Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuen leikkaus ja vaikutus pienituloisten työssäkävän elämään!!!

Vierailija
26.04.2017 |

Miksi missään mediassa tai muualla ole käsitelty leikkausta siltä kannalta, että pk- seudulta loppuvat kohta työntekijät matalapalkka-aloilta? Eikö kukaan päättäjä tajua, että tällä uudistuksella on nimenomaan päinvastainen vaikutus kuin pienipalkkaisen työn tekemisen kannattavuuden houkutus?Näin tulee katoamaan työntekijöitä ja sosiaalituilla olevien määrä lisääntyy. Mutta onko tämä sen tarkoituskin, jotta saadaan ilmaistyövoimaa sosiaalituilla elävistä, jolloin palkkoja ei tarvitse maksaa?

Rautalangasta:Olen 4- vuotiaan lapsen yksinhuoltaja, asun Helsingissä kaupungin vuokra-asunnossa, jossa vuokra on 810 euroa. Nettopalkkani on n. 1200 e kk elarit 150 e kk ja lapsilisä 120 e kk eli yhteensä 1500 e kk. Saan asumistukea n 400 e kk, vuokra saisi olla maksimissaan 735 mutta niin halpaa asuntoa en ole löytänyt. Eli jos tuo asumistuki leikataan niin etten enimmäisasumismenot tulevat olemaan vaikka 200 e pienemmät, en tiedä mihin muutan. Tiedän useita samassa tilanteessa olevia, joillakin useampi lapsi. En saa toimeentulotukea työtulojen takia.

Tämä leikkaus ei siis koske vain "sosiaaltuilla" eläviä, vaan myös meitä pienituloisia jotka asuvat pk-seudulla! Miten täällä pysytyy enää asumaan ja työskentelemään? Jopa Hyvinkäällä ja Hämeenlinnassa asunnot ovat suunnilleen saman hintaisia kuin Helsingissä, mihin asti täytyisi muuttaa?

Täytyy ihmetellä tätä ja niitä jotka tätä kannattavat. Nythän tilanne tulee muuttumaan niin että Helsinkiin jäävät ne jotka elävät toimeentulotuella,he kun saavat erotuksen toimeentulotuesta.

Eikö ideana ja hallituksen työllisyyspolitiikan tavoitteena pitänyt olla matalapalkka- alojen kannattavuuden lisääminen ja se että työnteko on aina kannattavaa? Nythän kannustetaan heittäytymään toimeentulotuen varaan jotta ei joudu kadulle?

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulta poistuisi asumistuki kokonaan sinulle jäisi n. 690 euroa asumisen jälkeen, siitä viiskymppiä matkalippuun ja muutama kymppi puhelimeen, niin vieläkin jää n. 600 muuhun elämiseen, jos törsäisi ruokaan vaikka satasen viikossa niin silti jäisi ainakin satanen kuussa muuhun elämiseen tai säästöön muita, ei kerran kuussa tulevia, laskuja varten.

Olen ap varma, että pärjäät kun vähän suunnittelet etukäteen.

No en näe järkeä tuossa lapsen kanssa, kasvaa ja kulujakin tulee enemmän. Meille jäisi toimeentulotuesta käteen enemmän kuin töissä käydessäni tuolla sinun laskutavallasi.

No sittenhän te elelisitte oikeen herroiksi.

Tarkoitushan on että saataisiin kohtuullisemman hintaista asumista, jos ihmisillä ei ole enää varaa kalliisiin vuokriin on vuokria pakko laskea (ihanteellisessa tilanteessa). Joten pärjäilette vähän aikaa ja haette halvempaa.

Ei asunnon omistajille (lainanmaksajille) jää aina edes noin paljoa.

Ja tuo oli laskettu niin ettette saisi mitään tukea asumiseen, niin ei kai kuitenkaan tule ihan heti tapahtumaan.

Vierailija
62/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle jää vuokran jälkeen 1100 euroa kuussa. Kyllä tuolla rahalla elää. Olen itse myös työssäkäyvä teini-ikäisen lapsen yksinhuoltaja, ja minun kaikki tuloni (nettopalkka, lapsilisä, minielarit) ovat 2400 e kuussa. Tästä maksan asumiskuluja 1100 e (asuntolaina ja vastike), asumis- tai mitään muitakaan tukia en saa, eli kovin suurta eroa ei käteen jäävissä tuloissamme ole. Sen varalta, että joku ihmettelee suuria asumismenojani, kerron, että olen tehnyt tietoisen valinnan asua kalliisti keskustassa, koska säästän tällöin matkustuskuluissa. Minulla ei ole autoa eikä minun tai tyttäreni tarvitse käyttää julkista liikennettä työ- tai koulumatkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutat pienempään ja halvempaan asuntoon. Et ostele merkkituotteita. Laitat rahaa säästöön.

No haettu on pienempää ja halvempaa viimeiset 6 kk, emme ole saaneet. Tämän halvempaa ei Helsingistä löydy, Satolle tai VVolle ei uskalla muuttaa kun vuokra voi nousta yhtäkkiä vaikka 50 e.

Tosiaanko kuvittelet että olen ostellut merkkituotteita ja tuhlaillut kun jäänyt vuokran ja bussilipun ja sähkön ja puhelimen jälkeen 900 e kk parin vuoden ajan lapselle ja minulle? Nämä neuvot ovat kyllä aina aika helmiä :)

Lomarahoja en saa kun työsopimus tehdään aina vain lukuvuodeksi, eli lomautetaan kesäksi. Silloin onkin rento olo kun saa rahaa toimeentulotukena. Kyllähän sitä mieleen tulee että miksi oikeastaan töihin syksyllä edes menen. 

Lukupäätä ei opintoihin ole koskaan ollut ja olen hieman vähalahjainen joten mikään suorittavaa tasoa kummempi työ ei onnistu.Toki olisin muuten opiskellut vaikka lähihoitajaksi. En vain niissä opinnoissa pärjäisi.

Tämän aloituksen tein kun ihmettelen aidosti tätä päätöstä ja mitä se aiheuttaa. Toki vastaatte omista lähtökohdistanne jotka ovat erilaiset kuin itselläni joten ymmärrän kärkkäät mielipiteet. Sitä en ymmärrä että mollataan avoimesti kaltaistani joka yrittää parhaansa niillä kyvyillä joita on annettu, ja käyn työssä, yritän elättää itseni ja lapseni. Pitäisikö minunlaiseni laittaa kadulle asumaan, kun en kykene saamaan tai opiskelemaan hyväpalkkaista työtä?

Vierailija
64/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullä täällä tuppukylässäkin saa pulittaa kaupungin vuokrakolmiosta taajamassa yli 900€, tukien kanssa päälle 700€. Työssä käyn ja vuokran jälkeen alle 1000€ jää elämiseen. Täällä tuppukylässä auto on pakollinen. Jos tuo tuki poistuu niin sitten auto pois. Samalla loppuu lasten harrastukset...eli säästöä jää.

Vierailija
65/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle jää vuokran jälkeen 1100 euroa kuussa. Kyllä tuolla rahalla elää. Olen itse myös työssäkäyvä teini-ikäisen lapsen yksinhuoltaja, ja minun kaikki tuloni (nettopalkka, lapsilisä, minielarit) ovat 2400 e kuussa. Tästä maksan asumiskuluja 1100 e (asuntolaina ja vastike), asumis- tai mitään muitakaan tukia en saa, eli kovin suurta eroa ei käteen jäävissä tuloissamme ole. Sen varalta, että joku ihmettelee suuria asumismenojani, kerron, että olen tehnyt tietoisen valinnan asua kalliisti keskustassa, koska säästän tällöin matkustuskuluissa. Minulla ei ole autoa eikä minun tai tyttäreni tarvitse käyttää julkista liikennettä työ- tai koulumatkoihin.

Varmasti myös joku jolla on vaikka 250 000 e asuntolaina voi sanoa että käteen jää vähemmän.

Sinun ja minun ero on se että olet tehnyt valinnan asua kalliisti, minä en, ja etsin halvempaa. Erona on tuo valinnanvapaus ja sinä olet tehnyt valinnan asua kalliimmin. Tilannettamme ei voi verrata.

Vierailija
66/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ap ala etä-äidiksi?

