Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)

Vierailija
22.04.2017 |

Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!

Kommentit (1617)

Vierailija
161/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse aina voileipäkakut, mutta teen ne modernien ohjeiden mukaan, esim. tex-mex-kakun tai curry-kanalla täytetyn. Niistä on aina tykätty. Voileipäkakku on sitäpaitsi helppo ja kiva valmistaa.

En ymmärtänyt tuota yhtä hautajaiskuvausta tuolla alussa. Siis eivät hautajaiset ole mikään juhla. Ei siellä mitään ohjelmaa tarvita. Olisi hyvä että kaikki toisivat jotain syötävää surutaloon, kuten on tapana eräissä muissa kulttuureissa, eikä niin, että surutalo, siis surijat, huolehtivat muiden ruokinnasta. Ja sitten pitäisi vielä viihdyttääkin? 

Vierailija
162/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta tuo on aika jännä että jossakin on ok että ei tule kirkkoon mutta tulee juhlaan. Täällä tullaan kirkkoon jos haluaa tulla juhliin. Muuten ihmiset pitää todella törkeänä kun se konfirmaatio on kuitenkin sen juhlan syy ja päätapahtuma. Vähän sama kun menisi häissä vaan juhlaan.

Kaikki kirkot ei ole niin isoja, että niihin sopisi ison rippikouluryhmän jokaisen konfirmoitavan koko suvut ja muut juhlavieraat. Mieti jos konfirmoitavia on vaikkapa 30 ja jokaiselle tulisi 40 läheistä kirkkoon.

En ole koskaan ollut konfirmaatiossa jossa olisi kerralla noin monta konfirmoitavaa. Meillä ryhmät täällä on max 15 ja ryhmiä useita jotka jaettu muutamaan eri kirkkoon ja usealle eri päivälle. Ja nämä ryhmätkin lisäksi on niin että usea päiväripariryhmä ja usea leiri. Päiväripareilla on ensin kaikki konfirmaatiot ja leiri heidän jälkeensä.

Niin. Käytäntöjä on erilaisia, voitko kuvitella. Meillä oli viime kesänä 36 konfirmoitavaa ja kirkossa paikkoja n. 300. Pelkkä ehtoollinen kesti varmaan 45 minuuttia. Ja todellakin vain lähisuvun toivottiin osallistuvan. 

Juuri näin, ryhmäkoot vaihtelevat. Meillä viime kesänä 65 konfirmoitavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse aina voileipäkakut, mutta teen ne modernien ohjeiden mukaan, esim. tex-mex-kakun tai curry-kanalla täytetyn. Niistä on aina tykätty. Voileipäkakku on sitäpaitsi helppo ja kiva valmistaa.

En ymmärtänyt tuota yhtä hautajaiskuvausta tuolla alussa. Siis eivät hautajaiset ole mikään juhla. Ei siellä mitään ohjelmaa tarvita. Olisi hyvä että kaikki toisivat jotain syötävää surutaloon, kuten on tapana eräissä muissa kulttuureissa, eikä niin, että surutalo, siis surijat, huolehtivat muiden ruokinnasta. Ja sitten pitäisi vielä viihdyttääkin? 

Hautajaiset ovat muistojuhla.

Hyvissä hautajaisissa on puheita(lyhyehköjä) , voi olla musiikkiesityksiä jne.

Näistä ei huolehdi esim leski tai joku kaikkein lähimpänä ollut vaan joku muu joka jaksaa.

Vanhan ihmisen hautajaiset voivat olla " hauskatkin" kun elämä on tullut luonnolliseen päätökseen ja muistotilaisuudessa muistellaan vainajaa, kerrotaan hänestä hauskojakin juttuja.

Toki tunnelma on varmasti toinen jos nuori ihminen kuolee tavallaan kesken elämän.

Yleensä ottaen mitkä tahansa juhlat ovat tylsiä ellei niihin rakenneta mitään aikataulua eikä ole mitään ohjelmaa.

Kun puhutaan nyt näistä ns virallisista juhlista joihin tulee toisilleen tuntemattomia ihmisiä.

Kavereiden kesken pidettävät bileet on asia täysin erikseen.

Ruuasta puheen ollen, pahin moka on se että sitä on liian vähän.

Voi pysyä yksinkertaisessakin jos budjetti ei anna myöten mutta hyvin tehtyä ja tarpeeksi pitää olla.

Esim täytekakku ei tule paljoa kalliimmaksi vaikka sitä vähän suurentaa että varmasti riittää.

Vierailija
164/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten itsekin sanoit, semmoinen kuuluu niihin eräisiin muihin kulttuureihin, ei Suomen kulttuuriin.

Vierailija
165/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas mitä jankkaamista jostain konfirmaatioiden kestoista... XD

Vierailija
166/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan voileipäkakkua. Meidän suvussa /tuttavien kesken se menee aina. Ei mulla ainakaan ole niin paljoa juhlia et siihen kyllästyis. Toki ei kaikki tykkää kaikesta.

Vierailija
167/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavaraisen perheen juhlissa paljon väkeä ja ohjelmaa ja pitopalvelu laittamassa tarjoiluja. Joo, oli ihan kuin kouluruokalan linjastolla ruisleipäviipaleita, makkaraa, juustoa ja suolakurkkua. Ohjelman takia oli vaikea päästä karkaamaan jonnekin, missä saisi syödäkseen. Vielä kehoteltiin syömään lisää. Jotenkin vain on rajansa kuivan leivän puputtamisssa ja kun useimmilla on lämmin ruoka tai vähintäänkin joku ruokaisa salaattitarjoilu, karjalanpiirakoita. Mietin pitopalveluihmisten tilanneta, siis olemattomia tarjoiluja ja suurin työ oli varmaan kahvinkeitossa... itsekin olen joskus ollut keikoilla häissä tai hautajaisissa ja kyllä ihmiset vaan mielellään syövät kunnolla ja paljon. HUOM. juhlissa on teenjuojille tarjolla HAUDUTETTUA TEETÄ, ei kuumaa vettä ja teepusseja. Teen voi toki hauduttaa niistä teepusseistakin, juoman menekki kasvaa kun tekee oman spesiaalisekoituksen, joka jo tuoksullaan hurmaa...

Tätä kitinää en ymmärrä. Juon itse tummapaahtokahvia, mutta eipä tulisi mieleeni moittia tai mielessäni sadatella juhlien järjestäjää, joka on vieraille pistänyt vaaleat perus juhlamokat pöytään. Kyllähän se nyt siinä juhlissa menee. Siksi en ymmärrä, miksei teen juojallekin ne pussiteet nyt menis kerran siinä juhlissa. Kotonaan kukin tehköön vaikka mitä ihmeellisiä sekoituksia, mutta johan olis kahvipöytä täynnä pelkkää teetä ja kahvia, jos joka makuun on varauduttava.

..Itse asiassa juhlissa kyllä olisi mielenkiintoinen sellainen kahvi/teepöytä, jossa olisi tarjolla eri makuja ja laatuja :D

Vierailija
168/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin pojan rippijuhlat.  kaupan halvimpia "jauhelihapasteijoita", joiden sisällä ollut mömmö ei ollut lihaa nähnytkään ! Jostain syystä pasteijavati ei juuri tyhjentynyt..  sekä suolatikkuja,  Dominokeksejä (5v synttärit vai 15veen rippijuhlat?) ja  kaksi itsetehtyä, läpimärkää täytekakkua jossa pelkkää mansikkahilloa ja kermavaahtoa.  

Vierailija
169/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin pojan rippijuhlat.  kaupan halvimpia "jauhelihapasteijoita", joiden sisällä ollut mömmö ei ollut lihaa nähnytkään ! Jostain syystä pasteijavati ei juuri tyhjentynyt..  sekä suolatikkuja,  Dominokeksejä (5v synttärit vai 15veen rippijuhlat?) ja  kaksi itsetehtyä, läpimärkää täytekakkua jossa pelkkää mansikkahilloa ja kermavaahtoa.  

Noita valmispasteijoita en ymmärrä ! Lapsikin osaa sellaiset tehdä, eikä siinä edes mene kauan

Vierailija
170/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni rippijuhlat eivät ole mikää joukkojuhla, johon kutsutaan paljon väkeä pistäytymään. Vaan vähän kuten ristiäiset. Pienen porukan perhejuhla.

Rippijuhliin kuuluu ruoka. Siellä ollaan pitkään ja ainakin itse olen ollut kirkon jälkeen nälkäinen. Silloin on lounasaika.

Yo juhliin kutsutaan paljon väkeä. He pistäytyvät eikä silloin ruokaa tarvita. Osa kauempaa tulleista voi syödä samalla kun perhe syö. Minä en voisi olla ilman lounasta edes lapseni yo- juhlissa. Niinpä en pidä ketään muutakaan nälässä (pelkällä salaatilla tai suolapaloilla)

Vierailija
171/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syönyt voileipäkakkua varmaan kymmenen vuoteen. Tästä keskustelusta innostuneena ajattelin tehdä vapuksi ihan vaan perheelle jonkun hyvän voileipäkakun!

