Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)

Vierailija
22.04.2017 |

Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!

Kommentit (1617)

Vierailija
221/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kyllä mieluummin voileipäkakkua kuin voileipiä juhlissa. Voileipä on arkista ruokaa.

Ei ole juhlavoileivissä mitään arkista, olet varmaan niin nuori ettet ole nähnyt sellaisia. Samat ainekset kuin voileipäkakussa, mutta pikku leiviksi erikseen väkerrettynä. Paljon työläämpää tietysti, eikä voi säilyttää yön yli, siksi nykyään tehdään ennemmin se voileipäkakku.

Joo, 44-vuotias "nuori". Olen nähnyt myös voileipiä juhlapöydässä, eivätkä ne millään lailla olleet juhlavia, vaan nimenomaan arkisia. Kyllä voileipäkakku eroaa voileivistä.

Vierailija
222/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni rippijuhlissa oli 25 henkilön kakku ja vieraita oli 16. Kakku loppui todella kesken. Älyttömän pieni mitoitus Branderilla. Suututtaa. En ota enää sieltä mitään.

Ja tuo kakku ei tietenkään ollut ainoa tarjottava, vaan lisäksi oli paljon kaikkea muutakin (voileipäkakku eri paikasta, kuivakakkuja, toscapiirakoita, lusikkaleipiä) ja ennen kakkua ja lisukkeita oli kunnollinen ruokailu.

Kaikissa tilauskakuissa on aina pieni mitoitus. Se lasketaan että jokainen saa yhden ohuen siivun kakkua. Suomessa tässä vaan on se ongelma että ihmiset tahtoo reilun palan ja suurin osa vielä santsata. Tästä syystä itse aina leivon kakut juhliin. Tulisi liian kalliiksi tilata kakusta riippuen 1-2 lisäkakkua. Esim 3 munan kakku pitäisi riittää maksimissaan 11 ihmiselle. Silloin se pala on paperin ohut.

No ei kyllä ole. Jos kakku on 25 hengelle ja olen kutsunut sen verran, niin kakusta jää puolet jäljelle, vaikka jokainen olisi ottanut palan. Ihmiset ottavat sellaisia paperinohuita palasia, vaikka todellisuudessa kakkupala on paljon isompi, vrt. kahviloiden kakkupalat. Sellainen siitä kakusta pitäisi ottaa, mutta todella harva näin tekee.

Tämä vissiin sitten niistä piireistä mistä sinä olet. En ole koskaan tuommoisen törmännyt missään. Teillä varmaan ollaan todella vieraskoreita ja yritetään näyttää siltä että ei olla ahneita ja kilpaillaan kuka saa otettua ohuimman palan kakusta. Joka juhlassa missä minä olen ollut itse tehdyt kakut riittää hyvin koska niissä on yleensä enemmän täytettä ja niitä ihmiset tekee reilusti niin että varmasti riittää ja ihmiset syö reiluja paloja ja suurin osa vielä toisenkin. Tilatessa taas meinaa aina loppua kesken ja ei varmasti riitä mitenkään jos tilaisin 25 hengen kakun 25 hengen juhlaan. Sillon pitäisi tilata 2 kakkua että juuri ja juuri riittää.

Vissiin sitten joo näin on. Ei olla mitenkään vieraskoreita tai kilpailla, sillä esim. suolaiset tarjottavat riittävät justiinsa. Niitä ei yleensä jää yhtään yli. Makeissa kakuissa ei ole ollut mitään vikaa täytteen määrässä. Ehkä teidän piireissä ollaan läskejä ja ahneita?

Eipä ole kuin yksi tai kaksi ylipainoista ja ahneita ei yhtäkään. Meillä pidetään huolta että on kystä kyllä ja kaikki saa syödä mahan täyteen myös sitä makeaa. Kakkua saa niin harvoin että sitä kyllä juhlissa menee eikä kukaan turhaa kursaile. Ei tarvitse kenenkään miettiä riittääkö kaikille kakkua kun kaikki tietää että sitä on enemmän kun se yksi pieni.