Vierailija
67/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ap, en tarkoita olla ilkeä. Mua tympii ihan älyttömästi tämä valittaminen siitä, että ilmaista rahaa ei enää saakkaan yhtä paljon kuin ennen. Nyt olisi hyvä pysähtyä ajattelemaan asiaa siltä kannaltakin, että se raha, jota sinä saat ihan ilmaiseksi, on pois meidän muiden pusseista. Minäkin teen töitä. teen todella paljon töitä pärjätäkseni omillani, ettei muiden tarvitse maksaa minun valinnoistani. Kyllä asuinpaikka ja lapset ovat niitä omia valintoja, kuten ammattikin ja huolimatta siitä miten valinnan jälkeen käy tulevaisuudessa. Sitä kutsutaan vastuuksi. Minä toivoisin, että sinä ap, ihan ystävällisessä hengessä kertoisit minulle miksi sinun pitäisi saada minun palkastani, kenen tahansa toisen palkasta ilmaista rahaa vain kyetäksesi elämään valitsemallasi tavalla ja paikassa? Ei tukia leikata sinun tai kenenkään henkilökohtaiseksi kiusaksi, vaan siksi koska meillä yhteiskuntana ei ole niihin tässä mittakaavassa varaa. Aivan kuten minunkin pitää hyväksyä se, että osa palkastani menee heikompiosaisten tueksi ja yhteiskunnan yhteisen reen vetämiseen, teidän heikompiosaisten tulee hyväksyä se, että siltä ilmaista rahaa ei nyt vaan ole tällä hetkellä enempää annettavana - ei näillä mainituilla tuilla eikä minään muunakaan ilmaisena rahana.

Vierailija
68/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvä voi hakea toimeentulotukea. Miksi et hae? Itse saan asumistuen että toimeentulotukea, koska palkka niin pieni. Lisäksi 800€ vuokra menee kyllä useammalla hengellä sallitun vuokrarajan sisään, eli saat täydet toimeentulotuet. Jos et saa, saat jo tarpeeksi rahaa ja on aika karsia kuluja.

Vierailija
69/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ole tarkoitus muiden siivellä elellä. Olisit opiskellut ja hankkinut paremman duunin, kukaan ei pakottanut hankkimaan lapsia huonoon taloustilanteeseen.

Vierailija
70/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ap, en tarkoita olla ilkeä. Mua tympii ihan älyttömästi tämä valittaminen siitä, että ilmaista rahaa ei enää saakkaan yhtä paljon kuin ennen. Nyt olisi hyvä pysähtyä ajattelemaan asiaa siltä kannaltakin, että se raha, jota sinä saat ihan ilmaiseksi, on pois meidän muiden pusseista. Minäkin teen töitä. teen todella paljon töitä pärjätäkseni omillani, ettei muiden tarvitse maksaa minun valinnoistani. Kyllä asuinpaikka ja lapset ovat niitä omia valintoja, kuten ammattikin ja huolimatta siitä miten valinnan jälkeen käy tulevaisuudessa. Sitä kutsutaan vastuuksi. Minä toivoisin, että sinä ap, ihan ystävällisessä hengessä kertoisit minulle miksi sinun pitäisi saada minun palkastani, kenen tahansa toisen palkasta ilmaista rahaa vain kyetäksesi elämään valitsemallasi tavalla ja paikassa? Ei tukia leikata sinun tai kenenkään henkilökohtaiseksi kiusaksi, vaan siksi koska meillä yhteiskuntana ei ole niihin tässä mittakaavassa varaa. Aivan kuten minunkin pitää hyväksyä se, että osa palkastani menee heikompiosaisten tueksi ja yhteiskunnan yhteisen reen vetämiseen, teidän heikompiosaisten tulee hyväksyä se, että siltä ilmaista rahaa ei nyt vaan ole tällä hetkellä enempää annettavana - ei näillä mainituilla tuilla eikä minään muunakaan ilmaisena rahana.

Eli mielestäsi Helsinki saa hukkua paskaan, koska siivoajilla ei riitä en rahaa asumiseen eikä autoon pidemmältä matkalta tuleville? Myöskään kaupassa ei ole myyjiä tai hyllyttäjiä, lastentarhassa ei valvomassa ketään vaan Helsinkiläiset saavat itse hoitaa lapsiensa päivähoidon. Kaikki köyhät ja pienituloiset ei muuta kuin korpeen työttömiksi homeisiin taloihin. Sitäkö sä tarkoitat? Ja joo, muissakin maissa on köyhiä eikä sosiaalitukia. Heillä köyhät asuvat laittomasti roskasta kyhätyissä slummeissa, ulkona ryöstelleet ja tappaen elantonsa eteen. Sekö on sitä mitä haluat?

Vierailija
71/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ole tarkoitus muiden siivellä elellä. Olisit opiskellut ja hankkinut paremman duunin, kukaan ei pakottanut hankkimaan lapsia huonoon taloustilanteeseen.

Ei pääse. Esim lääkikseen hakee joka vuosi monta tuhatta, sisään pääsee n. 9%. Kyllä porukka pyrkii ja yrittää, mutta ei ole mahdollista että kaikki voisivat menestyä ja tehdä rahaa. Se aiheuttaisi vain valtavan inflaation ja sitten ne jotka tienaisivat vähiten olisivat taas yhtä köyhiä. Ihmettelen teitä ihmisiä joiden mielestä on ihan ok, että sosiaalituet lopetetaan ja näin yleinen turvallisuus laskee. "Ei täällä ole muiden siivellä tarkoituksella elellä" eli suomeksi susta on iha ok että joku tulee sun taloon yöllä, tappaa koko perheen ja vie koko sun omaisuuden mukaansa, elättääkseen itseään ja perhettään? Näin muissa maissa hommat hoituu.

Vierailija
72/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiseksi, ap, kuvittelet ihmisten tulot ja elintasonyleensä? Yli tonni kuussa asumismenojen jälkeen yhden lapsen yksinhuoltajalle ei ole mikään pieni raha. Moni sinua paremmin tienaava elää täsmälleen samalla rahalla, koska ei tulojensa vuoksi saa asumistukea vaan maksaa koko vuokran palkastaan. Nettopalkan pitäisi olla yli 2000 euroa, että rahaa jäisi käyttöön enemmän kuin sinulla.

Vierailija
73/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mielestäsi Helsinki saa hukkua paskaan, koska siivoajilla ei riitä en rahaa asumiseen eikä autoon pidemmältä matkalta tuleville? Myöskään kaupassa ei ole myyjiä tai hyllyttäjiä, lastentarhassa ei valvomassa ketään vaan Helsinkiläiset saavat itse hoitaa lapsiensa päivähoidon. Kaikki köyhät ja pienituloiset ei muuta kuin korpeen työttömiksi homeisiin taloihin. Sitäkö sä tarkoitat? Ja joo, muissakin maissa on köyhiä eikä sosiaalitukia. Heillä köyhät asuvat laittomasti roskasta kyhätyissä slummeissa, ulkona ryöstelleet ja tappaen elantonsa eteen. Sekö on sitä mitä haluat?

Voi kuule. Älä nyt naurata. Ei ole Helsinki hukkumassa paskaan, ei hyllyt hupene, eikä lapset jää tarhoissa hoitamatta, ei ennen, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan vain siksi, ettet SINÄ saa ihan yhtä paljon ilmaista rahaa kuin mihin olet tottunut. Katsos kun moni muu osaa hoitaa asiansa siten, että pärjää ilman muiden lompakolla käymistä ihan Helsingissäkin.  Tässä on kyse sinun valinnoistasi, sinun kyvyttömyydestäsi järjestää sinun  ja lapsesi elämää siten, ettei me muut elätetä teitä. Saat nytkin erinäisiä tukia satoja euroja kuussa ja nyt siitä hieman leikataan. Voi itku ja surujen suru! Etkä yhtään vastannut kysymykseeni siitä, että miksi minun ja muiden palkoista pitäisi ottaa vielä, aina vaan enemmän, jotta sinä saisit ylläpitää elämäntyyliäsi? Sinä olet kuules sellainenmutku-seliseli-tekosyy -ihminen. Sellainen jolla on aina joku selitys sille miksi et itse kykene huolehtimaan itsestäsi ja lapsestasi. 

Terveisin paljasjalkainen stadilainen siivooja, joka elää omillaan ja elättää 3 lastakin siinä samalla pienpalkkaisen miehensä kanssa.

Vierailija
74/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uikutiuikuti. Pitikö sen AP:nki välttämättä jakaa sitä toosaansa jollekin pleijerille, joka varmaan petti, sitten jätti ja nyt ollaan sitten yh mammana!

Mene muualle töihin tai lopeta koko työnteko kerta tuntuu niin v*tun vaikealta. Elämää on muuallakin kun siellä ylikalliissa Helsingissä. 

Tai hommaa mies elättäjäksi, kun tuo sun elämä tuntuu näköjään niin s*atanan vaikealta.

Mun puolesta koko asumistuen saa lakkauttaa! En ole ikinä sitä tarvinnut, enkä tarvi. Mutta kun nyyyyh, pitää teitä v*tun mätisäkkejäkin jonku elättää !!!

Vierailija
75/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI VOI OLLA TOTTA! Voi sua raukkaa! Ihan kamala tilanne! Eikö valtio, eli me muut makseta enää sulle puolta sun kodista joka kuussa? LAKKO! tilanne on ihan kamala. Miten ne voi tehdä sulle näin?????!!!!! Sä raukka joudut maksamaan kodistasi yli puolet jatkossa. Mä ymmärrän sun hädän. Miten sä saat nukutuksi?

Mä meen huomenna kauppaan, vedän siellä jonkun takin niskaani ja ilmoitan maksavani hinnasta vain puolet, koska asun Helsingissä ja mulla on lapsi ja lääkikseen pääsee vain 9% hakijoista ja jos en saa, niin koko Helsinki hajoaa.

Vierailija
76/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne kuin ap:llä. Vaihdoin koulunkäyntiavustajaksi, kun edellinen työpaikka lähti alta. Minulla oli säästöjä ja hankin ason. Mutta. Mitä se auttaa? Vastike on silti 1200 euroa kuussa, toki halvempi kuin entisessä vuokra-asunnossani. Makkareita on pakko olla 2, koska esiteinitytär ei halua jakaa huonetta veljensä kanssa enää yksityisyyden vuoksi.

Jostain kaupungin asunnosta voi vain haaveilla, tämä on halvin, mitä löysin!

Tämä on kyllä käsittämätöntä, jos työssäkäyvää ihmistä rankaistaan tässä uudistuksessa. Mitä järkeä tässä enää on? Kaikkeni olen yrittänyt ja hankin työpaikankin uudelta alalta. Olen säästänyt ja tehnyt töitä ja elättänyt lapseni.

Toivottavasti eläkeikään mennessä tärppää kaupungin asunto. Muuten kai asun kadulla.

Vierailija
77/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen joku edustaja taisi sanoa että sosiaalitukien ei pitäisi olla niin korkeita että niillä käytännössä luodaan yksinhuoltajuutta tai siis edesautetaan perheiden hajoamista. Yksinhuoltajuus tarkoittaa aina alhaisempaa elintasoa. Tuttavapiirissänikin kaikki ydinperheelliset asuu omakotitalossa ja kaikki yh:t jossain kunnan tai saton kämpissä.

Vierailija
78/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun on kuitenkin pakko valita niitä huonommin palkattuja ammattejakin, että yhteiskunta pyörisi. Ja noita ammatteja on vaikka kuinka paljon, joissa tulot jäävät alle 2000 euroa kuussa. Itse olen sitä mieltä, että siitä on vaan muiden maksettava veroistaan, jos haluaa tiettyjä palveluita esimerkiksi kalliilla pk-seudulla. Sairaalat tarvitsevat henkilökuntaa, samoin päiväkodit, varastot, koulut, ruokapalvelut, vanhustenhoito...

Tai sitten voidaan tehdä myös niin, että julkisen puolet matalia palkkoja nostetaan niin, että raha riittää vuokraan ilman tukia. Sekin menisi verorahoista ihan samalla tavalla.

Vierailija
79/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen joku edustaja taisi sanoa että sosiaalitukien ei pitäisi olla niin korkeita että niillä käytännössä luodaan yksinhuoltajuutta tai siis edesautetaan perheiden hajoamista. Yksinhuoltajuus tarkoittaa aina alhaisempaa elintasoa. Tuttavapiirissänikin kaikki ydinperheelliset asuu omakotitalossa ja kaikki yh:t jossain kunnan tai saton kämpissä.

No siinäpä oli poliitikolta varsinainen aivopieru. Kun puoliso on lähdössä, pitää vaan väkisin pitää kiinni, niinkö? Millä ihmeellä toinen voi sen estää, jos toinen haluaa erota? Tottakai ero tarkoittaa elintason laskua, muta ei sen pidä sivistyneessä länsimaisessa yhteiskunnassa johtaa kurjuuteen kuitenkaan. Nämä ovat niitä asioita, joiden puolesta on kauan taisteltu ja nyt niitä puretaan pois. Toivon, että ihmiset heräävät.

Vierailija
80/172 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla siis jää elämiseen noin tonni ja jatkossa jäisi yli 900. Mikä tässä oli se ongelma? Taskurahaako sun pitäisi muilta saada? Mulla jää ihan perusmenojen jälkeen ruokaan, laskuihin, hankintoihin, lääkkeisiin ja menoihin kuussa alle 700 euroa ja siitä jää jopa säästöön. Asun Helsingissä. Opettele tulemaan toimeen vähemmällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän