Avustaja teki rikosilmoituksen: Kansanedustaja juoksutti hakemaan sukkahousuja Sokokselta ja poltti loppuun
Kansanedustaja Leena Meren (ps) avustaja Petri Lehtinen on tehnyt esimiehestään rikosilmoituksen työpaikkakiusaamisen ja kunnianloukkauksen vuoksi. Kansanedustaja kiistää.
Petri Lehtisen mukaan syyt rikosilmoituksen taustalla lähtivät vyörymään eteenpäin lähes heti sen jälkeen, kun Lehtinen ryhtyi tuoreen kansanedustajan eduskunta-avustajaksi keväällä 2015.
- Puoli vuotta meni kivasti, kun siinä oli kesätauko. Siitä alkoi systemaattinen kiusaaminen, Lehtinen kertoo.
Lehtisen mukaan kiusaaminen on ollut "jatkuvaa, systemaattista ja loukkaavaa".
Eduskunta-avustaja on ollut sairauslomalla viime vuoden huhtikuusta lähtien. Lehtisen mukaan neljän eri lääkärin lausunto on tyly: sairausloman pääsyy on työskentely Meren alaisuudessa.
- Kaikki sairauteni, verenpainesairauteni, kaikki on todettu aiheutuneen tästä huonosta kohtelusta. En olisi ikinä joutunut kuntoutukseen, jos minulla olisi ollut asiallinen kohtelu alun perinkin. En ole katkera: olen pettynyt ja järkyttynyt.
Lehtisen mukaan hän on ollut kiusaamisen lisäksi myös pahasti ylityöllistetty ennen kuin jäi sairauslomalle viime vuoden huhtikuussa.
- Tulin aamulla aikaisin Eduskuntaan ja lähdin aika usein iltamyöhään. Syömään en päässyt oikeastaan koskaan.
Lehtinen kyllä leimasi valtion kellokortilla itsensä syömään, mutta sitten alkoivat erikoiset ja ajoittain hyvinkin epäselvät työmääräykset.
- Haetko salaattibaarista salaattia, Lidlistä lähdevettä tai sukkahousuja Sokokselta? Tällaista kaikkea, mikä ei millään tavalla liity valtiopäivätoimiin - ja siis verovaroin korvattaviin työtehtäviin.
Lehtinen sanoo olleensa "umpiväsynyt työtaakkansa alle".
- Kansanedustaja Meri sanoi minulle, kun itkin työhuoneessani, että itke, itke vaan, mutta itke täällä työhuoneessa tai vessassa, mutta älä itke tuolla käytävillä. Minä koin sen niin, että itkeminenkin oli minulta kielletty. Jos viisikymppinen kundi itkee, niin silloin saa olla jo aika väsynyt.
http://m.iltalehti.fi/politiikka/201705022200117552_pi.shtml
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen anelääkäri teho-osastolla ja kyllä täytyy todeta että palaisin niin loppuun jos pitäisi käydä lounastauolla keskustassa ja Sokoksella vielä sukkahousukaupassa. Paljon kivempi on täällä juoksennella paikasta toiseen ja pelastaa henkiä, välillä työntää leipä kurkkuun seisaaltaan ja juoda potilashuoneessa kahvinsa.
Teetkö sinä työssäsi paljonkin sellaisia tehtäviä, mitkä eivät sinulle kuulu, kuten haet esimiehen käskystä hänelle lounassalaattia kesken työpäiväsi?
Käyn usein pomon käskystä kaupassa ja ostan mitä tarvitaan, eikä ole varsinainen työkuvani, koska olen kirvesmies. Kun työmaalta puuttuu jotakin, sen joku joutuu hakemaan. Olen myös ostanut pomolle rautakaupasta työvaatteita, enkä kokenut mitenkään alistamiseksi. Työssä pitää joustaa, varsinkin jos olet jonkun avustaja.
Ja silloin kun käsky käy, haen tavaraa, ihan normaalia minusta.
Teidän mielestänne Lehtisen olisi pitänyt istua kahvilassa ja Meren toimittaa nämä asiat, oletteko ihan sekaisin? -Meri on kansanedustaja, ja hänelle henk koht avustajaksi oli palkattu Lehtinen.
Ei liene kysyttävää.
PS Lehtistä puolustelevat, missä oikein olette töissä, jos saatte itse valita, mitä noudatatte ja teette?
Yritä nyt päättää oletko kiireinen anestesialääkäri vai kiireinen kirvesmies päivystämässä vauvapalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nuo kansanedustajien avustajien toimenkuvat. Osa ilmeisesti tekee ihan kunnon asiantuntijatyötä, toiset sitten keittää kahvia ja ostaa sukkahousuja. Eikö noita toimenkuvia ole missään määritelty tarkemmin?
Sukkahousut repeää ennen tärkeää tapaamista ja aikaa on vain vähän. Tarvitaan siis sukkahousut. Hakeeko ne avustaja vai edustaja, jolla on avustaja?
-Aivan, AVUSTAJA hakee, päivänselvä asia.
Kansanedustajilla on työhuoneet ja veikkaan, että on henkilökohtaiset kaapitkin. Sinnekö ei voi varata ennakolta varasukkiksia, pitkiä housuja tai muita vaihtovaatteita? Niin me tavalliset palkansaajatkin tehdään.
Tottakai jokaisella kansanedustajalla on kymmeniä sukkahousuja kaapissaan, onhan sinullakin, olet varautunut kaikkeen, sulla on jopa auto siellä kaapissa, jos pihalla oleva sattuu rikkoontumaan..
Seuraavaksi Petri avautunee aiheesta Sillanpää.
Siltsu kun torjui neiti Lehtisen ruotsinlaivalla, tämäkin jäi varmasti risteilyisäntä Petrin mieltä kaihertamaan.
Ehkä saadaan vielä kunnon kissatappelu.
Vierailija kirjoitti:
Tää avustaja on aikamoinen draamaqueen...
Kyllä tosiaan mitä oon työpaikkakeskusteluja täältä lukenut, niin moni on sitä mieltä että hoitaa hommansa ja muu on pomon ongelma. Jos ykskin av-mamma olisi joutunut hakemaan sukkahousut Sokokselta, kun on palkattu assariksi, niin olispa melkosta draamaa ja ulinaa täällä. Ja alapeukkuja ropisisi "voi kauheeta, työajalla joutui ostamaan sukkahousut" tyylisille kommenteille.
Normaalisti tällaisessa tapauksessa pomo lytättäis täällä täysin, mut nyt tää työntekijä onkin draamaqueen.
Tosiaan aika mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen anelääkäri teho-osastolla ja kyllä täytyy todeta että palaisin niin loppuun jos pitäisi käydä lounastauolla keskustassa ja Sokoksella vielä sukkahousukaupassa. Paljon kivempi on täällä juoksennella paikasta toiseen ja pelastaa henkiä, välillä työntää leipä kurkkuun seisaaltaan ja juoda potilashuoneessa kahvinsa.
Teetkö sinä työssäsi paljonkin sellaisia tehtäviä, mitkä eivät sinulle kuulu, kuten haet esimiehen käskystä hänelle lounassalaattia kesken työpäiväsi?
Käyn usein pomon käskystä kaupassa ja ostan mitä tarvitaan, eikä ole varsinainen työkuvani, koska olen kirvesmies. Kun työmaalta puuttuu jotakin, sen joku joutuu hakemaan. Olen myös ostanut pomolle rautakaupasta työvaatteita, enkä kokenut mitenkään alistamiseksi. Työssä pitää joustaa, varsinkin jos olet jonkun avustaja.
Teidän mielestänne Lehtisen olisi pitänyt istua kahvilassa ja Meren toimittaa nämä asiat, oletteko ihan sekaisin? -Meri on kansanedustaja, ja hänelle henk koht avustajaksi oli palkattu Lehtinen.
Ei liene kysyttävää.
PS Lehtistä puolustelevat, missä oikein olette töissä, jos saatte itse valita, mitä noudatatte ja teette?
Yritä nyt päättää oletko kiireinen anestesialääkäri vai kiireinen kirvesmies päivystämässä vauvapalstalla?
Yritä edes vastata tekstiini, ad hominem kun ei mene mulle läpi, jos edes tiedät, mitä tarkoittaa.
