Eilen ravintolassa, lapsiperheen 5-vuotias määräsi kaiken
Ravintolassa bongattu lapsiperhe, joka toimi niin kuin n. 5-vuotias kiukkupussi halusi. Lapsella oli jo ravintolaan saapuessa ilmeisesti joku kiukku, kun oli naama rutussa. Istuutuivat pöytään, ja lapsi ei halunnu mennä omalle tuolille istumaan, vaan halusi äidin syliin. Äiti tietysti kyseli että "no mikä nyt, ai etkö haluakaan siihen, joo no tulehan syliin sitten". Siinä se sitten istui ja kiukutteli. Tilasivat juomat, lapselle maito. Juomat tuotiin pöytään ja lapsi ei ilmeisesti huomannut/nähnyt omaa maitoaan siinä pöydällä, ja alkoi kiukuttelemaan ett' "missä mun maito on, yhyy, miksi ei mulla ole juomaa". Äiti meni ihan paniikkiin ja sanoi että "noh noh, onhan se täällä, katsohan tässä se on ei hätää, otatko kulauksen?", ja lapsi vastaa itkun keskeltä "EN!". Äiti yrittää leperrellä lapselleen kun tämä vaan nyyhkyttelee ja kiemurtelee sylissä. Ruoka-annoskaan ei lapselle kelvannut ja oli koko sen ajan kun näin, kiukkuinen, tiuskiva ja draamailija. Äiti sitten yritti laannuttaa tätä myötäilemällä ja lahjomalla.
Aivan järkyttävää toimintaa. Missä kuri ja vanhemman auktoriteetti? Lapsen oikkujen mukaan mennään. Ja isä istui vaan huomioimatta koko asiaa jutellen vanhemman lapsen kanssa. Jos toimitte samalla tavalla kuin tämä perhe, herätkää! Jos ette, niin aivan mahtavaa.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyttäydyin noin suunnilleen samana ikäisenä kun paras kaverini oli jäänyt auton alle ja kuollut. Normaalisti olin hyväkäytöksinen lapsi, mutta ilmaisin suruani kiukuttelulla ja hankalalla käytöksellä. Ei oikeasti kannata liikaa lähteä arvioimaan muiden asioita, kun et todellakaan voi tietää mitä heillä on taustalla.
Tällä perusteella ei koskaan voisi ajatella ihmistä huonokäytöksisenä. Ok, näytti tuossa keskisormea ja vit-tuili, löi vielä turpaankin.
Mutta varmaan oli joku läheinen kuollut juuri :D.
Ja mistä muka voit muistaa käytöksesi noin tarkkaan viisivuotiaana? Äitisi draamanhakuisia tarinoita...
Niinpä. Mäkään en edes muista niiden pihaleikkikavereideni nimiä siltä ajalta kun olin alle 6-vuotias :D Miten joku voi muistaa että joku kaveri on kuollut, kun niitä kavereita riitti pilvin pimein muutenkin?
Olen 64v. ja mä muistan kun eilisen päivän, kun olin 5v. ja oltiin uimassa, kun puolituttu poika hukkui. Muistan edelleen sen tilanteen elävästi, pojan nimen ja ulkonäön ja uimarannalla oli suopursut kukassa.
Höh. Jos sitä lasta ei olisi yritetty rauhoitella ja "mielistellä" ja se olisi huutanut koko ravintolareissun ajan, olisi siitäkin tullut paskamyrsky. Lapset on kyllä sellainen juttu että mitä tahansa tekeekään, joku ulkopuolinen pahoittaa mielensä.
Sitä muistaa ihan hassuja juttuja lapsuudesta. Muistan kun 3v. menin aina yksin ulos jo 7 aamulla ennenkuin äiti vei minut mummolaan hoitoon.
Oli pimeää ja muovilapiolla (sininen) putsasin lumet pois roskisten päältä ja touhusin lumihommia.
