Avustaja teki rikosilmoituksen: Kansanedustaja juoksutti hakemaan sukkahousuja Sokokselta ja poltti loppuun
Kansanedustaja Leena Meren (ps) avustaja Petri Lehtinen on tehnyt esimiehestään rikosilmoituksen työpaikkakiusaamisen ja kunnianloukkauksen vuoksi. Kansanedustaja kiistää.
Petri Lehtisen mukaan syyt rikosilmoituksen taustalla lähtivät vyörymään eteenpäin lähes heti sen jälkeen, kun Lehtinen ryhtyi tuoreen kansanedustajan eduskunta-avustajaksi keväällä 2015.
- Puoli vuotta meni kivasti, kun siinä oli kesätauko. Siitä alkoi systemaattinen kiusaaminen, Lehtinen kertoo.
Lehtisen mukaan kiusaaminen on ollut "jatkuvaa, systemaattista ja loukkaavaa".
Eduskunta-avustaja on ollut sairauslomalla viime vuoden huhtikuusta lähtien. Lehtisen mukaan neljän eri lääkärin lausunto on tyly: sairausloman pääsyy on työskentely Meren alaisuudessa.
- Kaikki sairauteni, verenpainesairauteni, kaikki on todettu aiheutuneen tästä huonosta kohtelusta. En olisi ikinä joutunut kuntoutukseen, jos minulla olisi ollut asiallinen kohtelu alun perinkin. En ole katkera: olen pettynyt ja järkyttynyt.
Lehtisen mukaan hän on ollut kiusaamisen lisäksi myös pahasti ylityöllistetty ennen kuin jäi sairauslomalle viime vuoden huhtikuussa.
- Tulin aamulla aikaisin Eduskuntaan ja lähdin aika usein iltamyöhään. Syömään en päässyt oikeastaan koskaan.
Lehtinen kyllä leimasi valtion kellokortilla itsensä syömään, mutta sitten alkoivat erikoiset ja ajoittain hyvinkin epäselvät työmääräykset.
- Haetko salaattibaarista salaattia, Lidlistä lähdevettä tai sukkahousuja Sokokselta? Tällaista kaikkea, mikä ei millään tavalla liity valtiopäivätoimiin - ja siis verovaroin korvattaviin työtehtäviin.
Lehtinen sanoo olleensa "umpiväsynyt työtaakkansa alle".
- Kansanedustaja Meri sanoi minulle, kun itkin työhuoneessani, että itke, itke vaan, mutta itke täällä työhuoneessa tai vessassa, mutta älä itke tuolla käytävillä. Minä koin sen niin, että itkeminenkin oli minulta kielletty. Jos viisikymppinen kundi itkee, niin silloin saa olla jo aika väsynyt.
http://m.iltalehti.fi/politiikka/201705022200117552_pi.shtml
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on kyse siitä, että Petri kuvitteli avustajan työn olevan hienoa ja upeata, eikä arkista, niinkuin se on kaikilla avustajilla alasta riippumatta.
Jo sana "avustaja" kuvaa tehtävää, olla avustajana. Avustajan tehtävät on mitä ikinä eteen tulee.
Lehtiselle oli liian kova pala joutua homomiehenä ostamaan sukkahousuja, aivot paloi ja nyt eläke kunnossa.
Jos tuosta pääsee eläkkeelle, on Suomessa miljoona ihmistä huomenna eläkkeellä.
Täysi hupiukko tämä Lehtinen!
Kuinka Lehtisen seksuaalinen suuntautuneisuus mielestäsi vaikuttaa hänen työkykyynsä. Voisitko avata tuota hieman.
En väittänyt homouden vaikuttavan hänen työkykyynsä, vaan asenteeseensa, joka on jokaisen itse luettavissa lehtijutusta, luitko edes?
Tässä linkki:
www.iltalehti.fi/politiikka/201709282200425689_pi.shtml
"Kansanedustaja Meri antoi asiasta tiedotteen tällä viikolla.
