Asumistuen leikkaus ja vaikutus pienituloisten työssäkävän elämään!!!
Miksi missään mediassa tai muualla ole käsitelty leikkausta siltä kannalta, että pk- seudulta loppuvat kohta työntekijät matalapalkka-aloilta? Eikö kukaan päättäjä tajua, että tällä uudistuksella on nimenomaan päinvastainen vaikutus kuin pienipalkkaisen työn tekemisen kannattavuuden houkutus?Näin tulee katoamaan työntekijöitä ja sosiaalituilla olevien määrä lisääntyy. Mutta onko tämä sen tarkoituskin, jotta saadaan ilmaistyövoimaa sosiaalituilla elävistä, jolloin palkkoja ei tarvitse maksaa?
Rautalangasta:Olen 4- vuotiaan lapsen yksinhuoltaja, asun Helsingissä kaupungin vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 810 euroa. Nettopalkkani on n. 1200 e kk elarit 150 e kk ja lapsilisä 120 e kk eli yhteensä 1500 e kk. Saan asumistukea n 400 e kk, vuokra saisi olla maksimissaan 735 mutta niin halpaa asuntoa en ole löytänyt. Eli jos tuo asumistuki leikataan niin etten enimmäisasumismenot tulevat olemaan vaikka 200 e pienemmät, en tiedä mihin muutan. Tiedän useita samassa tilanteessa olevia, joillakin useampi lapsi. En saa toimeentulotukea työtulojen takia.
Tämä leikkaus ei siis koske vain "sosiaaltuilla" eläviä, vaan myös meitä pienituloisia jotka asuvat pk-seudulla! Miten täällä pysytyy enää asumaan ja työskentelemään? Jopa Hyvinkäällä ja Hämeenlinnassa asunnot ovat suunnilleen saman hintaisia kuin Helsingissä, mihin asti täytyisi muuttaa?
Täytyy ihmetellä tätä ja niitä jotka tätä kannattavat. Nythän tilanne tulee muuttumaan niin että Helsinkiin jäävät ne jotka elävät toimeentulotuella,he kun saavat erotuksen toimeentulotuesta.
Eikö ideana ja hallituksen työllisyyspolitiikan tavoitteena pitänyt olla matalapalkka- alojen kannattavuuden lisääminen ja se että työnteko on aina kannattavaa? Nythän kannustetaan heittäytymään toimeentulotuen varaan jotta ei joudu kadulle?
Kommentit (172)
Mulla oli yksinhuoltajana huimat tulot, lapsilisä, elarit, työttömyyskorvaus, sossu, asumistuki. En enää muista summaa mutta sen vitutuksen muistan kun sain matalapalkkaduunin, josta sain käteen n. tonnin. Vähemmän kuin sossu ja muut tuet. Kaikkihan meni nolliin, siihen aikaan sai tienata 150 euroa kuussa työttömyyskorvauksen päälle ja sitten meni tuet. Eli palkka, lapsilisä ja elarit oli vähemmän kuin työttömänä makaaminen.
Kuitenkin piti maksaa vuokra ja päivähoito.
Nykyään on kuitenkin paremmin, vaikka joku siitä valittaakin. Työn vastaanottamista sentään kannustetaan, toisin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinullehan jää yli tonni käteen vuokran jälkeen? Minulle jää 400 euroa ja sanoisin olevani hyvässä tilanteessa taloudellisesti verrattuna keskimääräiseen työmarkkinatuki + asumistukijantteriin. Meitäkin koskee tuo sama leikkaus.
Jos sinulla on myös lapsi niin hae nyt jestas sentään toimeentulotukea, saat sitä yli 400 euroa. Tonni kahdelle on aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ap, en tarkoita olla ilkeä. Mua tympii ihan älyttömästi tämä valittaminen siitä, että ilmaista rahaa ei enää saakkaan yhtä paljon kuin ennen. Nyt olisi hyvä pysähtyä ajattelemaan asiaa siltä kannaltakin, että se raha, jota sinä saat ihan ilmaiseksi, on pois meidän muiden pusseista. Minäkin teen töitä. teen todella paljon töitä pärjätäkseni omillani, ettei muiden tarvitse maksaa minun valinnoistani. Kyllä asuinpaikka ja lapset ovat niitä omia valintoja, kuten ammattikin ja huolimatta siitä miten valinnan jälkeen käy tulevaisuudessa. Sitä kutsutaan vastuuksi. Minä toivoisin, että sinä ap, ihan ystävällisessä hengessä kertoisit minulle miksi sinun pitäisi saada minun palkastani, kenen tahansa toisen palkasta ilmaista rahaa vain kyetäksesi elämään valitsemallasi tavalla ja paikassa? Ei tukia leikata sinun tai kenenkään henkilökohtaiseksi kiusaksi, vaan siksi koska meillä yhteiskuntana ei ole niihin tässä mittakaavassa varaa. Aivan kuten minunkin pitää hyväksyä se, että osa palkastani menee heikompiosaisten tueksi ja yhteiskunnan yhteisen reen vetämiseen, teidän heikompiosaisten tulee hyväksyä se, että siltä ilmaista rahaa ei nyt vaan ole tällä hetkellä enempää annettavana - ei näillä mainituilla tuilla eikä minään muunakaan ilmaisena rahana.