Ei meillä ole mitään ongelmaa kakkujen riittävyydessä. Sitähän jää reilusti yli, kun otetaan kohtuudella.

Juhlat on juhlat ja sielä pitää saada syödäkseen niin ettei tarvitse ajatella kohtuutta. Tietenkään sinne ei mennä sikailemaan ja katsotaan ettei yksin vedä kaikkea mutta silti juhlassa pitää olla kunnolla ruokaa.

Kyllä meillä on juhlissa kunnolla ruokaa, mutta jos kahdesta 25 hengen kakusta jää molemmista puolet syömättä 25 hengen juhlissa, niin silloin on otettu kohtuudella kakkua.

Jos siitä 25 hengen kakusta jää puolet syömättä niin sillon on kursailtu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen juttu tuli mieleen viime kesän rippijuhlistamme:

Meillä oli konfirmaatio jo klo 10 ja vieraat tulivat pääosin pitkän matkan takaa. Meillä oli tavallaan "lounaaksi" ensin kahta erilaista salaattia ja suolaisia piirakoita, jotka tekivätkin kauppansa. Yllättäen lapsivieraita varten varattu kinkkupizza maistui myös aikuisille. 

Juomana oli tuossa vaiheessa kivennäisvettä, jäävettä, mökkipaikkakunnan olutta, mehua ja löytyi myös paria erilaista limsaa.

Ajatuksena oli, että kahvi on sitten kakun kanssa sen jälkeen kun on syöty suolaiset. Heti alkuun oli kyllä pöydässä pientä makeaakin, kuten rippilapsen siskon tekemiä kuppikakkuja, pikkuleipiä jne. 

Infotiin kyllä tietenkin, että tässä ensin ruokaisampaa tarjottavaa ja sen jälkeen tarjolla on kakkukahvit.

Miehen sukulaiset alkoivat kuitenkin kyselemään kahvin perään jo noiden suolaisten tarjottavien kanssa. No ei muuta kuin kahvia keittämään, mutta tää ei tullut mieleen :) Eli hyvä varautua tällaiseenkin, jos tarjoaa ns. ruokaa, että osa vieraista haluaa jo siinä vaiheessa kahvia.

Miksi helvetissä juoksutat vieraat kaukaan, pitkä ajomatka, pitkä konfirmaatio ja lopuksi jotain salaattia ja piirakkaa? Oikeasti hei. Miettisit hiukan vieraitakin. Jos on kaukaa porukka, niin eiköhän se ole kunnon ruuan paikka. Mistä lähtien vieraiden ajattelusta on tullut ihmisille mahdotonta?

Ja kyllä, olemme kerran lähteneet hampparibaariin kesken konfirmaation. Tosin toiset vieraat heitti iloisena jo tunnin oleilun jälkeen, että "täytyy tästä lähteä, kun on kolmen tunnin ajomatka ja pitää ehtiä käydä vielä syömässäkin.."

Eli konfirmaatioonkin pitää varata jotain naposteltavaa? jokainen perhekunta tuo omat hampparit vieraille kirkkoon?

Meillä oli samantyyppiset tarjoilut kuin tuossa lainatussa ja konfirmaatio klo 10. Toissa kesänä oli todella kuuma kesäsunnuntai elokuun alussa. Vieraat kyllä kehuivat tarjoiluja, meillä oli ruokaisaa salaattia (muistaakseni kolmea erilaista), piirakkaa ja voileipäkakkua + makeat + täytekakku.

Mitä siis toivoisit elokuisena sunnuntaina ensin evääksi sinne konfirmaatioon ja sitten sinne juhliin? Anna nyt vinkkejä? Tulossa rippijuhlat taas ensi kesänä ja pitäisi keksiä vaihtelua. Nyt on kyseessä heinäkuun vika viikonloppu.

