Asumiskustannusten jakamisesta parisuhteessa.
Täällä on varmasti ollut vähän samantapaisia aloituksia, mutta kokeillaas nyt jos saisi tähän mielipiteitä. Ollaan yli kolmikymppinen pariskunta, ja ollaan seurusteltu 1,5 vuotta, molemmat halutaan tulevaisuus yhdessä. Nyt on tullut ajankohtaiseksi muuttaa yhteen. Minä asun isohkossa omistuskaksiossa, mies vuokralla. Mies olisi nyt muuttamassa luokseni. Olen hankkinut kotini lainarahalla, ja palkastani menee suuri osa sen laina maksuun. Selviän kyllä vastikkeesta ja lyhennyksistä, mutta paljoa rahaa ei jää ns. huvitteluun. Miehen vuokra on nyt 700€ mutta se on hänen maksukyvyn ihan ylärajoilla, myöskin hänellä on rahat tiukoilla kun tuon vuokran maksaa. Paljonko mielestänne miehen pitäisi maksaa asumisesta, kun muuttaa omistamaani asuntoon? Hän ei tietyistä menneisyyteen liittyvistä syistä saa nyt lainaa, eli ei voi ostaa osuutta asunnostani.
Kommentit (447)
Sinä kerrytät omaisuutta ja mies maksaa juoksevat kulut. Toi on aika yleinen tapa silloin kun mies on se asunnon omistaja.
Mä tekisin niin että laittaisin oman asunnon vuokralle ja muuttaisin miehen vuokra-asuntoon ja maksaisin puolet vuokrasta,350 euroa kuukaudessa.
Ehdotan, että mies maksaa vastikkeen ja puolet sähkö ja vesilaskusta. Sun pitää maksaa asuntolaina kokonaan itse, koska asunto on.vain sun nimissä ja sehän jää sulle jos joskus eroatte
Koskaan ei kannata muuttaa toisen nurkkiin. Se ei ole oma koti. Muuttakaa vuokralle, niin olette tasaveroisessa asemassa kodissanne.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että mies maksaa vastikkeen ja puolet sähkö ja vesilaskusta. Sun pitää maksaa asuntolaina kokonaan itse, koska asunto on.vain sun nimissä ja sehän jää sulle jos joskus eroatte
Tietysti maksan oman lainani itse. Lainan lyhennys on noin tonnin kuussa. Vastike 200€. Vesi 15€ per henkilö. Sähkölasku ei kerrostalokaksiossa paljoa ole.
Minulla ei siis jää palkastani lainan ja asumiskulujen ja ruoan jälkeen juurikaan rahaa yli nyt. Tosin se on ollut oma valintani. Miehellä ei jää vuokransa ja ruokien jälkeen myöskään juurikaan rahaa yli palkastaan. Jos mies maksaisi yhteenmuuton jälkeen noin kuin ehdotat, se olisi enintään 150 euroa kuussa. Hänellä olisi siis sen jälkeen 550€ "ylimääräistä" rahaa huvitteluun, minulla taas edelleen menisi rahat asumiseen koska minun kuukausimaksu ei pienentyisi kuin reilulla satasella. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mietin siis että onko on pyytää että mies maksaa vaikka koko vastikkeen ja sähköt yms. Ja minä siis lainat korkoineen. Vastike ja sähköt ym olisi kuitenkin selvästi vähemmän kuin hänen nykyinen vuokra. Ap.
Tavoitteesi on ymmärtääkseni tienata tällä, joten toimikaa toki noin. Tehkää myös niin, että mies ostaa ruoat ja sellaiset, ja sinä ostat huonekalut ja muut tavarat. Silloin saat pitää nekin itselläsi eron jälkeen. Mies on kustantanut kaikki muut kuin omaisuutta kerryttävät kulusi, ja itse olet saanut laittaa 100 % tuloista säästöön omaisuuteesi. Ei huono diili ollenkaan!
Laitatte vastikkeen, sähköt, vedet yms puoliksi ja sinä maksat itse lainanlyhennykset. Lainanlyhennys kerryttää kuitenkin koko ajan sinun omaisuutta, joten erossa mies ei sa alla siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sinä kerrytät omaisuutta ja mies maksaa juoksevat kulut. Toi on aika yleinen tapa silloin kun mies on se asunnon omistaja.
Mä tekisin niin että laittaisin oman asunnon vuokralle ja muuttaisin miehen vuokra-asuntoon ja maksaisin puolet vuokrasta,350 euroa kuukaudessa.
Miehen vuokra-asunto on yksiö ei kovin kivalla paikalla. Minun asunto on iso kiva kaksio kivalla paikalla. Emme mahdu sinne miehen yksiöön eikä mieskään tykkää siitä alueesta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin siis että onko on pyytää että mies maksaa vaikka koko vastikkeen ja sähköt yms. Ja minä siis lainat korkoineen. Vastike ja sähköt ym olisi kuitenkin selvästi vähemmän kuin hänen nykyinen vuokra. Ap.
