parantaa elämänlaatua, ei heikennä sitä. Kun elämä on hyvää, eikä tunnu, että mitään puuttuisi, ei motivaatiota perheen perustamiseen ole.

Minulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta, ja varmaan, mikäli nykyinen miesystäväni ei lasta kovasti haluaisi, jäisin kokonaan lapsettomaksi. Suhteellisen tuore miesystäväni siis haluaa lapsen, ja olen luvannut, että voimme yrittää vuoden-parin päästä, kunhan suhteemme on kunnolla vakiintunut. Olemme molemmat jo 35-vuotiaita, ja on tietysti mahdollista, että lapsia ei noin vain enää tulekaan. Uskoisin kaltaisiani naisia olevan paljon.

Olen samaa mieltä. Maailma on muuttunut kovasti jo meidän aikuisikämme aikana (olen 38). Ei vauvakuumetta täälläkään, mutta lapsi on, 16-vuotias. Nuorena tehty, jotta oli sitten tehty. Jos olisin nyt nuori, en varmaankaan kokisi samanlaisia paineita asiasta kuin aikanaan. -20

Vierailija
53/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen elintason pitäisi olla, jotta lapsia "uskallettaisiin" hankkia? Suomessa kuitenkin ihan tavallinen työssäkäyvä pariskunta pystyy hankkimaan omistusasunnon, auton ja maksamaan tavanomaiset parista-kolmesta lapsesta aiheutuvat kulut. Lapsen koulutuksesta tai terveydenhuollostakaan ei tarvitse maksaa niin kuin monessa muussa maassa. On edullinen päivähoitojärjestelmä, joka mahdollistaa perhe-elämän ja työn yhteensovittamisen.

Minusta Sipilän kysymys siitä, minkä pitäisi olla paremmin, jotta syntyvyys nousisi kasvuun, mikäli syy pieneen lapsilukuun tosiaan olisi taloudellinen epävarmuus, on aiheellinen. Vauraiden perheiden lapsiluku ei ole yhtään keskituloisia tai köyhiä suurempi. Maailmanlaajuisestikin kun asiaa katsoo, ei valtion hyvä talous- tai turvallisuustilanne näytä ollenkaan lisäävän syntyvyyttä, pikemminkin päinvastoin. Syy syntyvyyden laskuun rikkaissa länsimaissa on jossain muualla.

Vierailija
54/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan päinvastoin.

This, mutta ei naiset välttämättä mitään väkivaltaisuutta tai sellaista fyysistä vaarallisuutta pelkää. Naiset pelkää, että takerrut tms.

Vierailija
55/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan päinvastoin.

This, mutta ei naiset välttämättä mitään väkivaltaisuutta tai sellaista fyysistä vaarallisuutta pelkää. Naiset pelkää, että takerrut tms.

Piti tietysti olla että Ohis, mutta autocorrect arveli sen olevan This.

Vierailija
56/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikilla ihmisillä ei ole itsetuntoa, kanttia tai mitä nyt onkaan, sanoa että siksi en hanki lapsia kun en halua niitä, kehitellään kaikenlaisia mukasyitä kuten työllisyys, taloustilanne, ylikansoitus tai paras "tällaiseen maailmaan ei voi tehdä". Kyllähän lapsen haluaminen on sellainen asia, että kyllä se hankitaan jos se halutaan, oli taloustilanne tai maailma millainen tahansa. Mutta koska vielä nykyaikanakakin - ja kuten tästäkin keskustelusta huomaa - on paljon (lapsellisia) ihmisiä, jotka eivät voi hyväksyä sitä, että joku ei vain HALUA lapsia, niin sitten selitellään tuollaisia diipadaapoja kohteliaisuudesta ja jotta vältetään riitaa.

Vierailija
57/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen elintason pitäisi olla, jotta lapsia "uskallettaisiin" hankkia? Suomessa kuitenkin ihan tavallinen työssäkäyvä pariskunta pystyy hankkimaan omistusasunnon, auton ja maksamaan tavanomaiset parista-kolmesta lapsesta aiheutuvat kulut. Lapsen koulutuksesta tai terveydenhuollostakaan ei tarvitse maksaa niin kuin monessa muussa maassa. On edullinen päivähoitojärjestelmä, joka mahdollistaa perhe-elämän ja työn yhteensovittamisen.

Minusta Sipilän kysymys siitä, minkä pitäisi olla paremmin, jotta syntyvyys nousisi kasvuun, mikäli syy pieneen lapsilukuun tosiaan olisi taloudellinen epävarmuus, on aiheellinen. Vauraiden perheiden lapsiluku ei ole yhtään keskituloisia tai köyhiä suurempi. Maailmanlaajuisestikin kun asiaa katsoo, ei valtion hyvä talous- tai turvallisuustilanne näytä ollenkaan lisäävän syntyvyyttä, pikemminkin päinvastoin. Syy syntyvyyden laskuun rikkaissa länsimaissa on jossain muualla.

80-luvulla syntyville ei vaan oo niitä ihan tavallisia työpaikkoja, monellekaan. Varmaan jos on opiskellut hirveällä vaivalla korkeakoulututkinnon tai kaksi, niin tekee mitä vaan välttääkseen yhdeksän euron orjuuden ja muut vastaavat, esimerkiksi jää sitten mielummin lapsettomaksi.

Vierailija
58/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo normaalille ihmiselle on ihan selvä asia ettei kaikki halua lapsia.

Lapsivihamielisyys on se mikä itseäni huolettaa. Se tuntuu kasvavan samaa aikaa lapsettomuudesta huutelun kanssa.

Niinpä. Kausaalinen suhde. Kannattaisi lopettaa se huutelu.

Vierailija
59/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen lapsiluku on laskenut selvästi vain muutamassa vuodessa. Mikä on muuttunut niin paljon viime aikoina? Syy voi olla se että lähes 10-vuotinen talouskriisi ja korkea työttömyys vei luottamusta tulevaisuuteen. Tai sitten kulttuurin muuttuminen elämyshakuisemmaksi ja hedonistisemmaksi. Tai lisääntyneet vaatimukset lasten kasvatuksessa.

Mitäkö väliä sillä on? Nykyisellä syntyvyydellä valtiontalous on pahassa pulassa parinkymmenen vuoden päästä koska veronmaksajia ei riitä.

Vierailija
60/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan päinvastoin.

Tämä nyt ei liity itse aiheeseen mutta aidosti kiltit ja kunnolliset eivät yleensä mainosta näitä ominaisuuksiaan. Mitä olen erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä ollut, niin nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että mitä enemmän jollakulla on tarve alleviivata jotain positiivista ominaisuuttaan, sitä todennäköisemmin hän ei ole lainkaan sellainen (kiltti, kunnollinen, sosiaalinen, positiivinen, avarakatseinen, ahkera...mitä näitä määreitä nyt ikinä onkaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi