Tuttava ihmetteli kun meidän 13-vuotias käy viikonloppuiltaisin kartsalla
Ajaa samanikäisen kaverinsa kanssa fillarilla 8 km suuntaansa jos ei pääse jonkun vanhemman kyydissä mopolla tai autolla.
Menevät joskus jonkun kaverin luo bileisiin tai iltaa istumaan.
Tuttuni pitää tätä jotenkin kummallisena että nuoret käy iltaisin kylillä tapaamassa kavereita.
Tytöt ovat ihan innoissaan ja suunnittelevat koko viikon meikkejä ja mitä vaatteita laittavat kartsalle. Minusta tuo on aika viatonta ja sopii hyvin seiskaluokkalaisille. joille kaverit muoti ja sellaset asiat on kaikki kaikessa. Ja kyllä yläasteikäisten pitää jo päästä menemään.
Kommentit (58)
Olin tuttusi kanssa samassa tilanteessa vielä vähän yli 5 vuotta sitten. Hänen tyttönsä maailma oli meikit ja muoti, minun nössöni luki kirjoja ja piti blogia, jossa virtuaalihahmot seikkailivat. Omaa lasta ei olisi saanut sinne karsalle edes puukolla uhaten.
Nyt oma tyttö lopettelee fuksivuotta yliopistolla ja kaverini tytär odottaa toista lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Höh no oottepa te tiukkiksia! Me asutaan ihan korvessa, lähimpään taajamaan (ei edes kirkonkylä) on se 8 kilometriä ja meidän kylällä ei ole muita nuoria kuin nämä samanikäiset tytöt ja yksi 17-vuotias.
Kaikki kaverit on muilla kylillä tai keskustassa ja siellä on myös kaupat ja muut.
Pitäiskö meidän nuorten vaan istua illat ja viikonloput täällä kotona mitään tekemättä? Ei taida ihan onnistua!
Ap
Joku 2004 syntyneen LAPSEN PITÄÄKIN ISTUA PÄÄASIASSA KOTONA JA VARSINKIN VKL ÖISIN.
JOS NUORI OLISI VAIKKAPA 2000 syntynyt niin täälläkään niin tuomittaisi...
Liian provosoivasti kirjotettu. Ei mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Höh no oottepa te tiukkiksia! Me asutaan ihan korvessa, lähimpään taajamaan (ei edes kirkonkylä) on se 8 kilometriä ja meidän kylällä ei ole muita nuoria kuin nämä samanikäiset tytöt ja yksi 17-vuotias.
Kaikki kaverit on muilla kylillä tai keskustassa ja siellä on myös kaupat ja muut.
Pitäiskö meidän nuorten vaan istua illat ja viikonloput täällä kotona mitään tekemättä? Ei taida ihan onnistua!
Ap
Ei kai ne kaupat yöllä ole auki? Miksette voi lastanne kyytätä sinne taajamaan ja hakea pois? Tai antaa taksirahaa, jollette itse pääse hakemaan. Eri asia olla jonkun kaverin luona yötä, jonka vanhemmat tunnette mutta nyt kuulosti siltä, että lapsi vain jää yöksi siloin tällöin, ettekä aina edes tiedä kenen luokse. Yökyläilyistä sovitaan etukäteen, yhtäkkisistä yöksijäämisistä tulee tunne, että ollaan niin huonossa kunnossa ettei päästä kotiin. Entä kai nämä taajamakaverit voivat joskus teillekin tulla yöksi? Olette ihan itse tehneet valinnan muuttaa hieman syrjemmälle, ei se silti tarkoita sitä, että 13- vuotiaan voi antaa luuhata yön ties missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin mitä niillä kartsakeikoilla tapahtui ja ei onnistu meillä.
No mitä sitten tapahtui? Missä sinun lapset tapaavat kavereitaa? Ap
En ole tuo jolta kysyit mutta kerron meidän keikoista.. Istuttiin aina pilluralliautoissa ja ties minkä täysikäisten hyypiöiden kämpillä kittaamassa lonkeroa ja mehuviinoja ja vedettiin ketjussa röökiä. Ne keillä oli poikakaveri, paneskeli niiden kanssa ja ne keillä ei ollut, nuoleskeli näiden kuskien sun muiden kanssa.
Joskus ajettiin yöllä toiseen kaupunkiin, kerran jopa Ruotsiin asti. Kuski saattoi olla pikkasen huppelissa ja ajoi yleensä reilua ylinopeutta. Hitto että puistattaa ajatella noita aikoja. Vaikka hauskaa meillä toki aina oli.
Porissa? Vai puhutaanko muuallakin kartsasta? En antaisi seiskaluokkalaisen pyöriä siellä vielä, ainakaan niin että ei yöksi tule kotiin. Miksei muka vois fillaroida kotiin. Mun lapset fillaroi sen muutama kilometriä. Kummasti viitsivät koska muuten ei ole asiaa kartsalle:)
Vierailija kirjoitti:
Ihan aikuisten oikeasti luulin, että tämä kartsalla käynti olisi ollut tupakalla käymistä.. opin taas jotain uutta, oli näet vieras sana.