- Lehtisen väitteiden perusteella asiaa tutkittiin jo kerran työnantajan eli eduskunnan toimesta. Hallintojohtaja Pertti Rauhion 1.3.2017 tekemän kirjallisen muistion lopputulemana oli, ettei työnantajan tietoon ole tullut häirintää tai muutakaan epäasiallista kohtelua, Meri totesi tiedotteessaan.
Meren mukaan esitutkinta-aineistossa on mm. työsuojeluviranomaisen eli AVI:n lausunto sekä työnantajan edustajien lausunnot, jotka eivät Meren mukaa tue väitteitä työturvallisuusrikoksesta tai kunnianloukkauksesta."
Lehtisellä on tavoitteena eläke ja yrittää nyt sitä tällaisin keinoin, häpeäisi, jos ajattelee millaista noin yleisestikin työelämässä on, eli kiire kaikilla koko ajan jne.
Lehtinen tottui laivalla siihen, että haahuilee ympäriinsä ja juttelee mukavia matkustajille.
Nyt kun pitäisi oikeita töitä tehdä, ei nappaa.
Eläkettä odotellessa.
Sukkahousut sokokselta?
Pullovettä lidlistä (duunipaikalta saa takuulla vettä)?
Salaattibaarista salaattia (eduskunnassa on ruokala)
Mee itkeen veskiin?
Noi seikat jäi kyllä ikävästi kaikumaan alitajuntaan tässä keississä..
Oletko 13v?
-Nuo on kaikki ihan sopivia töitä avustajalle.
Sukkahousut Sokokselta, oliko liike väärä, vai painavatko sukkahousut niin paljon, ettei Lehtinen jaksanut niitä kantaa, siitäkö tuli kipeäksi? Vai siitä, että salaattibaarissa on salaattia?
Sä olet väsynyt ja sairas:
EDUSKUNTA TUTKI TÄMÄN JO TYÖNANTAJAN OMINAISUUDESSA, AVIKIN MUKANA, EIKÄ MITÄÄN EPÄASIALLISTA OLLUT TAPAHTUNUT.
Kysehän on siitä, että Lehtinen yrittää eläkkeelle.
Mistä sinä tiedät mitä Lehtinen yrittää? Miksi haluat, ettei työpaikkakiusaamista ja muita edellä mainittuja rikoksia tutkittaisi. Eikö ole molempien osapuolien edun mukaista, että asia selvitetään?
Siitä kun Lehtinen itse sanoo haluavansa sairaseläkkeelle.
Lukekaa jutut, kommentoikaa sitten vasta:
"Lehtinen sanoo olleensa niin kovilla, että nyt hän odottaa sairauseläkkeelle pääsyä. Lehtinen on 50-vuotias."
Tässä vielä linkki, josta voit tarkistaa Lehtisen sanoneen haluavansa eläkkeelle:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen anelääkäri teho-osastolla ja kyllä täytyy todeta että palaisin niin loppuun jos pitäisi käydä lounastauolla keskustassa ja Sokoksella vielä sukkahousukaupassa. Paljon kivempi on täällä juoksennella paikasta toiseen ja pelastaa henkiä, välillä työntää leipä kurkkuun seisaaltaan ja juoda potilashuoneessa kahvinsa.
Teetkö sinä työssäsi paljonkin sellaisia tehtäviä, mitkä eivät sinulle kuulu, kuten haet esimiehen käskystä hänelle lounassalaattia kesken työpäiväsi?
Käyn usein pomon käskystä kaupassa ja ostan mitä tarvitaan, eikä ole varsinainen työkuvani, koska olen kirvesmies. Kun työmaalta puuttuu jotakin, sen joku joutuu hakemaan. Olen myös ostanut pomolle rautakaupasta työvaatteita, enkä kokenut mitenkään alistamiseksi. Työssä pitää joustaa, varsinkin jos olet jonkun avustaja.
Ja silloin kun käsky käy, haen tavaraa, ihan normaalia minusta.
Teidän mielestänne Lehtisen olisi pitänyt istua kahvilassa ja Meren toimittaa nämä asiat, oletteko ihan sekaisin? -Meri on kansanedustaja, ja hänelle henk koht avustajaksi oli palkattu Lehtinen.
Ei liene kysyttävää.
PS Lehtistä puolustelevat, missä oikein olette töissä, jos saatte itse valita, mitä noudatatte ja teette?
Kerropa lisää kirvesmiehen työnkuvasta?
Mikset vastaa tekstissä esittettyihin?
-Aivan koska kaikki on totta, et pysty. Ehkä tajusit itsekin, että olet väärässä.
Ad hominem -hyökkäyksesi todistaa väitteeni oikeiksi.
Ei todista. Logiikkasi ontuu ja copy-paste-harjoitukset olisivat paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nuo kansanedustajien avustajien toimenkuvat. Osa ilmeisesti tekee ihan kunnon asiantuntijatyötä, toiset sitten keittää kahvia ja ostaa sukkahousuja. Eikö noita toimenkuvia ole missään määritelty tarkemmin?
Sukkahousut repeää ennen tärkeää tapaamista ja aikaa on vain vähän. Tarvitaan siis sukkahousut. Hakeeko ne avustaja vai edustaja, jolla on avustaja?
-Aivan, AVUSTAJA hakee, päivänselvä asia.
Miksi Petri joutuu vaikeuksiin ihan jokaisessa työpaikassaan?
Miksi hän aina kerta toisensa jälkeen kokee olevansa se kiusattu?
Nämä kaikki tietenkin lauletaan aina lehtiin.
Tyyppiesimerkki uhriutujasta, jonka omatunto on erittäin elastinen.
Olisikos Pietun aika katsoa peiliin ja miettiä, että löytyisikö sitä syytä ihan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen anelääkäri teho-osastolla ja kyllä täytyy todeta että palaisin niin loppuun jos pitäisi käydä lounastauolla keskustassa ja Sokoksella vielä sukkahousukaupassa. Paljon kivempi on täällä juoksennella paikasta toiseen ja pelastaa henkiä, välillä työntää leipä kurkkuun seisaaltaan ja juoda potilashuoneessa kahvinsa.
Teetkö sinä työssäsi paljonkin sellaisia tehtäviä, mitkä eivät sinulle kuulu, kuten haet esimiehen käskystä hänelle lounassalaattia kesken työpäiväsi?
Käyn usein pomon käskystä kaupassa ja ostan mitä tarvitaan, eikä ole varsinainen työkuvani, koska olen kirvesmies. Kun työmaalta puuttuu jotakin, sen joku joutuu hakemaan. Olen myös ostanut pomolle rautakaupasta työvaatteita, enkä kokenut mitenkään alistamiseksi. Työssä pitää joustaa, varsinkin jos olet jonkun avustaja.
Teidän mielestänne Lehtisen olisi pitänyt istua kahvilassa ja Meren toimittaa nämä asiat, oletteko ihan sekaisin? -Meri on kansanedustaja, ja hänelle henk koht avustajaksi oli palkattu Lehtinen.
Ei liene kysyttävää.
PS Lehtistä puolustelevat, missä oikein olette töissä, jos saatte itse valita, mitä noudatatte ja teette?
-Aivan koska kaikki on totta, et pysty. Ehkä tajusit itsekin, että olet väärässä.
Höpö höpö, tyhmeliini. Sinä hävisit ja teit itsestäsi naurunalaisen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä olisi vihervasemmistolainen edustaja, vihervasemmisto rummuttaisi Meren puolesta valehtelevaa Lehtistä vastaan.
Tässä näemme bihervasemmiston aatteen menevän kaiken edelle, jopa totuuden.
Eduskunta tutki tämän jo, eli vihervasemmiston trollit, lukekaa tämä:
- Lehtisen väitteiden perusteella asiaa tutkittiin jo kerran työnantajan eli eduskunnan toimesta. Hallintojohtaja Pertti Rauhion 1.3.2017 tekemän kirjallisen muistion lopputulemana oli, ettei työnantajan tietoon ole tullut häirintää tai muutakaan epäasiallista kohtelua, Meri totesi tiedotteessaan.Meren mukaan esitutkinta-aineistossa on mm. työsuojeluviranomaisen eli AVI:n lausunto sekä työnantajan edustajien lausunnot, jotka eivät Meren mukaa tue väitteitä työturvallisuusrikoksesta tai kunnianloukkauksesta.
Eduskunta tutki. Oletko ehkä hieman yksinkertainen? Hyvä, että nyt asia tutkitaan oikeasti.
Eduskunta mm säätää lait.
Sähän väität tässä, että eduskunta ei olisi kelvollinen tutkimaan näitä, millä perusteella?
Eduskunta kun on lainsäätäjä.
Eduskunta on todella konservatiivinen instituutio hallinnollisesti, joten sen omiin tutkimuksiin en kyllä luottaisi pätkääkään. Eduskuntahan itsekin rikkoo lakia koko ajan ihan tietoisesti tuhoamalla vieraslistat, jotta niitä ei tarvitse luovuttaa medialle. Eduskunnan puhemiehistö on päättänyt tästä käytännöstä, vaikka KHO on linjannut että nuo vieraslistat ovat julkista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liene kysyttävää.
Et vieläkään pysty vastaamaan mihinkään, koska esittämäni on faktaa ja sinä olet vain harhainen vihervasemmistolainen trolli.
Ad hominem hyökkäyksesi vain jatkuu, muttet itse ymmärrä, mistä on kyse.
Vastaa esitettyihin jos pystyt trolli.
Sitten oletko edes töissä? -Jos olisit, tietäisit että välillä saattaa joutua oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Jos ei nappaa, pitää vaihtaa työtä, eikä yrittää eläkkeelle, kuten Lehtinen tässä.
Oletko muuten Petri itse, sen verran harhaista juttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Työnantajahan voi määrätä mitä töitä minun pitää tehdä, hän sen palkankin maksaa.
Hei, olen akateemisesti ja korkeasti koulutettu anestesia lääkäri ja haen usein pomolleni, joka on muuten av-palstaa trollaava kirvesmies, sukkahousuja ja muita tavaroita. :D
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt kauheata. Joutuu hakemaan sukkahousut kesken työpäivän. Ja ihan työajalla. Voi että mä kärsin. Eikö ihmisellä todellakaan ole oikeita murheita tässä elämässä?
Noilla palkoilla voisin kanniskella arvon kansanedustajalle vaikka useamman kerran päivässä sukkahousuja ja lähdevettä. Ei mua rassaa, jos siitä maksetaan .
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa Lehtistä puolustelevat, missä työpaikassa palkoillinen itse päättää, mitä työtehtäviä hän viitsii tehdä ja mitkä ovat sellaisia ettei häntä huvita, joten jättää tekemättä?
-Lopputilihän tosta tulisi.
Toisaalta Lehtinen olisi voinut irtisanoutua heti, kun huomasi, ettei työ ole hänen arvolleen sopivaa, onhan hän sentään entinen ruotsinlaivan viihdyttäjä..
Omassa työsopimuksessa lukee, että työsopimuksessa kerrotut ja muut esimiehen määräämät tehtävät. Se ei kuitenkaan tarkoita, että joutuisin tekemään esimiehen henkilökohtaiseen elämään kuuluvia asioita. Esimies voi pyytää, että voisinko viedä hänen kirjeen postiin samalla, kun vien firman postit, mutta hän ei voi määrätä minua ostamaan itselleen pikkusukkia.
