Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten isä ei suostu maksamaan mitään extraa, vain elatusmaksut!

Vierailija
28.04.2017 |

Onko tämä ihan normaalia? Ikinä ei suostu maksamaan mitään lisää, muuta kuin elatusmaksut. Minunko tässä kuuluu elättää lapset kokonaan? Jos tapahtuu jotain yllättävää, niin minäkö se kaiken maksan?? Miten teillä muilla, saatteko elatusmaksujen lisäksi lasten isältä korvausta muista kuluista? Eihän tämä näin voi mennä.

Kommentit (221)

Vierailija
161/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on kyllä joku onni potkassut, kun juuri tämän miehen kanssa pari lasta tein.

Puolisona ei ollut häävi, mutta osallistuvana isänä top notch.

Eron jälkeen jouduttiin muuttamaan rähjäseen lähiöön, kun ei vaan ollut hulppeampaan varaa. Vuoden verran asuttiin, sitten eksä ehdotti, jos etsin paremman kämpän hän osallistuu kuluihin. Hän ei halua, että lapset kohtaa nistejä tms päivittäin.

Esikoinen aloitti "paremmassa" koulussa, kun me muutettiin rivariin.

Eksä maksaa nyt kaikesta asumiseen liittyvästä 2/3 osaa.

Maksaa harrastukset ja huolehtii ne.

Hänelle tuli erokin naisensa kanssa, kun maksaa liikaa mulle. Onhan se sitten jonkun mielestä väärin, että huolehtii lapsistaan.

Vierailija
162/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan tuota aikanaan hankittua kaikenlaista lapsille elatusmaksujen lisäksi. Sitten tuli yksi kaunis päivä, kun se loppui kuin seinään. Vanhin lapsista oli 14v ja hänet laitettiin soittamaan ulkomaan reissulta, että rahat on loppu ja pitäisi auttaa. Siinä kohtaa katkesi kamelin selkä. Sen jälkeen en ole ostanut mitään ylimääräistä.

Laitoin kyllä 2 päivän päästä muutaman kympin lapsen tilille, johon sillä oli kortti, kun laittoi tekstarin, että on oikeasti nälkä hänellä ja siskolla, eikä ole ruokaa. Pääsivät käymään pizzalla ja tulivat seuraavana päivänä kotimaahan. Että sellaisia kasvattajia ja lompakkoloisia voi olla olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä??? Minulla on kaksi lasta joista olen maksanut kaikki elarit täysi-ikäiseksi asti vaikka lapset on vieraannutettu minusta. Minä olen tehnyt sen mitä laki vaati minua tekemään eikä siinä pitäisi olla nokan koputtamista kellään. Minä en tunne lapsiani eivätkä he minua mutta he ovat saaneet sen mitä laki määrää. Perintöä he eivät tule saamaan koska sen asian olen järjestänyt siten ettei perittävää jää heille. Tämäkin asia on hoidettu pykälien mukaan. 

Aika yleistä tälläinen. Tunnen useamman.

Lapsille surullisia tapauksia ja lapsilla menee yleensä huonosti tälläisessä tilanteessa, mutta "itse" valitsivat.

Vierailija
164/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapset kahden miehen kanssa. Esikoisen isä maksoi elatusmaksuista minimin. Mutta, kun isompana lapsi halusi kalliin harrastuksen, urheiluvälineitä ja merkkivaatteita, niin isä osallistui myös niihin kuluihin sitä mukaa, kun pystyi. Lapsella oli tuolloin useampi harrastus, kännykkäliittymä, läppäri jne. Kaikkea sellaista tavallisen arjen päälle menevää alkoi tulla paljon ja isä ymmärsi, että vaikka saan tukia ja käyn töissä, niin en kaikkea voi hänelle ostaa.

Sain lapsia myös toisen miehen kanssa ja vaikka eropäätös tuli mieheltä (meni toisen naisen matkaan), niin yhteistyö on ollut minun suuntaan hyvin vaikeaa ja vihamielistä. Hän ei suostu tapaamaan lapsia, lastenvalvojakäyntien sopiminen pitkittyy eikä tiedetä missä hän majailee tai mistä numerosta hänet tavoittaa. Välillä hän haluaakin tavata lapsia jonkun aikaa ja lupaa heille kuut ja taivaat, syyttää minua huonosta vanhemmuudesta ja vieraannuttamisesta. 

Joskus koetin puhua hänelle kuin normaalille aikuiselle, jos tuli jotain mihin oma talous tai voimavarat eivät riittäneet. Ehdotin, että voisiko vaikka välillä kuljettaa treeneihin/otteluihin?  Tai edes kerran vuodessa hoitamaan jonkun talkoon. Ehdotin, jos maksettaisiin se kalliimpi harrastus puoliksi, kun lapsi halusi opetella laskettelemaan. Lopulta ymmärsin ettei tule tapahtumaan muuta kuin lupauksia ja sitten syyttelyä, uhkauksia, minusta vian etsimistä. Hänen mielestään vieraannutan lapsia, jos en hypi hänen pillin mukaan. Ja sillä minimielarilla ja lapsilisällä rahoitan meille hulppean elämän hänen selkänahoistaan ja veroistaan.

Joskus surin eroamme todella paljon ja syytin itsekin itseäni. Etten ollut riittävissä määrin tarpeeksi. Nyt ymmärrän, että on hyvin kapeakatseisia ihmisiä, jotka näkevät maailman vain omasta navastaan käsin. Ja jos heillä on kurjaa, he haluavat muillakin olevan. Ja kun heillä menee hyvin, niin ei heitä voisi silloin vähempää kiinnostaa. Tämmöiset ihmiset eivät pysy vierellä vastoinkäymisissä tai silloin, kun heitä tarvitaan. Normaalia olisi jättää vanhat katkeruudet sikseen ja miettiä lapsen etua. Etenkin isommilla lapsilla alkaa olla jo paljon kuluja ja haaveita. Normaalit vanhemmat pystyvät tällöin puhumaan ja sopimaan. Epänormaali vanhempi uhriutuu tai alkaa syyttelemään. Ei edes yritä kuunnella tai löytää ratkaisua.

Vierailija
165/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se tavara mitä sun nyt pitäisi saada sille lapselle? 

Ei taida olla ex-miehen lapselle ne rahat menossa AP:n kirjoittelun perusteella.

Vierailija
166/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset on viikko-viikko, minä saan lapsilisät, mutta maksan kaikki lasten suuret kulut (vaatteet, hoitomaksut, harrastukset, bussiliput yms). Pelkät hoitomaksut ovat suuremmat kuin lapsilisät. Elatusmaksuja en saa. Kaikki yllättävät menot maksan minä.

Lasten isä ei ole vuosiin käynyt töissä, joten sillä ei ole varaa, ei tosin tee mitään työllistymisen eteen, kun ei ymmärrä, että hänelläkin olisi vastuu lasten elatuksesta.

Työhulluko siellä taas? Ei kenelläkään Suomessa ole velvollisuutta sen enempää kun toisella tienata elantoaan, ei edes silloin kun on lapsia. Jos on työtön niin ei voi elättää lapsiaan ja sillä sipuli. Tai voi, mutta tällöin elatussummat koostuvst toisen vanhemman tukisummista ja elareista.

Eikä se työttömyys tarkoita edes sitä että toinen vanhempi maksaisi sen toisenkin osuuden. Elarit lasketaan kuitenkin kohtuullisiksi sille tienaavallekin vanhemmalle, eikä hänen odoteta maksavan 100% lasten elatuksesta, vaikka toisella ei tuloja.

Mitä joku luulee? Että joku voidaan lähes ta...ppaa tai tehdä rikoksia, jotta menee töihin ja tienaa elantonsa tai ei saisi olla lapsia jos ei tienaa palkkatuloja 

Ni hehheh aika moni ei saisi silloin saisi olla vanhempi. Tuhannet ja tuhannet. 

Vierailija
167/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puoliso vaatii elareita niin ei senttiäkään sen päälle. Meillä 50/50 eikä kumpikaan maksa toiselle mitään. Lapsille sitten ostetaan mitä halutaan ja isot ostokset sovitaan aina erikseen että osallistuko toinen ja millä osalla. Uudet sukset/luistimet/pyörä menee jaettuna mutta jos vain toisen luona käytössä niin jako voi olla 20/80

Vierailija
168/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No elarit lasketaan kohtuullisiksi sen mukasn mitä etävanhempi voi maksaa ja sovittaessa voi sopia maksetaanko sen lisäksi jotain. Tietenkään sellaiset sopimukset eivät ole sitovia, joten jos ei varmuutta miten nepystyy sopimaan, ylimääräisistä hankinnoista elareiden lisäksi, on parempi varmaan lasketutraa elarit vastaamaan lapsen kuluja. Onhan noista virallisia laskelmaehdotuksia olemassa.

Siinähän lapsi voittaa jos elarit ei niin korkeat, mutta hänelle ostetaan jotain isompia hankintoja elareiden lisäksi. Koska vaikka elareissa otetaan huomioon muutakin kun peruskulut kuten harrastukset, ne kuitenkin määrätään tulojen mukaan eli ihan kaikkia kuluja niihin ei kai voi lasketuttaa etukäteen. 

Aika jännää muuten miten joku voi sanoa lapsen kuluksi vaikka 700€ kk ja joku toinen 400€, ilman että on jotain konkreettisia lapseen liittyviä laskuja näyttää menoista, kuten harrastukset.

Tietenkin välittävä vsnhempi maksaa niin paljon kun voi ja on kohtuullista omista tuloistaan tai vaihtoehtisesti sitten ostaa tavaroita, jos suoran rahan antaminen epäilyttää. Esim. miten elareihin lasketaan selliset ei toistuvat kulut kuten huonekalut tai pyörät sun muut. 

Riippuu sitten henkilöistä kumpi on parempi systeemi. Jos lapsen hyväksi toimitaan eikä erimielisyyksiä ehkä parempi sopia mahdollisimman paljon keskenään. 

Vierailija
169/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähivanhempi työtön niin elarit  + ei mitään lisää esim. tavarahankintoja tai harrastuksia, niin lapsi häviää. Ei vanhemmalla ole varaa silloin kaikkiin isoihin hankintoihin ja vaikka saisi elareita joissa otettu huomioon harrastuskulut elarit  vähentää esim. TT kea jolloin lapsenbluluihin jää yhtä vähön kun pienemmillä elareilla? 

Vierailija
170/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähivanhempi työtön niin elarit  + ei mitään lisää esim. tavarahankintoja tai harrastuksia, niin lapsi häviää. Ei vanhemmalla ole varaa silloin kaikkiin isoihin hankintoihin ja vaikka saisi elareita joissa otettu huomioon harrastuskulut elarit  vähentää esim. TT kea jolloin lapsenbluluihin jää yhtä vähön kun pienemmillä elareilla? 

Siksi lapsen edun mukaista minimielarit ja lisäksi toinen sitoutuu maksamaan isompia hankintoja, jos siis varaa. Jos ei voi luottaa tuohon osallistumiseen, niin sitten on laketutettava mahdollisimman isot elarit, mutta kohtuullisesti. 

Myös jos etää epäilyttää mihin rahat menee, on ehkä hyvä sitoutua suoraan ostamaan jotain. 

171/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset on viikko-viikko, minä saan lapsilisät, mutta maksan kaikki lasten suuret kulut (vaatteet, hoitomaksut, harrastukset, bussiliput yms). Pelkät hoitomaksut ovat suuremmat kuin lapsilisät. Elatusmaksuja en saa. Kaikki yllättävät menot maksan minä.

Lasten isä ei ole vuosiin käynyt töissä, joten sillä ei ole varaa, ei tosin tee mitään työllistymisen eteen, kun ei ymmärrä, että hänelläkin olisi vastuu lasten elatuksesta.

Siis sinulla on päiväkoti-ikäiset lapset, kun puhut hoito maksuista? Toivottavasti ne lapset eivät isäviikoillaan käy päiväkodissa, jos isä kerran on työttömänä kotona. Siinäkin säästää niissä hoito maksuissa 

Vierailija
172/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei, olen jo aikoinaan ihmetellyt ettei mitään elareitten lisäksi antaneet, esim synttärirahaa. Olen kahdesti eronnut. Vanhempi poika peri mukavasti rahaa kun isänsä kuoli. Nuorempi käy satunnaisesti tapaamassa isäänsä, isä  tarjoaa aina ruuan. Sinänsä olen tyytyväinen väleihin, pojat siis  ovat aikamiehiä.

Vierailija
173/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan normaalia. Se elatusmaksu kattaa isän osuuden lasten menoista ihan kokonaan.Ei etän tarvitse maksaa senttiäkään elareiden lisäksi, on sullakin elatusvelvollisuus. Sulla on velvollisuus varautua yllätyksiin, niin kaikki muutkin tekevät. Mä tosin maksoin vaatteita yms. mutta mun ei olis tarvinnut eikä  sitä voinut multa vaatia.

entinen etä-äiti

Kaikki muut paitsi ne etät tietty 

Vierailija
174/221 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan tuota aikanaan hankittua kaikenlaista lapsille elatusmaksujen lisäksi. Sitten tuli yksi kaunis päivä, kun se loppui kuin seinään. Vanhin lapsista oli 14v ja hänet laitettiin soittamaan ulkomaan reissulta, että rahat on loppu ja pitäisi auttaa. Siinä kohtaa katkesi kamelin selkä. Sen jälkeen en ole ostanut mitään ylimääräistä.

Laitoin kyllä 2 päivän päästä muutaman kympin lapsen tilille, johon sillä oli kortti, kun laittoi tekstarin, että on oikeasti nälkä hänellä ja siskolla, eikä ole ruokaa. Pääsivät käymään pizzalla ja tulivat seuraavana päivänä kotimaahan. Että sellaisia kasvattajia ja lompakkoloisia voi olla olemassa.

Toi on kyllä kurjaa. Tiedän itsekin pari tyyppiä, jotka surutta käyttää eksää hyväkseen. Tai yrittää käyttää ties millä verukkeella.

Sitten yksi mimmi ei saa mitään eksältään muuta kuin haukut, että laittaa rahaa itteensä liikaa.

Tuon takia mä en "uskalla" tehdä mitään, edes leffassa käydä, ettei eksä saa päähänsä ideoita ja laittaa lapsilta rahahanat kiinni.

Niin lapsiltahan se on sitten pois.

Ei ulkomaanmatkoja tms telttaillaan vaan, kivaa sekin on.Museokortin hankin siitäkin riittää yhteistä hubaa.

Vierailija
175/221 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi tosiaan mennä juuri niin. Exän jättäessäni jätti hän lapset. Maksaa minimielatusmaksun eikä mitään muuta. Ei tapaa lapsia, ei osallistu mihinkään kuluihin vaikka joskus lupailee, mutta on täysi pa*kan jauhaja. Siksi se erokin tuli. Somessa kehuu itseään ja laittelee vanhoja lasten kuvia ja esittäytyy yh-iskänä :-D.

Odottaa kieli pitkänä päivää, jolloin ei tarvitse maksaa enää niitä minimielareitakaan eikä aio millään tavoin osallistua lasten tarpeisiin siitä päivästä eteenpäin. Itse kyllä reissailee pitkin maita ja esittää hyvää jätkää. Kaikenlaista sontaa se maa kantaakin. Onneksi olen itse suht hyvätuloinen ja aina lasteni tukena.

Vierailija
176/221 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole lastesi isän kanssa naimisissa? Olet hänet valinnut.

Vierailija
177/221 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulla on päiväkoti-ikäiset lapset, kun puhut hoito maksuista? Toivottavasti ne lapset eivät isäviikoillaan käy päiväkodissa, jos isä kerran on työttömänä kotona. Siinäkin säästää niissä hoito maksuissa 

Ihan tiedoksi, että tuskin maksaa tämä Yh:kaan mitään päivähoidosta. Minimituloraja nostettiin niin korkeaksi pari vuotta sitten, että lähes 50% tarhaikäisistä ei maksa vanhemmalle mitään. Varsinkin, jos taloudessa on vain 1 aikuinen pitäisi hänen tienata lähes 5000 eur/kk, jotta joutuisi maksamaan edes sen minimin 40 euroa lapsesta.

Vierailija
178/221 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hänen tarvitse maksaa kuin se mitä sopimuksessa on.

Vierailija
179/221 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi tosiaan mennä juuri niin. Exän jättäessäni jätti hän lapset. Maksaa minimielatusmaksun eikä mitään muuta. Ei tapaa lapsia, ei osallistu mihinkään kuluihin vaikka joskus lupailee, mutta on täysi pa*kan jauhaja. Siksi se erokin tuli. Somessa kehuu itseään ja laittelee vanhoja lasten kuvia ja esittäytyy yh-iskänä :-D.

Odottaa kieli pitkänä päivää, jolloin ei tarvitse maksaa enää niitä minimielareitakaan eikä aio millään tavoin osallistua lasten tarpeisiin siitä päivästä eteenpäin. Itse kyllä reissailee pitkin maita ja esittää hyvää jätkää. Kaikenlaista sontaa se maa kantaakin. Onneksi olen itse suht hyvätuloinen ja aina lasteni tukena.

Hyi h e l v e t t i minkälaisia miehiä sitä voi olla olemassa.

Vierailija
180/221 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkä  sinä ap  elätä lapsia kokonaan koska saat  elarit, yh-korotuksen ja lapsilisät. Oma osuutesi  jäänee itseasiassa varsin pieneksi. Opettele vaan sitä taloudenhoitoa ja ennakointia.

Kahden alle 3v:n äiti saa elatusmaksuja isältä 700 euroa (isän kk-tulot pienemmät kuin äidin), isä asuu 200 km:n päässä, hakee lapset luokseen joka viikko 3 päiväksi ja palauttaa kotiinsa, koska katkera äiti ei suostu osallistumaan kuljetuksiin mitenkään. Lapset ilmaisessa päivähoidossa kun äidin luona. Silloin kun isällään, isä ei tee töitä. Äiti valittaa kun elstusmaksu on niin pieni, ettei hänelle jää mitään käteen eikä rahat riitä. Lapsilla on pari kertaa viikossa hoitaja, jotta äiti saa illaksi omaa aikaa jumppaan ja kavereiden näkemiseen. Hänen mielestään siis isän pitäisi maksaa nuo hoitajatkin hänelle. Hän on kuulemma kovin väsynyt ja lasten pitäisi olla enemmän isän luona ja elatusmaksuja pitäisi nostaa.

Tuntuu siltä, että joillekin lapset onkin tapa päästä käsiksi parempiin ansiotuloihin.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän