Lasten isä ei suostu maksamaan mitään extraa, vain elatusmaksut!
Onko tämä ihan normaalia? Ikinä ei suostu maksamaan mitään lisää, muuta kuin elatusmaksut. Minunko tässä kuuluu elättää lapset kokonaan? Jos tapahtuu jotain yllättävää, niin minäkö se kaiken maksan?? Miten teillä muilla, saatteko elatusmaksujen lisäksi lasten isältä korvausta muista kuluista? Eihän tämä näin voi mennä.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut ovat isän osuus lasten elatuksesta. Sinun osuutesi toisena vanhempana kuuluu laittaa lapsiin myös. Sinun osuuttasi vain ei siirretä toiselle tilille, vaan se menee juokseviin kuluihin omasta kukkarostasi. Lisäksi saat lapsilisät, lapsilisän yh-korotukset, mahdollisesti myös asumistukea, mahdollisesti maksuhuojennuksia esim. lasten päivähoitomaksuista ja harrastuksista.
Laskepa yhteen paljonko on yhteiskunnan osuus ja isän osuus lasten kuluista, ja mieti sitten että ruikutatko turhasta.
Tämä tuntuu monelle lähivanhemmalle (äidille..) olevan mahdotonta ymmärtää, että heidän kuuluu maksaa puolet lasten menoista.
Vierailija kirjoitti:
Mitäkähän nämä yllättävät asiat oikein ovat? Lähtökohtaisesti toinen maksaa elatuksen, joka on tämän toisen osa lapsen elatuksesta. Et sinä siis kaikkea itse maksa - koksa nimenomaan saat elarit.
Toki aika tyypillistä on, että esim. lapsen kasvaessa elareita tarkastellaaan tai sitten esim. sovitaan, että harrastukset maksetaan erikseen puoliksi.
Niin! Siis etävanhempihan maksaa niitä elatusmaksuja nimenomaan niihin lapsen "ylimääräisiin" kuluihin. Niihin on jo laskettu ruoka, vaatteet, osuus asumisesta (20%) ja muut tarvikkeet. Lähivanhempihan saa lisäksi lapsilisät. Pitäisikö etävanhemman elättää mielestäsi myös sinut ja sinun harrastukset? Ei onneksi olla siirrytty vielä jenkkien lakeihin.
Suomalaiset "miehet" on kyllä surkileita: kyllä lapsiaan kuuluu tosiaan tukea reilusti, elarit (etenkin se minimi on iha vitsi hyvään elämään!) ja lapsilehan ne menee eikä x:lle. Useat vielä kitisee ja vetkuttaa sen miniminkin maksua, eipä ihme kun on ylipainoa ja miestissit nuorillakin...
Hallituksellahan olikin suunnitelma laittaa elarti kunnolla maksuun ja erittäin kannatettavaa! Ei ime että naisia ei kiinnosta lapasia tehdä kun näitä mieslapsia tuntuu riittävän.
Kun lapset tarvitsee elatusta, ei etä iskät tarvitse kyllä mitään moottoripyöriä, matkja/risteilyjä, nuuskaa röökiä kaljaa kebuloita sun muuta, sitten kun lapset on 20v tai omillaan voi taas keskittyä omaan napaansa. Oksettavaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset "miehet" on kyllä surkileita: kyllä lapsiaan kuuluu tosiaan tukea reilusti, elarit (etenkin se minimi on iha vitsi hyvään elämään!) ja lapsilehan ne menee eikä x:lle. Useat vielä kitisee ja vetkuttaa sen miniminkin maksua, eipä ihme kun on ylipainoa ja miestissit nuorillakin...
Hallituksellahan olikin suunnitelma laittaa elarti kunnolla maksuun ja erittäin kannatettavaa! Ei ime että naisia ei kiinnosta lapasia tehdä kun näitä mieslapsia tuntuu riittävän.
Kun lapset tarvitsee elatusta, ei etä iskät tarvitse kyllä mitään moottoripyöriä, matkja/risteilyjä, nuuskaa röökiä kaljaa kebuloita sun muuta, sitten kun lapset on 20v tai omillaan voi taas keskittyä omaan napaansa. Oksettavaa porukkaa.