Laita sinne sitä proteiinia lisää. Joku juuri valitti että joku nyppi lihat salaattipöydästä, no siksi nyppi kun on nälkä. "Ruokaisa salaatti" on mielipidekysymys ja niitä on varmasti monennäköistä. Tarjolla pitäisi olla salaatien lisäksi jotain savukalaa, paahtopaistia,kanafilettä, mitä tahansa kunhan on jotain proteiiniakin, jota saa oikeasti ottaa nälkäänsä! Jos on salaateissa tarpeeksi perunaa/pastaa/jotain niin riittää tuon proteiinin kanssa. 

Mutta pelkkä piirakka ja pari salaattia ei ole oikeasti "ruoka".

Alkuperäisessä viestissä viitattiin aiempaan viestiin, jossa puhuttiin että jo kirkossa (eli konfirmaatiossa) oli nälkä ja että lähdettiin/haluttiin lähteä hamppareille jo kesken kirkonmenojen. Tähän kirjoittaja toivoi vastausta (lihavoimani kohdat).

Miten auttaa se että "laitetaan sinne sitä proteiinia lisää"? 

Kun vastaatte toisen kirjoittamaan postaukseen, niin vastatkaa siihen!!

Vierailija
224/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoimmat on se että on hyvää ja loppuu kesken tai huonoa ja kukaan ei halua. Erikoiset viritelmät jättäisin muuhun kun juhlaan. Ite en myöskään voileipäkakkua koskaan tarjolle laita kun vähän turhan retro ja ihmiset ei niistä tunnu pitävän. Suolaiset piirakat tai valmiiksi täytetyt raikkaat leivät näyttävät menevän paremmin ja ovat kevyempiä. Myös se peritneinen karjalanpaisti tai lohikeitto jää meillä aina juhlista pois. Makeista tarjottavista taas en osaa sanoa kun kaikki näyttää aina kelpaavan.

Meidän juhlissa on usein voileipäkakkua ja hyvin on tehnyt kauppansa.

Vierailija
225/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoimmat on ne, jotka kestää tuntikausia, lounas/päivällisaikana ja sitten ei tarjota kunnon ruokaa. Eli jos on tarjolla vain suolaista piirakkaa, salaatteja ja makeaa. En ole varma onko muut samanlaisia, mutta itselleni tulee vain tosi huono olo, jos on kamala nälkä ja sitten vetää pelkkää hiilaria ja sokeria. Ainakin yhden perheen seuraaviin juhliin varaudun ottamalla jotain kuivalihaa käsilaukkuun mukaan.

Mitkä juhlat muuten kestää tuntikausia? Minulla ei tule muuta mieleen kuin häät. Esim. ristiäisethän ovat suht lyhyet kakkukahvijuhlat ja rippijuhlissakaan sinne kirkkoon ei ole pakko mennä. Joka rippijuhlissa on porukkaa jotka tulevat vain juhliin, ei kirkkoon.

Vierailija
226/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävimmät juhlat on esim. sellaiset rippijuhlat joissa on tarjolla kunnon ruoka, ja sitten ruuan jälkeen saa odottaa tolkuttoman pitkän ajan kakkukahveja. Ei oikein kehtaa lähteä juhlista ennen kakkukahveja, ja sitten ruuan jälkeen joutuu vain odottelemaan, kun haluaisi vain lähteä jo pois. Eli suht vikkelään saa ruuan jälkeen ne kakkukahvit laittaa tarjolle.

Vierailija
227/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoimmat on ne, jotka kestää tuntikausia, lounas/päivällisaikana ja sitten ei tarjota kunnon ruokaa. Eli jos on tarjolla vain suolaista piirakkaa, salaatteja ja makeaa. En ole varma onko muut samanlaisia, mutta itselleni tulee vain tosi huono olo, jos on kamala nälkä ja sitten vetää pelkkää hiilaria ja sokeria. Ainakin yhden perheen seuraaviin juhliin varaudun ottamalla jotain kuivalihaa käsilaukkuun mukaan.