Trollina et pysty vastaamaan asiaan, koska olen oikeassa. Niin ja olen kirvesmies, en lääkäri, kuten väität. Vastasin vain typerään väitteeseesi, johon et ole pystynyt vastaamaan, kaikki näkee kun avaa ketjun.
Olet työtön, sosiaalituella elävä vihervasemmistolainen trolli.
Häpeän puolestasi, kun et itse ymmärrä, PETRI. Haluat eläkkeelle mutta oletko miettinyt kuinka röyhkeää tuo on niitä kohtaan, jotka ovat opikeasti työkyvyttömiä, eivätkä pääse eläkkeelle?
Häpeä, PETRI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Työnantajahan voi määrätä mitä töitä minun pitää tehdä, hän sen palkankin maksaa.
höpöö höpö. Jos olet ottanut vaikka lääkärin viran vastaan, ei mikään työnantaja voi määrätä sinua menmmään siivoamaan lastensa paskoja hänen kotnsa lattioilta tms. Tätähän tää laiska nainen yritti tai muuta samna kaltaista sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Työnantajahan voi määrätä mitä töitä minun pitää tehdä, hän sen palkankin maksaa.höpöö höpö. Jos olet ottanut vaikka lääkärin viran vastaan, ei mikään työnantaja voi määrätä sinua menmmään siivoamaan lastensa paskoja hänen kotnsa lattioilta tms. Tätähän tää laiska nainen yritti tai muuta samna kaltaista sontaa.
Tässähän ei kenenkään paskoja siivottu, vaan mies hakeutui avustajaksi, jonka työ on avustamista, ei olla kansanedustajana itse, kuten Lehtinen luuli.
Sukkahousut repeää ennen tärkeää tapaamista, tarvitaan sukkahousut, kuka hakee, edustaja itse vai avustaja?
-Aivan, avustaja hakee, päivänselvää.
Sitten se, että joutuu tässä muissakin töissä joustamaan, että on yleensä töitä, mutta Lehtinen ei tarvitse hoitaa töitä, jotka eivät häntä kiinnosta. Hän tekee, mitä tykkää.
Jos työ ei sovi, silloin irtisanoudutaan, ei havitella 50 vuotiaana eläkkeelle tekosyyn varjolla, siitähän tässä on kyse. "Lehtinen sanoo olleensa niin kovilla, että nyt hän odottaa sairauseläkkeelle pääsyä. Lehtinen on 50-vuotias."
Eduskuntahan tutki tämän jo kertaalleen.
Linkki:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liene kysyttävää.
Yritä edes vastata tekstiini, ad hominem kun ei mene mulle läpi, jos edes tiedät, mitä tarkoittaa.
Trollina et pysty vastaamaan asiaan, koska olen oikeassa. Niin ja olen kirvesmies, en lääkäri, kuten väität. Vastasin vain typerään väitteeseesi, johon et ole pystynyt vastaamaan, kaikki näkee kun avaa ketjun.
Häpeän puolestasi, kun et itse ymmärrä, PETRI. Haluat eläkkeelle mutta oletko miettinyt kuinka röyhkeää tuo on niitä kohtaan, jotka ovat opikeasti työkyvyttömiä, eivätkä pääse eläkkeelle?
Häpeä, PETRI.
Oletko harkinnut kuntouttavaa tukityöllistymistä jossain kivassa työympäristössä? Pääsisit pois koneen äärestä ja tapaisit muita ihmisiä.
Tuntuu hullunkuriselta, että mediassa keskitytään noihin sukkahousuihin ja Lidlin reissuihin, jos kerran jutussa on oikeasti mukana jopa pahoinpitelyä?! Jo pelkästään jatkuva haukkuminen on sietämätöntä.
Itse kyllä kokisin sukkahousujen ostosreissut ihan piristävänä kesken työpäivää, mutta YMMV.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa Lehtistä puolustelevat, missä työpaikassa palkoillinen itse päättää, mitä työtehtäviä hän viitsii tehdä ja mitkä ovat sellaisia ettei häntä huvita, joten jättää tekemättä?
-Lopputilihän tosta tulisi.
Toisaalta Lehtinen olisi voinut irtisanoutua heti, kun huomasi, ettei työ ole hänen arvolleen sopivaa, onhan hän sentään entinen ruotsinlaivan viihdyttäjä..
