Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ivf/icsi vko18??????

25.03.2006 |

onko liian aikaista huhuilla " hoito" seuraa...

Meillä suunniteltu punktio viikon 18 alkuun..elikkä 6.4 pitäs ruveta sumuttelemaan.

Meille oli tarkoitus tehdä tämä ivf hoito jo viikolle 14 mutta selviskin että minulla pco joten siirrettiin kk eteenpäin!Syön nyt diformin lääkkeitä niin pitkään ennen kun raskaus alkaa...Lääkäri sillä määräs nää lääkkeet jos ne vaikka noita munasarjoja veis parempaan suuntaan, eikä tulis niin paljon niitä " raakileita" .

Me ollaan hoidossa joensuun keskus-sairaalassa..olis kiva tietää missä muut hoitoa saavat.

Niin ja meille on eka ivf tämä...takana 1 inssi josta km ja 4 luomuraskautta jotka kaikki päättyi keskenmenoon(rv 6-7+5)

hende84

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeeta kyllä on, mutta ei auta. Kävin tänään anoppilassa ja kyllä kyllä olivat suruissaan meidän tilanteesta. Ja eilen kävin parhaan ystäväni luona, joka tuli esikoisensa kanssa laitokselta sunnuntaina ja tämäkin itki ja halaili mua. Minä kovis en ole saanut aikaiseksi kuin muutaman tipan puserrettua. Ehkä myöhemmin itkukin tulee. Lähen nyt kylvämään nurmikkoa, ku muut siemennykset ei suju.

Vierailija
82/196 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken yrityksen, toiveen, jännityksen ja odotuksen jälkeen mitä teilläkin on pitkään ollut, on varmasti kauhea kuulla tuollainen uutinen. En voi edes kuvitella miten pahalta sinusta tuntuu. On vaikea löytää sanoa jotka sinua lohduttaisi. Toivotan sinulle kuitenkin kaikkea hyvää ja kyllä se onni sitten potkaisee kun sitä vähiten odottaa. :)

Mites teillä muilla menee? Itelläni on pp5 menossa ja fiilikset on aika sekavat. Tän päivän aikana oon ollut ihan varma et menkat alkaa pian, (alavatsaa juilii ja rintoja kivistää, mulla tekee aina noin ennen menkkoja) mut sitten hetken päästä olo on tosi hyvä eikä oireista tietoakaan. Kauheeta tämä piinailu!!

Muuten monentena päivänä siirrosta alkio kiinnittyy?

Kirjotelkaa kuulumisianne jos ne jotenkin helpottas omaa jännitystä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin maahiselle tosi iso halaus...Ei noin saa kenellekkään tapahtua=(

Omaan napaa:Mulla pp3 menossa ja mullakkin mahassa juilii menkkamaisesti ja nännit on tosi isot pampulat(normaalisti ei oo nänneistä tietookaan=)voi noi luget tietty tehdä sen!

Mä jostain luin että 3-6 päivä siirrosta alkio kiinnittys,en sit tiiä et onko ihan huuhaa puhetta!!

Menispä tosi nopeesti puol toista viikkoa...Tuntuu et aika matelee.....

Vierailija
84/196 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ei tarvis valittaa, kun asiat ovat kuitenkin niin hyvin että pääsee piinailemaan! Mullakin on pp5 eikä minkäänlaisia oireita. Ekassa ivf' ssä josta tuli plussa, tuli rinnat kipeeksi heti alussa ja valkovuotoa (nää oireet tuli kyllä varmaan lugeista). Nyt enemmänkin pms-olo eli itkuherkkyyttä ilmassa. Vielä on piinapäiviä jäljellä...

Vierailija
85/196 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko alkion siirtopäivä pp1 vai pp0?

-e- pp?

Vierailija
86/196 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahinen, minäkin olen tosi pahoillani puolestanne. Voimaa ja jaksamista teille.

Oma vointi on vähintääkin kyseenalainen. Heti alkionsiirron jälkeen alkoi alaoikealla vihlomiset (päivittäistä). Minulla on aikasemmin todettu gynetutkimuksen perusteella endoa (laajuudesta ei tietoa kun ei tutkittu) ja se vihlominen ilmeisesti viittaa siihen. Koko talven ja kevään ajan vihlominen on ollut pois, mutta nyt taas alkanut. Luulen, että kun syksyllä tuli syötyä clomeja, että se olisi jotenkin rauhoittanut endoa, mutta tiedä sitä...

Sitten on sellaista epämääräistä juilimista mahassa, ihan kuin menkat olisi alkamassa hetkenä minä hyvänsä. Täytyy myöntää, että odotukset eivät ole aivan huipussaan. Täytyy kuitenkin yrittää pitää edes jostain oljenkorresta kiinni josko kuitenkin...

Onko teillä kellään todettu endoa? Se on jännä juttu kun tuolla lapsettomuushoidossa asian on ottanut esille, niin siihen on suhtauduttu todella nuivasti ja sitä ei ole haluttu mitenkään tutkia että onko se tämän lapsettomuuden syy. Varmaan pitäsi menna yksityiselle.

terkuin,

miiri, pp4

Vierailija
87/196 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu endometrioosi noin 8 vuotta sitten. Diagnoosin saaminen tosin kesti 2 vuotta, koska lääkärit eivät uskoneet mun kipujen vahvuutta vaan vähättelivät mun oireita. Syöpäklinikan lääkärikin (menin siis itse yksityiselle syöpäklinikalle kun minua ei alettu muualla tutkia) totesi minulle sisätutkimuksen tehtyään, että sul on tyttö nätit vehkeet kyll näillä vielä lapsia tehdään, päässä on vaan vikaa!! Ei uskonut siis sekään kipujani. Olimme yrittäneet tuossa vaiheessa jo pari vuotta saada lasta. Viimein löytyi ihana kandi joka otti minut tosissaan ja pääsin siitä 3 kk päästä laparoskopiaan. Siellä todettin että koko alavatsan alue, kohtu ja munasarjojen seutu, oli aivan täynnä pesäkkeitä. Operaatio jouduttiin tekemään vuoden sisällä kaksi kertaa, koska oiret ilmenivät jo 3 kk ensimmäisen tähystyksen jälkeen. Toisen operaation jälkeen tulin pian raskaaksi ja saimme pojan. Nyt olemme yrittäneet saada toista lasta jo 3 vuotta. Kun uudet tutkimukset käynnistettiin, osittain siksi koska endo-oireet tuli uudestaan, osin koska vauvaa ei yrityksistä huolimatta kuulu. Silloin sain tosi ristiriitasta tietoa saman sairaalan lääkäreiltä. Yksi lääkäri sanoi että minun tapauksessa endometrioosilla ei ole mitään tekemistä lapsettomuuden kanssa, oli vain täysin sattumaa että tulin raskaaksi pian laparoskopian jälkeen. Hän ei suostunut oikein tekemään mitään päätöksiä, vaan laittoi kotiin " lapsia tekemään" . Toinen lääkäri sanoi että endolla voi olla vaikutusta lapsettomuuteeni mutta päättäkää haluatko kivut pois vai hoitaa lapsettomuutta. Kolmas lekuri laittoi suoraan lapsroskopiaan, jotta saataisiin jotenkin tämä asia liikkeelle. ja sen jälkeen hoidettaisiin lapsettomuutta. Näin olisi kuulemma paremmat mahdollisuudet tulla raskaaksi. Kävin sitten 04/05 laparoskopiassa jossa löydettiin taas paljon pesäkkeitä. Ne poistettiin ja nyt piinaillaan onnistuiko Ivf.

Endometrioosi on yhä lääkäreille mysteeri onko siillä vaikutusta lapsettomuuteen ja kuinka paljon. Tietysti sekin riippuu missä päin pesäkkeet ovat ja kuinka paljon niitä on. Minun tapauksessa ei kuulemma pitäisi olla, mutta enpä oikein usko, miksi muuten olisimme yrittäneet jo yht. 6 vuotta tehdä lasta jos missään ei ole vikaa.

Tulipa pitkä selostus, et varmaan saa tästä mitään tolkkua joten kysele jos haluat tietää jostakin tarkemmin.

Vierailija
88/196 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viestistäsi. Hyvin sain tolkkua.

Musta ei taida olla niin kovaksi taistelijaksi, että löytäisin/jaksaisin etsiä jostain sellaisen lääkärin, joka ottaisi tosissaan endon ja sen mahdollisen vaikutuksen lapsen saantiin. Yksityinen gyne, joka totesi endon, niin oli sitä mieltä ettei suosittele jatkotoimenpiteitä kun nyt kerran olemme aloittaneet lapsettomuushoidot (hoitoon mentiin vuosi sitten keväällä ja lääkärin kommentti tuli viime syksynä). Se vaan voisi vaikeuttaa tilannetta. En kyllä tajua miksi.

Moni lääkäri taitaa tosissaan olla sitä mieltä, että naisilla vaan viiraa pään sisällä. Jos endo oikeasti voi olla lapsettomuuden (osa)syynä, niin onkohan tämä ivf hoitona sellainen, että sillä voi jotenkin " ohittaa" endon. Onko laproskopia kivulias toimenpide, toipuuko siitä hyvin/nopeasti?

Pidetään peukkuja että saadaan kaikesta huolimatta tälle listalle monta plussaa.

terkuin,

miiri

Vierailija
89/196 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkean tähän teidän pinoon vierailijana, mutta tuosta endosta kun oli puhetta, niin pakko kommentoida.

Minulla oli ensi käynti Oys:ssä noin vuosi sitten ja ihan ensimmäisessä ultrassa jo lääkäri epäili endoa.

Hoitoa ei aloitettu, vaan varattiin aika laparoskopiaan.

Ja minulla ei ollut edes kipuja, enkä niistä missään vaiheessa siis valittanut.

Huhtikuussa muistaakseni oli ensikäynti ja jo kesäkuun alussa leikattiin endo. Ja vielä julkisella puolella!!

Laparoskopia tapahtuu nukutuksessa ja jälkeen päin en ollut myöskään kauhean kipeä, viikon sain sairaslomaa.

Mutta minulta löytyi paljon endoa, leikkaus kesti yli 2 tuntia.

Toisesta munasarjastakin sitä poistettiin.

No, nyt jälkikäteen voin sanoa viisaana, että olihan niitä kipuja, mutta luulin niitä tavallisiksi menkkakivuiksi.

Omaan siis, lääkärinkin sanoin, tosi korkean kipukynnyksen.

No, laparoskopia ei meillä auttanut hoidoissa, mutta menkkakivut ovat vain murto-osa aikaisemmista.

Ja sekin auttoi, kun sai tiedon, miksi vauvaa ei kuulu.

Endo on siitä hankala, kun sitä ei voi oikein hoitaa, paras hoito olisi raskaus!!

Ivf-hoidossa minulle kerrottiin, että endo potilaalla on yhtä suuri mahdollisuus onnistua, kuin muistakin syistä hoidossa olevat.

Teille kaikille haluan toivottaa onnea ja ensi viikolla taitaa teidän piina-aika olla parhaimmillaan!!

Salaa piti käydä teidänkin pinoa lukemassa tuolta vko 17 pinosta...

T:Minerva

Vierailija
90/196 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta endosta piti vielä se sanoa et sitähän ei yleensä pysty varmaksi diagnosoimaan muuten kuin laparoskopiassa. Mitkään ultrat ei yleensä pysty sitä varmaksi todistamaan, koska pesäkkeet ovat niin pieniä ettei ultra niitä näytä. Minulle lääkäri sanoi että laparoskopia on kakspiippunen juttu, toisaalta se poistaa kivut, mut pesäkkeiden polttamisesta syntynyt arpikudos voi vaikeuttaa raskaaksi tuloa. Nyt toisaalta ymmärrän miksi jotkut lääkärit oli sitä vastaan kun toiveena oli myös raskaaksi tulo. Ehkä tässä syy lääkäreiden kuivaan suhtautumiseen!

Laparoskopia on nopea ja helppo (yleensä!) päiväkirurginen toimenpide (eli aamulla sairaalaan, iltapäivällä/illalla kotiin), jossa vatsaan tehdään 3kpl n. 1cm pituista viiltoa (napaan ja kaksi navan alapuolelle) Olen itse toipunut operaatiosta nopeasti, saitsua 3 pvää ja sit ollut jo työkuntoinen. Ei ole mielestäni mitenkään kivulias toimenpide. On todellakin sen arvoinen jos kärsii kovista menkka ym. kivuista. Tiedän kyllä tapauksen jossa saitsua on ollut 2 vkoa ja sairaalassa on oltu 2 pvää kun ei ole pysynyt kävelemään, mut kai nää on harvinaisempia tapauksia.

Endo-potilailla raskaaksitulomahdollisuudet on ihan yhtä hyvät kuin muilla, onneksi!

Mites teillä muilla on piinisaika mennyt? Mulla on mennyt hyvin (pp7), ei oo ollut oireen oiretta mihinkään suuntaan. Ainoa muutos kropassa on se et rinnat on paisunut yhden kuppikoon! Piti kaapista kaivaa esikoisen odotusajalta vanhat rintsikat kun alkoi nykyiset puristaa. Tiedä mitä tuo sitten tarkoittaa, liekö lugejen vaikutusta, mutta kun ne kasvoi hiukan jo heti kun luget aloitin ja eilen oikein pullahti kupeistaan. Verisuonet on rinnoissa aivan pinnassa mitä ei normaalista edes näy. Toisaalta kierron mukaan huomenna alkaisi menkat, liekö sitä sit?

Laittakaahan rouvat kuulumisianne, on käynyt tää meidän pino niin hiljaiseksi...

Vierailija
91/196 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis endo-potilailla on yhtä suuri raskaaksitulomahdollisuus IVF:SSÄ kuin muilla. Luomunahan sitä ei tiedetä kuinka paljon se raskaaksitulemiseen vaikuttaa, toiset tulee raskaaksi ihan normaalisti endosta huolimatta, toiset taas ei koskaan.

Halusin vain tuon tarkentaa kun edellisessä viestissä jätin tuon sanan IVF pois.....

Vierailija
92/196 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa napaa tähän vähän: pp7 eikä edelleenkään minkäänlaisia oireita. Eivät edes luget tee mitään oireilua. Ei mitään tuntua alavatsassa, ei rintojen kasvua, ei väsymystä. Kaikkea tätä on ollut edellisissä raskauksissa, mutta toivoa en menetä ennekö veritesti näyttää nollaa! Mitens muiden masujen laita? Keneltäköhän pettää hermo ensimmäisenä ja kaivaa testin esille :-)? Olis kiva jos saatais vähän pinoa aikaiseksi mikä pp on muilla menossa...

muksuja2, pp7

Vierailija
93/196 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan omaan napaan:Täällä mennään pp6 vois olla jo vaikka pp11.

Mulla koko ajan kovenee nänni kivut et nyt ei koske enää kukaan mun rintoihin eikä oo oikein hyvä nukkua ja massussa muljahtelee ja nipistelee vähän väliä!

Mun kohdalla noi luget ei oo koskaan mitään haittavaikutuksia tuonu...tiiä sit mitä ovat!Voikohan olla jo raskaus oireita!!

Mites muilla...Kyllä tekis mieli kaivaa jo noi testit kaapista,mutta.....

Vierailija
94/196 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pp8 ja olo on kyl tosi vaihteleva ja outo. Viime yönä olin aivan varma et menkat alkaa, olo oli tosi kauhee. Alavatsassa oli kovat kivut kun olin makuuasennossa, mut kun nousi vessaan niin olo helpotti hiukan. Panadol ei auttanut kipuihin. En saanut nukuttua kivun takia ja tietysti epäonnistumisen ajatus vei unet. Minkäänlaista vuotoa ei ole kuitenkaan vieläkään tullut, eikä tänään ole sattunut vatsaan yhtään, ainoastaan pieniä nippailuja pari kertaa. Ainoastaan tosiaan rinnat on muhkeena. Lievää päänsärkyä on tänään esiintynyt, viikon stressit purkaantuu näin perjantaina...

Palailen asiaan myöhemmin, nyt lähdetään pojan kanssa uimakouluun...Moro :)

Vierailija
95/196 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suoraan myös omaan napaan...

Nyt menossa pp8 ja olo on ollut pari viime päivää ihan hyvä eli mahassa ei ole ollut menkkamaisia tuntemuksia ja vihlomista ollut ihan vain ohimennen. (täytyy koputtaa puuta) Alkionsiirron jälkeen ekat viisi päivää oli aivan kamalat, juilimista ja vihlomista todella paljon. Nyt rupeaa toivo hiukan nousemaan.

Kovin kummoisia raskausoireita en ole havainnut, ainoastaan mahassa lievää turvotusta ja pari päivää on ollut vilunväreitä. Rinnat eivät ole turvonneet pysyvästi, mutta parin päivän aikana ollut ohimenevää turvotusta. Turvotus siis tulee ja menee. Silloin aikoinaan ekaa lasta odottaessa ainoat oireet taisivat olla lähinnä vilunväristykset ja väsymys niin ja jatkuva vessassa ravaaminen.

Aksulle vielä kiitos viimeisistä endo tiedoista.

Mukavaa viikonloppua kaikille.

terkuin,

miiri

Vierailija
96/196 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin pp8 meneillään..

olo on aika hyvä nyt, mitä alavatsa on hieman turvoksissa. punktion jälkeen olin kyllä 5-7päivää kuin selkäsaunan saanut!

oireita ei oikeastaan ole.. syönnin jälkeen ja iltaisin palelee, ja posket helottaa punaisina melkeen koko ajan.

väsyttää, harvakseltaan nipistelee alavatsasta ja kyljistä.

nännejä kiristelee toisinaan, rintojen koosta en osaa muuten sanoa, kun ovat aika mahdottoman kokoiset normaalistikin.

omituista on se, että toivon nyt 5. kertaa tulevani raskaaksi, enkä millään muista, millaisia oireita mulla edellisissä alkuraskauksissa on ollut. en muista muuta, kuin sen palelun, väsymyksen, mutta ainahan mä muutenkin olen väsyksissä ja viluinen! =)

välillä olen varovisen optimistinen, ja salaa tarkkailen kaikkea mahdollista, mikä kielisi siirron onnistuneen. seuraavassa hetkessä tunnen itseni tyhmäksi, ja yritän vakuutella itselleni että " oireet" johtuu pregnylistä ja lugeista, ja että olis parempi vaan älytä ettei tästä mitään tule, ja että pas:iin tästä sitten suunnataan seuraavaksi.

kuin monentena pp:nä meinasitte testata ekan kerran? mä en varmaan malta oottaa pp16 asti! näkyisköhän acon10 jo pp12? se olis keskiviikko..

-ennis-

Vierailija
97/196 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on taas pitkää tämä piinailu. Lasken pp' t monta kertaa päivässä, kun aina tuntuu että eihän se voi olla vasta pp9... Mutta kyllä se vaan on. Mun mielentila vaihtelee aika paljon. Joskus tuntuu että kyllä tuolla masussa juilii samalla tavalla kuin viimeisessä ivf raskaudessa mutta sitten sitä taas herää että halloooooo kaikki muut oireet puuttuu. Eilen jouduin tosin yhdeksältä antamaan nukkumatille periksi, mutta eipä voi tuotakaan oireeksi luokitella kun sitähän tapahtu melkein joka perjantai työviikon päätteeksi.

Mulla polttelee 3 testiä kaapissa ja yritän venyttää ja venyttää sitä ekan testin avaamista. Viimeksi sain haamun pp12, mutta viljely oli kyllä viimeksi pitempi kuin tällä kertaa. En ole kyllä varma onko sillä merkitystä jos siirretään 4 tai 8 soluinen? Kuitennii, ensi viikolla olisi mulla synnärit ja mikäs mukavampi lahjus olisi kuin viiva testitikussa :-). Se olisi pp13, luultavasti lankean testaamaan :-).

Vierailija
98/196 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille tuestanne! Mukava tulla kattoon, mites teillä menee. Jännitän teidän puolesta.

Itsellä meni melkein viikko toipua punktiosta. Siis kaikkea voin tehdä, mutta alamahassa oli painon tunnetta tai nipistelyä sekä selkä kipeä (munuaiset?). Tissit on vieläkin kipeät. No menkat pitäs tulla viikon päästä. Harvoin mulla on mitään oireita, että varmaan lääkkeistä jotuu.

Sain jo ICSI-suunnitelmankin. Eli elokuulla jatketaan.

Palaillaan. (Lähen jatkamaan ulkohommia.)

Ai niin. Ja hyvää lapsettomien päivää!!!! Me ajateltiin käydä tänään sen vuoksi syämässä ja elokuvissa. Kyllä tämä tästä.

Vierailija
99/196 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että sulla menee kaikin puolin paremmin. Ja uusi hoitokin jo suunniteltu. Mua kävi hymyilyttämään kun luin noista sun " oireista" . Ne kun on ihan samoja kuin meidän piinailijoiden :-). Eli ihan sama onko oireita vai ei tässä vaiheessa, eivät merkitse vielä mitään.

Hyvää jatkoa sulle ja kiva kun kaikesta huolimatta kuitenkin jaksat kurkata meidän pinoon :-).

t.muksuja2

Vierailija
100/196 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se sitten repesi se testaushulluus... Mie pissasin tänään äitenpvän kunniaksi liuskaan ja tuloksena oli jotakin plussan ja haamun väliltä.... ei tässä vielä hurrata, mutta antoihan se kivan vivahteen tälle päivälle :-). Testin herkkyys oli 20 (yksikkö?)...

t. muksuja2 pp10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi