Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolumni HS:ssä: On aika tunnustaa, että ihmiset eivät vain halua lapsia

Vierailija
07.05.2017 |

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005198668.html

Hyvä kolumni. Asia on monilla ihmisillä todellakin niin, että lapsia ei hankita siksi, koska niitä ei yksinkertaisesti haluta. Tätä asiaa ei vain uskalleta Suomessa ollenkaan myöntää.

Kommentit (250)

Vierailija
21/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005198668.html

Hyvä kolumni. Asia on monilla ihmisillä todellakin niin, että lapsia ei hankita siksi, koska niitä ei yksinkertaisesti haluta. Tätä asiaa ei vain uskalleta Suomessa ollenkaan myöntää.

Jep. Täällä elää vieläkin kärsimys- ja uhrautumiskulttuuri, jossa kirkkaimman kruunun saa se, joka jalomielisesti hylkää omat tarpeensa tämän mystisen yhteisen hyvän nimissä. Sen takia lapsia ei missään nimessä saa jättää hankkimatta siksi, että niitä ei halua, koska silloin ajattelee vain itseään eikä taatusti tule kärsineeksi riittävän paljon.

Mitä tuohon lapsivihamielisyyden lisääntymiseen tulee, niin minulle on jäänyt epäselväksi, mitä sillä konkreettisesti tarkoitetaan. Nythän lapsivihamielisyydeksi on leimattu mm. K18-hotellit ja -ravintolat. Onko lapsivihamielisyys siis sitä, että lapset eivät ole automaattisesti tervetulleita aina ja kaikkialle? Suomihan on näin maallikon näkökulmasta hyvinkin lapsikeskeinen ja -ystävällinen maa: alennukset julkisessa liikenteessä + vaunujen/rattaiden kuljetusmahdollisuus, toimiva neuvola- ja varhaiskasvatusjärjestelmä, lapsille järjestetään monenlaisia kerhoja ja tuokioita, monet tapahtumat profiloidaan "koko perheen tapahtumiksi", perhe-elämä pyörii hyvin tiiviisti lasten tarpeiden ympärillä ja lapsentahtisuutta korostetaan vahvasti jne. Missä sitä lapsivihamielisyyttä oikein siis kohtaa?

Vierailija
22/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kärsii n 30 000 lapsettomuudesta. Se on niin kipeä asia että sitä ei kaikille kerrota. Itse olin ikionnellinen kun sain viime hetkillä vauvan. Paljon olisin menettänyt. Todella paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän lapsia kannattaa tehä jos ei oo työtä. Kyllä sitä työtä tulee myöhemmin. Itselle kävi niin.

Vierailija
24/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ughhh. Miten joku kehtaa omalla naamallaan kirjoittaa moista? Häntäkö tässä nyt pitäisi kumartaa?

Edelleen, sen sadannen kerran sanon. Ketään EI KIINNOSTA jos joku haluaa olla vapaaehtoisesti lapseton. Siitä vaan. Se mikä meitä kiinnostaa on tuo omahyväisyys, lapsiviha, perheviha, lapsiperheiden tiukan taloudellisen tilanteen totaalinen kieltäminen ja sivuuttaminen. Onko se tietämättömyyttä vai mitä?

Todellakin poliittiset päätökset vaikuttaa lapsentekoon meillä jotka lapsia halutaan. Ja kyllä, meitä on edelleen paljon. Ne äitiysvapaat, päivähoitomaksut ja työllisyysasteet ei ehkä paina vaakakupissa paljoa kun mietitään sitä ekaa lasta. Mutta tokan ja kolmannen kohdalla ne merkkaa jo paljonkin. Luuleeko kirjoittaja että kaikki lapset tehdään vain koska naiselle tuli vauvakuume? Ei, kyllä meillä vauvakuumeisillakin on aivot.

Lopuksi totean että ette te lapsettomat muiden lasten elätystä maksa. Te maksatte nyt vuorostanne sen, mitä teidän kasvatuksesta, koulutuksesta ja hoidosta on muinoin muut maksaneet. Se kun on homman nimi, jokainen maksaa VUOROLLAAN. Nyt mietitään sitten kuka hoitaa ja maksaa meidän vanhuuden, kun puolet porukasta kuorii kermat päältä eikä tuota tänne seuraavia maksajia.

Vierailija
25/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nyt 31v miehenä olisin ollut valmis hankkimaan lapsia varmaan viimeiset 10 vuotta mutta en ole kelvannut naisille, pakit tulee 1-3 kk:ssa.