Tuossa Lehtisen tapauksessa olisi kiva nähdä, mitä siellä työsopimuksessa lukee. Aikoinaan, kun näiden avustajien tarvetta perusteltiin, niin julkisuuteen kerrottiin, että avustajia tarvitaan helpottamaan eduskuntatyötä. Äkkiäkös se avustaja tekee muutakin, varailee vaikka kansanedustajalle lomamatkoja ja käy imuroimassa kansanedustajan kaupunkiasunnolla, verovaroin maksettuna ja työajalla tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt kauheata. Joutuu hakemaan sukkahousut kesken työpäivän. Ja ihan työajalla. Voi että mä kärsin. Eikö ihmisellä todellakaan ole oikeita murheita tässä elämässä?
Noilla palkoilla voisin kanniskella arvon kansanedustajalle vaikka useamman kerran päivässä sukkahousuja ja lähdevettä. Ei mua rassaa, jos siitä maksetaan .
Tuossahan olisi valtiolle hyvä säästökohde. Verovaroja on turha tuhlata henkilökohtaiseen palvelijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran kun kyykytti yhtä asiakaspalvelijaa, nuorta tyttöä, oikein urakalla. Tyttö nieleskeli itkua.
Kuka?
No siis tämä uhriutuja-narsku. Hyi mikä tyyppi. Väsähtänyt, kouluttamaton ja kuulemma polttanut siltansa joka suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajien avustajat eivät saa kovin korkeaa palkkaa. Ministereiden avustajat on sitten ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liene kysyttävää.
Et vieläkään pysty vastaamaan mihinkään, koska esittämäni on faktaa ja sinä olet vain harhainen vihervasemmistolainen trolli.
Ad hominem hyökkäyksesi vain jatkuu, muttet itse ymmärrä, mistä on kyse.
Vastaa esitettyihin jos pystyt trolli.
Sitten oletko edes töissä? -Jos olisit, tietäisit että välillä saattaa joutua oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Jos ei nappaa, pitää vaihtaa työtä, eikä yrittää eläkkeelle, kuten Lehtinen tässä.
Oletko muuten Petri itse, sen verran harhaista juttua?
Kuinka kirvesmiehellä/anestesialääkärillä on aikaa päivystää keskustelupalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Eli vuodenko hän ehti olla tuossa työssä? Vuoden 2015 keväästä vuoden 2016 kevääseen, josta lähtien on ollut saikulla. Varmaan on jotakin muutakin koska ei ihminen ehdi vuodessa mennä noin huonoon kuntoon. Onhan siinä sentään lakisääteiset lomatkin välissä ja kansanedustajilla paljon pidemmät kuin muilla.
Tämä avustaja pyrki eduskuntaan v. 2015 vaaleissa. Tänä vuonna hän oli ps-kuntavaaliehdokkaana ilmeisesti sairaslomallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nuo kansanedustajien avustajien toimenkuvat. Osa ilmeisesti tekee ihan kunnon asiantuntijatyötä, toiset sitten keittää kahvia ja ostaa sukkahousuja. Eikö noita toimenkuvia ole missään määritelty tarkemmin?
Sukkahousut repeää ennen tärkeää tapaamista ja aikaa on vain vähän. Tarvitaan siis sukkahousut. Hakeeko ne avustaja vai edustaja, jolla on avustaja?
-Aivan, AVUSTAJA hakee, päivänselvä asia.
Kansanedustajilla on työhuoneet ja veikkaan, että on henkilökohtaiset kaapitkin. Sinnekö ei voi varata ennakolta varasukkiksia, pitkiä housuja tai muita vaihtovaatteita? Niin me tavalliset palkansaajatkin tehdään.
Leena Meri on ilmeisesti elementissään siellä eduskunnassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan olisi valtiolle hyvä säästökohde. Verovaroja on turha tuhlata henkilökohtaiseen palvelijaan.
Eikä ole! Kyllä kansanedustajalla pitää olla joku verovaroilla maksettu, jota voi kiusata!