SOTELI esivalintakoe 2017
Miten meni? Ennakkomateriaaliin liittyvät kysymykset mielestäni hankalia, englannin ja suomen luetunymmärtäminen helppo.
Kommentit (386)
On todellakin! Riippuu toki minne hait. Esim. Tampereelle sairaanhoitaja AMK viime vuonna pääsi 65 pisteellä ja maksimi pistemäärä oli 116. MUTTA koe oli aivan naurettavan helppo viime vuonna. Artikkeleitakin oli vain 4.
Jos suhteuttaa maximi pistemäärän viime vuoden maximi pistemäärään, niin tilastoja katsoessa ensihoitaja, fysioterapeutti, röntgenhoitaja tulee olemaan n 10 pistettä korkeampi raja soveltuvuuskokeeseen.
Mutta tuolla piste määrällä varmasti sairaanhoitajaan ainakin kutsu tulee, varsinkin jos hakukohde on joku muu kuin Jyväskylä, Tampere, Helsinki.
T. Viimevuodesta kokemusta
Mä en edes muista mitä vastailin paineen alla eli en tiedä paljonko saldoksi kertyi. Sen tiedän, että pääsykoekutsua turha odotella. Aika loppui kesken, ehdin tehdä n. 75% ja loput meni arvailun puolelle. Toisaalta sairaanhoitajien pistemäärät voivat olla alhaisemmat ja luulen, että kaikista välkyimmät tavoittelee fyssan tai röntgenhoitsun paikkoja.
Ekaa kertaa tein kokeen ja ensi kerralla fiksummin!
Onnea kaikille suorituksesta!
Vierailija kirjoitti:
Siis vitsi et en vieläkään tajua:DD Haha. Siis, tästä esivalintakokeesta pitäs siis oikeasti saada yli 80p, jotta pääsee varsinaiseen pääsykokeeseen (fysioterapia)? Vai? Mut eikö tän esivalintakokeen max pistemäärä ole se tasan 80p?
Sen ymmärrän, et jos pääset varsinaiseen pääsykokeeseen, niin silloin ne myös laskee koulumenestyksen (huom. vain joissain kouluissa), mut eihän ne vielä tässä kohtaa niitä pisteitä laske yhteen? Eli vain ja ainoastaan esivalintakokeen pisteillä pääsee jatkoon? Ja jatkoon vaaditaan 80pistettä esivalintakokeesta? :D eli toisinsanoen sulla ei sais olla yhtään virhettä...? Täh, eihän se nyt näin voi mennä:D
Jos luit edelliset viestit, niin viime kokeen maksimipistemäärä oli 106,7p eli se ei ole vertailukelpoinen. Syksyllä Lappeenrantaan on vaadittu esivalintakokeesta n. 73,4p/90p (oliko se maksimi?), jotta pääsee soveltuvuuskokeiisn. Toisin sanoen: fysioterapian ja toimintaterapian soveltuvuuskokeisiin päästäkseen on vaadittu selkeästi korkeampaa pistemäärää kuin esimerkiksi. sairaan- tai terveydenhoitajaksi (pääsääntöisesti).
Kaikissa kouluissa ei oteta huomioon koulumenestystä, vain valintakoepisteet.
Luin aineiston moneen otteeseen läpi, tein muistiinpanoja ja alleviivasin, silti oli aika haastava :o. Enkku ja suomi helpoimmat ja matikka myös aika perustasoista. Paineen alla kyllä silti tein matikassa varsinkin turhia virheitä kiireen takia. Omalla kohalla en usko, että valintakoekutsua tulee jos mennään viimevuoden rajojen mukaan. Kaikkeni silti annoin. Tsemppiä muille :)
Viime syksynä asteikkoa ei siirretty, joten silloin ei voinut pisteitä suoraan verrata kevään 2016 pisteisiin. Eli jos katsotte vanhoja tilastoja, niin ottakaa tämä huomioon.
Hain jo kolmatta kertaa, joten tiesin odottaa ennakkomateriaalikysymyksistä sekavia. Muut osiot olivat jopa helpontuntuisia tai sitten olen jo niin tottunut tähän systeemiin, että alkaa sujua rutiinilla.
Minä tein kokeen 45 minuutissa ja lopunaikaa kävin vielä vastaukset läpi. Hyvin riitti aika.
Onko täällä ketään, joka olisi hakenut rikosseuraamusalan sosionomiksi?
Vierailija kirjoitti:
luuseri kirjoitti:
sain pisteitä36,1... Onko mitään mahdollisuutta päästä pääsykokeisiin
Riippuu mihin hakenut
kätilöksi
Mikä on siis maksimi pistemäärä?
Minä sain vain n. 53,2 p. :( terveydenhoitajaksi haen, onkohan mitään mahdollisuuksia...
Häh? -0,3 sai myös aineisto-osiosta.
32,4 :(
Matikka ja äidinkieli meni hyvin, muut hepreaa. Onkohan mitään mahdollisuuksia Xamk ja sairaanhoitaja, Kotka?
Itselläkin ennakkomateriaalivastauksien jälkeen jäi 20min enää matikan,enkun ja suomenkieliseenkokeeseen :( Loput meni aika penkin alle kun ei kerennyt kunnolla keskittymään, matikan laskut laskin päässä ja lopuksi jätin englannin kokeen josta jäi varmaan puolet vastaamatta..
Kerroin pisteille lasketaan näin...
Viime vuonna maksimi kertoimen kanssa oli 106,7 pistettä.
Jaa nyt saamasi pistemäärä kokonaispistemäärä 80llä. Esim 60/80=0,75.
Kerro saadulla lukuarvolla tuo 106,7 pistettä.
106,7x0,75= 80,025
Pistemääräsi on 80/106,7
Etc
joo... jos muistin laskiessani oikein vastaukset niin luulen että noin 38pistettä :D syksyllä uusiksi, ei taida tulla sh,th tai kätilölinjalle kutsua :(
Tällä hetkellä maksimi on 80 pistettä.
Jos tulokset skaalataan niin sitten enemmän.
Eikös ennakkomateriaaliin perustuvien tehtävien tehtävänannossa ollut että väärästä vastauksesta 0 pistettä, eikä 0,3 ??
43,6 pistettä, onkohan mahkuja... viime vuoteen verrattuna todella hankala koe...
mä sain pisteitä jotain 40-45, kiinnostaa myös olisko mitään mahiksii. suuhygienisti, röntgenhoitsu, bioanalyytikko.