Mitkä juhlat muuten kestää tuntikausia? Minulla ei tule muuta mieleen kuin häät. Esim. ristiäisethän ovat suht lyhyet kakkukahvijuhlat ja rippijuhlissakaan sinne kirkkoon ei ole pakko mennä. Joka rippijuhlissa on porukkaa jotka tulevat vain juhliin, ei kirkkoon.

Riippuu suvusta. Osalle joka juhla on aihe sukukokoontumiseen ja sielä vietetään koko päivä rippijuhlissa samalla sukuloiden

Vierailija
228/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni rippijuhlissa oli 25 henkilön kakku ja vieraita oli 16. Kakku loppui todella kesken. Älyttömän pieni mitoitus Branderilla. Suututtaa. En ota enää sieltä mitään.

Ja tuo kakku ei tietenkään ollut ainoa tarjottava, vaan lisäksi oli paljon kaikkea muutakin (voileipäkakku eri paikasta, kuivakakkuja, toscapiirakoita, lusikkaleipiä) ja ennen kakkua ja lisukkeita oli kunnollinen ruokailu.

Kaikissa tilauskakuissa on aina pieni mitoitus. Se lasketaan että jokainen saa yhden ohuen siivun kakkua. Suomessa tässä vaan on se ongelma että ihmiset tahtoo reilun palan ja suurin osa vielä santsata. Tästä syystä itse aina leivon kakut juhliin. Tulisi liian kalliiksi tilata kakusta riippuen 1-2 lisäkakkua. Esim 3 munan kakku pitäisi riittää maksimissaan 11 ihmiselle. Silloin se pala on paperin ohut.

No ei kyllä ole. Jos kakku on 25 hengelle ja olen kutsunut sen verran, niin kakusta jää puolet jäljelle, vaikka jokainen olisi ottanut palan. Ihmiset ottavat sellaisia paperinohuita palasia, vaikka todellisuudessa kakkupala on paljon isompi, vrt. kahviloiden kakkupalat. Sellainen siitä kakusta pitäisi ottaa, mutta todella harva näin tekee.

Tämä vissiin sitten niistä piireistä mistä sinä olet. En ole koskaan tuommoisen törmännyt missään. Teillä varmaan ollaan todella vieraskoreita ja yritetään näyttää siltä että ei olla ahneita ja kilpaillaan kuka saa otettua ohuimman palan kakusta. Joka juhlassa missä minä olen ollut itse tehdyt kakut riittää hyvin koska niissä on yleensä enemmän täytettä ja niitä ihmiset tekee reilusti niin että varmasti riittää ja ihmiset syö reiluja paloja ja suurin osa vielä toisenkin. Tilatessa taas meinaa aina loppua kesken ja ei varmasti riitä mitenkään jos tilaisin 25 hengen kakun 25 hengen juhlaan. Sillon pitäisi tilata 2 kakkua että juuri ja juuri riittää.

Vissiin sitten joo näin on. Ei olla mitenkään vieraskoreita tai kilpailla, sillä esim. suolaiset tarjottavat riittävät justiinsa. Niitä ei yleensä jää yhtään yli. Makeissa kakuissa ei ole ollut mitään vikaa täytteen määrässä. Ehkä teidän piireissä ollaan läskejä ja ahneita?

Eipä ole kuin yksi tai kaksi ylipainoista ja ahneita ei yhtäkään. Meillä pidetään huolta että on kystä kyllä ja kaikki saa syödä mahan täyteen myös sitä makeaa. Kakkua saa niin harvoin että sitä kyllä juhlissa menee eikä kukaan turhaa kursaile. Ei tarvitse kenenkään miettiä riittääkö kaikille kakkua kun kaikki tietää että sitä on enemmän kun se yksi pieni.

Ei meillä ole mitään ongelmaa kakkujen riittävyydessä. Sitähän jää reilusti yli, kun otetaan kohtuudella.

Juhlat on juhlat ja sielä pitää saada syödäkseen niin ettei tarvitse ajatella kohtuutta. Tietenkään sinne ei mennä sikailemaan ja katsotaan ettei yksin vedä kaikkea mutta silti juhlassa pitää olla kunnolla ruokaa.