Vierailija
26/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas joku vetäissyt vaaleanpunaiset lasit päähän Suomea kehuakseen. Leikkauksia tulee, Suomen ilmapiiri on paska ja työttömyyden pelko on persiissä. Totta helvetissä se vaikuttaa lasten hankkimiseen. On totta, että moni ei lapsia halua hankkia ollenkaan, mutta on kuitenkin myös paljon niitä, jotka lapsia hankkisivat, jos luottaisivat enemmän tulevaisuuteen. Tuli olo, että tällä yritetään vain puhua päättäjät vapaaksi vastuusta aiheen suhteen.

Luulen, että aika harva jää taloudellisista syistä kokonaan lapsettomiksi. Mutta moninkertaisesti on varmasti niitä, jotka eivät uskalla hankkia enää sitä toista, kolmatta tai neljättä lasta.

Lapsien määrän vähenemisessä tuijotetaan vain kokonaan lapsettomia, mutta uskallan väittää, että vähintään yhtä suuri vaikutus on perheillä, jotka voisivat haluta useammankin lapsen, mutta eivät hanki, koska eivät uskalla. Tai ovat lykänneet ensimmäisen hankkimista niin pitkään, etteivät ehdikään hankkimaan useampaa.

Uskon, että on paljon ihmisiä, jotka olisivat tyytyväisiä, jos lapsia on 1-3. Jos on tiukkaa ja työ epävarmaa, hankitaan se haaveiltu esikoinen kolmikymppisenä, mutta toista ei enää uskalletakaan tai ehditä saamaan. Jos samoilla perheillä olisi turvalliset olosuhteet, saattaisivat hankkia jo nuorempina pari ekaa ja osa näistä perheistä saattaisi vuosien mittaan tulla tulokseen, että menisihän tässä vielä yksi iltatähti. Ekan kaltaiset perheet eivät vaan koskaan edes ehdi päätymään tuohon iltatähtipohdintaan.

Vierailija
27/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nyt 31v miehenä olisin ollut valmis hankkimaan lapsia varmaan viimeiset 10 vuotta mutta en ole kelvannut naisille, pakit tulee 1-3 kk:ssa.

Oletko ilkeä, kontrolloiva, manipuloiva tai väkivaltainen?

Vierailija
28/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on ihmisiä, jotka eivät halua lapsia. Itse kuitenkin tunnen vain lapsettomia ihmisiä, jotka haluaisivat lapsia, mutta muut syyt estävät toiveen toteutumista. Pätkätyöt, sinkkuus, puoliso ei halua, lapsettomuus. Kaikki eivät siis jää lapsettomiksi myöskään omasta tahdostaan...

Tässä nyt oli puhe niistä, jotka eivät halua lapsia. Se jos on kyvytön saamaan lapsia, ei ole vapaaehtoista lapsettomuutta. Eikä sitä varten tarvitse myöskään olla vakituisessa parisuhteessa saati noudattaa puolison tahtoa (eiköhän tämä asia olisi syytä keskustella selväksi jo varhaisessa vaiheessa), ne jotka lapsia haluavat niitä myös tekevät.

Mutta tästäkin kommentista voi huomata sen, kuinka vaikeaa ja jopa mahdotonta joillekuille on myöntää, että kaikki eivät todellakaan halua lapsia vaikka olisivat kuin hyvässä työssä, parisuhteet ja taloudelliset asiat kunnossa. Mutta lapsia ei vain haluta hankkia, koska niitä ei haluta. Monelle tämä on kuin vierasta kieltä, ei ymmärretä.

Vierailija
29/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä kun kaikki ei tee lapsia, todellakin. Minun lapsilleni riittää hyviä opiskelu- ja työpaikkoja, yläfemmat sille!

Minua ei myöskään haittaa erityisoppilaiden kasvun määrä, edelleen se takaa lapsilleni hyvän tulevaisuuden kun kilpailu vähenee. Kiitos!

Vierailija
30/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ughhh. Miten joku kehtaa omalla naamallaan kirjoittaa moista? Häntäkö tässä nyt pitäisi kumartaa?

Edelleen, sen sadannen kerran sanon. Ketään EI KIINNOSTA jos joku haluaa olla vapaaehtoisesti lapseton. Siitä vaan. Se mikä meitä kiinnostaa on tuo omahyväisyys, lapsiviha, perheviha, lapsiperheiden tiukan taloudellisen tilanteen totaalinen kieltäminen ja sivuuttaminen. Onko se tietämättömyyttä vai mitä?

Todellakin poliittiset päätökset vaikuttaa lapsentekoon meillä jotka lapsia halutaan. Ja kyllä, meitä on edelleen paljon. Ne äitiysvapaat, päivähoitomaksut ja työllisyysasteet ei ehkä paina vaakakupissa paljoa kun mietitään sitä ekaa lasta. Mutta tokan ja kolmannen kohdalla ne merkkaa jo paljonkin. Luuleeko kirjoittaja että kaikki lapset tehdään vain koska naiselle tuli vauvakuume? Ei, kyllä meillä vauvakuumeisillakin on aivot.

