Ystäväni kokemus synnytysväkivallasta oli sen verran raju, että päätin, että en halua itse kokea sitä koskaan.
Ei saanut sektiota, ei, vaikka kuinka yritti, viimeiseen hetkeen asti yritti saada sektion, mutta pakotettiin alatiesynytykseen, joka ei onnistunutkaan ja lopulta monen yrityksen jälkeen päädyttiin sittenkin sektioon. Kokemus oli todella ruma ja erittäin traumaattinen. JA TIEDÄN, että tämä EI OLE kokemus ainoaalaatuaan. Tiedän näitä olevan enemmänkin, saman tyyppisiä kokemuksia. En halua koskaan kokea tuollaista. Pahimmassa tapauksessa vaarantuu äidin ja/tai vauvan henki.
Kommentit (60)
Älkää tehkö lapsia jos ette halua synnyttää niitä
Ihan hirveää että pakotetaan synnyttämään ilman suostumusta. Monessa muussa maassa sektion saa kertomalla että haluaa sellaisen, mutta Suomessa lääkäri voi päättää yksipuolisesti että naisen täytyy pakkosynnyttää.
Mä ilmottauduin jo hyvissä ajoin pelkopolin asiakkaaksi (oli ihannuusi asia neuvolan ihmiselle vuonna 2000..) ja vaadin saad sektion tai tarvittavat merkinnät riittävästä kivunlievityksestä. Päädyin alatiehen ja sain epiduraalin. Ihan hyvä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Ai, että tällä vuosituhannella kokemus ei voisi olla mahdollisimman mukava? Keinot siihen olisi, mutta ei haluja mahdollistaa, joten ehkäisyn myötä moni jää lapsettomaksi. Suomi, sivistysvaltio tukahtukoot vauvakatoonsa. Ihan sama mulle, kun äideistä ei välitetä yhtään.
Moni varmaan luulee ettei alapää muutu jos tehdään sektio
Lopulta lapsi vammautuu ja ilon sijaan perheellä on koko loppuelämä pelkkää surua. CP-vamma syntyy yleensä vasta synnytyksessä eli täysin terve lapsi vammautetaan, koska etenkin kätilöiden mielestä alatiesynnytys on äidille ja lapselle voimaannuttava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, että tällä vuosituhannella kokemus ei voisi olla mahdollisimman mukava? Keinot siihen olisi, mutta ei haluja mahdollistaa, joten ehkäisyn myötä moni jää lapsettomaksi. Suomi, sivistysvaltio tukahtukoot vauvakatoonsa. Ihan sama mulle, kun äideistä ei välitetä yhtään.
Ei ole kysymys mukavuudesta vaan siitä että vauvan kannalta alatiesynnytys on suositeltavaa siinä tapauksessa jos se onnistuu luonnollisesti.
Yksi synnytysväkivallan muoto on kivunlievityksen laiminlyöminen. Ei muka ole anestesialääkäriä saatavilla kun synnyttäjä tarvitsisi epidulaarin, vaikka ihan iso sairaala olisi kyseessä eikä varmasti tule yllätyksenä että sinne tulee päivittäin synnyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että revitään maha auki ja loppuelämä kärsitään hermokivuista.
Eikö sen voisi saada jos itse maksaa?
Tuollaisista on turha haaveilla tässä kriisissä. Suomi rappeutuu
Itselläni myös kauhukokemus taustalla. Kätilö oli aivan järkyttävä. Haukkui minua koko synnytyksen, ei auttanut ollenkaan, kertoi miten miehistä ei ole mihinkään (siis aviomieheni siinä yritti olla tukenani).
Kun synnytys ei edennyt, oli kertonut lääkärille, miten en ole yhteistyöhaluinen, satutti minua iha tahallaan ja ilkkui. Lääkäri onneksi lopulta paikalle juostessaan jyrähti kerran, lapsi saatiin elävänä enää hilkulla ulos ja kerrankin kätilö piti turpansa hetken kiinni.
Haukkui minut synnytyksen jälkeen, tönäisi vielä tahallisesti ovenkarmia päin, onneksi osui silminnäkijä paikalle ja homma ei jäänyt siihen.
Synnytyksen jälkeen vaadin sairaalalta keskustelun, kätilö saikuttikin sopivasti. Myöhemmin kuulin, että oli siirretty paperihommiin.
Eikö näille terveydenhuollon "ammattilaisille" saataisi millään mitään luonnetestiä? Jopa koirat testataan, ennen kuin virkaansa pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys mukavuudesta vaan siitä että vauvan kannalta alatiesynnytys on suositeltavaa siinä tapauksessa jos se onnistuu luonnollisesti.
Eli pskat äidistä. Pitäkää tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Uliuliuliuli.
Jonne v Ittuun välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pskat äidistä. Pitäkää tunkkinne.
Mites se lapsi... ? Ei niillä niin väliä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uliuliuliuli.
Jonne v Ittuun välittömästi.
Ja henkisesti jonnentasolle jäänyt myös
Aika moni tuttu on sanonut, että lapsiluku jää yhteen karmean synnytyskokemuksen vuoksi. Yhteiskunnassa kannattaisi ehkä miettiä, moniko lapsi jää syntymättä siksi, että se ensimmäinen kokemus aiheuttaa painajaisia vielä vuosien kuluttua.
SiViStYsVaLtIo