Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun korkeastikoulutettu on olevinaan liian hieno töihin

Vierailija
27.04.2017 |

http://www.hs.fi/elama/art-2000005186708.html

"Työttömänä ollut Kaisa Heikkilä suuttui, kun ystävä käski ryhtymään siivoojaksi – Korkeasti koulutettujen patistaminen mihin tahansa työhön on heidän väheksymistään, hän sanoo"

Jos ei tällä korkeasti koulutetulla olla osaamista millä olisi itselleen sopivan työn saanut niin aivan turha alkaa esittämään olevansa niin paljon muita parempi ettei normaalien ihmisten työt kelpaa.

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein valmistumiseni jälkeen noin vuoden töitä paikassa, jossa ei kummempaa koulutusta tarvinnut. Pääsin sinne julkisen haun seurauksena. Paikkaan oli ryhmähaastattelu ja kerroin siellä rehellisesti, että olen vasta valmistunut ja ajattelin, että tästä työstä voisi olla hyötyä minulle tulevaisuuden kannalta. Palkka 2300 eur/kk brutto + matkakulut ja päivärahat jos tuli keikkaa. Työ oli mukavaa ja työkaverit kivoja. Työ ei kuitenkaan ollut sitä mistä olin haaveillut, joten hain koulutustani vastaavaa hommaa, jonka lopulta sainkin.

Nyt olen koulutustani vastaavassa hommassa. Palkka 2750 eur/kk brutto. Siisti sisätyö, arvostettu nimike, joka saa kaverit kateelliseksi ;). Aikaa kirjoitella tänne foorumille.

Vierailija
102/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on täysin järjetöntä resurssien haaskausta jokaisen osapuolen taholta: yksilön, yhteiskunnan, työnhakijoiden. Ei ole mitään järkeä passittaa vuosien korkeakoulutuksen hankkinutta siivoojaksi. Vähän sama kuin viiden vuoden ajan yhteiskunta käyttäisi rahaa ja aikaa seinävaatteen tekemiseen. Kun seinävaatetta ei heti sen valmistettua saataisi asetettua seinälle, seinävaatetta alettaisiin käyttää kuramattona siksi että sillä olisi jotain käyttöä heti. Kouluttamattomat siivoojiksi, korkeakoulutetut omiin hommiinsa, niin on kaikille parempi.

Tämä on tyypillistä seonnytvaanjärjetöntä -jankkausta, jossa ei itse ajatella oikeasti mitään. Oletan, että seinävaate=korkeastikoulutettu - hänkö menee jotekin pilalle siitä, että tekee siivoushommia? Miten? Onko kotisohvalla makaaminen jotenkin vähemmän rikkovaa? Mistä lähtien näin on ollut?

Ja sitten tämä 'resurssien haaskaus'. Niin. Jos niitä oman alan töitä ei nyt vain ole tälle yksilölle, niin sinun mielestäsi ilmeisesti yhteiskunnan pitäisi jatkaa niiden resurssien haaskaamista eli maksaa työttömyyskorvausta tällaiselle tyypille, sen sijaan että tyyppi menisi vaikka jakamaan lehtiä, siivoamaan, tiskaamaan, kaupan kassalle tms hyödyllistä ja jolla maksaisi itse elämisensä. Ei, vaan parempi jatkaa vain resurssien haaskausta eli koulutus + työttömyystuet + mitä kaikkea nämä keskiluokkaiset kehtaavat pyytää.

Ja siinä samalla haukutaan heikommin koulutettuja, kun ei työt kelpaa ja matuja ja muita sossupummaamisesta, vaikka itse ollaan samanlaisia ja tietyllä tavalla vielä pahempia ja ennen kaikkea moraallittomampia. Koska nämä ajattelevat, että muiden täytyy kustantaa minulle se minun unelmien duunipaikka ja jos en sellaista duunipaikkaa ei nyt satu löytymään, niin muut ovat velvollisia maksamaan mulle jopa siitäkin. Niiden syy se kuitenkin on. Nih.

Tuosta "pilalle menemisestä" sinun pitäisi kysyä työantajilta. Minunkin mielestäni on typerää, että tietynlaiset työt CV:ssä ovat dismeriitti, jotka kannattaa mieluummin jättää mainitsematta.

Millä tavalla ei ole resurssien haaskausta se, mikäli lääkäri vie kassatyöt merkantilta? Jos se lääkäri siis huolittaisiin sinne kassalle?