Höpö höpö! Jos tarvitsee mennä lastenvalvojalle ja elarit lasketaan laskurilla ei siinä mitkään minimit riitä vaan etävanhempi, yleensä isä, imetään kuiviin. 2000 euron nettotuloista kahdesta lapsesta saa maksaa elatusta 1000 euroa, koska äiti aloitti opiskelut juuri ennen lv:lle menoa ja vuokra on neliössä lähes 2000 eur. Pienempi asunto ei tietenkään tule kuulonkaan. Lasten osuus tästä vuokrasta 800 euroa. Jotain suhteellisuutta pitäisi näissä laskureissakin vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet sopinut elatusmaksun? Kannattaisi sopia niin, että elatusmaksuun sisältyy myös harrastukset.
Kun itse aikoinaan sovin elatusmaksuista, lapsi oli niin pieni, että ei harrastanut silloin vielä mitään maksullista. Sovittiin, että elatusmaksujen lisäksi tulevat harrastukset maksetaan puoliksi. Mites kävikään, kun lapsi halusi alkaa ratsastamaan, isä ilmoittikin, että kun hän ei ole harrastuksesta sopinut, ei hän sitä myöskään maksa. Eli joku postimerkkeily tai muu edullinen harrastus olisi käynyt, mutta ei se, mitä lapsi halusi.
Summa summarum: olen maksanut vuosia harrastuksen yksin ja tehnyt kahta työtä sen mahdollistaakseni. Tytölle ratsastus on edelleen erittäin tärkeä harrastus, mutta minulla alkaa loppua rahat, kun en jaksa enää kahta työtä tehdä.
Vanha ketju, mutta asia on aina ajankohtainen.
Etävanhemmille kuuluu muutkin kulut kuin elatusmaksut. Elareissa ei ole huomioitu muita äkillisiä kuluja, jotka eivät noihin normaaleihin juokseviin kuluihin kuulu. Näitä voivat olla esim. poikkeuksellisen suuret lääkärikulut, sairaalakulut tmv. Silmälasit tai muut terveydenhuollon vaativammat tutkimukset. Myös lapsen harrastukset, joita hänellä ei ole pienempänä ollut, mutta silloin - ikävä kyllä - molempien vanhempien pitäisi lähtökohtaisesti olla samaa mieltä harrastuksesta. Tämä on tietysti lapsen kannalta ikävä tilanne, jos lähillä ei esim. ole varaa maksaa ratsastusta, jääkiekkoa tmv. ja etä ei halua osallistua.
Jos etukäteen on ollut tiedossa tällaiset lapsen "erityiskulut", kuten silmälasit, allergian hoito jne., ne on tullut sisällyttää laskelmiin, mutta jos ne ovat tullut laskelmien jälkiin tietoon, tulee etän näihin kuluihin osallistua. Tällöin voidaan tarpeen mukaan teettää uudet laskelmat tai sitten etä vain suostuu maksamaan osansa kulujen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se menee niin. Mitä kuvittelet, että isän pitäisi maksaa sen lisäksi? Lomamatkalisää, asumislisää, haalarilisää, vaihto-oppilaslisää vai mitä?
Jos nainen tekee lapsen ja lapsi jää äidilleen, miehellä on tapaamisoikeus, ei velvollisuus. Mitään hätämaksuja tai katastrofiapua miehen ei tarvitse maksaa.
Jos joltain lapselta hajoaa vaikka polkupyörä, tai tarvitsee uudet talvikengät. Ei nuo elatusmaksut riitä sellaisiin. Maksaa jo nyt muka jotenkin enemmän kuin pitäisi omien sanojensa mukaan... Kummasti on kyllä rahaa laittaa omiin juttuihinsa.
t.ap
Ei niiden elatusmaksujen ole tarkoituskaan riittää sellaisiin kokonaisuudessaan. On tarkoitus, että vanhemmat kokolailla puoliksi osallistuisivat lapsen kuluihin. Sinun vastuullasi on siis puolet mahdollisest
Ei elareiden ole tarkoitus mennä puoliksi, vaan molempien elatuskyvyn mukaisesti lasketun prosentuaalisen osuuden mukaan. Elatuskyky vaihtelee molemmilla. Joskus lähillä on parempi elatuskyky kuin etällä, jolloin hän maksaa laskennallisesti enemmän, joskus toisin päin. Mitään 50/50 diiliä ei ole olemassa, jos ei elatuskyky ole tasan sama. Siinä tapauksessa toki molemmat vastaava yhtä lailla lasten elatuksesta.
Minäkö muka maksan? Minähän olen äiti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaan on. Jos olet kerran tehnyt elareista sopimuksen, niin se on se minkä mukaan mennään.
