"miksi et halua lapsia?" Mikä kysymys se oikein on? Miksi et itse halua asua etelänavalla?
Ja joo, suurin osa tekee lapsia, mutta miksi pitää olla joku erityinen syy, ettei halua? Tuntuu, että moni vaan odottaa että pääsee loukkaantumaan jostain, joka ei todellakaan ole edes heidän asiansa.
Kommentit (128)
Ilmasto lämpenee. Siksi sinunkin pitäisi muuttaa Etelänavalle.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kiukuttelette kirjoitti:
Ymmärrän, että tahattomasti lapseton saattaa pahoittaa mielensä kysymyksestä. Muuten en ymmärrä ihmisten herkkänahkaisuutta. Ihan luonnollinen ja ystävällinen kysymys. Miksi joku haluaa tai ei halua. Minä olen aina sanonut, että olen vapaudenkaipuinen ja hoivaviettini on pieni.
Luulen, että asiasta myös loukkaantuu ihmiset, jotka eivät sittenkään ole varmoja tunteistaan. Ei vain ole sopivaa kumppania löytynyt tai jostain muusta syystä.
Ps. Kiitos kysymästä, etelänavalla on liian kylmä.
Minä ymmärrän että moni loukkantuu, jopa sellaiset jotka ovat tahallisesti lapsettomia. Eivätkä ole millään tavoin velvollisia vastaamaan henkilökohtaisia asioita koskeviin kysymyksiin. On se syy lapsettomuuteen sitten ihan mikä tahansa.
Mietipä miltä tuntuu naisesta tai miehestä joka on kokenut ties mitä lapsuuskodissaan tai jonka äiti/isäsuhde on alusta asti ollut sairas niin pitääkö sitä alkaa selittää ulkopuolisille? Muuten on herkkänahkainen?
Muitakin asioita on joita ei pidä udella vaikka kuinka hyvää tarkoittaisi.
Ehkä nykyajan kulttuurissa tämä on hämärtynyt kun viihteessä ei ole enää mitään tabuja ja moni somessa avaa koko elämänsä kaikelle kansalle.
Tä? Kuule, ennen aikaan tuota kyselisivät sinulta kaikki, eikä kukaan ottaisi kuuleviin korviinsa, jos sanoisit, että et halua puhua asioista.
Todellisuudessa hienotunteisuus on lisääntynyt, ei vähentynyt.
Ja nyt ollaan jo ammattiloukkaantujien kulta-ajassa. MITÄÄN et voi kysyä ilman, että joku hermostuu. Koko ajan luetaan ihan liikaa ihmisten viattomaksi tarkoitettujen kysymysten rivien välistä.
"Mitä teet työksesi?" -> Mitä se tuolle kuuluu, varmana se halveksii mua, jos saa tietää, ettei mulla ole vakityötä. Se on materian perään ja arvostaa vain kovapalkkaisia.
"Missä olet opiskellut?" -> Kauhean utelias, se varmaan on joku koppava akateeminen ja arvostaa vain muita akateemisia, en voi kertoa sille, että mulla on amk-tutkinto
"Oletko täältä päin kotoisin? -> Utelee tossa, varmana se oikeesti halveksii, jos kuulee mun olevan Savosta, eikä täältä
"Onko sinulla perhettä?"-> Just joo, sen mielestä kaikkien pitää olla naimisissa, ihme poroporvarillista pakkoa tuommonen!
Ja niin edelleen.
Oikeasti, se, haluaako joku lapsia ja miksi on aika neutraali kysymys JOS vastauksien kanssa ei ala toinen kinastella eikä paheksu toisen ratkaisuja. Ok, ei nyt ihan ventovieraalle, mutta ystävältä nyt tuommoisiakin voi kysyä.
Toki niistä tyhmä ihminen saa riidan aikaan, mutta antakaa mahdollisuus. Toinen voi myös kysyä niitä vain teihin tutustuaksenne.
Sitä paitsi, jos takana on jokin trauma, voi aivan hyvin sanoa, että "En halua jutella siitä, ehkä joskus toiste."
Se on ihan hyvä vastaus. Sen sijaan että hermostuu ja tulee tänne ruikuttamaan kuinka kamalaa on, kun ihmiset kyselee....
Törppö kysymys, ei asiallinen.
Mutta ymmärrettävä ajatus. Meidät on lajinsäilymisen nimissä ohjelmoitu hakeutumaan ystävyyssuhteisiin, parisuhteisiin ja lisääntymään, ja tästä johtuen pohjimmiltaan on oletus että kaikki näitä haluaa - ja jos ei halua, niin oletetaan että haluaisi kyllä MUTTA ja sitten kiinnostaa se mutta.
Siskoni kertoi ettei halua lapsia. Eka ajatus oli että "miksi" mutta en sanonut sitä ääneen. Toinen oli että "vähänkö huippua että hän tietää sen" (oli vielä suht nuori). Ei kaikkien ole aina helppo erottaa sitä mitä itse haluavat siitä mitä olettavat heiltä odotettavan.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halunnut, mutta väitin että karibianristeily vahingossa päätyy Etelänavalle ;) kyllä se siihen tottu, kyl kaikki miehet tottuu! Ja alkaa nauttia siitä, oikeesti on se sen miehenkin luonto, niitä pitää vaan vähän auttaa ;) nykyään mun mies on ihan paras Etelänapa-asuja!
No ei kyllä kaikki totu! Tuttavanainen järjesti merirosvot kaappaamaan laivan noiden Karibian-risteilylle. Nyt nainen valittaa, kun mies ei yllätys yllätys osaa olla luontevasti pingviinien kanssa ja valittaa koko ajan pakkasesta.
Mikään ei ole ihanampaa kuin herätä siihen kun pingviini nokkii naamaasi <3 Kaikki Etelänavan vaivalloisuus unohtuu välittömästi.
Älkääs nyt viitsikö pelotella noilla amputaatiojutuilla etelänapaa harkitsevia. Kylmään tottuu ja sekin on pukeutumiskysymys. Pinnallisuuden karistessa ja henkisen kasvun jälkeen päälle kelpaa pukea muutakin kuin leggingsit ja nilkat paljaaksi jättävät converset. Luulen, että siinä syy amputaatioihinkin. Jos ei ole valmis mihinkään elämäntapamuutoksiin, ei tietysti ole vielä kypsä asumaan etelänavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halunnut, mutta väitin että karibianristeily vahingossa päätyy Etelänavalle ;) kyllä se siihen tottu, kyl kaikki miehet tottuu! Ja alkaa nauttia siitä, oikeesti on se sen miehenkin luonto, niitä pitää vaan vähän auttaa ;) nykyään mun mies on ihan paras Etelänapa-asuja!
No ei kyllä kaikki totu! Tuttavanainen järjesti merirosvot kaappaamaan laivan noiden Karibian-risteilylle. Nyt nainen valittaa, kun mies ei yllätys yllätys osaa olla luontevasti pingviinien kanssa ja valittaa koko ajan pakkasesta.
Me vahingossa mentiin väärään laivaan, ja huomattiin olevamme matkalla Etelänavalle vaikka piti mennä Tukholmaan! Valitettavasti herättiin niin myöhään, että ei ollut mahdollista enää nousta pois kyydistä, mutta kyllä me lopulta tänne Etelänavallekin sopeuduttiin vaikkei se ihan helppoa ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vahingossa mentiin väärään laivaan, ja huomattiin olevamme matkalla Etelänavalle vaikka piti mennä Tukholmaan! Valitettavasti herättiin niin myöhään, että ei ollut mahdollista enää nousta pois kyydistä, mutta kyllä me lopulta tänne Etelänavallekin sopeuduttiin vaikkei se ihan helppoa ollutkaan.
Huh, olen itse veet, ja tuo olisi kyllä pahin painajaiseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillekin kävi exän kanssa vahinko ja pari vuotta asuttiin yhdessä Etelänavalla. Sitten vaan mies sai tarpeekseen ja totesi, ettei ole oikein napatyyppiä. Lähti takaisin lämpimiin maihin. Oli se kyllä sellanen tunarikin, ettei varmaan koko Etelämantereella ollut yhtä huteraa iglua kuin meillä. Mä sen sitten korjasin ukon lähdön jälkeen kuntoon. Uutta ukkoa en ota, pingviinit on paljon parempaa seuraa. Naapurikin tuossa 50 kilometrin päässä kutsuu mua Crazy Penguin Ladyksi.
Yllättävän moni muuten fiksu ihminen inhoaa pingviinejä. Mielikuva on, että ne kakkivat joka paikkaan, ovat kömpelöitä eikä niistä ole keskusteluseuraa. Ihmiset ovat luonnollisista asioista niin vieraantuneita. Arvatenkin juuri Suomessa lomaillessa otsat kurtistuivat, kun ruokin pingviiniäni osin sulaneella ateriallani ravintolassa. Nälissäänkö sen olisi pitänyt siellä raakkua? Sitten olisi tietysti valitettu vielä siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikilla on pakastin. Hirveet määrät tungetaan sinne ruokaa ja pahimmillaan asetellaan jotain pingviinien ja iglujen kuvia siihen päälle, ja ihastellaan kuinka kivalta näyttää "ihan ku Etelänapa". Musta se on vaan jotenkin sairasta, kun annetaan sille pakastimelle perheessä Etelänavan rooli, siis ennen aikaan pakastimet pidettiin autotallissa. Nykyään siellä kodin sydämessä. Ja sit selitetään et "mulle se on ihan yhtä kylmä kun Etelänapa, ja kaikki se jää siellä sisällä ihan yhtä tärkeetä". Siis oikeesti??
Meille pakastin ei ole Etelänavan korvike! Tiedän niiden olevan eri asiat. En vain halua Etelänavalle. Itseasiassa meillä on kolme pakastinta ja ne tuo tosi paljon mielenkiintoista sisältöä elämään. Ja kyllä, ne pakastimet saa olla sisällä.
Enemmän rahaa kun ei asu Etelänavalla.
Mä ajattelin alkaa k ysellä jokaiselta, jolla on lapsia, että miksi hän on hankkinut lapsia. Miksi sinulla on lapsia? Miksi päätit hankkia lapsia? Oletko hankkinut lapsia tarkoituksella vai ovatko ne vahinkoja? Oletko ajatellut että saatat vielä jonakin päivänä katua lasten hankkimista?
Heh, onpa hauska ketju :D
En meinannut ekaksi edes avata, kun ajattelin olevan sitä ainaista vela-jankutusta. Mutta kannatti!
Meillä Etelänavalla sosiaalisuus ja yhteisöllisyys kukoistaa. Toisin kuin Karibian rakastajat, etelänapalaiset arvostavat kaikkia pikkupingviinejä ja he ovat tervetulleita jokaiseen igluun, jäälinnaan ja lumimyrskykarkeloihin. Yhdessä sitten katselemme pikkupikkupingviinejä leikkimässä ja naureskelemme heidän lutuisille tapsutustohinoilleen ja kaakatustarinoilleen. Voiko ihanampaa olla, kuin viettää aikaa Etelänavalla jatkuvasti, ikuisesti pienten pikkupingviinien kanssa?
Kyllähän jotkut joskus yrittävät muka kohteliaasti meitä kutsua Karibialla käymään, mutta me emme moisten epäsosiaalisten joukkoon edes halua. He kun eivät jostain syystä halua pingviiniparveamme mukaan. Hyvin epäkohteliasta. Kyllä se pitää koko Etelänapa tervetulleeksi toivottaa ja viihdyttää myös niitä pikkupingviinejäkin. Mutta Karibian rakastajat nyt tunnetusti eivät ole kovin fiksuja ja kohteliaita tyyppejä, toisin kuin me etelänapalaiset...
Hahhah. Toopet, joilla ei ole onnea saada kumppania, jonka kanssa hankkia pingviinejä, ovat niin säälittävän itsekeskeisiä ja yksinäisiä, että luulevat muiden tahtovan tulla heidän kurjiin rantabileisiinsä Karibialle.
Ei, etelänapalaiset tulevat pelkästä velvollisuudentunnosta ja säälistä ja pingviinien ottaminen mukaan on sekä pakko että mielenilmaus. Sekä hieno syy poistua mahdollisimman pian kurjalta Karibialta. Etelänavalla on paljon ihanampaa ja leppoisampaa! Vain toopet haluavat jäädä Karibialle ja valehddellen nauttivansa aalloista ja auringon lämmöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halu lisääntyä on normaali, ihmisen kokemukseen kuuluva kokemus. Poikkeavia toki on, niinhän niitä on joka asian suhteen.
Halu olla lisääntymättä on sekin täysin normaalia.
Ei se itseasiassa ole. Ihmisten tunteiden säästämiseksi sanomme, että se on normaalia, mutta ei se ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et itse halua asua etelänavalla?
Tuohan on ihan hyvä ja asiallinen kysymys. Tosin pitäisi tarkentaa, puhutaanko usean vuoden asumisesta vai ainoastaan muutamasta kuukaudesta. Työkaveri kyllä lähti Etelämantereelle ihan innoissaan muutamaksi kuukaudeksi ja palattuaan hänellä oli paljon hienoja valokuvia.
Minäkin voisin harkita asumista Etelämantereella muutaman kuukauden ajan, mutta pitempiaikainen asuminen ei oikein houkuta monestakin syystä:
1) Palveluiden saatavuus on vähän heikko. Riippuu vähän alueesta, mutta monessa kohteessa on vain lääkäri, mutta ei esimerkiksi leikkaussalia. Jos pelkkä lääkäri ei riitä, tarvittavat palvelut ovat kaukana ja joukkoliikenneyhteydet etenkin talvella hyvin rajoittuineita.
2) Lapsille ei ole koulua tai päiväkotia.
3) Vaikka työpaikka tarjoaa ruuat, välillä voisi olla kiva käydä ostoksilla ruokakaupassa tai syömässä toisessa ravintolassa. Muutkin ostosmahdollisuudet ovat vähän heikot, eivätkä nettikaupatkaan tarjoa kotiinkuljetuspalvelua ainakaan kohtuuhintaan.
4) Nettiyhteys on hidas. On turha haaveilla sellaisista nopeuksista kuin täällä Suomessa. Joissakin kohteissa taitaa olla vähän parempi verkko saatavilla.
5) Sää ei ole kovin kiva etenkään talvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et itse halua asua etelänavalla?
Tuohan on ihan hyvä ja asiallinen kysymys. Tosin pitäisi tarkentaa, puhutaanko usean vuoden asumisesta vai ainoastaan muutamasta kuukaudesta. Työkaveri kyllä lähti Etelämantereelle ihan innoissaan muutamaksi kuukaudeksi ja palattuaan hänellä oli paljon hienoja valokuvia.
Minäkin voisin harkita asumista Etelämantereella muutaman kuukauden ajan, mutta pitempiaikainen asuminen ei oikein houkuta monestakin syystä:
1) Palveluiden saatavuus on vähän heikko. Riippuu vähän alueesta, mutta monessa kohteessa on vain lääkäri, mutta ei esimerkiksi leikkaussalia. Jos pelkkä lääkäri ei riitä, tarvittavat palvelut ovat kaukana ja joukkoliikenneyhteydet etenkin talvella hyvin rajoittuineita.
2) Lapsille ei ole koulua tai päiväkotia.
3) Vaikka työpaikka tarjoaa ruuat, välillä voisi olla kiva käydä ostoksilla ruokakaupassa tai syömässä toisessa ravintolassa. Muutkin ostosmahdollisuudet ovat vähän heikot, eivätkä nettikaupatkaan tarjoa kotiinkuljetuspalvelua ainakaan kohtuuhintaan.
4) Nettiyhteys on hidas. On turha haaveilla sellaisista nopeuksista kuin täällä Suomessa. Joissakin kohteissa taitaa olla vähän parempi verkko saatavilla.
5) Sää ei ole kovin kiva etenkään talvisin.
Ei sitä onnea voi ymmärtää ennen kuin itse kokeilee. Olen nähnyt molemmat puolet ja nyt vasta tajuan miten merkityksetöntä elämäni oikein oli hemiboreaalisella mukavuusvyöhykkeellä. Jokainen terve nainen kyllä haluaa siellä asua.
Onko sulla ollut jotenkin traumaattinen lapsuus? Et esim. saanut jäätelöä ja koit turvattomuutta asian takia? Näit Wallace ja Gromit: Väärät housut -savianimaation liian nuorena? Liikaa Pingua? En hala loukata, mutta asia kiinnostaa.