Kyllä meillä on juhlissa kunnolla ruokaa, mutta jos kahdesta 25 hengen kakusta jää molemmista puolet syömättä 25 hengen juhlissa, niin silloin on otettu kohtuudella kakkua.

No, kursailkoon jos haluaa. Mitä ihmeen pahaa siinä on? Jokainen ottaa sen verran kuin haluaa. Sitä paitsi suolaiset tarjoilut menevät nykyään paljon paremmin kaupaksi kuin makeat. Meillä suolaiset menevät ihan loppuun asti.

Vierailija
229/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävimmät juhlat on esim. sellaiset rippijuhlat joissa on tarjolla kunnon ruoka, ja sitten ruuan jälkeen saa odottaa tolkuttoman pitkän ajan kakkukahveja. Ei oikein kehtaa lähteä juhlista ennen kakkukahveja, ja sitten ruuan jälkeen joutuu vain odottelemaan, kun haluaisi vain lähteä jo pois. Eli suht vikkelään saa ruuan jälkeen ne kakkukahvit laittaa tarjolle.

Kehtaat kuitenkin vetää naaman turvoksiin ruokaa ja sitten lähteä? Ei ne rippijuhlat ole mikään ravintola vaan juhlat jossa on tarkotus juhlia sitä ripiltä pääsevää ja keskustella muiden juhlijoiden kanssa myös

Vierailija
230/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmasti Pohjanmaalta :)

Ikinä ei ole 25 hengen kakusta mennyt edes puolikasta, vaikka vieraita on ollut 30 ja yli. Tosi harva tuntuu nykyisin syövän täytekakkua. Lasten juhlissa luovuin jo alkumetreillä täytekakusta, kun se jäi aina syömättä. Ja kaikenlaista kokeiltiin.

Myös perhejuhlista kokemus on se, ettei kakku vieraille oikein uppoa, kaikki muu ja varsinkin suolainen ihan hulppeasti. Mutta se kakku on sellainen väkisin pieni pala koska kuuluu asiaan.

Itse olen myös pohjanmaalta ja kyllä todellakin kakku uppoaa joka vuosi. Viimeksi tein lapsen syntymäpäiväjuhlille 3 kerroksisen kakun (9 kerrosta yhteensä) ja kakku todellakin syötiin loppuun. Tarjolla oli myös voileipäkakkuja kaksi kappaletta ja nekin loppuivat. Vieraita oli noin 20. Kaippa se kertoo siitä, että tarjottavat oli todella hyviä.

Vierailija
231/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kursailkoon jos haluaa. Mitä ihmeen pahaa siinä on? Jokainen ottaa sen verran kuin haluaa. Sitä paitsi suolaiset tarjoilut menevät nykyään paljon paremmin kaupaksi kuin makeat. Meillä suolaiset menevät ihan loppuun asti.

Kursailu kertoo vieraskoreudesta eli siitä että ei saa olla oma itsensä tai syödä miten haluaa ilman että ihmiset ympärillä arvostelee ja tuomitsee. Olen kerran ollut kaverin juhlissa jossa juuri näin oli. Jokaisesta suupalasta supistiin ja muutenkin puhuttiin pahaa toisista selän takana.

Vierailija
232/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa ruokaa ei tarvitse niin paljoa, kun kenellekään ei kelpaa. Pääsee halvalla ja helpolla.

Vierailija
233/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kursailu kertoo vieraskoreudesta eli siitä että ei saa olla oma itsensä tai syödä miten haluaa ilman että ihmiset ympärillä arvostelee ja tuomitsee. Olen kerran ollut kaverin juhlissa jossa juuri näin oli. Jokaisesta suupalasta supistiin ja muutenkin puhuttiin pahaa toisista selän takana.

Vedätköhän nyt vähän liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä jostain täytekakusta? No, mitenkäs sitten ne suolaiset herkut menevät loppuun asti? Niistäkö ei sitten muka supista? Kivoja kavereita muuten sulla... kertoo enemmän sinusta ihmisenä kuin arvaatkaan.

Vierailija
234/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen juttu tuli mieleen viime kesän rippijuhlistamme:

Meillä oli konfirmaatio jo klo 10 ja vieraat tulivat pääosin pitkän matkan takaa. Meillä oli tavallaan "lounaaksi" ensin kahta erilaista salaattia ja suolaisia piirakoita, jotka tekivätkin kauppansa. Yllättäen lapsivieraita varten varattu kinkkupizza maistui myös aikuisille. 

Juomana oli tuossa vaiheessa kivennäisvettä, jäävettä, mökkipaikkakunnan olutta, mehua ja löytyi myös paria erilaista limsaa.

Ajatuksena oli, että kahvi on sitten kakun kanssa sen jälkeen kun on syöty suolaiset. Heti alkuun oli kyllä pöydässä pientä makeaakin, kuten rippilapsen siskon tekemiä kuppikakkuja, pikkuleipiä jne. 

Infotiin kyllä tietenkin, että tässä ensin ruokaisampaa tarjottavaa ja sen jälkeen tarjolla on kakkukahvit.

Miehen sukulaiset alkoivat kuitenkin kyselemään kahvin perään jo noiden suolaisten tarjottavien kanssa. No ei muuta kuin kahvia keittämään, mutta tää ei tullut mieleen :) Eli hyvä varautua tällaiseenkin, jos tarjoaa ns. ruokaa, että osa vieraista haluaa jo siinä vaiheessa kahvia.

Miksi helvetissä juoksutat vieraat kaukaan, pitkä ajomatka, pitkä konfirmaatio ja lopuksi jotain salaattia ja piirakkaa? Oikeasti hei. Miettisit hiukan vieraitakin. Jos on kaukaa porukka, niin eiköhän se ole kunnon ruuan paikka. Mistä lähtien vieraiden ajattelusta on tullut ihmisille mahdotonta?

Ja kyllä, olemme kerran lähteneet hampparibaariin kesken konfirmaation. Tosin toiset vieraat heitti iloisena jo tunnin oleilun jälkeen, että "täytyy tästä lähteä, kun on kolmen tunnin ajomatka ja pitää ehtiä käydä vielä syömässäkin.."

Eli konfirmaatioonkin pitää varata jotain naposteltavaa? jokainen perhekunta tuo omat hampparit vieraille kirkkoon?

Meillä oli samantyyppiset tarjoilut kuin tuossa lainatussa ja konfirmaatio klo 10. Toissa kesänä oli todella kuuma kesäsunnuntai elokuun alussa. Vieraat kyllä kehuivat tarjoiluja, meillä oli ruokaisaa salaattia (muistaakseni kolmea erilaista), piirakkaa ja voileipäkakkua + makeat + täytekakku.

Mitä siis toivoisit elokuisena sunnuntaina ensin evääksi sinne konfirmaatioon ja sitten sinne juhliin? Anna nyt vinkkejä? Tulossa rippijuhlat taas ensi kesänä ja pitäisi keksiä vaihtelua. Nyt on kyseessä heinäkuun vika viikonloppu.

Laita sinne sitä proteiinia lisää. Joku juuri valitti että joku nyppi lihat salaattipöydästä, no siksi nyppi kun on nälkä. "Ruokaisa salaatti" on mielipidekysymys ja niitä on varmasti monennäköistä. Tarjolla pitäisi olla salaatien lisäksi jotain savukalaa, paahtopaistia,kanafilettä, mitä tahansa kunhan on jotain proteiiniakin, jota saa oikeasti ottaa nälkäänsä! Jos on salaateissa tarpeeksi perunaa/pastaa/jotain niin riittää tuon proteiinin kanssa. 

Mutta pelkkä piirakka ja pari salaattia ei ole oikeasti "ruoka".

Alkuperäisessä viestissä viitattiin aiempaan viestiin, jossa puhuttiin että jo kirkossa (eli konfirmaatiossa) oli nälkä ja että lähdettiin/haluttiin lähteä hamppareille jo kesken kirkonmenojen. Tähän kirjoittaja toivoi vastausta (lihavoimani kohdat).

Miten auttaa se että "laitetaan sinne sitä proteiinia lisää"? 

Kun vastaatte toisen kirjoittamaan postaukseen, niin vastatkaa siihen!!

Tämä on keskustelupalsta! Jos haluat käydä keskusteluja jonkun kanssa vain kahdestaan, niin etteivät muuta saa asiaan kommentoida, niin älä kirjoita sitä julkiselle keskustelupalstalle!

Mun mielestä on törkeää kirjoitella tänne ja sanella kuka saa omaan viestiin kommentoida takaisin ja vielä MITÄ saa vastata. :D

Oletko tosissasi, aikuinen ihminen?

Minä en vastannut kysymyksiisi, koska en ole henkilö jolta kysyit jotain. Jätin hänelle tilan ihan vastata niihi halutessaa, mutta se ei tarkoita ettei kukaan muu saisi kommentoida sinun viestiäsi!

Ja tässä on aivan päivänselvä vastaus vielä kysymykseenkin:

Mitä siis toivoisit elokuisena sunnuntaina ensin evääksi sinne konfirmaatioon ja sitten sinne juhliin? Anna nyt vinkkejä?

Vastaus: sitä proteiinia sinne, saatana!

Vierailija
235/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävimmät tarjoilut on sellaiset että ruokapuoli on kunnossa, mutta ei ole järjestetty paikkaa jossa nauttia siitä.

Eli ei ole istumapaikkaa tason vierellä, jossa voisi sivistyneesti nauttia niistä tarjoiluista. Jos kutsutte vieraita, niin varmistakaa että jokaisella on paikka istua ja syödä, jos jostain on tarjolla. Inhottavin on se tuolileikki kun istumapaikoista on pulaa, ensin tulleet istuvat ja sitten tuleekin vanhuksia juhliin ja koska kaikille ei ole tuoleja niin nuoremmat nousevat ja ryhtyvät kyselemään haluaisiko vanhuksista istua ja leikki jatkuu kunnes kaikki vanhukset joko istuu tai ovat kieltäytyneet kauniisti siitä.

Vierailija
236/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli häät, noin 200 vierasta. Vihkiminen alkoi klo 15:00 ja se vedettiin pitkällä kaavalla, joten juhlapaikalla oltiin noin 16:00 aikaan.  Sit oli se jonottaminen kun tervehdittiin morsiusparin vanhemmat ja oli onnittelu-/tervetulomaljat sun muut. Noutopöytä avattiin siinä vähän vaille kuusi ja se oli kokonaisuudessaan vain jotain saatanan salaatteja. Ei niin mitään lämmintä, ei edes keitettyjä perunoita.

Kun kaikki olivat kertaalleen käyneet hakemassa, kaikki kerättiin pöydästä pois eli edes santsia ei saanut. Oma moka jos et tajunnut laittaa kaikkia salaatteja samalle lautaselle.

Ainoat häät joista olen ikinä lähtenyt pois jo yhdeksältä (lapsen nukkumaanmenoon sekä aikaiseen kotiinlähtöön vedoten kun oltiin hotellissa yötä ja ajomatka aamulla oli useampi sata kilometriä), ja mentiin miehen ja lapsen kanssa lähellä olleeseen kebabmestaan syömään. Meillä oli oikeasti nälkä.

Ne oli kyllä paskat häät muutenkin.

Vierailija
237/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pussiteet on ihan ok mutta sitä saisi olla muutakin kun sitä earl greytä.

Tämä. Hyväksyn kyllä pussiteen, ymmärrän ettei kaikilla ole osaamista teen hauduttamisesta. On vain käynyt niin, että tarjolla on kymmentä eri pussisorttia, mutta kaikki jotain maustettuja tai sitten yrttiteetä. Ihan perus musta tee loistaa poissaolollaan. Sitä kun saa, ja viereen pari pussia niinikään maustamatonta vihreää, niin ollaan jo pitkällä.

Tilannetta voi verrata siihen, että kahvinjuojille olisi kyllä tarjolla kaiken maailman cappuccinot ja espressot ja kofeiinittomat, mutta ei sitä ihan perus-juhlamokkaa, jota kuitenkin useimmat haluavat.

Vierailija
238/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedätköhän nyt vähän liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä jostain täytekakusta? No, mitenkäs sitten ne suolaiset herkut menevät loppuun asti? Niistäkö ei sitten muka supista? Kivoja kavereita muuten sulla... kertoo enemmän sinusta ihmisenä kuin arvaatkaan.

Ohi meni niin että vilahti. Supisijat olivat kaverin sukulaisia ei minun kavereitani. Ehkä teillä uskalletaan ottaa enemmän suolaista vaikka sitä olisi varattu se pieni nokare jokaiselle koska mielikuva on yleensä se että se on ns. Kunnon ruokaa eli ei aleta supisemaan ahneeksi läskiksi

Vierailija
239/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu suvusta. Osalle joka juhla on aihe sukukokoontumiseen ja sielä vietetään koko päivä rippijuhlissa samalla sukuloiden

Näinpä. Esimerkiksi mun miehen suku on sellainen että juhlissa ollaan kauan. Ihmisiä tulee kymmeniä, viihdytään juttelemassa tuntikausia ja paikalle saapuu aina kaikki jotka vain pääsevät mukaan lukien teini-ikäiset ja nuoret. Kaikki rippijuhlista ristiäisiin ja synttäreistä valmistujaisiin vietetään isolla porukalla pitkän kaavan mukaisesti.

Oli itselleni jonkinasteinen "kulttuurisokki" (vaikka ihan suomalaisia ollaan kaikki), sillä ei meidän suvussa todellakaan ole ollut tapana. Muutenkin kyllä miehen suku on huomattavasti enemmän tekemisissä keskenään kuin omani.

Mutta tarjoilusta: minäkään en tajua voileipäkakun väheksymistä. Jos se vain on hyvin tehty, niin kyllä se on ensimmäinen mikä loppuu, jos joku loppuu. Hyvin tekee myös kauppansa ihan perussatsit valmiita voileipiä, karjalanpiirakat, kinkkupiirakka, lohipiirakka, kaikenlaiset suolaiset pasteijat ja piiraat. Tavallinen pullakin tuntuu kelpaavan yllättävän hyvin.

Paljon parjatut karjalanpaistit, hirvenlihapadat

Lohikeitot ym kelpaa myös hyvin. Kummasti myös kesken loppuu kaikki "junttimaiset" lihapullat ja pitsat, jos niitä vain tarjolla on. Aika usein liika hienostelu vain kostautuu, eikä ruoka olekaan niin hyvää, kuin astetta parempana ja hienompana emäntänä itseään pitävä luulee.

Täytekakkua jää aina puolet syömättä (oli itsetehtyä tai tilattua), makeita piirakoita menee myös vähemmän ja keksejä jää aina yli.

Vierailija
240/1617 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoimmat on se että on hyvää ja loppuu kesken tai huonoa ja kukaan ei halua. Erikoiset viritelmät jättäisin muuhun kun juhlaan. Ite en myöskään voileipäkakkua koskaan tarjolle laita kun vähän turhan retro ja ihmiset ei niistä tunnu pitävän. Suolaiset piirakat tai valmiiksi täytetyt raikkaat leivät näyttävät menevän paremmin ja ovat kevyempiä. Myös se peritneinen karjalanpaisti tai lohikeitto jää meillä aina juhlista pois. Makeista tarjottavista taas en osaa sanoa kun kaikki näyttää aina kelpaavan.

Vieraiden keski-ikä 6?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä