SOTELI esivalintakoe 2017
Miten meni? Ennakkomateriaaliin liittyvät kysymykset mielestäni hankalia, englannin ja suomen luetunymmärtäminen helppo.
Kommentit (386)
En pääse Opintopolku.fi:hin tarkistamaan. Miten yhteispisteet lasketaan?
Laskin, että omat pisteet tässä esivalinnassa olisi 55,3/80, mutta kuinka on koulumenestys-osion kanssa? Jos lasketaan kuten olen olettanut, että maksimipisteet on 30, olisi yhteispisteiden maksimi 110
Onko näin?
Kaikkiin kysymyksiin kannatti vastata. Oikeasta sai pisteen ja väärästä tai vastaamatta jättämättä -0.3
väärästä vastauksesta ja vastaamatta jättämisestä saa saman verran miinuspisteitä joten kannattaa arvata
Boeh kirjoitti:
Tietääkö joku mitkä ovat alimmat esivalintakokeen pistemäärät (fysioterapia) joilla on päässyt varsinaisiin pääsykokeisiin? Itse yritin etsiä, mut siellä sanottiin et esim laureaan ois ollu yli 80,3 alin pisteraja! :D eli varmaan ei pidä paikkansa nää mun etsinnät. Turun AMK:n sivuilla luki taas et sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien alimmat oli viimevuonna jotakin väliltä 27-35p. Jospa noi ois realistisemmat? Vai onko jollakin teistä ihan tarkkaa tietoa?:)
Riippuu minne hakee Laurea, Metropolia, Turku ja TAMK vaati yli 80p keväällä (tod.näk myös JAMK), mutta se pistemäärähän "nousi", koska ilmeisesti osa oli jäänyt miinukselle. Maksimipisteet oli jotain 106. Lappiin, Seinäjoelle ja Joensuuhun riitti alle 70p. Ouluun ja Lappeenrantaan oli jotain yli 70p. Syksyllä oli sama maksimipistemäärä kuin nyt ja silloin Lappeenrantaan vaadittiin n. 73,4p (en muista ulkoa :D) Toivottavasti tästä oli apua.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ottaa päähän,en tajunnut tota pisteillä kikkailemista.Ehdin vastata kaikkiin kysymyksiin mutta osaan vastasin arvalla.Olisiko pitänyt jättää vastaamatta niihin mitä ei tiennyt niin olisi välttynyt noilta miinus pisteiltä.Nyt en osaa sanoa miten paljon sain pisteitä.
Sama juttu! Aika loppui kesken ja aineistokokeen 10 viimesintä kyssäriä jätin kokonaan vastaamatta, osittain vähän niin kuin protestiksi. Niin typeriä olivat kysymykset (mistä artikkelista seuraava tieto on peräisin). Jos olisin rastittanut niistä kaikkiin vastaukseksi ekan kohdan, olisin saanut 2,6 pistettä enemmän. Vituttaa =(
Minä sain 53 pistettä, miten muut?
En lukenut OLLENKAAN ennakkomateriaalia (..hups?) ja uskoin löytäväni ehkää puoleen kysymyksistä oikeen vastauksen ihan vaan ctrl+f periaatteella. Äidinkieli oli suhteellisen helppo, matikka oli osa ihan diipa daapa lällistälää helppoja, jotkut taas sit ei yhtään napannut, ja niitten funtsimiseen olis mennyt vaa hermot. Englannista en osaa sanoa, helppoa enkku mulle on mut jotenkin tuntuu ettei menny oikeen nappiin tällä kertaa.
No, eipä mitään, toivon kaikille jotka tosissaan yritti onnea ja menestystä! Jossei tällä kertaa, niin ensi kerralla!
muistaakseni viime vuonna fysioterapia alalle oli lähempänä 80 pistettä, oli huomattavasti korkeammat pisterajat kuin millään muulla alalla.
Boeh kirjoitti:
Tietääkö joku mitkä ovat alimmat esivalintakokeen pistemäärät (fysioterapia) joilla on päässyt varsinaisiin pääsykokeisiin? Itse yritin etsiä, mut siellä sanottiin et esim laureaan ois ollu yli 80,3 alin pisteraja! :D eli varmaan ei pidä paikkansa nää mun etsinnät. Turun AMK:n sivuilla luki taas et sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien alimmat oli viimevuonna jotakin väliltä 27-35p. Jospa noi ois realistisemmat? Vai onko jollakin teistä ihan tarkkaa tietoa?:)
Viime vuonna maksimipistemäärä oli 106,7 pistettä eli kyllä tuo 80,3 ihan paikkaansa taitaa pitää.
Tälllane sähköposti ainakin tuli viime vuonna ja sitten lopussa oli omat pisteet (itsellä jotai 65,8) ja maksimipistemäärä ilmotettuna
"Huom! Kokeen pisteytys on muodostettu siten, että minimipistemäärä kokeesta on yksi (1) piste. Asteikkoa siirrettiin, jotta kaikki pistemäärät olisivat positiivisia lukuja."
Aikaa oli ihan liian vähän! Mua melkeempä itkettää, koska en ehtinyt suorittaa matsku, Suomi, enkku tehtäviä niin hyvin kun olisin pystynyt.. mulla meni melkein kaikki aika niihin ensimmäisiin. Ekaa kertaa hain amk:hon ja aijon kyllä ensi haussa parantaa. Kysymykset olivat todella vaikeita vaikka olikin lukenut tekstit huolella.
Ja se materiaali mikä piti lukea oli todella pitkävetistä!
Harmittamaan jää :(
Ota huomioon, että sinulta jää myös se yksi piste saamatta. Tarkoittaen sitä, että jos kaikki ennakkomateriaalista on väärin tulee -52 pistettä
Siis vitsi et en vieläkään tajua:DD Haha. Siis, tästä esivalintakokeesta pitäs siis oikeasti saada yli 80p, jotta pääsee varsinaiseen pääsykokeeseen (fysioterapia)? Vai? Mut eikö tän esivalintakokeen max pistemäärä ole se tasan 80p?
Sen ymmärrän, et jos pääset varsinaiseen pääsykokeeseen, niin silloin ne myös laskee koulumenestyksen (huom. vain joissain kouluissa), mut eihän ne vielä tässä kohtaa niitä pisteitä laske yhteen? Eli vain ja ainoastaan esivalintakokeen pisteillä pääsee jatkoon? Ja jatkoon vaaditaan 80pistettä esivalintakokeesta? :D eli toisinsanoen sulla ei sais olla yhtään virhettä...? Täh, eihän se nyt näin voi mennä:D
Väärästä vastauksesta ja vastaamatta jättämisestä lähti -0,3p enkku, äikkä ja ennakkomatsku osioissa. Matikka osiossa lähti väärästä vastauksesta -0.5 ja vastaamatta jättämisestä ei lähtenyt mitään pisteitä. Eli jos sulla oli kaikki vastaukset väärin ennakkomateriaalin osiossa, sulta lähtee max 12p pois.
sain pisteitä36,1... Onko mitään mahdollisuutta päästä pääsykokeisiin
miinusta tuli kaikista vääristä vastauksista tai vastaamatta jätetyistä kohdista. katsokaa julkaistut oikeat vastaukset! :D
luuseri kirjoitti:
sain pisteitä36,1... Onko mitään mahdollisuutta päästä pääsykokeisiin
Riippuu mihin hakenut
Mistä ne näette oikeat vastaukset? Itse luin sotelin sivuilta, että julkaistaan vasta klo 14.00?
Itse laskin mun pisteet noin suunnilleen ja näillä näkymin tulis max 35p.... mitä luulette pitääkö mun heittää toiveet varsinaisiin pääsykokeisiin pääsystä vai onko vielä toivoa? :D fysioterapeutiks haen.