Vierailija
172/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on varmaan meidän juhlat. En osaa tehdä mitään itse, eikä ole äitejä, anoppeja ja siskoja tekemään.

Ammatin vuoksi varmaan kaikki luulee että rahaa on vaikka lampaat söis, todellisuudessa ihan tavallinen palkka ja tilistä tiliin elän, vielä yh.

Vierailija
173/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakut ovat meillä olleet ainoat tarjottavat, jotka ovat menneet lähes loppuun juhlissa, kolmet rippi- ja yo-juhlat. Makeita kakkuja, paitsi perinteistä kinuskikakkua, on jäänyt yleensä runsaasti yli, samoin kuivakakut lähes kokonaan syömättä. 

Vierailija
174/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoimmat on se että on hyvää ja loppuu kesken tai huonoa ja kukaan ei halua. Erikoiset viritelmät jättäisin muuhun kun juhlaan. Ite en myöskään voileipäkakkua koskaan tarjolle laita kun vähän turhan retro ja ihmiset ei niistä tunnu pitävän. Suolaiset piirakat tai valmiiksi täytetyt raikkaat leivät näyttävät menevän paremmin ja ovat kevyempiä. Myös se peritneinen karjalanpaisti tai lohikeitto jää meillä aina juhlista pois. Makeista tarjottavista taas en osaa sanoa kun kaikki näyttää aina kelpaavan.

Ja toiset haikailee kun nykyään ei enää mistään saa voikeipäkakkua... olis se kyllä hyvää.

Kaippa se on ihan piireistä ja suvusta jne kiinni miten se voileipäkakku kelpaa. Meillä ei sitä kukaan ole kaivannut ja esim siskoni lapsen ristiäisissä ne voileipäkakut oli lähes jäänyt syömättä vaikka oli ihan ammattitaidolla tehty ja siskoni oli kaveriltaan kysynyt mistä hän kakkunsa tilaa kun heidän suvussa ne menee. Piirakat taas kaikki katosi hyvällä ruokahalulla. Voileipäkakkuun olen muuten törmännyt 2-3 kertaa sitten 90-luvun ja aika huonosti on kelvannut.

Kukin toki tyylillään mutta tässä nyt kysyttiin kuitenkin mielipiteitä ja apua ja meidän piireissä tämä nyt menee näin.

Voileipäkakuista sen verran, että itse en asu Suomessa, ja kävin täällä kerran yhden suomalaisen kaverin juhlissa joihin oli tehnyt voileipäkakun. Kaikki muut vieraat oli kuka mistäkin maasta, ja voileipäkakku kelpasi tosi hyvin! Moni kyseli reseptiä jne., oli hauska huomata miten innostuneita olivat :) Tykkään itsekin voileipäkakuista, aina ilahdun jos on jossain tarjolla.

Vierailija
175/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panosta kunnon kermakakkuun sen sijaan, että laitat näitä sokerimassa ja sokerikreemi kauhistuksia tarjolle jotka varsinkin kesähelteellä härskiintyy.

Juuri näin. Sokerimassasta (ja muista massoista) saa todella upeita ja näyttäviä kakkuja, mutta en ole tavannut montaa ihmistä joka pitäisi noiden massojen mausta.

Vierailija
176/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä päin mistä olen kotoisin (satakunta) on tapana tarjota kunnon ruoka oli sitten kyseessä rippijuhlat, yo-juhlat, häät tai joskus jopa syntymäpäivät. Kunnon runsas pitobuffet josta löytyy varmasti jokaiselle jotakin ja mahan saa täyteen. Lisäksi kakkukahvit muutamalla muulla makealla tarjottavalla. Täällä päin myös melkein kaikki vieraat osallistuvat konfirmaatioon, mutta kirkko onkin pienen kaupungin suuri kirkko, jonne mahtuu hyvin populaa. Musta just juhlissa parasta onkin hyvä ruoka, vaikka ymmärrän kyllä että tapoja on erilaisia. Tosin yritin omiin yo-juhliin aikoinaan ehdottaa salaatti-patonki-savukalalinjaa mutta ei käynyt perheelle vaan lisäksi kunnon ruoka piti olla.

Tuolla aiemmin joku kertoi ihmetelleensä muumimukeja juhlissa. Niin närkästyisin varmaan minäkin :D Meillä juhlissa kahvi tarjoillaan perinteisesti oikeista kahvikupeista aluslautasineen. Mummoni käyttää näitä kuppeja ihan jo vaikka sunnuntaikahvilla. Mutta jälleen jokainen juhlii tyylillään.