Mulle termi on tuttu vain Tuija Lehtisen nuortenkirjoista,niissä on muutenkin ihanan vanhanaikaista slangia 😂
AP:n lapsi on hunningolla.Itselläni oli teinin kotiintuloaika klo 21,ja vaikka se silloin harmitti,ainakin kotona välitettiin siitä,missä kuljen ja kenen kanssa.
Meillä 16 ja 17 vuotiaiden tyttöjen kotiintuloaika on klo 21. Eivät juo tai polta. Kaveriporukka fiksua ja samanhenkistä. Pelaavat korista, kävelevät jutellen,käyvät leffassa ja museoissakin. Kaikenlaista ns. tervettä tekemistä.
Tanssia ja juhlia kun tekee mieli niin usein nuoret haluavat meille (parhain äänentoistosysteemi ja tila). Nyyttäritarjoilua ja limua. Meteliä lähtee ja hauskaa on, mutta täysin ilman päihteitä.
Enkä pidä lapsiani missään vankilassa, mutta kasvattanut olen ja omalla esimerkilläkin varmaan vaikutusta. Ja tosiaan ehkä tärkein: ne kaverit.
Tuon ikäisen kuuluukin olla illat ja yöt kotona. En usko että tämä on oikeasti kenenkään vanhemman kirjoitus. Siis oikeasti vanhempi on pöyristynyt siitä, että pitäisikö 13- vuotiaan viettää illat kotona ja ylpeänä kertoo kuinka kulkee muiden kyydissä kaupunkiin ja on yökylissä? Siis eikö lapsella ole koti, miksei hän voi olla iltoja perheen kanssa kotona? Yksi vaihtoehto on aloittaa harrastus, niin ei tulisi ainakaan tekemisestä pulaa.
Mun nuoruudessa kartsalla käynti tarkoitti hengailua ulkona alkoholin, tupakan ja seksin merkeissä tyhmyyksiä tehden.
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Kartsalla" ei oo lähimmässä taajamassa vaan kaupungilla keskustassa.
Ainakin omasta yläasteajoista 2000-luvun alusta niin nämä, jotka asuivat maaseudulla mutta olivat siis yläasteella samassa koulussa niin he olivat näitä "kaupungilla hengailijoita."
Vanhemmilla varmaan kerrottiin, että ollaan yökylässä ja sitten illat vietettiin ajeluilla vanhempien amispoikien kanssa juoden ja polttaen tupakkaa. Aika monet näistä olivat sitten 2- kymppisenä jo äitejä, kun se bilettämisvaihe on koettu jo silloin 13- vuotiaasta lähtien, niin sitten 20- vuotiaana ollaankin jo niin aikuisia ja valmiita perustamaan perheen.
Lasu tarvitsisi tehdä tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli tuon ikäisenä viikonloppuisin kotiintuloaika varmaan yhdeksän aikaan. Olen kyllä näin myöhemmin ihan iloinen, että vanhemmat olivat tiukkoja. Kaksikymppisenä on ihan tarpeeksi saanut juhlia ja elää sitä nuoruutta. Yläasteikäisenä keskityin kouluun, kavereihin, harrastuksiin ja perheeseen.
Jos tämä on totta niin aika vastuutonta käytöstä. Aika naiivia ajatella, että tuon ikäinen ei viettäisi viikonloppuja päihteiden merkeissä, kun nähtävästi häntä oikein yllytetään siihen. Sitä voi olla myöhemmin katkera, että miksei tuon ikäsenä saanut olla vielä "lapsi."
No juuri kavereita tavatakseen tyttö siellä kartsalla käykin. Ap
Mun seiskaluokkalainen ei onneksi halua vielä mihinkään, riittää hyvin koulu, harrastukset ja kaverit harrastuksissa. Kotiintuloaika on 20.00 viikonloppuisinkin. Hyvin on viihtynyt perheen kanssa. Me asutaan Tampereella, joten ei ole vielä aikoihin mitään asiaa raatsan nurkille tai muuallekaan yöaikaan.
90-luvulla luokkakaveri, 13-v, käytti jo e-pillereitä ja seurusteli 19-vuotiaan amisviiksen kanssa. Taisi olla vanhemmat samoilla linjoilla kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Mun nuoruudessa kartsalla käynti tarkoitti hengailua ulkona alkoholin, tupakan ja seksin merkeissä tyhmyyksiä tehden.
Me taas olimme kavereiden kanssa kaupungilla, ei juotu tai tupakoitu. Seksiä harrastin ekan kerran 20 v. iässä, tuossa vaiheessa olin jo opiskelemassa yliopistossa 🙄
Luulet pääseväs helpolla kun annoit pennulles periksi.
Siitähän soitetaan viel viisi pitkäö vuotta sulle ja sosiaaliin jos puhallutetaan ja viisari heilahtaa..
Ennustan että niin vielä käy.
Lisäksi muistutan että liian aikaisin aloitettu seksielämä TYTTÖkakaroilla aiheuttaa lähes poikkeusetta MASENNUSTA aikuisena.