Kun korkeastikoulutettu on olevinaan liian hieno töihin
http://www.hs.fi/elama/art-2000005186708.html
"Työttömänä ollut Kaisa Heikkilä suuttui, kun ystävä käski ryhtymään siivoojaksi – Korkeasti koulutettujen patistaminen mihin tahansa työhön on heidän väheksymistään, hän sanoo"
Jos ei tällä korkeasti koulutetulla olla osaamista millä olisi itselleen sopivan työn saanut niin aivan turha alkaa esittämään olevansa niin paljon muita parempi ettei normaalien ihmisten työt kelpaa.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijakkaa :)
Montako vuotta koulutusta vaadittiin, että sait aikaiseksi noin hienon ja hyödyllisen vastauksen?
Vieläkään ei ole tullut yhtäkään järkevää selitystä sille miksi korkeasti koulutettua työtöntä pitäisi kohdella mitenkään eri tavalla, kuin vähemmän koulutettua työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksella voin sanoa, että siivousfirmat ei oikein ota koulutettuja ihmisiä töihin, koska he tietävät oikeutensa ja pitävät niistä kiinni. Yllättävän moni työkavereistani siivousfirmassa eivät esim tienneet että sairasajalta maksetaan palkkaa ja vamaan kukaan ei oikeasti tiennyt että mikä on luottamusmies
Lol :-D Kovasti teillä korkeastikoulutetuilla tuota kuvitelmia omasta erinomaisuudesta riittää.
No lol onko se erinomaisuutta, jos ei halua alistua kynnysmatoksi. Oikeasti menkää edes kuukaudeksi siivousfirmoihin katteleen sitä meininkiä ja tulkaa sitten huuteleen. Niissä firmoissa huijataan ihmisiä ihan tosi paljon juurikin tuon takia, kun kukaan ei tiedä mistään mitään. Samalla jengi pelkää, että he saavat potkut jos ei nuole pomojensa perseitä. Kun eiväthän he edes tiedä, että työnantajalla pitää nyt olla joku järkevä syy antaa kenkää.
Miksi kuvittelet, että se vaatii korkeakoulutuksen jotta osaa pitää työpaikalla puolensa?
Omien kokemuksien pohjalta. Toki ikä on myös toinen, joka vaikuttaa.
Ymmärrän kantasi, kun se perustuu vain omiin kokemuksiisi mutta kannattaa muistaa, että muutakin on eikä mutua yleensä oteta kovinkaan vakavasti.
Millaisen todisteen sinä olet antanut siitä, että vähän koulutetut osaavat pitää puolensa?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Onko viestisi siis se, että 400 000 työttömällä ei ole kerta kaikkiaan osaamista mihinkään, joten he ovat sen vuoksi työttöminä?
Kerrotko miksi näistä 400 000 työttömästä vain korkeasti koulutetut saisivat valita itse vaspaasti mitä haluavat tehdä? Miksi vähemmän koulutettu voidaan pakottaa johonkin työhön mutta koulutetumpaa ei jos hän tuntee sen väheksymisenä?
Monista kommenteista paistaa läpi niin selkeä kateus ja katkeruus, että jotenkin niitä on noloa jopa lukea.
Vierailija kirjoitti:
ohis
Niinpä näytti sinulta menneen.
Restonomi ei ole kovin korkea koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään ei ole tullut yhtäkään järkevää selitystä sille miksi korkeasti koulutettua työtöntä pitäisi kohdella mitenkään eri tavalla, kuin vähemmän koulutettua työtöntä.
Miksi sitten työnantajat eivät palkkaa ja vetoavat nimenomaan siihen liian korkeaan koulutukseen?
Vierailija kirjoitti:
Monista kommenteista paistaa läpi niin selkeä kateus ja katkeruus, että jotenkin niitä on noloa jopa lukea.
Hienoa, että korkeasti koulutettu keksi uuden "olet vain kateellinen" puollustuksen :-D
Toivottavasti osaat edes hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten työnantajat eivät palkkaa ja vetoavat nimenomaan siihen liian korkeaan koulutukseen?
Lueppa tämä ketju uudestaan niin löydät vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko viestisi siis se, että 400 000 työttömällä ei ole kerta kaikkiaan osaamista mihinkään, joten he ovat sen vuoksi työttöminä?
Kerrotko miksi näistä 400 000 työttömästä vain korkeasti koulutetut saisivat valita itse vaspaasti mitä haluavat tehdä? Miksi vähemmän koulutettu voidaan pakottaa johonkin työhön mutta koulutetumpaa ei jos hän tuntee sen väheksymisenä?
Siis mitvit?
Eikö kaikkien - myös matalasti koulutettujen - etu ole se, että kaikki sijoittuvat mahdollisimman hyvin koulutusta vastaaviin töihin? Jos lääkäri huolittaisiin siivoojaksi (ei huolita, ole huoletta), niin miten se auttaisi siivoojan koulutuksen saanutta työllistymään?
Mistään helvetin väheksymisestähän ei ole kyse (muuten kuin joidenkin alemmuudentuntoisten matalastikoulutettujen mielissä), vaan koulutus- ja ammattitaitoresurssien järkevästä käyttämisestä.
56, olit luultavasti liian kokenut, arvosi tunteva, kouluttautunut, ikääntynyt ja kallis. Moniin töihin ei valita parasta vaan sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Mistä minä olisin sinulle katkera tai kateellinen? Olen korkeasti koulutettu ja teen työtä josta pidän.
Minua vain hävettää tämä koulutuksen polkeminen jossa aikaisemmin arvokkaasta ja hyvästä koulutuksesta on tehty lähes naurettavan tasoista roskaa.
Te jotka kuvittelette olevanne muita parempia vain koulutuksenne takia olette häpeäksi koulutukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ne koulutetut osaavat pitää paremmin puoliaan tyhmiä sääntöjä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ne koulutetut osaavat pitää paremmin puoliaan tyhmiä sääntöjä vastaan?
Et selvästikkään tiedä mistä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijakkaa :)
Montako vuotta koulutusta vaadittiin, että sait aikaiseksi noin hienon ja hyödyllisen vastauksen?
Aika monta vuotta, ja luulenpa että enemmän saavutuksia kuin sinulla :)
En ole koskaan ollut työttömänä, mutta ymmärrän sentään sen verran, että nykyään tilanne on vastavalmistuneille hieman erilainen kuin itsellä oli aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueppa tämä ketju uudestaan niin löydät vastauksen.
Eiköhän sinun olisi sitten syytä laittaa tuo vastaus sille, joka kysyi:
"miksi korkeasti koulutettua työtöntä pitäisi kohdella mitenkään eri tavalla, kuin vähemmän koulutettua työtöntä?"
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikkien - myös matalasti koulutettujen - etu ole se, että kaikki sijoittuvat mahdollisimman hyvin koulutusta vastaaviin töihin?
Kyllä ja siksi hitsaajan ja korkeasti koulutetun tulisi kohella samoin.
Vierailija kirjoitti:
Mistään helvetin väheksymisestähän ei ole kyse (muuten kuin joidenkin alemmuudentuntoisten matalastikoulutettujen mielissä), vaan koulutus- ja ammattitaitoresurssien järkevästä käyttämisestä.
Lukisitko edes ensimmäisen viestin ja siinä olleen lainauksen:
"Työttömänä ollut Kaisa Heikkilä suuttui, kun ystävä käski ryhtymään siivoojaksi – Korkeasti koulutettujen patistaminen mihin tahansa työhön on heidän väheksymistään, hän sanoo"
Korkeasti koulutetun patistaminen mihin tahansa työhön on hiedän väheksymistään.
Eli väheksymisen on tuonut esille korkeasti koulutettu ei alemmuudentuntoinen matalastikoulutettu kuten sinä kuvittelet.
Vierailija kirjoitti:
Aika monta vuotta, ja luulenpa että enemmän saavutuksia kuin sinulla :)
Enemmän saavutuksia, kuin minulla? Voisitteko korkeasti koulutetut enää lapsellisempaa kuvaa itsestänne antaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä minä olisin sinulle katkera tai kateellinen? Olen korkeasti koulutettu ja teen työtä josta pidän.
Minua vain hävettää tämä koulutuksen polkeminen jossa aikaisemmin arvokkaasta ja hyvästä koulutuksesta on tehty lähes naurettavan tasoista roskaa.
Te jotka kuvittelette olevanne muita parempia vain koulutuksenne takia olette häpeäksi koulutukselle.
En tiedä muista keskusteluun osallistujista, mutta itse en ainakaan pidä itseäni millään tavalla ketään toista parempana ihmisenä, vaikka olenkin korkeasti koulutettu ja olen aina pyrkinyt työllistymään koulutustani vastaavasti. Kysehän on hyvänen aika pelkästä koulutuksesta ja ammatista, ei ihmisyydestä! Minkä ihmeen takia olisin tehnyt tuhansia ja taas tuhansia euroja opintovelkaa ja "hukannut" hyviä työvuosia opiskelemalla, jos ajatukseni olisi ollut se, että on lopultakin aivan sama, miten ja mihin työllistyn?