Maahanmuuttajien näkeminen omien ongelmien syynä ei ainakaan minun mielestäni ole millään tavalla ominaista akateemisille, vaan pikemminkin elämänkoululaisille. Oletko eri mieltä?

Korkeakoulutettuna osaat päätellä itsekin: älä mainitse sitä siivoustyötä CV:ssä sitten, simple as that. 

Jos lääkäri vie merkantilta kassatyön - yhteiskunta voittaa, osaat varmasti korkeakoulutettuna tämän itsekin laskea: merkantin koulutus + työttömyystuki vs. korkeakoulutus + työttömyystuki, kumpi mahtaisi olla kalliimpi yhtälö? Korkeakoulutus tietysti ja jos se korkeakoulutettu saadaan edes hivenen maksamaan verojen muodossa koulutustaan takaisin ja vielä elättämään itsensä työttömyyskorvauksen sijaan, niin totta ketussa se vähemmän haaskaa yhteisiä resursseja.

Alempi keskiluokka on erittäin maahanmuuttokriittistä, löytyi siltä korkeakoulutus (+se työttömyys) tai sitten elämänkorkeakoulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön maisteri ja hakenut siivoojan hommiin, kaupan kassalle yms. mutta en ole päässyt mihinkään edes haastatteluun. Tietenkin mieluummin ottaisin niitä oman alan hommia, mutta kyllä kelpaisi joku muukin. Minä vain en kelpaa työnantajille.

Vierailija
104/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.hs.fi/elama/art-2000005186708.html

"Työttömänä ollut Kaisa Heikkilä suuttui, kun ystävä käski ryhtymään siivoojaksi – Korkeasti koulutettujen patistaminen mihin tahansa työhön on heidän väheksymistään, hän sanoo"

Jos ei tällä korkeasti koulutetulla olla osaamista millä olisi itselleen sopivan työn saanut niin aivan turha alkaa esittämään olevansa niin paljon muita parempi ettei normaalien ihmisten työt kelpaa.

Korkeasti koulutettujen ihmisten työt on ihan normaaleja töitä nekin. Vai onko sinusta jotenkin epänormaalia olla vaikka peruskoulunopettaja tai kirjastonhoitaja.

Lähinnä tuo "mihin tahansa työhön" patistaminen on niiden muiden töiden väheksymistä. Ikään kuin niitä osaisi tehdä kuka tahansa tuosta noin vaan. Ei korkeasti koulutettuja niihin mielellään edes oteta (paitsi mamuja), koska ajatellaan että duunari lähtee heti kun saa koulutustaan vastaavaa työtä. Ja niinhän se tietysti tekeekin.

Vierailija
105/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intohimo -> koulutus -> työ. Eikös se noin mene kaikilla.Miksi haaskata aikaansa johonkin mistä ei ole kiinnostunut?

Töihin haaskataan aikaa, jotta saadaan rahaa elämiseen. Kun sinä lojut kotona säästämässä aikaasi, tuhlaat veronmaksajien aikaa. Mikähän työttömän ajanviete on niin arvokasta, että sitä sopii harjoittaa muiden kustannuksella?

Vierailija
106/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä näe mitään syytä, että korkeasti koulutetun pitäisi hakea apinatöitä! Te-toimiston tarkoitus on auttaa työllistymään omalle alalle. Ei siivoojana olo millään tavalla paranna tuota, vai parantaako? 

Vierailija
107/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiseen järkevään työpaikkaan on pyrkimässä koko ajan yli tarpeen motivoituneita ihmisiä jotka oikeasti haluavat sen työn.

Tässä tilanteessa on aivan sama jos akateeminen Kaisa ja Juuso 19 v. eivät halua töitä.

Vierailija
108/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän työttömän ajanviete on niin arvokasta, että sitä sopii harjoittaa muiden kustannuksella?

No ne aa ramsanssaa -leikit tietenkin. Niitähän te haluatte meidän työttömien leikkivän päivät pitkät.

Vierailija
109/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on täysin järjetöntä resurssien haaskausta jokaisen osapuolen taholta: yksilön, yhteiskunnan, työnhakijoiden. Ei ole mitään järkeä passittaa vuosien korkeakoulutuksen hankkinutta siivoojaksi. Vähän sama kuin viiden vuoden ajan yhteiskunta käyttäisi rahaa ja aikaa seinävaatteen tekemiseen. Kun seinävaatetta ei heti sen valmistettua saataisi asetettua seinälle, seinävaatetta alettaisiin käyttää kuramattona siksi että sillä olisi jotain käyttöä heti. Kouluttamattomat siivoojiksi, korkeakoulutetut omiin hommiinsa, niin on kaikille parempi.

Tämä on tyypillistä seonnytvaanjärjetöntä -jankkausta, jossa ei itse ajatella oikeasti mitään. Oletan, että seinävaate=korkeastikoulutettu - hänkö menee jotekin pilalle siitä, että tekee siivoushommia? Miten? Onko kotisohvalla makaaminen jotenkin vähemmän rikkovaa? Mistä lähtien näin on ollut?

Ja sitten tämä 'resurssien haaskaus'. Niin. Jos niitä oman alan töitä ei nyt vain ole tälle yksilölle, niin sinun mielestäsi ilmeisesti yhteiskunnan pitäisi jatkaa niiden resurssien haaskaamista eli maksaa työttömyyskorvausta tällaiselle tyypille, sen sijaan että tyyppi menisi vaikka jakamaan lehtiä, siivoamaan, tiskaamaan, kaupan kassalle tms hyödyllistä ja jolla maksaisi itse elämisensä. Ei, vaan parempi jatkaa vain resurssien haaskausta eli koulutus + työttömyystuet + mitä kaikkea nämä keskiluokkaiset kehtaavat pyytää.

Ja siinä samalla haukutaan heikommin koulutettuja, kun ei työt kelpaa ja matuja ja muita sossupummaamisesta, vaikka itse ollaan samanlaisia ja tietyllä tavalla vielä pahempia ja ennen kaikkea moraallittomampia. Koska nämä ajattelevat, että muiden täytyy kustantaa minulle se minun unelmien duunipaikka ja jos en sellaista duunipaikkaa ei nyt satu löytymään, niin muut ovat velvollisia maksamaan mulle jopa siitäkin. Niiden syy se kuitenkin on. Nih.

Tuosta "pilalle menemisestä" sinun pitäisi kysyä työantajilta. Minunkin mielestäni on typerää, että tietynlaiset työt CV:ssä ovat dismeriitti, jotka kannattaa mieluummin jättää mainitsematta.

Millä tavalla ei ole resurssien haaskausta se, mikäli lääkäri vie kassatyöt merkantilta? Jos se lääkäri siis huolittaisiin sinne kassalle?

Maahanmuuttajien näkeminen omien ongelmien syynä ei ainakaan minun mielestäni ole millään tavalla ominaista akateemisille, vaan pikemminkin elämänkoululaisille. Oletko eri mieltä?

Korkeakoulutettuna osaat päätellä itsekin: älä mainitse sitä siivoustyötä CV:ssä sitten, simple as that. 

Jos lääkäri vie merkantilta kassatyön - yhteiskunta voittaa, osaat varmasti korkeakoulutettuna tämän itsekin laskea: merkantin koulutus + työttömyystuki vs. korkeakoulutus + työttömyystuki, kumpi mahtaisi olla kalliimpi yhtälö? Korkeakoulutus tietysti ja jos se korkeakoulutettu saadaan edes hivenen maksamaan verojen muodossa koulutustaan takaisin ja vielä elättämään itsensä työttömyyskorvauksen sijaan, niin totta ketussa se vähemmän haaskaa yhteisiä resursseja.

Alempi keskiluokka on erittäin maahanmuuttokriittistä, löytyi siltä korkeakoulutus (+se työttömyys) tai sitten elämänkorkeakoulu.

Totta ihmeessä suurin osa ymmärtääkin jättää mainitsematta CV:ssä dismeritoivat jutut, mutta tuo nyt oli kuitenkin vastaus siihen sinun kysymykseesi, että millä tavalla ne siivoustyöt "pilaavat" maisterin/tohtorin.

Työttömyystuki (=työttömyyspäiväraha tai työmarkkinatuki) on ihan eurolleen saman suuruinen sekä sille merkantille että lääkärille. Toki on kokonaan toinen juttu, mikäli he ovat jonkun työttömyyskassan jäseniä ja ansiosidonnaisen työssäoloehto täyttyy, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

Millä akateemisella koulutuksella sijoitutaan alempaan keskiluokkaan? Muistanet omistakin opinnoistasi sen verran, että tulotasohan ei ole likikään ainoa luokka-asemaa määrittävä tekijä.

Vierailija
110/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa mua pisti silmään vain, että heti sai ravintola-alan töitä Uudesta-Seelannista. Kyllä saa Helsingistäkin aika helposti alan töitä, myös kouluttamaton. Helposti pääsee keittiölle appariksi.

Vierailija
111/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei voi yleistää, mutta meillä oli töissä muutaman kuukauden henkilö joka piti itseään liian koulutettuna. Toi useasti ilmi oman koulutuksensa.

Olisi saanut jatkaa meillä, mutta lähti työttömäksi. Joten ei kelvannut meidän "fyysinen ja likainen työ".

Mutta toi monessa muussakin asiassa esille oman paremmuutensa, vaikka ei todellakaan tiennyt meistä muista oikeastaan mitään. Eikä myöskään halunnut tietää. Meillähän on saman tasoisen koulutuksen käyneitä töissä, mutta ei häntä edes kiinnostanut muut kuin hän itse.

Toisille koulutus ei ole mikään status symboli vaan tekevät töitä mitä on tarjolla

Vierailija
112/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön maisteri ja hakenut siivoojan hommiin, kaupan kassalle yms. mutta en ole päässyt mihinkään edes haastatteluun. Tietenkin mieluummin ottaisin niitä oman alan hommia, mutta kyllä kelpaisi joku muukin. Minä vain en kelpaa työnantajille.

Eikö niin, että lähettelet ansioluetteloa ja hakemuksia netissä? Et ikinä tule saamaan sitä paikkaa. Jokaiseen paikkaan on 500 hakemusta. Seuraavan kerran kun käyt kaupassa, kysyt kauppiasta, esittelet itsesi ja sanot, että tässön siulle riuska työläinen, jos sellaista tarvitset. OIKEESTI.

Säästät kauppiaalta vaivan rekryyn, jos olet oikeasti reipas ja täyspäinen ja kaupoissa on aina tuntiduunia. Helppoa kuin heinänteko. 

Vierailija
113/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne asenteet tulee ensisijaisesti kotoa. Jos siellä on opiskelijatyttö tai -poika nostettu jalustalle ja sanottu, että ei sinun tietenkään tarvitse siivota, kitkeä kasvimaata jne. niin kyllä se oppi kantaa hedelmää. On siinäkin näköjään puolensa, että on suht. vaatimattomista oloista lähtöisin. Ei ole koskaan ollut kanttia valikoida töitään, vaan on pitänyt tarttua työhön kuin työhön. Maisterin paperit saatuani ei löytynyt töitä omalta alalta, joten lähdin siivoamaan sairaalaan. Tässäkin voi käyttää vanhaa sanontaa "Mikä ei tapa, vahvistaa". Olin töissä naapurimaassa, joten hieman teoreettinen kielitaito aktivoitui ja vastoin vanhoja oletuksia kykenin työskentelemään sairaiden parissa. Vajaan puolen vuoden kuluttua löysin sitten koulutustani vastaavaa työtä ja siellä se aktiivinen kielitaitokin tuli tarpeeseen.

Vierailija
114/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei voi yleistää, mutta meillä oli töissä muutaman kuukauden henkilö joka piti itseään liian koulutettuna. Toi useasti ilmi oman koulutuksensa.

Olisi saanut jatkaa meillä, mutta lähti työttömäksi. Joten ei kelvannut meidän "fyysinen ja likainen työ".

Mutta toi monessa muussakin asiassa esille oman paremmuutensa, vaikka ei todellakaan tiennyt meistä muista oikeastaan mitään. Eikä myöskään halunnut tietää. Meillähän on saman tasoisen koulutuksen käyneitä töissä, mutta ei häntä edes kiinnostanut muut kuin hän itse.

Toisille koulutus ei ole mikään status symboli vaan tekevät töitä mitä on tarjolla

Missä olette ja millaista työtä olisi tarjolla? Yksi työtön maisteri tässä kyselee.

Vierailija
115/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vuosi sitten tai pari vuotta sitten oli jonkin miehen haastattelu, joka kertoi, että on täysin hölmöläisten hommaa laittaa korkeasti koulutetut työttömät sellaisiin hanttihommiin, joihin pääsisi ilman mitään koulutustakin. Sanoi, ettei vuosien kallista koulutusta ole siihen tarkoitettu ja valtiolla menee tuollaiseen näpertelyyn paljon rahaa hukkaan.

Yritin etsiä netistä tuota uutisjuttua, mutta en löytänyt.

Vierailija
116/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä näe mitään syytä, että korkeasti koulutetun pitäisi hakea apinatöitä! Te-toimiston tarkoitus on auttaa työllistymään omalle alalle. Ei siivoojana olo millään tavalla paranna tuota, vai parantaako? 

Työkkäri ehdi mitään korkeakoulutettuja paapoa! Jos on ollut persettä lukea maisteriksi, voinee opiskella miten löydät itsellesi työn. 

Piilotyöpaikat ovat työpaikkoja, joihin ei haeta henkilöä julkisen haun kautta. Useissa yrityksissä tällaisen työpaikan saa se, joka ymmärtää itse kysyä paikkaa ja on sopiva tehtävään.

Varmin keino saada vinkkejä mahdollisista piilotyöpaikoista on seurata tiedotusvälineitä. Lehdissä ja muissa medioissa on suoria tai rivien väliin piilotettuja mainintoja, joista helposti oivaltaa syntymässä olevan työpaikan. Kiinnitä huomiota esimerkiksi seuraavanlaisiin uutisiin:

Kasvuyritysten menestystarinat. Kasvavalla yrityksellä on useimmiten halu ja tarve lisätä henkilökuntaa, mutta vain vähän rahaa. Tällaisessa tilanteessa ulkoista, kallista rekrytointiprosessia ei juurikaan harrasteta. Kasvuyritysten luetteloita julkaistaan mm. Talouselämä-lehdessä ja lehden verkkosivuilla.

Uudistukset. Uusien liiketilojen, yritysten, julkisten laitosten ja projektien perustaminen tietää useimmiten myös uusia työpaikkoja.

Nimityspalstat. Kun jossakin yrityksessä vaihtuu toimitusjohtaja, tietää se yleensä henkilökierron vilkastumista. Työpaikkoja voi avautua ensin johtotasolta ja päällikkötasolta sekä myöhemmin rivityöntekijöiden joukossa.

Saneeraustilanteet. Yritysten, laitosten ja virastojen fuusioitumiset tai toimipistemuutokset saattavat tietää uusia työpaikkoja. Fuusioitumisessa vakituista henkilökuntaa yleensä irtisanotaan, mutta prosessin aikana voidaan palkata myös uutta väkeä. Tämä johtuu siitä, että johtajat ja esimiehet vaihtuvat, jolloin nimityksiin pettyneet usein hakeutuvat pois. Irtisanomistilanteissa työnantajan on usein hyvin vaikea laittaa työpaikkaa julkisesti avoimeksi, joten kaikki työmahdollisuudet näissä tilanteissa on vain kaivettava esille.

Sosiaalinen media. Yksi väylä löytää piiilotyöpaikka on sosiaalinen media, sillä siellä saatetaan joskus ilmoittaa työpaikkoja, joihin ei ole varsinaista hakua käynnissä. Esimerkiksi yhteisöpalvelu Twitterissä voi löytää työpaikkoja käyttämällä sopivia hakusanoja kuten #työpaikka, #duunit tai #rekry. Samaa hakutapaa voi soveltaa myös vaikkapa Facebookissa, tai etsiä työpaikkaa LinkedInin avulla. Joitakin työpaikkoja ilmoitetaan ainoastaan LinkedInissä.

Vierailija
117/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasti koulutettu voi olla liian avuton siivoojan töihin.

Kirjan kanssa kulkisi, kun maalaisjärki ei toimi.

Vierailija
118/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työ kelpaa, niin tuet pois ja työ kuin työ alkaa maistumaan vihervasemmistolaisille naistutkijoille.

Vierailija
119/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ehdi mitään korkeakoulutettuja paapoa! Jos on ollut persettä lukea maisteriksi, voinee opiskella miten löydät itsellesi työn. 

Piilotyöpaikat ovat työpaikkoja...

Nätti tarina, mutta piilotyöpaikkoja on joka alalla. Ei ne millään tavalla rajoitu akateemisiin aloihin. Kyse on enemmän siitä, että te-toimisto ihan puhtaasti syrjii asiakkaitaan koulutuksen perusteella. Käytännössä ne vaan auttavat niitä helpointen työllistettäviä. Ja onhan se ihan ymmärrettävää. Tollai ei käy hommat turhan raskaaksi :-).

Vierailija
120/132 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi yrittäjäna ja nettomaksajana maksaa elatusta henkilölle joka ei ota tarjottua työta vastaan vain siksi ettei hän "koe" työtä mielekkääksi. Kaikki eivät voi olla ihmisoikeusjärjestöissä, kirjastossa tai muissa suojatyöpaikoissa kokemassa.