Lopuksi totean että ette te lapsettomat muiden lasten elätystä maksa. Te maksatte nyt vuorostanne sen, mitä teidän kasvatuksesta, koulutuksesta ja hoidosta on muinoin muut maksaneet. Se kun on homman nimi, jokainen maksaa VUOROLLAAN. Nyt mietitään sitten kuka hoitaa ja maksaa meidän vanhuuden, kun puolet porukasta kuorii kermat päältä eikä tuota tänne seuraavia maksajia.

Ei vaan ketään EI KIINNOSTA toisten lisääntymiset tai lisääntymättä jättämiset. Vai luuletko, että jonkun lasten hankinta on jotenkin kiinnostavampaa kuin hankkimatta jättäminen? Muille ihmisille? Ei kiinnosta yhtään sen enempää jonkun mamman jatkuva lopotus siitä, mitä meidän lapset sanoi ja teki silloin ja tällöin kuin jonkun mouhoamiset siitä, että ei aio hankkia lapsia.

Hankkii kuka hankkii ja on hankkimatta kuka on hankkimatta. Mistä tulee oletus, että ketään kiinnostaisi sen enempää kumpikaan?

Vierailija
31/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö!

Tilastoharha. Nyt on vaan niin helvetisti noita 50-80 vuotiaita ja lapsia tekee 80- luvulla syntyneet kolmikymppiset ja nuoremmat vielä aloittelevat. 70- luvulla syntyneet on jo tehneet muksunsa. Tässä on vaan tälläinen suvantovaihe. Syntyvyyttä verrataan kuolleisuuteen. Nyt vaan kuolee porukkaa ihan helvetisti.

T. Meiltä kuollut vuoden aikana 10 sukulaista ( 20-50 syntyneitä

80-luvulla syntyi isompia ikäluokkia kuin 70-luvulla. Nyt pitäisi syntyä enemmän lapsia kuin 10v sitten mutta eipä synny koska niitä ei tehdä tai sitten tyydytään yhteen. Ei ole sattumaa että lapsiluku/nainen on pudonnut 1,8sta 1,5:een

Vierailija
32/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niille tarvitse silloin työpaikkojakaan antaa! Harmittaa lapsensa tehneenä nelikymppisenä kun työpaikat annetaan kymmenen vuotta nuoremmille lapsettomille, jotka eivät edes aio lisääntyä. Omat lapset saavat totutella siihen, että nelikymppinen äiti ei voi enää työllistyä. Mielestäni työpaikat pitäisi priorisoida lapsia hankkineille.

Voi jessus, sanokaa mulle ettei tää muikkeli oo tosissaan.

Mut toisaalta, koska mä en halua lapsia, niin mielelläs sitten kustannat mun työttömyystuen kun en kerran saisi töissä käydä?

Vierailija
33/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu. Nykyään on mahdollisuus toteuttaa itseään ja saada sisältöä elämäänsä niin monella tavalla, ettei lasten hankkiminen enää houkuta varsinkaan naisia samalla tavalla kuin ennen. Voi tehdä uraa, voi harrastaa, voi matkustaa. Jotta joku haluaisi lapsen, pitää hänellä olla tunne siitä, että lapsi parantaa elämänlaatua, ei heikennä sitä. Kun elämä on hyvää, eikä tunnu, että mitään puuttuisi, ei motivaatiota perheen perustamiseen ole.

Minulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta, ja varmaan, mikäli nykyinen miesystäväni ei lasta kovasti haluaisi, jäisin kokonaan lapsettomaksi. Suhteellisen tuore miesystäväni siis haluaa lapsen, ja olen luvannut, että voimme yrittää vuoden-parin päästä, kunhan suhteemme on kunnolla vakiintunut. Olemme molemmat jo 35-vuotiaita, ja on tietysti mahdollista, että lapsia ei noin vain enää tulekaan. Uskoisin kaltaisiani naisia olevan paljon.

Vierailija
34/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ilkeä, kontrolloiva, manipuloiva tai väkivaltainen?

Aivan päinvastoin.

Olen saanut pakkeja sanoilla: "olisit ollut mulle liian hyvä", "olet tosi hyväsydäminen ja huomaavainen ja haluttava" "olit mulle niin hyvä että mulle tuli huono omatunto kun en pystynyt antamaan samaa" "en vain tuntenut itsessäni sitä jotain" "kemiat ei kohdanneet niin kuin olisin toivonut"

Vierailija
35/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin myöntää, että ainakaan tällä hetkellä en halua lapsia. Enkä tiedä tulenko ikinä haluamaan. Ainakaan en halua synnyttää, joten jos lapsiasia joskus tulee ajankohtaiseksi ja mielipide muuttuu niin sitten mieluummin adoptoin. Liikakansoittaa tätä maailmaa ei enää tarvitse, sen sijaan tuolla on miljoonia orpolapsia, jotka kaipaavat kotia. Siksi mieluummin adoptio.

Vierailija
36/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai vaikuttaa siltä että lapsia halutaan nykyään paljon vähemmän kuin joskus viime vuosisadan puolivälissä, jos (virheellisesti) lähdetään siitä olettamuksesta, että lapsia syntyi silloin paljon koska niitä haluttiin paljon. Lapsia syntyi silloin paljon, koska ehkäisy oli harvinaista, abortin saaminen todella vaikeaa ja karua mutta totta: lapsia tarvittiin taloon työvoimaksi. Ei sillä haluamisen kanssa kauheesti ollut tekemistä että lasten hankkiminen oli normi, vahva normi.

Vierailija
37/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ketään EI KIINNOSTA toisten lisääntymiset tai lisääntymättä jättämiset. Vai luuletko, että jonkun lasten hankinta on jotenkin kiinnostavampaa kuin hankkimatta jättäminen? Muille ihmisille? Ei kiinnosta yhtään sen enempää jonkun mamman jatkuva lopotus siitä, mitä meidän lapset sanoi ja teki silloin ja tällöin kuin jonkun mouhoamiset siitä, että ei aio hankkia lapsia.

Hankkii kuka hankkii ja on hankkimatta kuka on hankkimatta. Mistä tulee oletus, että ketään kiinnostaisi sen enempää kumpikaan?

Oletinko niin? En. Totesin että minulle velaus on ihan yhtä normaalia kun lasten hankkiminen. Se ei ole yllättävää, se ei ole tabu. Se ei vaivaa tai sen syyt ei kiinnosta minua sen enempää.

Yhteiskunnallisesti asia kiinnostaa vain siinä mielessä, että miten me hoidetaan tuleva vanhusväestö (eli esim. sut ja mut ja jutun kirjoittaja) kun nyt iso osa jättää lapset pukaamatta ja tulijoista ei ihan heti ole "tuottaviksi" yhteiskunnan jäseniksi. Se on ihan aiheellinen ja ajankohtainen kysymys.

Vierailija
38/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A. Sipilä ihmettelee mitä vielä pitäisi tehdä lapsiperheiden hyväksi. Hyvin yksinkertaista: Perheet eivät uskalla hankkia sitä toista tai kolmatta lasta, jos pitävät merkittävänä riskinä, että sen seurauksena perheen toinen elättäjä menettää työpaikkansa ja syrjäytyy pysyvästi työmarkkinoilta. Eivät lapsiperheet kaipaa mitään "etuile jonossa" -kortteja, kuten Sipilä luulee, vaan kohtuullista varmuutta, että pystyvät elättämään perheensä.

Vierailija
39/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttavapiirissä yksi, joka ei halua lapsia. Muille kyse on enemmän olosuhteista. En näe, että vähäinen syntyvyys johtuisi pääosin halusta lapsettomuuteen.

Vierailija
40/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A. Sipilä ihmettelee mitä vielä pitäisi tehdä lapsiperheiden hyväksi. Hyvin yksinkertaista: Perheet eivät uskalla hankkia sitä toista tai kolmatta lasta, jos pitävät merkittävänä riskinä, että sen seurauksena perheen toinen elättäjä menettää työpaikkansa ja syrjäytyy pysyvästi työmarkkinoilta. Eivät lapsiperheet kaipaa mitään "etuile jonossa" -kortteja, kuten Sipilä luulee, vaan kohtuullista varmuutta, että pystyvät elättämään perheensä.

Sinulla ja todella monella muulla on mennyt Sipilän pointti ohi: Suomi on jo nyt kärjessä siinä, miten hyvin perheitä huomioidaan. Valtio takaa toimeentulon, terveydenhuollon sekä koulutuksen, ja turvallistakin täällä on. Se, mikä on lapsiluku missäkin maassa, ei korreloi elintason kanssa ainakaan niin, että taloudellisesti vakaissa ja menestyneissä maissa lapsia hankittaisiin enemmän. Miten valtio voisi turvata kenenkään elintason vaikka kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päähän? "Ei ole varaa" on vain tekosyy lasten tekemättä jättämiselle, kun ei haluta sanoa, ettei lapsia nyt vain tee mieli hankkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi