Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Minä itse järjestin :D
Se oli vaatimaton kahvitilaisuus sisarukseni lapsen konfirmaation kunniaksi. En ollut tajunnut, että vieraat, ne juhlakalun sukulaiset, jotka eivät ole minun eikä sisarukseni sukulaisia, ehkä odottivat jotain massiivista pitopöytää. Niinpä oli vain sitä kahvia, ja itseleivottuna korvapuustia, mustikkapiirakkaa, kuiva kakku, kaneliässiä ja mansikkakermakakku pakastemansikoista, kun tuoreita ei vielä ollut. Tämä sukulaiskööri istui ja nieleskeli kuin myrkkyä olisi tarjolla. Oli koisaannuttava tunnelma. Sitten joku heistä kantoi pöytään mukanaan tuomansa voileipäkakun. Kaikkien ilmeet kirkastuivat ja kaikki huusivat ihastuksesta yhteen ääneen, että no nyt me saadaan sit kuitenkin jotakin hyvääkin tänään ihanaa!
Oli niin perusteellisen väärin laitettujuglatarjoilu, mutta onneksi vieraat älysivät itse pelastaa sen, ettei kellekään jäänyt paha mieli huonoista tarjoiluista :D
No olipa tosi uskottava tarina :D
🇺🇦🇮🇱
JÄRKEVÄSTI KOMMENTOITU! HYVÄ, HYVÄ, että joillakin on vielä "jalat maassa"!
Eilisissä juhlissa makeat tehty hyvin terveellisiksi. Ei paljon makea maistunut ja suolaista vähän ja nekin pääsi loppumaan.
Ei periaatteessa huonot,itse jouduin tekemään pikkusiskon rippijuhliin vuosia sitten tarvittavat makeat ja suolaiset,kukaan muu perheenjäsenistä ei laittanut tikkua ristiin,olis jäänyt kaikki leipomatta yms jos en itse olisi tehnyt, ei tullut moitteita mistään itse tein kakkupohjatkin, voileipäkakkua,keksejä yms. Ainoat valmisjutut oli omenaviinerit ja lihapasteijat. Oli kyl raskaat rippijuhlat kun meni myöhään ja kukaan ei kiittänyt että olin tehnyt ainoastaan kiittivät että hyvää oli lisää! Ai niin,jouduin tarjoilemaankin.
Teininä mulle ei järjestetty mitään rippijuhlia, isäni kiukutteli ja solvasi kuten aina, tarjolla oli teetä ja kahvia sekä kuivia keksejä mitään en saanut lahjaksi muutakuin moitteita. Eikä kukaan tullut ammattiopiston päättymisen jälkeen koululle,kaikkien muiden vanhemmat onnesta ihkuen ruusujen kera lapsiensa luona,minä yksin ja itkin vessassa pskaa oloa. Että sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei mitään yo-juhlia edes järjestetty. Kun poika kirjoitti, kahvia ja hänen toiveestaan mutakakkua ja mansikoita. Exäni eli isänsä ei tullut edes kahville. Siinä sitten oli isot juhlavat kekkerit: poikani, minä ja kaksi parasta ystävää. Mutta pojalla oli hyvät paperit, iloinen mieli ja kaikki suunniteltu eteenpäin. Kuvista tuli hyviä ja meillä oli oikein mukavaa keskenämme! :)
Eihän niitä pakko ole järjestää, mutta moni nuori haluaa, kun kuitenkin tarvitsee rahaa ja muitakin lahjoja. Ajatelkaa: itse sain v. 1993 jälkiruokakulhoja kolmelta eri vieraalta . Siis ensimmäinen hankinta omaan kotiin tietysti on jälkiruokakulhot, ilman muuta. Jälkikäteen naurattaa.
Mummoni oli säästäväinen (eli nuuka, saita, pihi). Hän toi kaksi Iittalan jälkiruokakulhoa. Siis ei enempää kuin kaksi. Hän oli sanonut tädilleni eli tyttärelleen väärin sen jälkiruokakulhon mallin, joten sain erilaisia jälkiruokakulhoja heiltä 4 kpl. Sattumalta myös naapurit toi 4 jälkiruokakulhoa, joissa oli hedelmän kuva ja rumia kuin mitkä. Minulla oli yo-juhlien jälkeen omaan kotiin 10 kpl jälkiruokakulhoja, muttei yhtään ruokalautasta tai lasia.
Ihme valitusta. Aivan varmasti sait lahjaksi rahaa, jolla ostaa astioita ellet tuhlannut kaikkea. Harva uskaltaa ostaa lahjaksi astioita, kun ne ovat kuitenkin vääränlaisia, väärää merkkiä, väärän mallisia ja väärän värisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei mitään yo-juhlia edes järjestetty. Kun poika kirjoitti, kahvia ja hänen toiveestaan mutakakkua ja mansikoita. Exäni eli isänsä ei tullut edes kahville. Siinä sitten oli isot juhlavat kekkerit: poikani, minä ja kaksi parasta ystävää. Mutta pojalla oli hyvät paperit, iloinen mieli ja kaikki suunniteltu eteenpäin. Kuvista tuli hyviä ja meillä oli oikein mukavaa keskenämme! :)
Eihän niitä pakko ole järjestää, mutta moni nuori haluaa, kun kuitenkin tarvitsee rahaa ja muitakin lahjoja. Ajatelkaa: itse sain v. 1993 jälkiruokakulhoja kolmelta eri vieraalta . Siis ensimmäinen hankinta omaan kotiin tietysti on jälkiruokakulhot, ilman muuta. Jälkikäteen naurattaa.
Mummoni oli säästäväinen (eli nuuka, saita, pihi). Hän toi kaksi Iittalan jälkiruokakulhoa. Siis ei enempää kuin kaksi. Hän oli sanonut tädilleni eli tyttärelleen väärin sen jälkiruokakulhon mallin, joten sain erilaisia jälkiruokakulhoja heiltä 4 kpl. Sattumalta myös naapurit toi 4 jälkiruokakulhoa, joissa oli hedelmän kuva ja rumia kuin mitkä. Minulla oli yo-juhlien jälkeen omaan kotiin 10 kpl jälkiruokakulhoja, muttei yhtään ruokalautasta tai lasia.
Ihme valitusta. Aivan varmasti sait lahjaksi rahaa, jolla ostaa astioita ellet tuhlannut kaikkea. Harva uskaltaa ostaa lahjaksi astioita, kun ne ovat kuitenkin vääränlaisia, väärää merkkiä, väärän mallisia ja väärän värisiä.
Minä en huomannut valitusta, huumoria kyllä -ja ihan asiaa. Miksi ihmeessä juuri jälkiruokakulhoja kun tarpeellisempaakin olisi ja vielä tietämättä lahjansaajan makua?
90-luvun alkupuolella ajat ja tavat oli toiset, uskon kyllä ko henkilön kertomuksen.
Nimim vuoden 1990 ylioppilas
Se on oikeasti ihan sama mitä tarjoat juhlissa tai kylässä niin joku ei tykkää ja osa näköjään pahoittaa jopa mielensä.
Juhlissa tärkeintä ei ole ne tarjottavat vaan itse se juhlakalu / juhlinnan aihe ja yhdessäolo. Ihan älytöntä että juhliin pitäisi mennä syömään alkupaloista lähtien Michelin ravintolalounas ja ihan kaikille pitäisi olla jotain!
Jos laittaa liikaa kaikkea ja jopa sen ajan mukaan trendikästä ruokaa tarjolle - vanhukset arvostelevat että mitä moskaa tämäkin on; jos laitat vain vanhuksille kelpaavaa banaanikermakakkua ja riisipiirakoita - lapset ja nuoret jättävät syömättä, nuoret aikuiset haukkuvat tarjoilut.
Hyvä esimerkki myös tästä että ikinä kahvi ei miellytä kaikkia. Meillä on oikeasti kallis kahvikone joka jauhaa kahvin pavuista. Kahvi on kahvilatasoista. Eräs vanhempi mies maistoi kerran sillä tehtyä lattea, laittoi sokeria sokerin perään ja lopulta jätti juomatta. Juovat itse halvinta ja niin laihaa kahvia että se muistuttaa enemmän oranssia kuin mustaa. Että eipä ne kaikki ymmärrä niin sanotusti hifistelyn päälle.
Juhlissa keitetään siksi vain perinteistä laihempaa kahvia kermalla ja maidolla että kaikille uppoaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 grammaa makaronilaatikkoa häissä 😂
Meidän perhe on ollut kutsuttuna syntymäpäiväjuhlissa, jossa oli täytekakku ja limppari juuri loppunut. Asuivat isojen markettejen vieressä Oulussa, mutta eivät vaivautuneet vaikka muutaman euron pakastekakkua ja limppapulloa hakea. Kyllä minua hävetti heidän puolestaan. Kaljupääkahvit sitten juotiin ja lapsille ei ollut mitään kuten esim karkkeja ja sipsejä. Lahja kyllä kelpasi.
Pakastekakku sulaa ainakin n 6 tuntia, eipä olis hyödyttäny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräissä yo-juhlissa suolaisina oli piirakkaa kinkku- tai kasvistäytteellä, makeana kermakakku, juustokakku ja keksejä. Ajettiin yli 200km juhliin niin olisin kaivannut suolaisia kyllä enemmän, karsea nälkä oli
En ole ikinä odottanut pääseväni yo-juhliin syömään, ellei ole erikseen mainittu. Oikeastaan joka juhliin mennessämme huolehdimme, ettei kenelläkään perheenjäsenellä ole "karsea nälkä", kun päästään perille.
En mäkään ole ikinä ajatellut, että yo-juhlat, muut valmistujaiset tai rippijuhlat olisi ruokajuhla, vaan kahvittelujuhlat, joissa pistäydytään nopeasti. Ellei siis muuta mainita kutsussa.
Vieras ja emäntä kirjoitti:
Se on oikeasti ihan sama mitä tarjoat juhlissa tai kylässä niin joku ei tykkää ja osa näköjään pahoittaa jopa mielensä.
Juhlissa tärkeintä ei ole ne tarjottavat vaan itse se juhlakalu / juhlinnan aihe ja yhdessäolo. Ihan älytöntä että juhliin pitäisi mennä syömään alkupaloista lähtien Michelin ravintolalounas ja ihan kaikille pitäisi olla jotain!
Jos laittaa liikaa kaikkea ja jopa sen ajan mukaan trendikästä ruokaa tarjolle - vanhukset arvostelevat että mitä moskaa tämäkin on; jos laitat vain vanhuksille kelpaavaa banaanikermakakkua ja riisipiirakoita - lapset ja nuoret jättävät syömättä, nuoret aikuiset haukkuvat tarjoilut.
Hyvä esimerkki myös tästä että ikinä kahvi ei miellytä kaikkia. Meillä on oikeasti kallis kahvikone joka jauhaa kahvin pavuista. Kahvi on kahvilatasoista. Eräs vanhempi mies maistoi kerran sillä tehtyä lattea, laittoi sokeria sokerin perään ja lopulta jätti juomatta. Juovat itse halvinta ja niin laihaa kahvia että se muistuttaa enemmän oranssia kuin mustaa. Että eipä ne kaikki ymmärrä niin sanotusti hifistelyn päälle.
Juhlissa keitetään siksi vain perinteistä laihempaa kahvia kermalla ja maidolla että kaikille uppoaa. :D
"Kahvilatasoista". 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen hehkutettiin, että tarjolla on kakkua ja voileipäkakkua. Jälkimmäistä odotin kovasti.
Juhlapaikalla kävi ilmi, että kakku oli ylimakea sacherkakku ja voileipäkakun välistä löytyi italiansalaattia.Voi voi. Mene kahvilaan.
Olen käynyt noiden juhlien jälkeen monessakin kahvilassa. Oletko muka sitä mieltä, että majoneesi-makaroni-hernesalaatti sopii voileipäkakkuun?
Sacherkakku on tarjottavana hankala, koska se on ylettömän makeaa. Olisin toivonut, että vaihtoehtona olisi ollut vaikkapa tavallinen kermakakku, jos juhlakalu itse pitää todella makeasta.Entäpä jos ne kaikki muut vieraat ovat kaikki ihan omaa mieltään; pitäisikö olla jokaiselle ihka oma kermakakku just sopivilla sisällöillä, makeusasteella sekä sacherkakku omalla mieltymysmäärälla suklaata, aprikoosihillolla, sokerilla... ettei vaan kukaan pääse pettymään. Jotkut haluaa pelkkää sacheria, toiset kermakakkua. Miten ihmeessä jokaisen vieraan mielipidettä voi oikeesti kuunnella, tai edes tarvitsee.
Kerma sitä paitsi kuulemma pilaantuu kesällä herkästi, en tiedä en ole ammattilainen. Jos kakku on konditoriasta niin sieltä tulee sitä mitä he tekevät.
Jotkut tykkäävät italiansalaatista ym noista voileipäkakun välissä, ovat tyytyväisiä mitä tarjotaan, syövät, kiittävät, eivätkä valita.
Miksi mainitsemani menu meni sulla noin tunteisiin?
Juhlissa vieraat puhuivat keskenään, että voileipäkakku oli hirveää. Kermakakkua kaipaili moni muukin.
Vierailla ei näköjään ollut käytöstapoja ollenkaan, kun menivät juhliin haukkumaan tarjoiluja.
Muutenkin ihmetyttää tuo tapa, että mennään juhliin kiljuvan vatsan kanssa ja sitten valitetaan nälkää, haukutaan tarjottavat ja nillitetään vielä lahjastakin, hyvä ettei viedä mennessään sitäkin, kun kurvataan mäkkärille.
Mistä näitä moukkia oikein tulee?
Kukaan ei kestä tunteroista. Siis tuollaista sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut kertakäyttölautaset, oli juhlat kuin juhlat. Mä olen tarjoilija ammatiltani ja saan tilattua tukusta hyvin edullisesti kertakäyttöliinat, astiat, ruokailuvälineet. Ei siis mene työnantajan piikkiin vaan ihan omalle laskulle, mitta antavat samat alennukset kuin työpaikalle, jos henkilökunnan jäsen tilaa yli 60 eurolla. Tilaan sieltä myös foliovuokia esim. suolaisille piirakoille. Meillä on tulossa luultavasti rippijuhlat elokuun alussa, jos hyvin käy, ja kyllä mä ajattelin tilata taas kertakäyttöastiat, kun pihalla ollaan. Meillä on katettu terassi, jos sattuu satamaan. Mies on hyvä grillaamaan, joten ehkä jotain kasvisvartaita ja grillattua broileria tarjolle. Hän tekee maailman parhaita valkosipuliperunanyyttejä, mutta katsoo nyt, viitsiikö niitä alkaa vääntää, kun ne on niin hitaita tehdä. Kesäjuhlat ja ulkona syöminen kuuluu mun mielestä kesään.
Tää on kyllä ällöttävän epäekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut kertakäyttölautaset, oli juhlat kuin juhlat. Mä olen tarjoilija ammatiltani ja saan tilattua tukusta hyvin edullisesti kertakäyttöliinat, astiat, ruokailuvälineet. Ei siis mene työnantajan piikkiin vaan ihan omalle laskulle, mitta antavat samat alennukset kuin työpaikalle, jos henkilökunnan jäsen tilaa yli 60 eurolla. Tilaan sieltä myös foliovuokia esim. suolaisille piirakoille. Meillä on tulossa luultavasti rippijuhlat elokuun alussa, jos hyvin käy, ja kyllä mä ajattelin tilata taas kertakäyttöastiat, kun pihalla ollaan. Meillä on katettu terassi, jos sattuu satamaan. Mies on hyvä grillaamaan, joten ehkä jotain kasvisvartaita ja grillattua broileria tarjolle. Hän tekee maailman parhaita valkosipuliperunanyyttejä, mutta katsoo nyt, viitsiikö niitä alkaa vääntää, kun ne on niin hitaita tehdä. Kesäjuhlat ja ulkona syöminen kuuluu mun mielestä kesään.
Tuskin tuon kirjoittaja joka viikko juhlia järjestää, joten ota nyt ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua syystä että esikoiseni on vegaani. Arvostan suuresti valintojasi. Itse olen lahjakkaasti sekasyöjä :D Perhejuhliin (lue: ihan tavan sunnuntailounaat joihin neljä lastani perheineen tulee sekä siskoni perhe)) olen tehnyt kaikille vegaanista. Itse kehitellyt reseptejä. Voin sanoa että "täytetyt jauheliha muffinit" käy kaikille. Sekasyöjät luulevat että jauhelihasta tehtyjä! Myös alkoholitarjoiluun viineissä on vegaanisia vaihtoehtoja! Toki teen ei vegaanistakin kylkeen. Mietin, jos ois juhlatarjoilu kahveille....laktoosittomasta sunnuntai margariinistä saa aikaan (vegaaninen) Voitaikinan, (joku fiksu varmaan kommentoi että margariinitaikina :D ) Pakastealtaassa on myös suunnuntain vegaanisia taikinoita. Sinun kannattais äitisi kanssa keskustella asiasta....niin kuin tyttäreni keskusteli kanssani. Ymmärsin häntä ja arvostan suuresti hänen valintojaan
Nähtävästi muidenperheenjäsenten valintoja et sitten arvostakaan, jos huijaat heitä syömään "jauheliha" muffineja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Foliovuuat ja kertakäyttöastiat, huh huh. Ei puutu kuin Virosta haetut juomatölkit, jotka heitetään sekajätteisiin, koska niistä ei makseta panttia. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 grammaa makaronilaatikkoa häissä 😂
Meidän perhe on ollut kutsuttuna syntymäpäiväjuhlissa, jossa oli täytekakku ja limppari juuri loppunut. Asuivat isojen markettejen vieressä Oulussa, mutta eivät vaivautuneet vaikka muutaman euron pakastekakkua ja limppapulloa hakea. Kyllä minua hävetti heidän puolestaan. Kaljupääkahvit sitten juotiin ja lapsille ei ollut mitään kuten esim karkkeja ja sipsejä. Lahja kyllä kelpasi.
Pakastekakku sulaa ainakin n 6 tuntia, eipä olis hyödyttäny.
Kyllä kakkua pitää riittää jos kutsuu synttäreille.