Omassa työsopimuksessa lukee, että työsopimuksessa kerrotut ja muut esimiehen määräämät tehtävät. Se ei kuitenkaan tarkoita, että joutuisin tekemään esimiehen henkilökohtaiseen elämään kuuluvia asioita. Esimies voi pyytää, että voisinko viedä hänen kirjeen postiin samalla, kun vien firman postit, mutta hän ei voi määrätä minua ostamaan itselleen pikkusukkia.
Tuossa Lehtisen tapauksessa olisi kiva nähdä, mitä siellä työsopimuksessa lukee. Aikoinaan, kun näiden avustajien tarvetta perusteltiin, niin julkisuuteen kerrottiin, että avustajia tarvitaan helpottamaan eduskuntatyötä. Äkkiäkös se avustaja tekee muutakin, varailee vaikka kansanedustajalle lomamatkoja ja käy imuroimassa kansanedustajan kaupunkiasunnolla, verovaroin maksettuna ja työajalla tottakai.
Mites se yksi työtoiminnan johtaja joka oli kuntoutettavilla terttänyt kotiinsa remonttia. Sikahan se on kun tuollaista käskee työajalla tekemään, mutta tässä ihan vastaavaa, hae lidlistä/sokokselta/tms jotain, niin joo on ihan ok työajalla.
Päättäkää jo mitä mieltä olette, saako pomo teettää henkilökohtaisia ostoksia/asioita vai vaan työasioita/tehtäviä työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Työnantajahan voi määrätä mitä töitä minun pitää tehdä, hän sen palkankin maksaa.höpöö höpö. Jos olet ottanut vaikka lääkärin viran vastaan, ei mikään työnantaja voi määrätä sinua menmmään siivoamaan lastensa paskoja hänen kotnsa lattioilta tms. Tätähän tää laiska nainen yritti tai muuta samna kaltaista sontaa.
Hyvin vedetty:
Lääkäri-siivoamaan paskat työnantajan kotoa on sama kuin pyytää avustajaa ostamaa sukkahousut.
Sekin vielä, että avustajan tehtävä on ostaa ne sukkahousut, jos edustaja ei itse ehti/pysty esim työtehtävien takia.
Petri yrittää vain eläkkeelle ja tämä on se juna jolla sinne pyrkii. Sääli vain että eduskunta tutki jo, eikä mitään löytynyt. Nyt Petri joutuu etsimään lääkärin, joka kirjoittaa sairaslomaa ja eläkepaperit, riippumatta mitä on oikeasti tapahtunut, lääkärillä vain Petrin lausuma asiasta, eli eivät voi tietää mitä oikeasti ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liene kysyttävää.
Häpeä, PETRI.
Oletko harkinnut kuntouttavaa tukityöllistymistä jossain kivassa työympäristössä? Pääsisit pois koneen äärestä ja tapaisit muita ihmisiä.
Taas ad hominem, etkä taaskaan pystynyt vastaamaan itse asiaan, koska olen oikeassa ja perustan väitteeni faktoille.
Sä vaan jankutat typeryyttäsi.
Yritäppä vastata asioihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran kun kyykytti yhtä asiakaspalvelijaa, nuorta tyttöä, oikein urakalla. Tyttö nieleskeli itkua.
Kuka?
No siis tämä uhriutuja-narsku. Hyi mikä tyyppi. Väsähtänyt, kouluttamaton ja kuulemma polttanut siltansa joka suuntaan.
Kyllä Leenalle on ihan tutkintokin ja Hyvinkäällä oli oikein pidetty työtoveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nuo kansanedustajien avustajien toimenkuvat. Osa ilmeisesti tekee ihan kunnon asiantuntijatyötä, toiset sitten keittää kahvia ja ostaa sukkahousuja. Eikö noita toimenkuvia ole missään määritelty tarkemmin?
Sukkahousut repeää ennen tärkeää tapaamista ja aikaa on vain vähän. Tarvitaan siis sukkahousut. Hakeeko ne avustaja vai edustaja, jolla on avustaja?
-Aivan, AVUSTAJA hakee, päivänselvä asia.
Kansanedustajilla on työhuoneet ja veikkaan, että on henkilökohtaiset kaapitkin. Sinnekö ei voi varata ennakolta varasukkiksia, pitkiä housuja tai muita vaihtovaatteita? Niin me tavalliset palkansaajatkin tehdään.
Meistä parhaimmillekin saattaa joskus käydä niin, että vaihtarit loppuu. Mun mielestä silloin kun kansanedustajalla on paha silmäpako, vieraita/vierailu edessä ja pitää valita, jättääkö hän valiokuntakokouksen väliin käydäkseen ostamassa ehjät sukkikset vai hakeeko avustaja ne, niin totta kai avustaja hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Hyvin vedetty:
Lääkäri-siivoamaan paskat työnantajan kotoa on sama kuin pyytää avustajaa ostamaa sukkahousut.
Sekin vielä, että avustajan tehtävä on ostaa ne sukkahousut, jos edustaja ei itse ehti/pysty esim työtehtävien takia.
Petri yrittää vain eläkkeelle ja tämä on se juna jolla sinne pyrkii. Sääli vain että eduskunta tutki jo, eikä mitään löytynyt. Nyt Petri joutuu etsimään lääkärin, joka kirjoittaa sairaslomaa ja eläkepaperit, riippumatta mitä on oikeasti tapahtunut, lääkärillä vain Petrin lausuma asiasta, eli eivät voi tietää mitä oikeasti ollut.
Kun Laurasta tulee presidentti Leenasta voi tulla oikeus- ja työvoimaministeri. Sitten saadaan nuo itkeskelyt loppumaan kerta heitolla! Laura 2018!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liene kysyttävää.
Häpeä, PETRI.
Taas ad hominem, etkä taaskaan pystynyt vastaamaan itse asiaan, koska olen oikeassa ja perustan väitteeni faktoille.
Sä vaan jankutat typeryyttäsi.
Yritäppä vastata asioihin!
Hei anestesialääkäri! Opettele kirjoittamaan suomea.
Petriä puolusteleville osin harhaisille vihervasemmistolaisille tiedoksi, että puolustelette nyt Persujen ehdokasta, Petri Lehtistä, joka pyrkiin tästä eläkkeelle.
Aika ristiriitainen tilanne, persu vs persu, kenen puolelle mennä?
:D
Vierailija kirjoitti:
Se on jänskää, miten tämän palstan työelämäkeskusteluissa kaikki uhoavat kuinka hommat lopetetaan varttia vaille, räkäistä lasta jäädään totta kai kotiin hoitamaan, ikävä vuoro pitkien pyhien välissä saikutetaan ja jos liian moni saikuttaa yhtä aikaa, se on pomon ongelma.
Nyt yhtäkkiä onkin ihan ok, että Petri ei töiltään ehdi syödä, ja hän on neiti jos ei käy ostelemassa pomolle sukkahousuja.
On naisia halventavaa käytää neitiä haukkumasanana :(
Muilta osin olen kyllä samoilla linjoilla lainatun tekstin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hullunkuriselta, että mediassa keskitytään noihin sukkahousuihin ja Lidlin reissuihin, jos kerran jutussa on oikeasti mukana jopa pahoinpitelyä?! Jo pelkästään jatkuva haukkuminen on sietämätöntä.
Itse kyllä kokisin sukkahousujen ostosreissut ihan piristävänä kesken työpäivää, mutta YMMV.
Ei ole mitään pahoinpitelyä, mistä keksit noita? Meinasitko, että Leena vetänyt turpaan??? :D
Lue se linkin juttu, tiedät perusteet.
On vain Lehtisen oma KOKEMUS siitä, että hänen mielestään on kiusattu.
Näin oli myös Lehtisen entisessä työpaikassa laivalla, josta lähti, koska mielestään kiusattiin.
Petri päättää itse, mitä työtehtäviä hoitaa ja mitä ei, muu on kiusaamista.
Koko hommassa on kyse vain siitä, että Lehtinen haluaa eläkkeelle. Häntä on kiusattu joka työpaikassa, kummallista? -Jo on yhdelle miehelle sattunut, aina joku kiusaa.
Tai sitten joutuu ostamaan sukkahousut, kuinka noloa ja nöyryyttävää.
PS Olen mies ja joutunut ostamaan vaimolle sukkahousuja sekä tamppooneja, nyt sairaseläkkeelle hakemassa koska jouduin nuo ostamaan..