Kun korkeastikoulutettu on olevinaan liian hieno töihin
http://www.hs.fi/elama/art-2000005186708.html
"Työttömänä ollut Kaisa Heikkilä suuttui, kun ystävä käski ryhtymään siivoojaksi – Korkeasti koulutettujen patistaminen mihin tahansa työhön on heidän väheksymistään, hän sanoo"
Jos ei tällä korkeasti koulutetulla olla osaamista millä olisi itselleen sopivan työn saanut niin aivan turha alkaa esittämään olevansa niin paljon muita parempi ettei normaalien ihmisten työt kelpaa.
Kommentit (132)
Kokemuksella voin sanoa, että siivousfirmat ei oikein ota koulutettuja ihmisiä töihin, koska he tietävät oikeutensa ja pitävät niistä kiinni. Yllättävän moni työkavereistani siivousfirmassa eivät esim tienneet että sairasajalta maksetaan palkkaa ja vamaan kukaan ei oikeasti tiennyt että mikä on luottamusmies
Vierailija kirjoitti:
Huvittavimpia on nämä korkeasti koulutetut jotka joutuvat työttömäksi eivätkä suostu hakemaan mihinkään tavalliseen duuniin. Sitten kun pääsevät takaisin työelämään niin alkaa nillitys että työttömien pitäisi hakea mitä tahansa työtä, mokomat laiskat vätykset. Niin, haitkos itse mitä tahansa työtä? Ai et? Hiljaa siellä sitten.
Nillittäjät ovat usein niitä, joilla käy jatkuvasti tuuri työmarkkinoilla. Yleensä vielä suhteilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intohimo -> koulutus -> työ
Eikös se noin mene kaikilla.Miksi haaskata aikaansa johonkin mistä ei ole kiinnostunut?
Koska elämässä joskus täytyy tehdä jotain mikä ei ole kivaa tai mistä ei ole kiinnostunut?
Paitsi tietysti jos on koko elämänsä tottunut siihen, että muut maksaa ja itse saa tehdä vain sitä mikä on kivaa.
Minut on aina pyydetty ja olen aina saanut tehdä niitä töitä mihin minulla on intohimo. Nyt ei puhuta mistään siivojan, kaupan kanssan tai konttoriapulaisen töistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syy sitten teillä kouluttamattomilla on (ei korkeakoulututkintoa merkityksessä), että ette sitä siivoojan hommaa ota? Siivojan töitä on tarjolla pilvin pimein, ja tässäkin ketjussa on useita ei-akateemisia. Miksi ette hae siivoojaksi?
Ja turha väittää, että on töissä, jos on 8.30 aamulla vauvapalstalla aukomassa päätään.
Sieltä taisi löytyä se korkeastikoulutettu johon osui ja pahasti :-D Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
En väittänyt olevani kokoaikatöissä. Mites sinä? Vähän rehellisyyttä nyt peliin.
Sinulta jäi kuitenkin (tietystikin!) vastaamatta kysymykseen: montako kertaa olet hakenut ja saanut siivoojan töitä?
Itse hain mm. grillille (en päässyt: olen kuulemma liian teoreettinen); kassalle (en päässyt, vaikka nuoruudesta työkokemusta, mutta ei ole relevanttia kuulemma enää); tarjoilijana olen ollut viitisen vuotta ns. hanttihommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syy sitten teillä kouluttamattomilla on (ei korkeakoulututkintoa merkityksessä), että ette sitä siivoojan hommaa ota? Siivojan töitä on tarjolla pilvin pimein, ja tässäkin ketjussa on useita ei-akateemisia. Miksi ette hae siivoojaksi?
Ja turha väittää, että on töissä, jos on 8.30 aamulla vauvapalstalla aukomassa päätään.
Sieltä taisi löytyä se korkeastikoulutettu johon osui ja pahasti :-D Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
Ymmärrättekö te itse, kuinka idiootilta kuulostaa, kun jankkaatte näitä samoja comeback-lineja ketjusta ja keskustelusta toiseen. Ihan kuin ette osaisi itse ajatella, miten vastata ihmiselle, joka on eri mieltä, joten onpa sitten pakko tyytyä vain huutelemaan niitä samoja iänikuisia sutjautuksia, mitä muutkin ovat tehneet.
"Tais upota, kun piti vastata. Kateelliset ne vaan on eri mieltä. Kukas sekopää se siellä kirjoittelee. Katkerat vastustaa minun mielipidettäni, blaablaablaa." Yksinkertaiset ihmiset eivät muuta voi kuin toistaa sitä samaa levyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö te itse, kuinka idiootilta kuulostaa, kun jankkaatte näitä samoja comeback-lineja ketjusta ja keskustelusta toiseen. Ihan kuin ette osaisi itse ajatella, miten vastata ihmiselle, joka on eri mieltä, joten onpa sitten pakko tyytyä vain huutelemaan niitä samoja iänikuisia sutjautuksia, mitä muutkin ovat tehneet.
"Tais upota, kun piti vastata. Kateelliset ne vaan on eri mieltä. Kukas sekopää se siellä kirjoittelee. Katkerat vastustaa minun mielipidettäni, blaablaablaa." Yksinkertaiset ihmiset eivät muuta voi kuin toistaa sitä samaa levyä.
"Suosikkini" näistä vatipäiden vastauksista on ne "taisi argumentit loppua...". Näitähän alkaa siis tupsahdella kun vatipää ei edes huomaa että omat argumentit loppui jo, vatipää alkaa 9-vuotiaan tasoisen ölinan ja saa ansaitsemansa tasoisen vastauksen. Alla esimerkki:
- ...olet sitäpaitsi väärässä kun olet tyhmä ja ruma akka!
- kukas tässä nyt on tyhmä?
- Hähää, osu ja uppos, taisi akalta argumentit loppua!!!!!
- ...hiljaisuus...
Ja tyypillisin: asialliseen keskusteluun ei kyetä, eli jätetään vastaamatta - jatkamatta keskustelua.
Onko restonomi korkeasti koulutettu? Kyse on toisen asteen ammattitutkinnosta. Korkeasti koulutetut ovat valmistuneet yliopistoista. Kaikillla kouluttautuneilla on ymmärrettävästi huoli niihin heikompiin hommiin jämähtämisestä, joka voikin käydä helposti.
Amisalojen pomoista löytyy kateellisia, jotka ei korkeakoulutettua palkkaa. Itse olen hakenut ainakin siivoojan hommia jo kymmeniä, mutta ei johda mihinkään.
Seuraavaksi kun tulee joku selittämään, että pakkoko kouluttautua joksikin turhaksi humanistiksi, niin voin kertoa että heillä on itse asiassa todella hyvä työllisyysaste. Koska humanistit ei ole koskaan ollut mikään sekoilevien poliitikkojen kärkihankefantasia, vaan he ovat saaneet pitää opiskelupaikkojen määrän suhteessa työn määrään.
Toisin kuin esim. biotieteet, josta porukka valmistuu suoraan kortistoon. Eikä se ole mikään 19-20 vuotiaan vika, jos muu maailma huutaa "tulevaisuuden ala"a ja ammattilaiset tekee opiskelijamääristä päätökset, että nuo kaikki toiveet ja lupaukset ei realisoidu. Samalla tavalla mekin olemme niiden petettyjen joukossa.
T:työtön biotieteilijä
Minulla on kokemusta useammassa siivousfirmassa työskentelystä ja pakko sanoa, että ongelma näissä paikoissa ei ole se itse työ, vaan siivousfirmat itsessään ovat usein huonoja _työpaikkoja_. Perehdytys on voi olla aivan olematonta, mitään ei kerrota eikä näytetä kunnolla, mutta jos ei sitten osaa, niin valitetaan kuitenkin. Myös esimiehet ovat usein huonoja ja epäasiallisia. Siksi en ihmettele, että ainakin pääkaupunkiseudulla enemmistö siivoojista on ulkomaalaisia tai jotain ihan parikymppisiä suomalaisia tyttöjä. Ei monikaan suomalainen yli 25-vuotias ihminen vain siedä tuollaista kohtelua.
Se nyt vaan on täysin järjetöntä resurssien haaskausta jokaisen osapuolen taholta: yksilön, yhteiskunnan, työnhakijoiden. Ei ole mitään järkeä passittaa vuosien korkeakoulutuksen hankkinutta siivoojaksi. Vähän sama kuin viiden vuoden ajan yhteiskunta käyttäisi rahaa ja aikaa seinävaatteen tekemiseen. Kun seinävaatetta ei heti sen valmistettua saataisi asetettua seinälle, seinävaatetta alettaisiin käyttää kuramattona siksi että sillä olisi jotain käyttöä heti. Kouluttamattomat siivoojiksi, korkeakoulutetut omiin hommiinsa, niin on kaikille parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksella voin sanoa, että siivousfirmat ei oikein ota koulutettuja ihmisiä töihin, koska he tietävät oikeutensa ja pitävät niistä kiinni. Yllättävän moni työkavereistani siivousfirmassa eivät esim tienneet että sairasajalta maksetaan palkkaa ja vamaan kukaan ei oikeasti tiennyt että mikä on luottamusmies
Lol :-D Kovasti teillä korkeastikoulutetuilla tuota kuvitelmia omasta erinomaisuudesta riittää.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Muista tämä seuraavan kerran, kun yrität sitä "Olen ylikoulutettu siihen työhön" heittoa :-D
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö te itse, kuinka idiootilta kuulostaa
Vierailija kirjoitti:
"Suosikkini" näistä vatipäiden vastauksista on ne "taisi argumentit loppua...". Näitähän alkaa siis tupsahdella kun vatipää ei edes huomaa että omat argumentit loppui jo, vatipää alkaa 9-vuotiaan tasoisen ölinan ja saa ansaitsemansa tasoisen vastauksen.
Olette molemmat korkesatikoulutetut antaneet nyt itsestänne oikein hienon kuva. Ainoa mihin pystyitte oli lähteä haukkumaan toisia keskustelijoita.
Kyllä tuo alempi ainesosa voi hakea niitä siivoojan töitä. Työttömänä on toki fiksumpi olo akateemisena, kun pelkkänä suunnilleen peruskoulusta "valmistuneena". Kaikille ei kuitenkaan riitä töitä. Elämä on laadukkaampaa ja rikkaampaa kouluttautuneena.
Pänttääppäs itse korkeakoulussa noin 4 vuotta alasta riippumatta ja mene siivoamaan jotain paskalaitosta. Johan muuttuisi ääni kellossa. Voit myös olla siivoojana tai muussa hanttihommassa ilman koulutustakin. Mieti vähän, onko tässä eroa? Osa hakee korkeakouluun useamman kerran, kun haluaa jollekin alalle ja sitten työttömänä joutuukin johonkin ei ammattitutkintoa tarvitsevaan työhön. Jotain on VIKANA tässä YHTEISKUNNASSA!
Alempi aines ei ole vieläkään vastannut, miksi heille korkeakouluttamattomina ei kelpaa siivoojan työt.
Voisinhan minäkin kouluttautumatta ja kotona makoilun jälkeen alkaa kansanedustajaksi.:)))
Kaisa Heikkilä sentään on rehellinen kun myöntää että ei korkeasti koulutettuna huoli alemman tason töitä. Täällä av:llä nämä väittävät että työnantaja ei ihan varmaan kuitenkaan ottaisi minua koska olen 'ylikoulutettu'.