Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
On voileipäkakkuja ja sit voileipäkakkuja. Sellaiset mahdollisimman halvalla tehdyt on kauheita. Täytteenä kurkkusalaattia, seuraavassa välissä italiansalaatti ja kolmannessa munavoi... kauheus kruunattu majoneesilla. Yök.
Täytteisiin pitää oikeasti panostaa. Siinä toki on se hankaluus, että maukasta voikkarikakkua menee huomattavasti enemmän.
Tytär on itse ollut kasvissyöjä jo 10 vuotta ja absolutisti (koskaan ei ole juonut tai ollut edes kiinnostunut), mutta myös syömishäiriöinen (nyt ollaan aika pahassa tilanteessa, bmi 11-12), joten ruokatarjoilut aiheuttaa todellakin päänvaivaa.
Alkoholia tarjoillaan kuitenkin, lihaakin, mutta varmaan pitää vääntää tytölle erilliset ruuat, kun ei suostu normaaliruokaa syömään. Jotain kuitenkin pitää hänenkin syödä. Ja pieni lounas ei vieraille riitä, suurin osa kun tulee 300-700 km päästä tänne etelämpään.
Äitinä oon kuitenkin niin ylpeä tytön L:n papereista(kirjoitti kolmessa erässä, eli valmistuminen on varmaa), että kunnon juhlat haluan tarjoiluineen järjestää
ap
Virallisissa? ja mitä seuraa jos jättää virallisen juhlan pitämäti? onko niistä määrätty jokin rangaistus?
Kyllä kaikkein ankein tarjoiltava on se iänikuinen mansikkahillo-täytekakku juhlapöydän kruununa. Korea päältä mutta maistuu pahvilta. Kukaan ei kehtaa olla ottamatta. Yleensä tämä on vielä tehty mahdollisimman halvoista raaka-aineista niin että läpi maistuu margariini ja tekokerman vaniljaesanssi. Maukas kuivakakkukin on parempi vaihtoehto.
Kukaan ei varmasti panisi pahakseen, jos ällömakean kermakakun tilalla olisi vaikka mustikka-rahkapiirakkaa tai mutakakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavaraisen perheen juhlissa paljon väkeä ja ohjelmaa ja pitopalvelu laittamassa tarjoiluja. Joo, oli ihan kuin kouluruokalan linjastolla ruisleipäviipaleita, makkaraa, juustoa ja suolakurkkua. Ohjelman takia oli vaikea päästä karkaamaan jonnekin, missä saisi syödäkseen. Vielä kehoteltiin syömään lisää. Jotenkin vain on rajansa kuivan leivän puputtamisssa ja kun useimmilla on lämmin ruoka tai vähintäänkin joku ruokaisa salaattitarjoilu, karjalanpiirakoita. Mietin pitopalveluihmisten tilanneta, siis olemattomia tarjoiluja ja suurin työ oli varmaan kahvinkeitossa... itsekin olen joskus ollut keikoilla häissä tai hautajaisissa ja kyllä ihmiset vaan mielellään syövät kunnolla ja paljon. HUOM. juhlissa on teenjuojille tarjolla HAUDUTETTUA TEETÄ, ei kuumaa vettä ja teepusseja. Teen voi toki hauduttaa niistä teepusseistakin, juoman menekki kasvaa kun tekee oman spesiaalisekoituksen, joka jo tuoksullaan hurmaa...
Tätä kitinää en ymmärrä. Juon itse tummapaahtokahvia, mutta eipä tulisi mieleeni moittia tai mielessäni sadatella juhlien järjestäjää, joka on vieraille pistänyt vaaleat perus juhlamokat pöytään. Kyllähän se nyt siinä juhlissa menee. Siksi en ymmärrä, miksei teen juojallekin ne pussiteet nyt menis kerran siinä juhlissa. Kotonaan kukin tehköön vaikka mitä ihmeellisiä sekoituksia, mutta johan olis kahvipöytä täynnä pelkkää teetä ja kahvia, jos joka makuun on varauduttava.
..Itse asiassa juhlissa kyllä olisi mielenkiintoinen sellainen kahvi/teepöytä, jossa olisi tarjolla eri makuja ja laatuja :D
Mitähän kahvinjuojat sanoisivat, jos JUHLISSA olisi tarjolla murukahvia. Että kyllähän se nyt siinä juhlissa menee... teepussi on vähän vastaava. Jos arvostaa vieraita, keittää kunnon haudutettua teetä myös teen juojille. Harvat näin tekevät, ikävä kyllä.
Mä en osaa edes teetä hauduttaa. Eilä varmaan kovin moni muukaan, jos ei alan harrastaja. Pari kertaa olen yrittänyt, lopputulos oli kauhean kitkerä, yhden hörpyn jälkeen meni viemäriin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikkein ankein tarjoiltava on se iänikuinen mansikkahillo-täytekakku juhlapöydän kruununa. Korea päältä mutta maistuu pahvilta. Kukaan ei kehtaa olla ottamatta. Yleensä tämä on vielä tehty mahdollisimman halvoista raaka-aineista niin että läpi maistuu margariini ja tekokerman vaniljaesanssi. Maukas kuivakakkukin on parempi vaihtoehto.
Kukaan ei varmasti panisi pahakseen, jos ällömakean kermakakun tilalla olisi vaikka mustikka-rahkapiirakkaa tai mutakakkua.
Kermakakussa harvemmalla margariinia kuitenkaan.
Puhut kyllä asiaa siinä, että kaupan imelähilloa kakun välissä on jotain järkyttävää minusta enkä ikinä voisi tarjota sitä kenellekään. Makuasia tietysti, mutta kyllä juhliin kannattaa panostaa hyvistä aineista tehtyjä tarjoilua.
Itse pidän voileipäkakuista ja kamalia niissä on valmis salaatit välissä tyyliin italiansalaatti.
Vierailija kirjoitti:
Tytär on itse ollut kasvissyöjä jo 10 vuotta ja absolutisti (koskaan ei ole juonut tai ollut edes kiinnostunut), mutta myös syömishäiriöinen (nyt ollaan aika pahassa tilanteessa, bmi 11-12), joten ruokatarjoilut aiheuttaa todellakin päänvaivaa.
Alkoholia tarjoillaan kuitenkin, lihaakin, mutta varmaan pitää vääntää tytölle erilliset ruuat, kun ei suostu normaaliruokaa syömään. Jotain kuitenkin pitää hänenkin syödä. Ja pieni lounas ei vieraille riitä, suurin osa kun tulee 300-700 km päästä tänne etelämpään.
Äitinä oon kuitenkin niin ylpeä tytön L:n papereista(kirjoitti kolmessa erässä, eli valmistuminen on varmaa), että kunnon juhlat haluan tarjoiluineen järjestää
ap
Ikävää, kun nuoret voivat huonosti. Sitten kysellään juhlissa suunitelmia ja koko ajan pitää suorittaa. Terveys pitäisi olla pääasia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein kauheinta on se , että tarjoilut eivät ole valmiina, kun vieraat saapuvat.
En myöskään pidä siitä, että emäntä tai isäntä ovat keittiössä koko juhlien ajan.
Juhliin siis kannattaa hankkia apua ja järjestää, niin, että tarjoilut valmiina.
Tarjolle aina myös ainakin yksi kasvisvaihtoehto, nykypäivänä vegeily on tosi suosittua.
Mistä sitä apua noin vain saa? Siitä olen kyllä samaa mieltä, että juhlien alkaessa ei enää kermoja vatkata alushoususillaan. Sitäkin on nähty.
Niin se voi olla, että jos teidän suvussa arkena mätetään voileipää aamu-, väli- ja iltapalaksi, niin eihän se juhlaruoalta sitten tunnu.. :)
Itse syön terveellisemmin, jolloin voileipäkakku on juhlissa harvinaista herkkua ja kyllä hyvin tehtynä maistuu. ;)
Pienissä juhlissa oli voileipäkakkua, joka oli selvästi tehty pelkästä vetisen makuisesta kermavaahdosta eli ei lainkaan majoneesia ei välissä eikä päällä. Voitte kuvitella että ei maistunut millekään. Vaahto mautonta, ei sokeria eikä suolaa. Ja hyvämaineisesta leipomosta ostettu. Kyllä hävetti. Kukaan ei santsannut ja osa jätti syömättä.
Ja minä olin se juhlien pitäjä ja kakun ostaja.
Suomalaiset ovat todella ankeita, näissä vastauksissa se näkyy. Perinteistä pidetään vankasti kiinni ja jos joku poikkeaa totutusta kaavasta, siitä järkytytään. Mun mielestä meksikolainen ruoka esim rippijuhlissa olisi hauska idea, ja kahvia muumimukeista, so what? Juhlien kuuluu olla juhlien järjestäjien näköiset. Karkkibuffet kuulostaa kivalta, kiitos vinkistä!
Nämä samat ankeuttajat kitisevät siitä, että kesä ei tule ilman suvivirttä, miten halloween on ihan turha amerikkalaisten hömpötysjuhla ja miten joulu on niin kamalan kaupallinen juhla nykyään! Suomalainen juhlakulttuuri: hiljennytään ja syödään aina niitä yksiä ja samoja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
ap
No osaisko se tytär toivoa jotain itselle maistuvaa tarjottavaa? Jotkut vaikka falafelit sopii mainiosti juhlapöytään ja saattaa maistua muillekin. Salaatit ovat ihan oikeasti hyvä vaihtoehto, samoin ne suolaiset piirakat, vaikka täällä muuta väitetään. Niitä ihmiset kuitenkin syö juhlissa mielellään.
Meillä on vegaani ja se aiheutti rippijuhlissa hieman päänvaivaa. Tietenkään ei tehty läheskään kaikkea vegaanisena, mutta osa.
Ylppäreissä väkeä saattaa tulla vaikka kuinka ja osa kutsumatta (kaverit), mutta sinne ei yleensä jäädä asumaan. Eli itse tarjoaisin erilaisia kylmiä suolaisia juttuja ja muutaman makean + kakkua.
Mutta kuten huomaat, käytännöt vaihtelevat tosi paljon. Osalle kesälläkin lounas on se kinkkukiusaus, karjalanpaisti tai lohikeitto. Salaatti ja muu suolainen ei voi korvata lounasta, vaan sen on oltava just jotain kiusausta. Itselle ei pälkähtäisi päähänkään laittaa esim. ylioppilasjuhliin tai rippijuhliin kinkkukiusausta tai uunilohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ikävää, kun nuoret voivat huonosti. Sitten kysellään juhlissa suunitelmia ja koko ajan pitää suorittaa. Terveys pitäisi olla pääasia.
Olet oikeassa. Tämä on nyt vaan päässyt kroonistumaan tämä anoreksia, mutta ilmeisesti tytöllä jatko-opintosuunnitelmat selvät, ulkomaille on suuntaamassa. Sydämellä vaan kivi, että mitä jos jotain käy ja äiti ei ole lähellä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavaraisen perheen juhlissa paljon väkeä ja ohjelmaa ja pitopalvelu laittamassa tarjoiluja. Joo, oli ihan kuin kouluruokalan linjastolla ruisleipäviipaleita, makkaraa, juustoa ja suolakurkkua. Ohjelman takia oli vaikea päästä karkaamaan jonnekin, missä saisi syödäkseen. Vielä kehoteltiin syömään lisää. Jotenkin vain on rajansa kuivan leivän puputtamisssa ja kun useimmilla on lämmin ruoka tai vähintäänkin joku ruokaisa salaattitarjoilu, karjalanpiirakoita. Mietin pitopalveluihmisten tilanneta, siis olemattomia tarjoiluja ja suurin työ oli varmaan kahvinkeitossa... itsekin olen joskus ollut keikoilla häissä tai hautajaisissa ja kyllä ihmiset vaan mielellään syövät kunnolla ja paljon. HUOM. juhlissa on teenjuojille tarjolla HAUDUTETTUA TEETÄ, ei kuumaa vettä ja teepusseja. Teen voi toki hauduttaa niistä teepusseistakin, juoman menekki kasvaa kun tekee oman spesiaalisekoituksen, joka jo tuoksullaan hurmaa...
Tätä kitinää en ymmärrä. Juon itse tummapaahtokahvia, mutta eipä tulisi mieleeni moittia tai mielessäni sadatella juhlien järjestäjää, joka on vieraille pistänyt vaaleat perus juhlamokat pöytään. Kyllähän se nyt siinä juhlissa menee. Siksi en ymmärrä, miksei teen juojallekin ne pussiteet nyt menis kerran siinä juhlissa. Kotonaan kukin tehköön vaikka mitä ihmeellisiä sekoituksia, mutta johan olis kahvipöytä täynnä pelkkää teetä ja kahvia, jos joka makuun on varauduttava.
..Itse asiassa juhlissa kyllä olisi mielenkiintoinen sellainen kahvi/teepöytä, jossa olisi tarjolla eri makuja ja laatuja :D
Mitähän kahvinjuojat sanoisivat, jos JUHLISSA olisi tarjolla murukahvia. Että kyllähän se nyt siinä juhlissa menee... teepussi on vähän vastaava. Jos arvostaa vieraita, keittää kunnon haudutettua teetä myös teen juojille. Harvat näin tekevät, ikävä kyllä.
Huoh...Suomessa on tapana juoda kahvia. Kohtelias isäntäväki tarjoaa myös teetä siltä varalta että jollain on herkkä vatsa. Pussitee on ihan riittävä tarjottava myös niille jotka haluavat hifistellä, ei vieriata varten aleta ostaa mitään kalliita erikoisteitä. Entä jos joku harrastaa vaikka konvehteja, alkaako hän silloin vaatia ettei vieraita arvosteta jos tarjolla ei juuri nyt ole konvehteja?
Vihasin omien yo-juhlieni tarjoiluja. Äitini hoiti kaiken, mikä oli tietysti iso vaiva ja iso raha, joten arvostan vaivannäköä, mutta...
Olen vegaani ja suhtautumiseni alkoholiin on hyvin kielteinen. Toiveeni oli siis, että juhlissa ei olisi alkoholia alkumaljaa lukuunottamatta ja että juhlissa voisi olla edes jotain vegaanista tarjottavaa. Olisin voinut tehdä ne itse.
Tämä ei kuitenkaan sopinut äidilleni, joka on aina jollain lailla inhonnut valintojani ja jaksanut aina muistuttaa miten epänormaalin ne tekevät minusta. Olisi ollut HIRVEÄN häpeällistä altistaa vieraatkin sellaiselle, joten juhlissa ei ollut mitään kasvisvaihtoehtoja, saati sitten vegaanista (paitsi Oreo-keksit, joiden hän ei varmaankaan tajunnut olevan vegaanisia) ja illemmalla, kun juhlissa oli enää lähisuku, oli sitten alkoholia halukkaille.
Niinpä en voinut syödä omissa juhlissani mitään ja istuin puolet ajasta itkua nieleskellen, kun mun harmitti vaan niin paljon. Juhlissa oli myös muita kasvissyöjiä, jotka ei voineet syödä mitään suolaista, koska niissä oli kaikessa lihaa... Monet tarjoilut olisi kuitenkin kaiken lisäksi ollut ihan helppoa tehdä vegaanisena kompromisoimatta makua, ulkonäköä tai hintaa... Harmittaa vieläkin, vaikka tästä on jo pari vuotta.
Tänä vuonna olisi äidin viiskymppiset ja tekis mieli jättää menemättä ihan vaan tarjoilujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat todella ankeita, näissä vastauksissa se näkyy. Perinteistä pidetään vankasti kiinni ja jos joku poikkeaa totutusta kaavasta, siitä järkytytään. Mun mielestä meksikolainen ruoka esim rippijuhlissa olisi hauska idea, ja kahvia muumimukeista, so what? Juhlien kuuluu olla juhlien järjestäjien näköiset. Karkkibuffet kuulostaa kivalta, kiitos vinkistä!
Nämä samat ankeuttajat kitisevät siitä, että kesä ei tule ilman suvivirttä, miten halloween on ihan turha amerikkalaisten hömpötysjuhla ja miten joulu on niin kamalan kaupallinen juhla nykyään! Suomalainen juhlakulttuuri: hiljennytään ja syödään aina niitä yksiä ja samoja juttuja.
Suomalaiset pitää perinteistä ihan yhtä lailla kun muuallakin. Näkisit naaman jos vaikka sielä Meksikossa katetaan pöytään juhliin lohikeittoa ja karjalanpiirakoita.
Toisekseen joku texmex voi olla ihan kiva ruoka juhliin kunhan se ei ole esim tortillat jotka sotkee joka paikan. Ruuan tulee olleet helposti syötävää ja vähä sotkuista ja jos se on mausteista niin lapsille joku oma juttunsa joka ei ole niin mausteista. Lisäksi moni ei miellä jotain tex mex ruokaa ja muita sen tyyppisiä juhlaruokana koska sitä syödään kotona arkena. Meillä esim ne perinteiset karjalanpaisti ja lohikeitto on vain juhlaruokaa ja niitä mieluusti sen kerran tai kaksi vuodessa syö.
Ja itse ymmärrän myös sen että halloweenista ei pidetä. Aikuiset naiset pukeutuu mahdollisimman lutkamaisiin asuihin ja miehet supersankareiksi joita ei koskaan tule olemaan ja lapset kiertää ovelta ovelle rinkuttamassa ovikelloja joiden takaa ei koskaan löydy karkkeja. Suomessa on jo yksi kerjäyspäivä ja se on pääsiäisenä. Kukaan ei halua tuntemattomia kakaroita oven taakse. Joulu taas on nykyisin kilpavarustelua ja joka paikka ostetaan täyteen turhaa rojua vaikka arkenakin sitä on jo aivan liikaa. Ihmiset kaipaa henkisyyttä ja hiljentymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni rippijuhlissa oli 25 henkilön kakku ja vieraita oli 16. Kakku loppui todella kesken. Älyttömän pieni mitoitus Branderilla. Suututtaa. En ota enää sieltä mitään.
Ja tuo kakku ei tietenkään ollut ainoa tarjottava, vaan lisäksi oli paljon kaikkea muutakin (voileipäkakku eri paikasta, kuivakakkuja, toscapiirakoita, lusikkaleipiä) ja ennen kakkua ja lisukkeita oli kunnollinen ruokailu.
Kaikissa tilauskakuissa on aina pieni mitoitus. Se lasketaan että jokainen saa yhden ohuen siivun kakkua. Suomessa tässä vaan on se ongelma että ihmiset tahtoo reilun palan ja suurin osa vielä santsata. Tästä syystä itse aina leivon kakut juhliin. Tulisi liian kalliiksi tilata kakusta riippuen 1-2 lisäkakkua. Esim 3 munan kakku pitäisi riittää maksimissaan 11 ihmiselle. Silloin se pala on paperin ohut.
No ei kyllä ole. Jos kakku on 25 hengelle ja olen kutsunut sen verran, niin kakusta jää puolet jäljelle, vaikka jokainen olisi ottanut palan. Ihmiset ottavat sellaisia paperinohuita palasia, vaikka todellisuudessa kakkupala on paljon isompi, vrt. kahviloiden kakkupalat. Sellainen siitä kakusta pitäisi ottaa, mutta todella harva näin tekee.
Kuten huomataan, tärkeintä on, että vieraat tajuavat minkälaisiin juhliin ovat tulossa. Jos on kovin vierasta porukkaa kutsutuissa, kannattaa ilmeisesti kutsussa mainita mitä tarjotaan. Ja kysy ne allergiat. Itse kysyn aina ja tähän mennessä on yksillä lapsen syntttäreillä ollut yksi maito- ja kananmuna-allergikko, kaikki muut kaikissa erilaisissa juhlissa (ja niitä on riittänyt) ovat olleet allergiattomia, kasvissyöjiä toki jokunen.
Täällä moni on poistunut rippijuhlista nälkäisenä, vaikka on ollut notkuvat pöydät, muttei lämmintä ruokaa. Osa taas hämmentyy, jos juhlapöydässä olisi vaikka lihakeittoa.
Eli jos et tiedä juhlavieraiden tapoja ja odotuksia, mainitse kutsussa että teillä esim. on sitten tarjolla perinteinen lämmin ruoka. Näin vieraat eivät käy lounaalla ennen juhlia ja odota saapuvansa kahvitilaisuuteen. Tai toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Pienissä juhlissa oli voileipäkakkua, joka oli selvästi tehty pelkästä vetisen makuisesta kermavaahdosta eli ei lainkaan majoneesia ei välissä eikä päällä. Voitte kuvitella että ei maistunut millekään. Vaahto mautonta, ei sokeria eikä suolaa. Ja hyvämaineisesta leipomosta ostettu. Kyllä hävetti. Kukaan ei santsannut ja osa jätti syömättä.
Ja minä olin se juhlien pitäjä ja kakun ostaja.
Majoneesi ei ole nykyään kakkuun kuuluva.. tuorejuusto ja ranskankerma enemmänkin nykypäivää.