Sitten äiti tuli ja istuin (punaiseen) pulkkaa missä oli harmaa karvatalja ja äiti veti minut siinä pulkassa mummon pihaan. Ihan niinkuin eilen olisin istunut siinä pulkassa vaikka se oli kylläkin vuonna -72.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyttäydyin noin suunnilleen samana ikäisenä kun paras kaverini oli jäänyt auton alle ja kuollut. Normaalisti olin hyväkäytöksinen lapsi, mutta ilmaisin suruani kiukuttelulla ja hankalalla käytöksellä. Ei oikeasti kannata liikaa lähteä arvioimaan muiden asioita, kun et todellakaan voi tietää mitä heillä on taustalla.
Tällä perusteella ei koskaan voisi ajatella ihmistä huonokäytöksisenä. Ok, näytti tuossa keskisormea ja vit-tuili, löi vielä turpaankin.
Mutta varmaan oli joku läheinen kuollut juuri :D.
Ja mistä muka voit muistaa käytöksesi noin tarkkaan viisivuotiaana? Äitisi draamanhakuisia tarinoita...
Juu, onhan se nyt ihan sama asia käyttäytyä 5-vuotiaana hetken aikaa hankalasti kaverin kuoleman jälkeen kuin jos vaikka aikuinen mätkii vastaantulijoita turpaan koska aamukahvi jäi väliin...
Lapset eivät ole aikuisia, eikä ymmärtäminen tarkoita hyväksymistä.
Onnea. Olet bongannut aidon WT-PERHEEN eli RUPUSAKKIPERHEEN jossa kasvatukseen ja sivistykseen ei panosteta.
Jaaha, minun ja veljeni ollessa lapsia tuollainen käytös ei olisi tullut kuuloonkaan. Pahalla tuulella toki sai olla, mutta turhaan väninään vanhemmat olisivat kyllästyneet hyvin pian. Itse muistan saaneeni oikutellessani vastauksia "no jos et syö, niin sitten istut siinä nätisti" tai "haluatko, että kaikki muut täällä näkevät sinut noin huonolla tuulella?"
Ja kyllä meinaan tehosi. Ei lapsille tarvitse lässyttää tai mielistellä, ainakin viisivuotiaalle tai sitä vanhemmalle pitää ilmaista, ettei tuollainen käytös ole sopivaa. Sen ikäiset eivät ole enää mitään uhmaikäisiä, joten osaavat kyllä halutessaan käyttäytyä.
Näiden tilanteiden takia en uskalla itse viedä lapsiani ravintolaan, koska sitten jos lasta kiukuttaa niin täytyy yrittää pitää hänet tyytyväisenä, jotta hän ei ala karjumaan naama punaisena, jolloin saan paheksuvia katseita siitä raivoamisesta, jonka jälkeen joudumme poistumaan, koska häiritsemme muita asiakkaita.
Sitten myöhemmin minua syytetään, koska lapset eivät osaa käyttäytyä ravintolassa, että etkö ole opettanut miten siellä käyttäydytään ja sitten päästään taas noidankehän alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Eilen kaupassa saman ikäinen poikalapsi ei saanut haluamaansa, ja alkoi lyödä äitiään ja sylkeä tämän päälle. Äiti nappasi lapsensa poikittain kainaloon, ja sanoi erittäin topakasti että tämä oli viimeinen kerta kun otan sinut mukaan kauppaan, ja käveli suoraan ulos ja autoon.
Olin suorastaan ylpeä tuosta äidistä että uskalsi pistää lapsensa kuriin. Tuollaista kun harvoin enää näkee tänä päivänä.
Jestas, miten ihailtavaa toimintaa äidiltä! Montaa kertaa ei tarvitse noin toimia, niin hankalampikin lapsi ymmärtää, milloin mutsi on tosissaan. Ei tarvitse huutaa eikä raivota puhumattakaan ruumiillisesta kuormituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen kaupassa saman ikäinen poikalapsi ei saanut haluamaansa, ja alkoi lyödä äitiään ja sylkeä tämän päälle. Äiti nappasi lapsensa poikittain kainaloon, ja sanoi erittäin topakasti että tämä oli viimeinen kerta kun otan sinut mukaan kauppaan, ja käveli suoraan ulos ja autoon.
Olin suorastaan ylpeä tuosta äidistä että uskalsi pistää lapsensa kuriin. Tuollaista kun harvoin enää näkee tänä päivänä.
Jestas, miten ihailtavaa toimintaa äidiltä! Montaa kertaa ei tarvitse noin toimia, niin hankalampikin lapsi ymmärtää, milloin mutsi on tosissaan. Ei tarvitse huutaa eikä raivota puhumattakaan ruumiillisesta kuormituksesta.
No niin, automaattinen tekstinsyöttö... ei kuormitus vaan kuritus...
Vierailija kirjoitti:
Suomi on lastenpalvontamaa. Suomessa lapset määrää mitä koko perhe syö. Jos lapsi ei saa Suomessa huomiota niin lapsen iskä tai äiskä alkaa huutamaan että miten kauhea lapsivihamaa tämä Suomi on!
Muualla Euroopassa ei pidetä enää suomalaisista turisteista kun niiden lapset mökää kuin elukat. Pilaa meidän muidenkin suomalaisten maineet, meidän jotka olemme asiallisia.
Suomalaislapset ovat nykyään pahempimaineisia tuolla maailmalla kuin brittilapset. Miettikää mikä kyseenalainen kunnia. Eli hävetkää te surkeat, munattomat, vellihousuiset curling-"kasvattajat"![/quote
En mä osaa hävetä. Tulen sen sijaan viereesi lentokoneeseen, ravintolaan ja bussiin lasteni kanssa.
Huomauta sitten ja puutu asiaan, katstoaan kuka on "curling".
Suomalaisten kuten sinä, ongelmana on turpa tukossa olo, on se sitten vänkyttävä aikuinen, kakat housussa oleva humalainen tai kiukkuava lapsi.
En tiedä missä olet matkustellut, itse olen asunut useissa Euroopan maissa vuosia ja sanoisin että Suomessa jossa suorastaan rakastetaan hiljaisuutta, vihataan lapsia, he kun pitävät ääntä ja ovat eläväisiä.
Tämä nyt on ikuisuusaihe eikä johda mihinkään, mutta seuraavan kerran kun möykkään kuin elukka korvasi juuressa, kerro se, ehkä kokemukseni möykästä on eri kuin sinulla. Sinussa voi olla jokin muu asia joka häiritsee, haju, naamasi tai tapasi kävellä tms, josta voin vuorostani huomauttaa.
Voi että kun nauttisin siitä kun joku joskus uskaltaisi sanoa jotain!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette oikeasti tajua että tuossa on menty vikaan jo aiemmin kasvatuksessa kun lapsi lyö ja sylkee?Ellei huom. kyseessä ole esim. 2-3 vuotias joka on pahimmassa uhmaiässään.
Tuo äiti ei nimenomaan ole osannut kasvattaa lastaan, ja hänellä ei ole keinoja. Mitäs sitten kun lapsi on esim. 10 vuotias, tuleeko kyseeseen aina vain kovemmat keinot?
Lapsi ei ole kuin esim. koira, joka on laumaeläin ja vaatii selvän johtajan, vaan ihminen, joka kehittyy jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Tollanen uhkaus ei salettiin tule toteutumaa. Ihan varmaan ovat jo ensi viikolla siellä kiljumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisivuotias?
Kuulostaa kyllä korkeintaan kolmivuotiaalta. Mistä sinä iän tiedät? Kysyitkö kohteliaasti?
Ei meidän 5-vuotias edes kehtaisi istua ravintolassa sylissä. Jotenkin keksityn oloinen juttu kaiken kaikkiaan selvänä tarkoituksena taas kerran moittia lapsia ja vanhemmuutta.
No tuota, arvelen lapsen olleen n. 5-vuotias. Itse tunnistan kyllä onko lapsi SUUNNILLEEN 3, 5 vai 7. En osaa sanoa oliko ehkä 4v 8kk 3päivää, vai 5v 6kk 12päivää. Mutta jotain siellä päin.
t.ap
Lapset ovat erikokoisia. Minun lapsellani on pari kaveria, jotka ovat niin pitkiä, että heitä luullaan aina 2-3 vuotta vanhemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, minun ja veljeni ollessa lapsia tuollainen käytös ei olisi tullut kuuloonkaan. Pahalla tuulella toki sai olla, mutta turhaan väninään vanhemmat olisivat kyllästyneet hyvin pian. Itse muistan saaneeni oikutellessani vastauksia "no jos et syö, niin sitten istut siinä nätisti" tai "haluatko, että kaikki muut täällä näkevät sinut noin huonolla tuulella?"
Ja kyllä meinaan tehosi. Ei lapsille tarvitse lässyttää tai mielistellä, ainakin viisivuotiaalle tai sitä vanhemmalle pitää ilmaista, ettei tuollainen käytös ole sopivaa. Sen ikäiset eivät ole enää mitään uhmaikäisiä, joten osaavat kyllä halutessaan käyttäytyä.
Häpen ja nöyryytyksen pelolla kasvattaminen on melko lyhytnäköistä touhua.
"Katos nyt kun muut katsoo ihmeissään sun kiukuttelua"
"Mitähän muutkin ajattelee kun kuulevat sun huutavan tuolla lailla"
"Nyt jos et käyttäydä nätisti, niin nostan sut tonne pihalle, niin kaikki näkee kun ulvot ja mesoat"
Sillein kasvatetaan huonolla itsetunnolla varustettuja aikuisia, jotka miettii kaikkea tekemistään ensin, että onkohan tässä jotain hävettävää ja mitä joku ajattelee jos teen näin. Se voi aiheuttaa esiintymiseen vaikeuksia, pelkoa itsensä nolaamisesta, sellaisena ihmisenä myöskin kiinnittää muiden tekemisiin huomiota sen sijaan, että keskittyisi omiin asioihinsa.
Kyllähän noilla konsteilla tietenkin käyttäytymään oppii, mutta on niitä keinoja muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisivuotias?
Kuulostaa kyllä korkeintaan kolmivuotiaalta. Mistä sinä iän tiedät? Kysyitkö kohteliaasti?
Ei meidän 5-vuotias edes kehtaisi istua ravintolassa sylissä. Jotenkin keksityn oloinen juttu kaiken kaikkiaan selvänä tarkoituksena taas kerran moittia lapsia ja vanhemmuutta.
No tuota, arvelen lapsen olleen n. 5-vuotias. Itse tunnistan kyllä onko lapsi SUUNNILLEEN 3, 5 vai 7. En osaa sanoa oliko ehkä 4v 8kk 3päivää, vai 5v 6kk 12päivää. Mutta jotain siellä päin.
t.ap
Lapset ovat erikokoisia. Minun lapsellani on pari kaveria, jotka ovat niin pitkiä, että heitä luullaan aina 2-3 vuotta vanhemmiksi.
Mä olen itse erehtynyt arvostelemaan ekaluokkalaisen tyttäreni luokkatoverin pikkusisaruksen käsittämättömän hunoa käytöstä, joka ei mielestäni millään sopinut ikätasoon ja vanhemmmat vaan lässytti eikä puuttunu riittävällä tomeruudella huonoon käytökseen. Lapsi oli todella iso ja roteva ja luulin sitä 2-3 vuotta vanhemmaksi, mitä oikeasti oli. Näin tämän kuikkukallen ekaluokkalaisena kun oma tyttäreni oli jo kuudennella. Kuikkukalle oli varmaan 40 cm ikäisiään pidempi.
Meidän naapuri vei kolmivuotiaan poikansa ensimmäistä kertaa päiväkotiin ja oli siellä pihalla hieman etsiskelevän näköinen. Henkilökunnan edeustaja huikkasi äidille ja pojalle " eskarilaiset on tuolla viimeisessä ovessa!"
Vierailija kirjoitti:
Lapsella oli jo ravintolaan saapuessa ilmeisesti joku kiukku, kun oli naama rutussa.
Ap:lla taas on vain hyviä päiviä. Ikinä ei ole naama norsunvitulla. Edes naapuripöydän kiukuttelevat kakarat ja nössöt vanhemmat eivät saa hymyä hyytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, meitäkö tuijotit? Tyttömme on kylläkin 4. Ja olimme toisella paikkakunnalla katsomassa sairasta mummua hoitokodissa. Lapsi nukahti autoon matkalla, ja hänet oli juuri herätetty. Ei oltu ehditty miettiä syömistä, ja ulkona syöminen oli nyt hyvä ratkaisu, kun ajatuksetkin vähän muualla. Lapsemme on tosi känkkäränkkä, kun unet jäävät kesken. Silloin emme mieti yhtään mitään kasvatusperiaatteita vaan vain ja ainoastaan sitä, että selviämme tilanteesta mahdollisimman hillitysti. Ja kyllä, silloin pidän sylissä, lässytän ja olen pompoteltavana. En todellakaan anna tilanteen yltyä kiukutteluksi, ota lastani kainaloon ja poistu ravintolasta kasvatuksen nimissä. Lopputuloksena olisi ollut kaikkien nälkä ja paha mieli muutenkin raskaan päivän jälkeen. Ja on jo alkanut riepoa tämä ulkopuolisten tuijottelu ja analysointi perheistä, joiden tilanteista heillä ei ole mitään hajua. Ja kyllä, kotona normaaleissa oloissa meillä on kuri. Ymmärtäkää nyt jo hyvän tähden, että elämässä on POIKKEUSTILANTEITA!
Tämä on oiva esimerkki ennakoinnin puuttumisesta
Ollaan paikkakunnalla x katsomassa sairasta mummoa.
Lapsen rytmi on tiedossa
Vierailu ajoitetaan niin että jokainen ruokailu ja päiväunet pysyy omilla paikoillaan
Esim käydään siellä paikkakunnalla x syömässä lounas ennenkuin lähdetään ajamaan (lapsi nukahtaa autoon).Ennakointi ei aina onnistu, sillä elämää on myös kehäkolmosen ulkopuolella.
Mun mummo 700km päässä kotoa ja ennakointi on todella vaikeaa, kun ei aina tiedä, on seuraavaan ruokapaikkaan 20km vai 200km ja ovatko ne auki vai suljettuna.
Onko sulla älykännyä? Sillä saat selvitettyä tuon kaiken käden käänteessä, aikaa ei mene kuin muutama minuutti. Avoinna oleville ravintoloille on oma appsinsa. Hyödyntäkää sitä kännykkää muuhunkin kuin palstailuun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollanen uhkaus ei salettiin tule toteutumaa. Ihan varmaan ovat jo ensi viikolla siellä kiljumassa.
Kyllä toimii. Juuri tuollainen napakka kasvatus toimii. Testasin samaa lapsena ja yksi kerta testausta riitti. Isä kantoi autoon muutaman varoituksen jälkeen itkusta huolimatta. Oli muuten hyvä juttu, tämän ja parin harvan muun hyvän kasvatuksellisen seikan takia olen ihan toimiva kansalainen, vapaalla kasvatuksella olisin jo haudassa.
Miten noin moni ei tajunnut, että tuo ap:n kirjoittama "tuijotin vihaisesti ja mutisin itsekseni" -teksti oli sarkasmia? :D pakko saada lytättyä ap että tunnen itseni paremmaksi!! vai mitä?
lukematta koko ketjua ja tietämättä kasvatuksesta sen taivaallista, eikö se äiti olisi voinut sanoa sille lapselle määräävästi että olisi nyt kunnolla eikä vaan hyssytellä, ja jos se ei toimi niin antaisi sitten mokoman kiukutella.
Joo ihan totta, täytyy alkaa vaan käymään tasokkaammissa paikoissa. Niihin tuollaiset tuskin tulevat, kun ei raha riitä.
t.ap