ivf/icsi vko18??????
onko liian aikaista huhuilla " hoito" seuraa...
Meillä suunniteltu punktio viikon 18 alkuun..elikkä 6.4 pitäs ruveta sumuttelemaan.
Meille oli tarkoitus tehdä tämä ivf hoito jo viikolle 14 mutta selviskin että minulla pco joten siirrettiin kk eteenpäin!Syön nyt diformin lääkkeitä niin pitkään ennen kun raskaus alkaa...Lääkäri sillä määräs nää lääkkeet jos ne vaikka noita munasarjoja veis parempaan suuntaan, eikä tulis niin paljon niitä " raakileita" .
Me ollaan hoidossa joensuun keskus-sairaalassa..olis kiva tietää missä muut hoitoa saavat.
Niin ja meille on eka ivf tämä...takana 1 inssi josta km ja 4 luomuraskautta jotka kaikki päättyi keskenmenoon(rv 6-7+5)
hende84
Kommentit (196)
Moi!
Juu ollaan Joensuussa hoidossa ja täällä todellakin vaan se punktio päivä on sairaslomaa!Tietenkin enempi saikkua tulee jos hyperin vaara tai jokin muu juttu tulee!
Muuten samalla tavalla kuin muuallakin et 1-2 tuntia makaillaan punktion jälkeen ja auton rattiin ei saa mennä!!
Miten muualla:saako miehet tulla mukaan punktioon??
Täällä saapi ja onhan toi mun mies aika innokkaasti lähdössä mukaan kattoo että kuinka se punktio tehdään ja muutenkin kädestä pitämään!!
miiri: se neula oli tosiaankin sellainen älypaksu (varmaan 1mm läpimitta) jolla otetaan suonesta verta, eli ei sitä mun maharasvasta olisi läpi saanut millään :-). Nyt on vatsanahka täynnä pieniä punaisia jälkiä kun niillä käytetyillä neuloilla leikin.
hende84: täällä kun puntio tehdään leikkaussalissa, niin ei sinne saa mies mukaan tulla, eikä siitä apua olisikaan kun kuitenkin olen unessa. Viimeksi nukahdin jo esilääkitykseen, olin sen verran väsynyt :-). Heräsin sitten punktion aikana kovaan kipuun, mutta laittoivat kai melko nopeasti lisää huumetta suoneen, kun muistikuva jäi tosi lyhyeksi.
Oikein mukavaa vappua kaikille, meillä päin ei sitä vietelläkään... :-(
t. muksuja2
Kylläpä on tainnut vappu vetää tämän listan hiljaiseksi.
Arki taas koittaa ja jännä viikko edessä. Tänä aamuna sitten meni vika annos Puregonia ja just äsken tuli pistettyä Pregnyl 10000 iu:ta. Itseäni taisi sen verran jännittää, että laitoin mieheni tekemään lääkeseoksen ja hän sai kunnian pistää :-) Huomenna vielä sumut.
Keskiviikkoaamuna sitten punktioon. Meinaa vähän mielialat heitellä laidasta laitaan ja koko ajan sellaine pieni jännitys, että saadaanko niitä munasoluja ja montako. Mitkäs on muiden fiilikset?
Vappu meni ihan rauhallisesti. Sunnuntaina olimme ihan kotosalla ja grillasimme ja illalla olin niin väsynyt, että sänky kutsui jo kello yhdeksän. Tänään kävimme kaupungilla yhden seuran vappubrunssilla ja sitten veimme pikkutyttömme tivoliin.
Jaksamista kaikille tulevaan koitokseen.
terkuin,
miiri
Sekotitko sen Pregnylin yhteen liuokseen?
Mulla menee huomen illalla sama määrä ja mietin selotusta...
Kaksi jauhetta ja kaksi liuosta sain...mutta kai yksi neste riittää?
Mulla torstaina aamusta punktio.
Pelottaa!!!
Tsemppiä!
Pregnyliä meni kaksi jauhetta yhteen nesteeseen. Itsekkin ihmettelin kun oli niin monta ampullia, kolme kumpaakin. Lääkäriltä oli ohje, että yksi neste.
Onnea matkaan.
t: miiri
angut:
Sekotitko sen Pregnylin yhteen liuokseen?
Mulla menee huomen illalla sama määrä ja mietin selotusta...
Kaksi jauhetta ja kaksi liuosta sain...mutta kai yksi neste riittää?Mulla torstaina aamusta punktio.
Pelottaa!!!
Tsemppiä!
Hende: Kyselit missä ollaan hoidossa. Oulussa Väestöliitossa.
Miiri: Kyselit mun Puregon annoksesta. Alkuun meni 200iu 5pvää, sitte 300 3pvää ja lopuksi 375 nyt 4pvää! Sumut on siis toiminu varsin tehokkaasti ja painan kuiteski alle 70kg. Hyperin vaaraa ei ole, ku follikkeleita on niin vähän.
Huomasin tuossa vaan, että Suprecur on aika vähänä. Ohjeen mukainen annostus on loppunu jo ajat sitte, mutta on niissä ylimääräistä. Pitänee ottaa huomenna puheeks.
Ja oireina on nyt sitte tissiarkuutta.
Alkaa meidän pinolaisille tulla jännät paikat :-). Itselläni on huomenna punktio, mielenkiintoista toiko suurempi lääkitys 9 x 225 IUI ja 1 x 150 IUI paremman tuloksen kuin viimeksi. Viimeisessä ultrassa oli folikkeleita n 10 näkyvissä. Vasemmalla isompia 15-20mm joku 5-6 ja oikealla 15-17mm 4-5. Viimeksi tuli 5 solua ja folikkeleita oli 30. Jännittää en osaa yhtään, kai tässä ollaan jo melkoisia konkareita :-).
Tsemiä kaikille!
t.muksuja2
Tänään oli ultra3 ja hyvin näytti munikset kasvaneen nyt oli 12 hyvän kokosta munista vaikka alussa näytti et niitä tulee miljoona=)
Tänään otan viimesen sumun ja pistän pregnylin ja torstaina olis sit heti aamusta punktio!
Eikös toi pregnyli laiteta vatsaan ihon alle??
Saaliina 8 solua eli 3 enemmän kuin viimeksi. Jos hedelmöitys onnistuu, saamme ehkä jopa pakkaseen jotain. Mutta sen tiedän huomen aamulla kun soittelen labraan. Täytyy myöntää, että vähän väsyttää se toimenpide, ollaankohan tässä tulossa vanahksi :-)?
Ensimmäisellä pinoutuneista on sitte jo punktio takana. Toivotan onnea Muksuja2:lle!
Hende: Ihan oikein ymmärretty. Pregnyl pistetään mahaan.
Omaa napaa: Tänään oli siis ylimääräinen ultra4. Puntio menee perjantaille ja mahdollinen siirto maanantaille.
Pilkun viilausta....
IUI on inseminaatio, iu yksikköä. ;-)
Tänään kävin sitten punktiossa ja saalis olikin yli puolet parempi kuin odotettiin eli lääkäri arvioi perjantaina saaliin olevan 5 kpl mutta niitä olikin upeat 11 kpl!! Itse operaatio oli todella helppo ja kivuton, vasta iltapäivällä kotona kun lääkitys alkoi haihtumaan niin tuli alavatsakipuja. Niistäkin selvittiin särkylääkkeen voimalla. Jotenkin jäi tästä päivästä positiivinen mieli, nyt vaan jänskätään et miten käy hedelmöityksen.