Tavoitteesi on ymmärtääkseni tienata tällä, joten toimikaa toki noin. Tehkää myös niin, että mies ostaa ruoat ja sellaiset, ja sinä ostat huonekalut ja muut tavarat. Silloin saat pitää nekin itselläsi eron jälkeen. Mies on kustantanut kaikki muut kuin omaisuutta kerryttävät kulusi, ja itse olet saanut laittaa 100 % tuloista säästöön omaisuuteesi. Ei huono diili ollenkaan!
Laita äijä myös maksamaan rahoitusvastike, jos sellainen on. Silloin typerä mies maksaa sinulle jopa itse asuntoa! Kolmen vuoden suhteen päätyttyä ukko on hyvinkin maksanut viitisen tonnia asunnostasi juoksevien kulujen ohella. Pitäähän sitä rakkaalta vuokra ottaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti maksan oman lainani itse. Lainan lyhennys on noin tonnin kuussa. Vastike 200€. Vesi 15€ per henkilö. Sähkölasku ei kerrostalokaksiossa paljoa ole.
Minulla ei siis jää palkastani lainan ja asumiskulujen ja ruoan jälkeen juurikaan rahaa yli nyt. Tosin se on ollut oma valintani. Miehellä ei jää vuokransa ja ruokien jälkeen myöskään juurikaan rahaa yli palkastaan. Jos mies maksaisi yhteenmuuton jälkeen noin kuin ehdotat, se olisi enintään 150 euroa kuussa. Hänellä olisi siis sen jälkeen 550€ "ylimääräistä" rahaa huvitteluun, minulla taas edelleen menisi rahat asumiseen koska minun kuukausimaksu ei pienentyisi kuin reilulla satasella. Ap.
On edelleen oma valintasi maksaa lainaa tuolla tonnilla. Miehen olisi järkevä säästää tuo 550e kuussa, muuten hänellä ei ole mitään myöhemminkään ja sinulla on edelleen asunto. Juoksevat kulut puoliksi ja sillä selvä.
Eilen oli ihan sama ketju. Katso sitä.
Vähennä omia lainakuluja. Olet laittanut ne ihan liian tiukille.
Miehen ei kuulu maksaa kaikkia juoksevia kuluja.
Mieti jos itse olisit miehen asemassa. Hän kerryttää omaisuuttaan, sinä maksat vain juoksevia kuluu. Molemmilla menee kaikki rahat mutta toiselle kertyy omaisuutta. Onko oikein?
Vierailija kirjoitti:
Lähde väitteellesi yleisyydestä, kiitos.
Minkä takia näillä parisuhteen muodoilla pyritään tienaamaan? Oman rakastettunsa kustannuksella. Kun mieheni muutti omistamaani asuntoon, en perinyt häneltä mitään asumiskustannuksia. Eihän ne lainat ja vastikkeet muutosta mihinkään muuttuneet. Mies pisti sitten omiaan enemmän seuraavaan asuntoon, jonka ostimme ja vanha jäi meille sijoitusasunnoksi.
Mieti ensin mitä itse olisit valmis maksamaan tällaisessa tilanteessa.
En osaa antaa valmista vastausta, koska tilanteita on niin monia, mutta lähtidin muutamasta liikkeelle:
- asunnon omistaja lyhentää oman lainansa, koska kerryttää siinä itselleen omaisuutta. Tähän ei se toinen osapuoli puutu
- yhteisistä muista asumismenoista
maksetaan mielestäni puolet, koska molemmat niitä käyttävät. Näitä ovat mielestäni vesi, sähkö, mahdollinen netti
- ja sitten se vastike. Ensimmäiseksi pitäisi tietää mikä on vastikkeen määrä?
Koska on aivan eri asia onko vastike 200€ vai 500€. Jos 200€, niin mielestäni se asuntoon muuttava voi maksaa sen kokonaan, koska pääsee silti todella halvalla. Jos taas 500€, niin mielestäni maksetaan suunnilleen puoliksi, koska muuten summa on melkein sama kuin vuokra-asunnossa, jossa saa päättää itse omista asioista.
Jos asuntoon muuttava maksaa koko pienen vastikkeen itse, jää hänelle silti sijoitettavaksi kohtuullinen summa rahaa vs. vuokra. Tällöin kuitenkin asunnon omistaja huolehtii mm. kotivakuutuksesta ja kaikista asunnon korjaukseen liittyvistä asioista, niistä jotka liittyvät asunnon arvoon. (Mm. Jääkaappi kuuluu asuntoon, pyykkikone taas viedään yleensä mukana poismuutettaessa).
Ei voi suoraan ajatella, että jos vuokra on ollut 700€ ja jatkossa maksaa vaan vastikkeen 500€, että saa silti asua halvemmalla. KOSKA yksinasumisessa on aina päätäntävalta itsellä, teki sitten mitä vaan. Yhdessä asuessa asiasta pitäisi päättää yhdessä. Eli ei voi ajatella pelkkää rahaa.
Avasiko tämä ap:n ajatuksia?
Mikä on vastikkeen määrä?
Mikä olisi asuntosi vuokravapailla markkinoilla? Mies maksaa siitä 50%. Niin hän maksaisi, jos asuntosi omistaisi joku muu kuin sinä ja asuisitte siinä vuokralla. vesimaksu ja puolet sähköstä siihen päälle.
Ei ole sinun vikasi, että mies on möhlinyt ja menettänyt luottotietonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteenani ei ole tienata vaan elää yhdessä kiva yhteinen elämä. Tuntuu vaan hölmöltä jos miehellä on yhtäkkiä paljon irtorahaa omiin menoihin ja minulla edelleen ei yhtään, kun minun palkka menee asumiseen. Nyt elintasomme on sama, eli meillä on kuussa suunnilleen saman verran rahaa omiin harrastuksiin, ravintolailtoihin, vaatteisiin jne. Eli vähän. Jos mies maksaisi yhteenmuuton jälkeen vain puolet vastikkeesta ja sähköstä, olisi hänellä yhtäkkiä korkea elintaso, minulla yhä pieni. Hän voisi ostella itselleen joka kuukausi viidellä sadalla vaatteita ym, minä joutuisin yhä hakemaan omani kirpparilta. Ap.
Miksi miehen pitäisi saada jotain etua siitä, että avopuoliso omistaa asunnon? Asukkaana hänellä on ihan samat oikeudet kuin kenellä tahansa muulla asukkaalla eli vaikka tulisi ero, ei miehen tarvitse lähteä halvasta kämpästä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteenani ei ole tienata vaan elää yhdessä kiva yhteinen elämä. Tuntuu vaan hölmöltä jos miehellä on yhtäkkiä paljon irtorahaa omiin menoihin ja minulla edelleen ei yhtään, kun minun palkka menee asumiseen. Nyt elintasomme on sama, eli meillä on kuussa suunnilleen saman verran rahaa omiin harrastuksiin, ravintolailtoihin, vaatteisiin jne. Eli vähän. Jos mies maksaisi yhteenmuuton jälkeen vain puolet vastikkeesta ja sähköstä, olisi hänellä yhtäkkiä korkea elintaso, minulla yhä pieni. Hän voisi ostella itselleen joka kuukausi viidellä sadalla vaatteita ym, minä joutuisin yhä hakemaan omani kirpparilta. Ap.
Pienennä lyhennystäsi sen pari satkua.
Mitä mieltä mies on asiasta? Täältä on vaikea myös tietää teidän suhteen tilaa. Ratkaisut pitää tehdä silleen, että vaikka teille tulisi ero, ei kummallekaan jää tunnetta, että toinen on hyötynyt toisesta.
Itse tekisin niin, että mies maksaisi puolet juoksevista kuluista. Ruokalaskun jakaminen riippuisi siitä, mitä ja miten paljon toinen syö. Sekin pitää huomioida, jääkö kaikki sinun tehtäväksi, koska kotikin on sinun. Jos mies luulisi tulevansa edulliseen täysihoitoon, muutto ei edistyisi ajatusta pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Mieti ensin mitä itse olisit valmis maksamaan tällaisessa tilanteessa.
En osaa antaa valmista vastausta, koska tilanteita on niin monia, mutta lähtidin muutamasta liikkeelle:
- asunnon omistaja lyhentää oman lainansa, koska kerryttää siinä itselleen omaisuutta. Tähän ei se toinen osapuoli puutu
- yhteisistä muista asumismenoista
maksetaan mielestäni puolet, koska molemmat niitä käyttävät. Näitä ovat mielestäni vesi, sähkö, mahdollinen netti- ja sitten se vastike. Ensimmäiseksi pitäisi tietää mikä on vastikkeen määrä?
Koska on aivan eri asia onko vastike 200€ vai 500€. Jos 200€, niin mielestäni se asuntoon muuttava voi maksaa sen kokonaan, koska pääsee silti todella halvalla. Jos taas 500€, niin mielestäni maksetaan suunnilleen puoliksi, koska muuten summa on melkein sama kuin vuokra-asunnossa, jossa saa päättää itse omista asioista.
Jos asuntoon muuttava maksaa koko pienen vastikkeen itse, jää hänelle silti sijoitettavaksi kohtuullinen summa rahaa vs. vuokra. Tällöin kuitenkin asunnon omistaja huolehtii mm. kotivakuutuksesta ja kaikista asunnon korjaukseen liittyvistä asioista, niistä jotka liittyvät asunnon arvoon. (Mm. Jääkaappi kuuluu asuntoon, pyykkikone taas viedään yleensä mukana poismuutettaessa).Ei voi suoraan ajatella, että jos vuokra on ollut 700€ ja jatkossa maksaa vaan vastikkeen 500€, että saa silti asua halvemmalla. KOSKA yksinasumisessa on aina päätäntävalta itsellä, teki sitten mitä vaan. Yhdessä asuessa asiasta pitäisi päättää yhdessä. Eli ei voi ajatella pelkkää rahaa.
Avasiko tämä ap:n ajatuksia?
Mikä on vastikkeen määrä?
Vastikkeen määrä on 200. Ap.