Ja itse kysymykseen. Huonoimmat tarjoilut olivat kinkkuvoileipäkakku (en syö lihaa), täytekakku ja kaupan keksejä rippijuhlissa. Tultiin pitkän matkan takaa (niin kuin moni muukin vieraista), oltiin kirkossa ja sieltä suoraan juhliin useammaksi tunniksi. Juhlat jossain keskellä korpea (ei mahdollisuutta lähteä syömään) ja oli vielä joku yleinen pyhäpäivä ettei varmaan sen maalaispitäjän mikään paikka olisi ollut edes auki. Oli muuten aivan tajuton nälkä ja huono olo kun vihdoin joskus viiden aikaan pääsi jollekkin huoltsikalle vetämään ensihätään jonkun ruttuisen sämpylän. Olin tuon reissun eksän perheen mukana, joten ei ollut edes valtuuksia päättää milloin lähdetään tai mihin mennään syömään.

Vierailija
177/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuisesti eläköön voileipäkakut! Niitä ei saa missään muualla kuin perhejuhlissa.

Vierailija
178/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippijuhlat ovat aina koko päivän keikka. Vieraana toivoisin, että saan jotain kunnollista syötävää (=ruokaa). Olen ollut juhlissa, jossa päivä on menty kakku- ja keksilinjalla, ja kotiin on lähdetty kiljuvan nälkäisinä. 

Nyt kiinnostaa. Mitä teillä siis tapahtuu rippijuhlissa?

Ovatko ne kuten häät? Eli kaikki tulevat kirkkoon ja sieltä juhlapaikkaan ja sitten istutaan ja pönötetään ja syödään? On jotain ohjelmaa? Mitä siellä itse rippijuhlissa tapahtuu muuta kuin kevyttä seurustelua?

Minua todella kiinnostaa, koska kaikki rippijuhlat joissa olen ollut, ovat olleet luokkaa, että tullaan piipahtamaan ja seurustelemaan ja lähdetään pois. Kummina olen ollut kahdesti myös kirkossa, mutta yleensä se on varattu ihan läheisille ja kummeille.

En ole ikinä ollut kokopäiväisissä rippijuhlissa. Pahin kokemus häistä ovat olleet klo 12.30 alkaneet häät joita oli tarkoitus jatkaa siihen "yhdessä bilettämiseen" saakka. 

Toki matkoineen menee aikaa jos tulee esim. 300 km päästä, mutta noissa tilanteissa me ollaan aina oltu hotellissa yö.

Ensin on se rippijuhla ja siitä sitten mennään kahvittelemaan. Rauhassa syödään yleensä ensin suolainen kattaus ja sitten makea. Sen lomassa jutellaan ja tavataan sukulaisia joita osa ei ole nähnyt pitkään aikaan. Joskus on saattanut olla esim kummeilta puhe, lahjojen avaamista tai sitten esim ripiltä päässyt on saattanut vaikka laulaa tai soittaa jotain jos siinä on hyvä. Meillä täälläpäin ei siis ole kunnon ruokaa mutta kyllä tuohon menee useampi tunti.

Meilläpäin ensin on konfirmaatio, jonne tulevat kaikki serkkuja ja isotätejä myöten. Sen jälkeen on ruokatarjoilu. Ja kyseessä siis ihan lämmin ruoka, oli se sitten kiusausta tai karjalanpaistia.

Ruoan jälkeen kakkukahvit. Ja kahvittelun lomassa monta tuntia höpöttelyä sukulaisten ja naapureiden kanssa. Tosin meidän suvussa sukulaisia näkeekin oikeastaan vain erilaisissa juhlissa, muuten ei juuri pidetä yhteyttä.

Ennen kotiinlähtöä tarjotaan vielä toinen kierros lämmintä ruokaa, ainakin pitkämatkalaisille.

Vierailija
179/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin lihakeiton ja sitten oli kahvipöytä. Kyllä sen huomasi, että kahvipöydästä ei tarjottavat paljon huvenneet, kun kaikilla oli maha jo täysi. Ehkä arkinen ruoka mutta ei tarvinnut nälissään olla kenenkään.

Vierailija
180/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein kauheinta on se , että tarjoilut eivät ole valmiina, kun vieraat saapuvat.

En myöskään pidä siitä, että emäntä tai isäntä ovat keittiössä koko juhlien ajan.

Juhliin siis kannattaa hankkia apua ja järjestää, niin, että tarjoilut valmiina.

Tarjolle aina myös ainakin yksi kasvisvaihtoehto, nykypäivänä vegeily on tosi suosittua.