Samassa huoneessa oli muuten 3 muutakin rouvaa samassa operaatiossa, niin kahdella oli selvä hyperi, eivät pääse siirtoon ja kolmannella oli myös vaara saada hyperi. Joutuu vielä ultraan enne kuin päätetään pääseekö siirtoon. Olin siis huoneen ainoa jolla meni hyvin lääkitys. On endometrioosi taustasta jotain hyötyä ;) Nämä 2 hyperi tapausta olivat tosi kipeitä punktion jälkeen, joutuivat ottamaan Panacodia, eivät pystyneet kävelemään ja joutuivat jäämään useaksi tunniksi tarkkailuun. Eli munisten määrä vaikuttaa siihen miten toivut punktiosta.
Torstaina sit alkion siirtoon, jos siis meidän pikku siittiöt ja munikset löytävät toisensa...
tsemppiä kaikille punktioon :)
vähän laiskasti viimeviikolla kirjoittelin ulrakuulumisia, mutta on vaan ollut niin kiire, ja toisaalta ottanut tää hoito rajusti päähän.
otetaanpa kertauksen vuoksi vähän takapakkia viimeviikolle, ja siihen, miksi on ollut etukäteen paha mieli koko hommasta..
aiemmin siis näytti, että tulossa olisi vain viisi follia, ja torstaina ultrassa sovittiin, että käyn vielä sunnuntaina osastolla ultrassa tarkistamassa tilannetta, kun menopurin määrä nostettiin 150iu->225iu.
no sunnuntaina lääkäri ihmetteli, että ahaa, täällä onkin tapahtunut valikoituminen, eli yksi kypsä folli, ja joitain 14mm, ja mulla kävi pata kuumana, että voihan.. hukkaan meni koko juttu. ihan tosi paha mieli, ja fiilikset " olisihan-se-pitänyt-arvata" luokkaa.
sovittiin punktio keskiviikkoon vaikka lääkärikin oli vähän epäluuloinen tuloksesta, yritti se kuitenkin tsempata silti. mukava lääkäri se pauliina. niinpä otin maanantaina vielä menopurit ja orgalutranit aamulla, ja illalla tuikattiin pregnyl 10000iu.
tänään keskiviikkona saaliina oli 9 munarakkulaa, joista saatiin 8 munasolua. muutama enemmän kuin ennakkoon uskottiin, mutta ei silti mikään varsinainen saalis.
en oikein tiedä olisko pettynyt kun niitä on silti aika vähän, vai tyytyväinen että niitä oli, ja enemmän kuitenkin kuin luultiin, vai mitähän tässä oikein tuumaisi..
huomenna sitten tietää, hedelmöittyikö joku, ja kuinka moni.
multa lääkäri oikein kysyi silloin sunnuntaina, että siirretäänkö yksi vai kaksi, ja sanoin että kaksi. saa nähdä, perjantaina olis sitten alkionsiirto, jos niitä alkioita sitten on.
ollaan kuulolla.. =)
ristiriitaisissa fiiliksissä
-ennis-
Meillä on saman verran soluja ja sinä olet murheen murtama ja minä onnesta sekaisin :-). Häntä pystyyn! Kuten jo olen kertonut, viimeksi oli 30 folikkelia joista tuli 5 solua ja se oli minulle pettymys...
Tänään sain tietää, että minun kahdeksasta hedelmöittyi 6 eli kolme meni pakkaseen ja kolmen annetaan jakautua. Minusta tulos on oikein hyvä! Tsemiä ja uskoa onnistumiseen!
t. muksuja2
Moi
Minulla myös punktio ohi. Saaliiksi tuli 16 munarakkulaa. Munasolujen määrästä ei ole tietoa, mutta huomenna sitten saa tietää onko saatu hedelmöitystä aikaiseksi.
Puudutuksen laitto teki vähän kipeetä, mutta itse munarakkuloiden keräys meni kuitenkin kivuttomasti. Sairaalassa piti pari tuntia makoilla toimenpiteen jälkeen ja sitten apteekin kautta kotiin. Piti käydä hakemassa Lugeja. Kiva kun apteekissa tajusin, että reseptissä luki 1*15 kpl, ja apteekkarin kanssa totesimme, että eihän ne riitä kuin viideksi päiväksi vaikka ainakin pari viikkoa pitäisi käyttää. Apteekin täti sitten soitti sairaalaan, sai jopa lääkärin kiinni, ja resepti sitten korjattiin nelinkertaiseksi.
Ennis: kiitti juttuseurasta ja suklaasta :-) Teilläkö ne sai heti katsottua munasolujen määrän? Meille ei sitä tietoa tullut. Vai lähtiköhän minun mies niin nopeasti klinikalta takaisin, että ko. tieto jää kuulematta. Huomennapa sen sitten tietää.
Huomenna lisää kuulumisia.
terkuin,
miiri
Mulla on oletettavasti vaan 6 follikkelia... että repikääpä siitä. ;-)
Olen tuolla viikon 20 pinossa vaikka puntio on viikolla 19 eli olen väliin putoaja.
Haluaisin kysyä siis jo punktiossa käyneiltä, että pidittekö sen kolme päivää sairaslomaa vai voiko töihin mennä jo aiemmin? Ja tehdäänkö se itse hedelmöitys tavallaan sen sairasloman aikana?
Kiitos jos viitsitte vastata! Omaa panikointia helpottaa kummasti muiden kokemukset!
Sairaslomasta
Itse pidän saikkua koko kolme päivää ja alkion siirto tapahtuu perjantaina eli siis sairasloman vika päivänä.
Tuskin sitä kukaan kieltää menemästä töihin jos vointi antaa myöten. Mutta kyllähän lääkäreillä on varmaan ihan hyvät perusteet jos kolme päivää tulee saikkua. Itselläni ei ole erityistä hinkua töihin, joten nyt sitten nautin näistä parista päivästä.
Terkuin,
miiri
kylläpä aika on pitkä kun odottaa hepulin partaalla puhelua.. =)
odotan siis sitä puhelua, jossa kerrotaan oliko hedelmöittyneitä alkioita, ja jos niin montako..
miiri, eipä kestä kiittää, kiitos itsellesi ja miehellesi punktioseurasta. en tiedä miksi ne siellä klinikalla ehtivät niin nopsaan meidän saaliin tarkastaa, johtuisiko siitä, että tutkittavaakin oli puolet vähemmän, tai ehkä miehelläni ei sitten ollut kiire.
minäkin pidän saikkua 3 päivää, ja ihan hyvillä mielin. eipä mulla mikään tulenpalava hoppu ole kouluun, tai oikeasti nyt olis työharjoittelu menossa. mielenkiintoista sinänsä se harjoittelu, mutta tuskin pystyisi keskittymäänkään mihinkään, varsinkaan oppimaan uutta, kun jännittää se tuleva puhelu, ja se alkionsiirtokin huomenna, jos saatiin alkioita.
palaanpa asiaan, kun puhelu on tullut..
-jännitys-ennis-
muksuja 2: No on sulla ollut aikamoinen piikkikokemus. Olisiko se paksu neula ollut todellakin liian paksu pistämiseen? Toivottavasti saat nyt sitten oikeita neuloja.
Tällä kanssa punktio tehdään paikallispuudutuksessa ja mahdollisesti suonen sisäistä kipulääkettä tilanteen mukaan. Punktion jälkeen 2-6 tuntia sairaalassa seurannassa ja 24 tuntiin ei saa ajaa autoa. Sairaalasta kotiin mennessä pitää olla saattaja ja seuraavaa yötä ei saa viettää yksin. Toivottavasti ensi viikolla olisi hyvät ilman, niin ehtisi jännitykseltä edes vähän nauttia " ansaitusta" sairaslomasta.
maahinen: millaiset sun Puregon annokset ovat olleet jos niitä on koko ajan lisätty. Itse olen piikitellyt nyt 10 päivää annoksella 150 iu ja samalla mennään loppuun asti.
hende: muistanko oikein, että olet Joensuusta? Aika jännä, että eri puolilla suomeakin tulee punktiosta eri lailla saikkua.
Vappu fiiliksiä kaikille,
miiri