Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttava ihmetteli kun meidän 13-vuotias käy viikonloppuiltaisin kartsalla

Vierailija
26.04.2017 |

Ajaa samanikäisen kaverinsa kanssa fillarilla 8 km suuntaansa jos ei pääse jonkun vanhemman kyydissä mopolla tai autolla.

Menevät joskus jonkun kaverin luo bileisiin tai iltaa istumaan.

Tuttuni pitää tätä jotenkin kummallisena että nuoret käy iltaisin kylillä tapaamassa kavereita.

Tytöt ovat ihan innoissaan ja suunnittelevat koko viikon meikkejä ja mitä vaatteita laittavat kartsalle. Minusta tuo on aika viatonta ja sopii hyvin seiskaluokkalaisille. joille kaverit muoti ja sellaset asiat on kaikki kaikessa. Ja kyllä yläasteikäisten pitää jo päästä menemään.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta mistä toi "kartsa"-sana tulee? 

Mun nuoruudessa 90-luvulla Turussa jotkut puhui kartsasta ja sillä tarkoitettiin keskustassa pyörimistä. Yleensä asiaan liittyi myös pussikalja ja tupakka.

Vierailija
42/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omasta yläasteajoista 2000-luvun alusta niin nämä, jotka asuivat maaseudulla mutta olivat siis yläasteella samassa koulussa niin he olivat näitä "kaupungilla hengailijoita." 

Vanhemmilla varmaan kerrottiin, että ollaan yökylässä ja sitten illat vietettiin ajeluilla vanhempien amispoikien kanssa juoden ja polttaen tupakkaa. Aika monet näistä olivat sitten 2- kymppisenä jo äitejä, kun se bilettämisvaihe on koettu jo silloin 13- vuotiaasta lähtien, niin sitten 20- vuotiaana ollaankin jo niin aikuisia ja valmiita perustamaan perheen. 

Näin juuri kävi mulle.. Koulunkäynti meni ihan vatuiksi, eka lapsi 20-vuotiaana ja nyt kolmekymppisenä, kouluttamattomana työttömänä yritän tässä miettiä että mitä sitä elämällään tekisi. Ihme kyllä lapset on samalle miehelle ja ollaan yhdessä edelleen, siinä olen harvinaisuus.  t.29

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sitä mieltä, että lasten pitää olla lapsia mahdollisimman pitkään. Meillä ei 13-v ole itse edes halunnut minnekään "kartsalle", mistä olen tyytyväinen. Isoveljensäkin alkoi vasta nyt ysin keväällä olemaan iltaisin keskustassa. Hänellä on arkisin kotiintuloaika klo 21 ja vkl sitten 22.30. Eipä ole noista ajoista protestoinut, päinvastoin välillä tulee jo aikaisemminkin kotiin. 

Vierailija
44/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kartsa= Lappeenrannan citykäytävä 80-luvulla. Se on hyvä mesta. Anna likan vaan aikahypätä!

Vierailija
45/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma urheilijapoika menee syksyllä seiskalle, enkä todellakaan aio antaa hänen pyöriä kaupungilla viikonloppuiltaisin (tuskin haluaisikaan).

Kotiintuloaika on nyt viim. 20:00, harkat kestää yhtenä iltana 21:een, joten se on poikkeus. Ajattelin syksyllä jatkaa samaa linjaa.

Joten vastaus kysymykseen, on kummallista

Urheilijapoika=hiukan parempi kuin muut

Vierailija
46/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs nyt on kun ei se kavereiden kanssa hengailu enää olekaan av-mammoille kaikkea muuta tärkeämpää. Täällähän on perinteisesti se käsitys vallalla, että lapset, jotka eivät koko ajan ole menossa kaverien kanssa, ovat "epäsuosittuja" tai jopa jotenkin viallisia.

En ole siis ap, vaan yksi äiti Etelä-Helsingistä, jonka lapsilla on kaksi kaveri-iltaa viikossa, toinen perjantai ja toinen viikolla. Muut illat ollaan perheen parissa, harrastetaan ja opiskellaan. Ja kotiintuloaika on klo 22. Tästä minua on täällä kovasti arvosteltu ja haukuttu.

Vierailija
47/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo juttu. Mun käsityksen mukaan kukaan jaksa enää kylillä luuhata, kun kaikki on somessa. Kaverit, meemit, tubettajat, snappaajat. Miksi kannattaa kotoa lähteä?

Vierailija
48/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hilluin kartsalla teini-ikäisenä, kuvioissa oli alko ja tupakka. Nyt oon nelikymppinen nössö akateemisesti koulutettu, vakitöissä ja perheellinen. Näin tylsästi kävi niille mun kanssa kartsalla henganneille kavereillekin. Mut joo, oli kotiintuloajat, muistaakseni 15-veenä puoliyö. Oi niitä aikoja!

Vierailija
49/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma urheilijapoika menee syksyllä seiskalle, enkä todellakaan aio antaa hänen pyöriä kaupungilla viikonloppuiltaisin (tuskin haluaisikaan).

Kotiintuloaika on nyt viim. 20:00, harkat kestää yhtenä iltana 21:een, joten se on poikkeus. Ajattelin syksyllä jatkaa samaa linjaa.

Joten vastaus kysymykseen, on kummallista

Urheilijapoika=hiukan parempi kuin muut

Mikäli harrastaa ns. joukkueurheilua on paine aikaiseen alkoholinkäytön aloitukseen olemassa... asiat ovat kovin suhteellisia. Lapsen luokan levottomimmat pojat olivat jääkiekkoilijoita... onneksi luokka vaihtui.

Vierailija
50/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan hyvin mitä niillä kartsakeikoilla tapahtui ja ei onnistu meillä.

No mitä sitten tapahtui? Missä sinun lapset tapaavat kavereitaa? Ap

Treeneissä, koulussa, meillä kotona, käyvät myös Sellossa syömässä ja leffassa ja kun ilmat lämpenevät, ovat jonkun pihalla tai urheilupuistossa.

K

Viikonloppuillat kaikki kaverit viettävät kotona vanhempien kanssa, yökylässä käyvät kyllä mutta aina on vanhemmat kotona. Näin seiskaluokkalaiset Espoossa.

Vierailija
51/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia olla jossain Toijalan kylällä, kuin Helsingin keskustassa. Todella iso ero.

Vierailija
52/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaana leikitään vielä barbeilla. 

Vierailija
53/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan hyvin mitä niillä kartsakeikoilla tapahtui ja ei onnistu meillä.

No mitä sitten tapahtui? Missä sinun lapset tapaavat kavereitaa? Ap

Treeneissä, koulussa, meillä kotona, käyvät myös Sellossa syömässä ja leffassa ja kun ilmat lämpenevät, ovat jonkun pihalla tai urheilupuistossa.

K

Viikonloppuillat kaikki kaverit viettävät kotona vanhempien kanssa, yökylässä käyvät kyllä mutta aina on vanhemmat kotona. Näin seiskaluokkalaiset Espoossa.

No joo, varmaan olisi lapsistakin kiva, jos olis sellot ja baarit missä käydä syömässä :D

Meille kun sattui ne pellot ja niitäkin on paljon vähemmän kuin mettiä.

Täällä kylällä ei ole mitään harrastusta tai tekemistä, muuta kuin kahvitella kylän akkojen ja ukkojen kanssa.

Lähin urheilumahdollisuus vapaa-ajalla on kunnan hiihtolatu talvella ja pururata kesällä 5 kilsan päässä. Keskustassa on pesäpallo ja lentopallo. Mutta tytöille ei ole mitään. Kirkolla on uimahalli 4 kertaa viikossa. Muut harrastukset on 40 kilsan päässä samoin leffat, ravintolat, ostoskeskukset sun muut.

Vaatteetkin tilataan netistä.

Näissä oloissa ainoa mahdollisuus tavata kavereita on kävellä kartsalla ja tavata tuttuja toriparkilla. Siellä on myös nakkikiska missä nuoret ostaa makkaraperunoita ja pillimehua.

Et älkää viittikö tuomita niin kovasti.

Ap

Vierailija
54/58 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärrä mikä tässä mättää? Minun 12- ja 14-vuotiaat käy joka viikonloppu Kampissa ja muualla keskustassa. Illalla saa olla ulkona klo 23.15 bussin lähtöön asti. Tai sitten jäädään vanhempien luvalla kavereille yöksi.

Vierailija
55/58 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sitä persettä esitellään somessa, niin ulkona oleminen on vähentynyt. Miehet on lämmitelty valmiiksi herukuvilla niin eipä siihen flirttiin tai keimailuun tarvitse aikaa käyttää.

Vierailija
56/58 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain tietysti 13-vuotiaana olla ulkona kylällä eikä ollut varsinaista kotiintuloaikaa. Tai tavallaan oli, mutta siitä ei käytetty sitä sanaa, kun se kuulosti vähän lapselliselta. Minä eikä yksikään kaveri ei käytetty minkäänlaisia päihteitä ja jos oltaisiin haluttu käyttää oltaisiin voitu tehdä se vaikka klo 14 vanhempien ollessa töissä.

Vierailija
57/58 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan 13-vuotiaalla on kotiintuloaika viikonloppuisin? Eli kuinka myöhään saa hengailla kavereiden kanssa?

Ei ole mitään aikarajoja kun on niin pitkät välimatkat. Usein on kavereilla yötäkin keskustassa. En halua että tyttö ajas pimeällä fillarilla yöllä kotiin. Ap

Yöllä? 13-v. pitää kyllä vielä olla kotiintuloajat. Käy hakemassa autolla kotiin, ajoissa.

Ei ihme, että lapset (sillä lapsi 13-v. vielä on) tuntevat turvattomuutta ja se heijastuu sitten käytöksessä.

Vierailija
58/58 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin tuon ikäisenä -90 luvun teininä ulkosalla iltamyöhään. Taisi olla 23 kotiintuloaika.

En viihtynyt kotona, kun vanhemmista ei ollut muuta roolimallia kuin he*kkarin moinen riitely, vihaaminen ja yleinen negatiivisuus. Sitten sitä haki jotakin porukkaa mihin samaistua. No olisi saanut osa niistä teinireissuistakin jäädä tekemättä.

Itse koitan luoda lapselle hyvän kasvuympäristön ja toivottavasti ei tarvitse teini-iän kynnyksellä alkaa riitelemän siitä kuinka kauan saa olla olkona ja kuinka usein. Täytyy koittaa saada teini ymmärtämään mikä elämässä on tärkeätä ajatellen pitkäkantoisesti. Oma vanhemmiltani saatu pohja oli kuitenkin niin kovin vääristynyt... koin elämän kurjaksi taisteluksi silloin joskus...