Tiedän kyllä pariskuntia, jotka ovat sopineet että esim. polkupyörä yms kalliimmat hankinnat tehdään puoliksi. Tämä on joko ihan kirjattu elatussopimukseen tai sitten yksilöt pystyvät sen verran aikuisesti keskustelemaan että ongelmia ei tule.
Itse lähdin liitosta niin vähin voimin, että hyvä että jaksoin edes tapella elatuksesta sen vertaa että sain ihan liikaa (eksän sanoin). Mutta siihen sisältyykin ihan kaikki. Minä hankin sillä rahalla niin bussikortit, koulukirjat kuin hiihtomonot ja sukset.
Vuosien myötä eksä on vähän pehmennyt, on jopa maksanut lapset mukaansa lomalle! Niin ja käyttänyt kampaajalla (koska tätä rahaa en pysty mitenkään hyödyntämään koska
Ei se ole sun exän ongelma, että olet mennyt lisääntymään nykyisen miehesi kanssa ja olet vanhempainvapaalla tms.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se menee niin. Mitä kuvittelet, että isän pitäisi maksaa sen lisäksi? Lomamatkalisää, asumislisää, haalarilisää, vaihto-oppilaslisää vai mitä?
Jos nainen tekee lapsen ja lapsi jää äidilleen, miehellä on tapaamisoikeus, ei velvollisuus. Mitään hätämaksuja tai katastrofiapua miehen ei tarvitse maksaa.
Tapaamisoikeus on lapsen oikeus!
Mun lapsi on jo teini, mutta hänen isänsä ei ole koskaan osallistunut mihinkään muuhun kuin elareiden maksamiseen. Aina on ne maksanut ajallaan, kiitos siitä, ja jos on jotain ollut tyttäremme kanssa sovittuna, ei ole koskaan tehnyt ohareita. Mutta tyttöä hän ei juurikaan nää eikä tosiaan koskaan vie esim syömään tai shoppailemaan tai mitä nyt voisi teinitytön kanssa tehdä, jos vähänkään oma lapsi kiinnostaisi. Yllättäen eivät ole läheisiä tytön kanssa, vaikka aikanaan kaikkeni yritin että olisivat toisensa löytäneet. Onneksi tytöllä on läsnöoleva isäpuoli ollut hänen elämässään melkein aina, ei ole jäänyt ilman isähahmoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joltain lapselta hajoaa vaikka polkupyörä, tai tarvitsee uudet talvikengät. Ei nuo elatusmaksut riitä sellaisiin. Maksaa jo nyt muka jotenkin enemmän kuin pitäisi omien sanojensa mukaan... Kummasti on kyllä rahaa laittaa omiin juttuihinsa.
t.ap
Lapsella on tod, näk, pyörä etävanhemman luona.
Hän on sen ostanut.
Sinä ostat toisen omaan kotiisi.
No, ei ehkä kuulu maksaa enempää, mutta onko se reilua? Luulisi että isä haluaa lapsilleen yhtä hyvän elintason kuin itselleen...
Mutta jos isä maksaa enemmän, jotta saa lapselleen saman elintason kuin itselleen ja sinulla ei rahat riitä lasten elatukseen, niin silloinhan lapsella on korkeampi elintaso kuin muilla lapsillasi. Vai käyttäisitkö lapsen isän maksamaa lisärahaa myös muiden lasten hyväksi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sinä saat yh:n korotuksen lapsilisään ja elarit, jos elät jollain tuilla niissäkin on yh-korotus. Älä vikise.
T. Yh-äiti
En ole yh, meillä on yhteishuoltajuus. Tuntuu vain että minä joudun loppupeleissä maksamaan kaiken, kun ei tuo elatusmaksu riitä mihinkään. Itse olen vielä tällä hetkellä kotona lasten kanssa niin tekee aika tiukkaa rahoista, vaikka puolisoni käykin töissä. Minun mielestäni epäreilua, ettei exän tarvitse osallistua tuon enempää lasten kuluihin.
t.ap
Ei kai elatusmaksun tarvitsekaan riittää kaikkeen. Sinä olet vastuussa toisesta puolesta kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Lapsella on tod, näk, pyörä etävanhemman luona.
Hän on sen ostanut.
Sinä ostat toisen omaan kotiisi.
No näin on ehkä jos vanhemmat asuu eri paikkakunnilla. Me asutaan exän kanssa samalla paikkakunnalla eikä lapsella ole erikseen ollut pyöriä kummassakin paikassa omaansa. Yksi pyörä jolla on kulkenut sitten. Lapsi toki nykyään jo aikuinen.
Siis mitä??? Minulla on kaksi lasta joista olen maksanut kaikki elarit täysi-ikäiseksi asti vaikka lapset on vieraannutettu minusta. Minä olen tehnyt sen mitä laki vaati minua tekemään eikä siinä pitäisi olla nokan koputtamista kellään. Minä en tunne lapsiani eivätkä he minua mutta he ovat saaneet sen mitä laki määrää. Perintöä he eivät tule saamaan koska sen asian olen järjestänyt siten ettei perittävää jää heille. Tämäkin asia on hoidettu pykälien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teillä oikein menee niihin lapsiin rahaa?!?
Eihän elatusmaksujen todellakaan tarvitse riittää _kaikkeen_ vaan noin puoleen.
Taitaa olla rahankäytössä ongelmaa eikä rahan määrässä. Ja kun sinulla kerran on uusi puoliso, niin hän on kyllä ihan yhtä lailla elatusvelvollinen myös. Silloinhan et saa yh-korotuksiakaan.Taidetaan olla tosi poikkeus, kun en näin lähivanhempana ole halunnut missään lastenvalvojalla käydä, eikä halunnut exäkään. En siis saa mitään elatusmaksua, ja toisaalta mikään paperilappunen sido meitä tapaamisten tai muunkaan suhteen.
Kun on jotain isompaa rahanmenoa, pyydän ja saan siihen rahaa, samoin harrastusmaksuihin osallistuu.
Ihan itse ollaan osattu lapsemme asiat järjestää ilman byrokratiaa.Minä kuitenkin saan, SAAN elää yhteistä arkea lapsen kanssa enemmän kuin ex-puolisoni ja se on minulle kaikkein arvokkainta.
Nostan hattua sinulle! Kunpa minunkin eksäni olisi ollut yhtä viisas, enkä olisi joutunut kovimman kautta menemään. Mutta oikea kohtaaminen on sen kaiken arvoista.
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Meillä exä maksoi ylimääräisiä kuluja mutta ne olivat harrastus/lukiomaksuja ja antoi lapsille välillä lomarahaa. Hän tiesi että olen tarkka rahankäyttäjä, korjasin polkupyörät, ompelin, kudoin, modasin ja ostin alennusmyynneistä esimerkiksi seuraavan vuoden talvikamat. Ei ollut ikinä riitaa rahasta.
Vierailija kirjoitti:
No, ei ehkä kuulu maksaa enempää, mutta onko se reilua? Luulisi että isä haluaa lapsilleen yhtä hyvän elintason kuin itselleen...
Mutta jos isä maksaa enemmän, jotta saa lapselleen saman elintason kuin itselleen ja sinulla ei rahat riitä lasten elatukseen, niin silloinhan lapsella on korkeampi elintaso kuin muilla lapsillasi. Vai käyttäisitkö lapsen isän maksamaa lisärahaa myös muiden lasten hyväksi ?
Elatukseen liittyvissä ohjeissa nimenomaan todetaan, ettei lapsen elintason tarvitse säilyä samana, vaikka tietysti kivahan se olisi, että säilyisi, mutta lähtökohta on se, ettei tarvitse säilyä. Eli on ihan vanhemmista kiinni, haluavatko ja pystyvätkö säilyttämään lapsillaan/lapsellaan saman elintason esim. toisessa huushollissa.
Reiluudella ei ole mitään tekemistä erojen kanssa. Eikä elareiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Niin siis elatusmaksujen tarkoitus ei ole pumpata etävanhemman tili tyhjäksi.
Elatusmaksut ovat isän osuus lasten elatuksesta. Sinun osuutesi toisena vanhempana kuuluu laittaa lapsiin myös. Sinun osuuttasi vain ei siirretä toiselle tilille, vaan se menee juokseviin kuluihin omasta kukkarostasi. Lisäksi saat lapsilisät, lapsilisän yh-korotukset, mahdollisesti myös asumistukea, mahdollisesti maksuhuojennuksia esim. lasten päivähoitomaksuista ja harrastuksista.
Laskepa yhteen paljonko on yhteiskunnan osuus ja isän osuus lasten kuluista, ja mieti sitten että ruikutatko turhasta.