Oletko opiskelut periaatteessa hyödylliseltä kuulostavan tutkinnon, mutta sellaisella pääaineella että se työllistääkin huonosti?
Eli olet vaikka kauppatieteiden maisteri, mutta olet lukenut taloussosiologiaa ja työllistyt nyt huonommin kuin tuon alan maisterit yleensä? Mikä on fiilis jälkikäteen? Kaduttaako?
Kommentit (7)
Joo, mutta olenkin sitten tehnyt urani aivan toisella alalla, eli koodarina. Pääsin sisään alalle hulluina vuosina, kun ihmisiä otettiin ilman mitään koulutustakin, jos vaan vähänkään osoitti harrastuneisuutta. Nyt on tullut jo 15 vuotta sitä tehtyä, ja ihan ok näin, hyvä palkka ja töitä on riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen periaatteessa arvostettu tutkinto, mutta sellaisella pilipalipääaineella, että käytännössä on vaikeaa edes muuntokoulutukseen päästä. Osaamispohja kun on ihan toisenlainen kuin suurimmalla osalla saman tutkinnon omaavista.
Olin siis nuori ja tyhmä ja kuvittelin että työnhakuun riittää kun on arvostettu tutkinto ja ahkera.
En hyvissä ajoin tajunnut että korkeakouluissa voi niiden yleensä hyvin työllistävien tutkintojen kohdallakin olla sellaisia pussinperäaineita, jotka työllistävät vain harvoja.
Loput valmistuneista sitten päätyvät jossain vaiheessa vaihtamaan ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta olenkin sitten tehnyt urani aivan toisella alalla, eli koodarina. Pääsin sisään alalle hulluina vuosina, kun ihmisiä otettiin ilman mitään koulutustakin, jos vaan vähänkään osoitti harrastuneisuutta. Nyt on tullut jo 15 vuotta sitä tehtyä, ja ihan ok näin, hyvä palkka ja töitä on riittänyt.
Harmi että nyt ei ole mitään tuollaista buumia, vaan työt ovat joka paikassa kiven alla.
Valmistuin vaativaksi asiantuntijaksi yhdisyssektorille syömään kampaviinereitä, nyt Rydman vie meiltä rahoitukset
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin vaativaksi asiantuntijaksi yhdisyssektorille syömään kampaviinereitä, nyt Rydman vie meiltä rahoitukset
Heh heh vaan. Hilpeää että joku valmis mieluummin maksamaan verorahoistaan ihmisille korvauksia kuin palkkaa. Korvauksia nostavalle riittää että väsää hakemuksia työpaikkoihin silloin tällöin, palkan eteen pitää tehdä paljon enemmän.
Minulla on tuollainen periaatteessa arvostettu tutkinto, mutta sellaisella pilipalipääaineella, että käytännössä on vaikeaa edes muuntokoulutukseen päästä. Osaamispohja kun on ihan toisenlainen kuin suurimmalla osalla saman tutkinnon omaavista.