Eli mielestäsi Helsinki saa hukkua paskaan, koska siivoajilla ei riitä en rahaa asumiseen eikä autoon pidemmältä matkalta tuleville? Myöskään kaupassa ei ole myyjiä tai hyllyttäjiä, lastentarhassa ei valvomassa ketään vaan Helsinkiläiset saavat itse hoitaa lapsiensa päivähoidon. Kaikki köyhät ja pienituloiset ei muuta kuin korpeen työttömiksi homeisiin taloihin. Sitäkö sä tarkoitat? Ja joo, muissakin maissa on köyhiä eikä sosiaalitukia. Heillä köyhät asuvat laittomasti roskasta kyhätyissä slummeissa, ulkona ryöstelleet ja tappaen elantonsa eteen. Sekö on sitä mitä haluat?
Nuo ovat myös niitä pikkuvaimojen ajanvietehommia, jonne ajetaan ukkokullan maksamalla Nissan Qashqailla.
Hienoa näin korkeakoulutettuna Helsingissä yksin asuvana veronmaksajana huomata, että mulla jää verojen ja muiden pakollisten maksujen, opintolainan lyhennyksen ja vuokran (satasen suurempi kuin aloittajalla) jälkeen vain pari sataa euroa enemmän käteen kuukaudessa kuin aloittajalla. Palkankorotusta tai verojen alennusta odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ap, en tarkoita olla ilkeä. Mua tympii ihan älyttömästi tämä valittaminen siitä, että ilmaista rahaa ei enää saakkaan yhtä paljon kuin ennen. Nyt olisi hyvä pysähtyä ajattelemaan asiaa siltä kannaltakin, että se raha, jota sinä saat ihan ilmaiseksi, on pois meidän muiden pusseista. Minäkin teen töitä. teen todella paljon töitä pärjätäkseni omillani, ettei muiden tarvitse maksaa minun valinnoistani. Kyllä asuinpaikka ja lapset ovat niitä omia valintoja, kuten ammattikin ja huolimatta siitä miten valinnan jälkeen käy tulevaisuudessa. Sitä kutsutaan vastuuksi. Minä toivoisin, että sinä ap, ihan ystävällisessä hengessä kertoisit minulle miksi sinun pitäisi saada minun palkastani, kenen tahansa toisen palkasta ilmaista rahaa vain kyetäksesi elämään valitsemallasi tavalla ja paikassa? Ei tukia leikata sinun tai kenenkään henkilökohtaiseksi kiusaksi, vaan siksi koska meillä yhteiskuntana ei ole niihin tässä mittakaavassa varaa. Aivan kuten minunkin pitää hyväksyä se, että osa palkastani menee heikompiosaisten tueksi ja yhteiskunnan yhteisen reen vetämiseen, teidän heikompiosaisten tulee hyväksyä se, että siltä ilmaista rahaa ei nyt vaan ole tällä hetkellä enempää annettavana - ei näillä mainituilla tuilla eikä minään muunakaan ilmaisena rahana.
Jonkun on kuitenkin pakko valita niitä huonommin palkattuja ammattejakin, että yhteiskunta pyörisi. Ja noita ammatteja on vaikka kuinka paljon, joissa tulot jäävät alle 2000 euroa kuussa. Itse olen sitä mieltä, että siitä on vaan muiden maksettava veroistaan, jos haluaa tiettyjä palveluita esimerkiksi kalliilla pk-seudulla. Sairaalat tarvitsevat henkilökuntaa, samoin päiväkodit, varastot, koulut, ruokapalvelut, vanhustenhoito...
Tai sitten voidaan tehdä myös niin, että julkisen puolet matalia palkkoja nostetaan niin, että raha riittää vuokraan ilman tukia. Sekin menisi verorahoista ihan samalla tavalla.
Hävittäjiin kyllä riittää rahaa ja jos ei riitä niin uhataan puolustusverolla yleveron tapaan. Ei vain kukaan ole multa kysynyt saako mun veroeuroja käyttää leluihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki myötätunto ja ymmärtäminen kadonnut ap:tä kohtaan?
Millainen elämä on tylyttäjillä itsellään? Varmuus omasta toimeentulosta, terveydestä ja
ylivoimaisesta älykkyydestä, joka estää kaikenlaiset vastoinkäymiset ja tuen tarpeen elämässä?Outoa kyllä, pienituloiset yh:t ovat nykymaailmassakin yleensä naisia.
" Helvetissä on aivan erityinen paikka naisille, jotka eivät auta muita naisia"!
Aivan. Mutta minä olen nk. suurutuloinen, joka myös asuu eron jälkeen lasten kanssa yksin. Verojen ja vuokran jälkeen minulle jää vähemmän käteen kuin ap:lle. En tietysti saa mitään asumistukia. Lasten kulut jaetaan eli elareita ei siirry mihinkään suuntaan. Että se siitä myötätunnosta.
Asun Hämeenlinnassa kolmiossa 810€/kk. Kaikki palvelut vieressä ja keskustaan voi kävellä. Kaksioiden hinnat taitavat olla 600€ hujakoilla. (Totta kai kalliimmalla saa jos keskustassa pitää asua)
Eiköhän näissä huomioida alueet. PK seudulla ei voi olla samat hyväksytyt asumiskustannukset kun esim. Hämeenlinnassa.
Katso asuntoa Espoosta. Sieltä löydät radan läheltä asunnon tuolla 735€. Jonot on pitkät, mutta jos tuloja kerta on ja luottotiedot niin yksityiseltä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan mennä töihin, eiks? Sillä kaikki ongelmat ratkeavat :D *menee töihin*
No minä olen töissä, ja ylpeä siitä. Nimenomaan sen vuoksi tein aloituksen, kun en tajua miksi meitä pienitulosia rangaistaan ja toimeentulotukea saavat voivat jatkaa kuten ennenkin?
-Ap-
Hei ap, sinä haet tietenkin asumistuen puuttuvan osan toimeentulotuella. Ei siinä ole mitään häpeämistä, muutkin joutuvat tekemään niin. Hallitus on itse tehnyt asiat hankaliksi pienituloisille, miksi olisit niin "kuuliainen" että et hakisi tukia jotka sinulle kuuluvat? Toimeentulotuen hakeminen ei tänä päivänä ole mitenkään noloa, varsinkin kun teet töitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne kuin ap:llä. Vaihdoin koulunkäyntiavustajaksi, kun edellinen työpaikka lähti alta. Minulla oli säästöjä ja hankin ason. Mutta. Mitä se auttaa? Vastike on silti 1200 euroa kuussa, toki halvempi kuin entisessä vuokra-asunnossani. Makkareita on pakko olla 2, koska esiteinitytär ei halua jakaa huonetta veljensä kanssa enää yksityisyyden vuoksi.
Mua ainakin aso auttoi, kun asumisessa voitti useamman satasen kuussa ja tämän kaiken sai säästöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutat pienempään ja halvempaan asuntoon. Et ostele merkkituotteita. Laitat rahaa säästöön.
No haettu on pienempää ja halvempaa viimeiset 6 kk, emme ole saaneet. Tämän halvempaa ei Helsingistä löydy, Satolle tai VVolle ei uskalla muuttaa kun vuokra voi nousta yhtäkkiä vaikka 50 e.
Tosiaanko kuvittelet että olen ostellut merkkituotteita ja tuhlaillut kun jäänyt vuokran ja bussilipun ja sähkön ja puhelimen jälkeen 900 e kk parin vuoden ajan lapselle ja minulle? Nämä neuvot ovat kyllä aina aika helmiä :)
Lomarahoja en saa kun työsopimus tehdään aina vain lukuvuodeksi, eli lomautetaan kesäksi. Silloin onkin rento olo kun saa rahaa toimeentulotukena. Kyllähän sitä mieleen tulee että miksi oikeastaan töihin syksyllä edes menen.
Lukupäätä ei opintoihin ole koskaan ollut ja olen hieman vähalahjainen joten mikään suorittavaa tasoa kummempi työ ei onnistu.Toki olisin muuten opiskellut vaikka lähihoitajaksi. En vain niissä opinnoissa pärjäisi.
Tämän aloituksen tein kun ihmettelen aidosti tätä päätöstä ja mitä se aiheuttaa. Toki vastaatte omista lähtökohdistanne jotka ovat erilaiset kuin itselläni joten ymmärrän kärkkäät mielipiteet. Sitä en ymmärrä että mollataan avoimesti kaltaistani joka yrittää parhaansa niillä kyvyillä joita on annettu, ja käyn työssä, yritän elättää itseni ja lapseni. Pitäisikö minunlaiseni laittaa kadulle asumaan, kun en kykene saamaan tai opiskelemaan hyväpalkkaista työtä?
Hetkinen! Sanot siis että puhelinlaskun, vuokran, bussilipun ja sähkön jälkeen sulle jää käteen 900e? SEHÄN ON IHAN HEMMETIN HYVIN. Nyt en kyllä ymmärrä mistä valitat. Mihin teillä sitä rahaa oikein menee? Lasten kalliisiin harrastuksiin? Jätä ne pois. En voi keksiä muuta mihin menisi suuria summia rahoja noin vaan. Vai lääkkeisiin? En ymmärrä. Monet yksinhuoltajat ovat PALJON tiukemmilla kuin sinä. Kerro nyt ihan oikeasti mihin käytät rahojasi, kiinnostaa kovasti. Koska en voi ymmärtää että olet huolissasi että et tulisi pärjäämään. Monet pärjää 500 eurolla kuussa, vaikka olis lapsia. Revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo valittaminen ja itsesäälissä piehtarointi. Tukia leikataan ja sillä selvä, siinä ei vauva-palstalla kirjoittelut mitään auta. Vaaleilla valittu hallitus tekee päätöksensä kansan enemmistön mandaatilla, joten siihen on vain alistuttava.
Ja muistakaa äänestää Keskustaa, Kokoomusta ja Perssuomalaisia myös ensi vaaleissa!
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen joku edustaja taisi sanoa että sosiaalitukien ei pitäisi olla niin korkeita että niillä käytännössä luodaan yksinhuoltajuutta tai siis edesautetaan perheiden hajoamista. Yksinhuoltajuus tarkoittaa aina alhaisempaa elintasoa. Tuttavapiirissänikin kaikki ydinperheelliset asuu omakotitalossa ja kaikki yh:t jossain kunnan tai saton kämpissä.
Näin se vaan on. Näillä leikkauksilla saadaan työtävieroksuva heikompi aines siirrettyä pois normaaleille ihmisille sopivista asunnoista. Niille löytyy risusavottaa ja vanhaa kasarmia maakunnista. Voivat temontoida mieleisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ulise, tuet leikataan ja sinä saat tyytyä vihdoin ja viimein tulotasosi mukaiseen majoitukseen.
Järjestätkö sinä sellaisen? Vai kuka? Itse en osaa eikä kai ole luvallista mennä rakentamaan omaa mökkiä tuohon lähimetsään. Vai meinaatko että on oikein että Suomessakin pienttuloiset joutuvat kadulle ja että se on ihan oikein, mitäs ovat pienipalkkaisia?
Kerro nyt vaihtoehto!
Johonkin Keuruulle en voi muuttaa, kun lapsi on vasta 4 v ja isä asuu Espoossa.
Kyllä se isä matkustaa Keuruulle tapaamaan lastaan jos viinan juonniltaan ja tupakoinniltaan ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan mennä töihin, eiks? Sillä kaikki ongelmat ratkeavat :D *menee töihin*
No minä olen töissä, ja ylpeä siitä. Nimenomaan sen vuoksi tein aloituksen, kun en tajua miksi meitä pienitulosia rangaistaan ja toimeentulotukea saavat voivat jatkaa kuten ennenkin?
-Ap-
Miksi et mene kunnon töihin jossa saa kunnon palkkaa eikä mitään tukityöllistämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap-
En tiedä mutta eikös työttömiltä olla leikkaamassa myös?
Ja muistakaa äänestää Keskustaa, Kokoomusta ja Perssuomalaisia myös ensi vaaleissa!
Vierailija kirjoitti:
Annat lapsen isälleen. Sulla ei ole varaa pitää häntä.
Mikset myy lastasi adoptoitavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nettopalkka on täsmälleen sama kuin sulla ja pärjään ihan hyvin pk-seudulla. Erona se, että ymmärrän lapsen olevan ylellisyyshyödyke ja ei mulla ole varaa sellaiseen. Joko tyydyn tilanteeseen tai kehitän tulotasoani, jotta voin hankkia lapsen. Suu säkkiä myöten
Et taida ymmärtää ettei lapsi ole esine joka laitetaan pois tai myydään kun tulotaso muuttuu? En kuvitellut jääväni pienituloiseksi yh:ksi.
Toivottavasti et koskaan päädy "hankkimaan" lasta sillä et taida tajuta mitään elämästä.
Suu säkki myöten voi tarkoittaa myös sitä ettei ota kantaa asioihin joista ei ymmärrä mitään, eli osallistuu vain oman älyllisen kapasiteettinsa mukaan keskusteluun.
Olitko sitten aiemmin hyvätuloisessa ammatissa? Et ainakaan aloitusviestissä maininnut sitä
? Olin naimisissa ja meitä oli kaksi elättäjää. Vaikka ex- mieheni oli pienituloinen, tulimme hyvin toimeen kun oli kaksi vuokranmaksajaa.
No en tiedä miksi edes vastailen kaltaisellesi provoilijalle. Vielä ei ole laissa kiellety pienituloisten tai edes työttömien lasten saaminen. Tuskin jää siinä vaiheessa Suomeen montaa työiässä olevaa jos sellainen laki tulee.
Vaikka on taloudellisesti tiukkaa en vaihtaisi osia sellaisen kanssa kuin sinä, koskaan.
Jos kerran olitte hyvin toimeentulevia, miten sulla ei jäänyt säästöön rahaa esim. asumisoikeusasuntoa varten? Ihmettelen sitä miten ihmiset eivät ajattele valintojaan yhtään pidemmälle. Miten pärjään, jos tapahtuu yllättävä mutta hyvinkin mahdollinen takaisku? Ainakin mulle vastaava tilanne aiheuttaisi kauheasti stressiä
Näin se vaan on! Olisko kannattanut käyttää ehkäisyä ja opiskella itselle ammatti se nussimisen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta:Olen 4- vuotiaan lapsen yksinhuoltaja, asun Helsingissä kaupungin vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 810 euroa. Nettopalkkani on n. 1200 e kk elarit 150 e kk ja lapsilisä 120 e kk eli yhteensä 1500 e kk. Saan asumistukea n 400 e kk, vuokra saisi olla maksimissaan 735 mutta niin halpaa asuntoa en ole löytänyt. Eli jos tuo asumistuki leikataan niin etten enimmäisasumismenot tulevat olemaan vaikka 200 e pienemmät, en tiedä mihin muutan. Tiedän useita samassa tilanteessa olevia, joillakin useampi lapsi. En saa toimeentulotukea työtulojen takia.
Kaksio Raaseporissa 470 euroa:
https://www.tori.fi/uusimaa/Kaksio_Tammisaaressa_35154385.htm?ca=18&w=1
Kaksio Loviisassa 480 euroa:
https://www.tori.fi/uusimaa/Loviisa_Valko__55m%C2%B2_kaksio_parvekkeell…
Kaksio Hyvinkäällä 600 euroa:
https://www.tori.fi/uusimaa/Tosi_kiva_kaksio_Hyvinkaalla_35931669.htm?c…
Onhan näitä, jossei justiinsa siellä Helsingissä oo pakko asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ap:lla menojakin, esim. työmatkakulut ja vaikka ruoka... Huolihan oli, että asumistuki pienenee, jolloin käteen jääkin alle tonni.
Joo, ja täytyy sanoa että luultavimmin jään toimeentulotuen varaan, saan suunnilleen saman käteen kulujen jälkeen silloin kun tukea leikataan. Sitä juuri en tajua, kun koko ajan on puhuttu että työnteosta täytyy tehdä kannattavaa?
Höpsö! Työnteosta täytyy tehdä kannattavaa sinun työpanoksestasi maksavalle työnantajalle, ei sinulle. Tämän varmistamiseksi hallitus tekee näitä leikkauksia.
Mäkin toivon, että ihmiset heräävät. Esimerkiksi sellaiseen, että kun se lapsi tai lapset on tehty, niin niiden lasten elättäjä on ne vanhemmat, ei muut ihmiset, oli isi ja äiti yhdessä tai ei. Pitäisi olla joku lapsirahapankki, jonne osa lapsilisästä maksetaan kuukausittain ja mikäli vanhemmat eroavat, sieltä maksetaan sitten tukia lapsen elatukseen perheen hajottua. Jos perhe pysyy kasassa, lapsi saisi täysi-ikäistyttyään elämänsä aikana kertyneet varat pesämunaksi elämälleen esimerkiksi koututustukena opintolainan sijaan.