Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Minulle ei mitään yo-juhlia edes järjestetty. Kun poika kirjoitti, kahvia ja hänen toiveestaan mutakakkua ja mansikoita. Exäni eli isänsä ei tullut edes kahville. Siinä sitten oli isot juhlavat kekkerit: poikani, minä ja kaksi parasta ystävää. Mutta pojalla oli hyvät paperit, iloinen mieli ja kaikki suunniteltu eteenpäin. Kuvista tuli hyviä ja meillä oli oikein mukavaa keskenämme! :)
Vierailija kirjoitti:
Eräissä "kuninkaallisissa häissä" oli yksi cupcake jokaiselle. Hävetti morsiammen sukulaisten puolesta kun olivat pitkältä tulleet. Itse nyt olin joku hyvän päivän tuttu. Järkkyä.
Minäkin olin häissä, sukulaisen roolissa, missä oli myös tällainen kuppikakkujärjestelmä. Niitä riitti reilu 2/3 osalle vieraita ja lopuille ei jäänyt sitten kakkua, kun kakkua ei ollut, tai sitä määrättyä kuppikakkua :D Ei myöskään sukulaiset olleet ensimmäisenä muffinijonossa, joten jäin ilman :D
Eikös yhdessä Unelmahäät-jaksossa vieraat söivät kertakäyttöastioista?
Vierailija kirjoitti:
Tämä taitaa olla se alkuperäinen raikkaat voileivät-ketju? Tuli muistot mieleen siitä kun luin alkupään voileipäjankkausta tuoreeltaan aiemman kotikaupunkini espresso-housessa kuluttaessani aikaa ennen iltavuoroon menoa.
Tais olla ihan ekalla sivulla 😂
Vierailija kirjoitti:
200 grammaa makaronilaatikkoa häissä 😂
Meidän perhe on ollut kutsuttuna syntymäpäiväjuhlissa, jossa oli täytekakku ja limppari juuri loppunut. Asuivat isojen markettejen vieressä Oulussa, mutta eivät vaivautuneet vaikka muutaman euron pakastekakkua ja limppapulloa hakea. Kyllä minua hävetti heidän puolestaan. Kaljupääkahvit sitten juotiin ja lapsille ei ollut mitään kuten esim karkkeja ja sipsejä. Lahja kyllä kelpasi.
Juhlissa oli tarjolla 12 kpl Lidlin pikkupitsoja pakasteesta ja kilo irtokarkkeja. Ei muuta, ei edes juomista. Juhlakalu oli vielä vaatinut että vieraat ostavat porukalla lahjaksi kalliin monen sadan euron lahjakortin.
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa oli tarjolla 12 kpl Lidlin pikkupitsoja pakasteesta ja kilo irtokarkkeja. Ei muuta, ei edes juomista. Juhlakalu oli vielä vaatinut että vieraat ostavat porukalla lahjaksi kalliin monen sadan euron lahjakortin.
Olitko kimppalahjassa mukana?
Minä itse järjestin :D
Se oli vaatimaton kahvitilaisuus sisarukseni lapsen konfirmaation kunniaksi. En ollut tajunnut, että vieraat, ne juhlakalun sukulaiset, jotka eivät ole minun eikä sisarukseni sukulaisia, ehkä odottivat jotain massiivista pitopöytää. Niinpä oli vain sitä kahvia, ja itseleivottuna korvapuustia, mustikkapiirakkaa, kuiva kakku, kaneliässiä ja mansikkakermakakku pakastemansikoista, kun tuoreita ei vielä ollut. Tämä sukulaiskööri istui ja nieleskeli kuin myrkkyä olisi tarjolla. Oli koisaannuttava tunnelma. Sitten joku heistä kantoi pöytään mukanaan tuomansa voileipäkakun. Kaikkien ilmeet kirkastuivat ja kaikki huusivat ihastuksesta yhteen ääneen, että no nyt me saadaan sit kuitenkin jotakin hyvääkin tänään ihanaa!
Oli niin perusteellisen väärin laitettujuglatarjoilu, mutta onneksi vieraat älysivät itse pelastaa sen, ettei kellekään jäänyt paha mieli huonoista tarjoiluista :D
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo kovasti tarjoilujen perään, mutta voisin kuvitella että jos olis kahvia ja jotain Marie -keksejä niin se olis aika tylsää.
Täällä aina dissataan kaikkea "perinteistä" ja "tylsää" (tyyliin suolainen piirakka, voileipäkakku), mutta kummasti ne perinteiset jutut vaan uppoaa juhlavieraisiin.
Suolainen piirakka tai voileipäkakkuhan ois ihan parasta! Ei siinä kauheesti enempää sit tarvi, joku pulla tms joka on IHAN HYVÄ JA RIITTÄVÄ, jos on hyvin tehty. Miks ihmeessä pitäis olla hirveesti erilaista. Painukaa ***** ja pitäkää omat juhlat jos ei kelpaa *****,
Persujen vaalitilaisuus. Edelliskekkereistä asti höyrytettyjä makkaroita, läpinäkyvä kahvia pahvimukista ja läpinäkyvä pullasiivu + polleat puheet.
Huonoin olisi, jos olisi vain viinaa tarjolla.
Ihmisillä on nälkä. Ihan hunajamarinoitu kana riisillä ja värikäs salaatti kelpaa.
Jälkiruuaksi kakkua ja kahvia ja jätskiä kakun päälle.
Kertakäyttö lautaset (2 päällelläin) kelpaavat, samoin seisova pöytä. Kanaruoka ja salaatti menee seisaaltaan haarukalla.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin juhlatarjoilun pitäisi olla juhlavaa, spesiaalia ja kaunistakin. Siitä(kin) se juhlan tuntu tulee. Pienellä budjetilla toki haastavampaa muttei mahdotonta, jos itse tekee, mitoittaa vierasmäärän järkeväksi ja tekee vähemmän sortteja.
Sukulaiseni yo-juhlissa pari vuotta sitten oli aika ankeat tarjottavat: keitinperunoita, uunilohta kermassa, uunikasviksia pakastepussista ja vihreä salaatti. Mahan sai kyllä täyteen, mutta ABC:n lounasbuffakin olisi ollut monipuolisempi ja kotona olisin tehnyt maukkaampaa. Kahvin kanssa oli pelkkä täytekakku, jota riitti vain ohut viipale kaikille. Juhlapaikkaan oli kyllä panostettu, mutta ruoka kuin arki-illan pöydästä. En ymmärrä.
Minä olen sitä mieltä, että juhlissa ei ole ollenkaan pakko syödä, jos kotona kerran on maukkaampaa.
Viime kesänä rippijuhlat. Oli suolaiseksi tarjoiluksi uusia perunoita ja tilliä ja sen kanssa silliä ja graavilohta. Vihersalaattiin oli laitettu tonnikalaa joukkoon. Olen allerginen kalalle ja niin on esikoispoikanikin. Meille ei ollut mitään muuta kuin kakkua ja kahvia. Söin yhden keitetyn perunan tillillä, palan kakkua ja kahvia. Ja mäkkärin kautta kotimatkalle. Siellä juhlissa istui minun vieressä vegesyöjä. Hän otti pelkkää kakkua ja kahvia. En ymmärrä, miksi vihersalaattiin kukaan haluaa laittaa tonnikalaa. Jos sitä on pakko olla, niin voihan sitä laittaa astiaan siihen viereen tarjolle.
Vierailija kirjoitti:
Persujen vaalitilaisuus. Edelliskekkereistä asti höyrytettyjä makkaroita, läpinäkyvä kahvia pahvimukista ja läpinäkyvä pullasiivu + polleat puheet.
Porvoosta päivää !
Vierailija kirjoitti:
Yämä Demari -kommunisti se sitten päivystää 16 tuntia / vrk ja ainut mitä päässä pyörii on persu. Ei ole vihan määrällä mitään rajaa.
Mutta semmosia ne Vasemmistoliittolaiset on.
Vierailija kirjoitti:
Eikös yhdessä Unelmahäät-jaksossa vieraat söivät kertakäyttöastioista?
Mitä vikaa siinä on? Ei tarvitse kenenkään viettää juhlaa tiskaten astioita! Ei meidänkään häissä ollut muulle kuin kahville ja kakulle posliiniastiat. Pääruoka oli kertakäyttölautasilta ja lasit oli muovia. Meillä oli pienen budjetin häät. Musiikkikin saatiin häälahjaksi mieheni kavereilta, joilla on bändi. Juhlapaikan vuokra koko päivältä 200 euroa. Catering toi ruuat, yksi nainen siellä hääräili ja toi lisää tarjolle, jos jokin loppui. Hääkakkukaan ei ollut mikään kerroskakku vaan konditoriasta tilattu tavallisia kermakakkua monta. Eihän meillä mitään kymppitonnin häitä olisi ollut varaa järjestää ja ensimmäinen lapsi oli tulossa, joten rahaa tarvittiin vähän muuhunkin kuin hääjuhlaan.
Tätä ketjua lukiessa hämmästelen, kuinka niin moni valittaa jääneensä nälkäiseksi syntymäpäivä-, ylioppilas- tai rippijuhlien tarjoilujen jälkeen. Juhlaperinteissä on toki eroja alueittain ja suvuittain, mutta mikä ihmeen lähtökohta se on, että juhlissa tarjottaisiin kokonaisesta ateriasta käyvä kokonaisuus ruokaa ja että kehtaa vielä valittaa asiasta? Jos ei erikseen muuta ole mainittu, oletan, että tuollaisissa juhlissa on kahvitarjoilu. Aikuinen, terve ihminen myös selviytyy, vaikka olisikin lähtenyt tyhjällä vatsalla juhliin eikä siellä olisikaan hänen odottamaansa tarjoilua. Jos taas on ongelmia esim. verensokerin kanssa, siihen nyt luulisi jokaisen varautuvan muutenkin.
Meillä on aina ollut kertakäyttölautaset, oli juhlat kuin juhlat. Mä olen tarjoilija ammatiltani ja saan tilattua tukusta hyvin edullisesti kertakäyttöliinat, astiat, ruokailuvälineet. Ei siis mene työnantajan piikkiin vaan ihan omalle laskulle, mitta antavat samat alennukset kuin työpaikalle, jos henkilökunnan jäsen tilaa yli 60 eurolla. Tilaan sieltä myös foliovuokia esim. suolaisille piirakoille. Meillä on tulossa luultavasti rippijuhlat elokuun alussa, jos hyvin käy, ja kyllä mä ajattelin tilata taas kertakäyttöastiat, kun pihalla ollaan. Meillä on katettu terassi, jos sattuu satamaan. Mies on hyvä grillaamaan, joten ehkä jotain kasvisvartaita ja grillattua broileria tarjolle. Hän tekee maailman parhaita valkosipuliperunanyyttejä, mutta katsoo nyt, viitsiikö niitä alkaa vääntää, kun ne on niin hitaita tehdä. Kesäjuhlat ja ulkona syöminen kuuluu mun mielestä kesään.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa hämmästelen, kuinka niin moni valittaa jääneensä nälkäiseksi syntymäpäivä-, ylioppilas- tai rippijuhlien tarjoilujen jälkeen. Juhlaperinteissä on toki eroja alueittain ja suvuittain, mutta mikä ihmeen lähtökohta se on, että juhlissa tarjottaisiin kokonaisesta ateriasta käyvä kokonaisuus ruokaa ja että kehtaa vielä valittaa asiasta? Jos ei erikseen muuta ole mainittu, oletan, että tuollaisissa juhlissa on kahvitarjoilu. Aikuinen, terve ihminen myös selviytyy, vaikka olisikin lähtenyt tyhjällä vatsalla juhliin eikä siellä olisikaan hänen odottamaansa tarjoilua. Jos taas on ongelmia esim. verensokerin kanssa, siihen nyt luulisi jokaisen varautuvan muutenkin.
On siinä alueellisia eroja. Pohjois-Karjalassa, josta olen kotoisin, on aika lailla notkuvat pöydät. Esimerkki tämän päivän yo-juhlista: karjalanpiirakat, munavoi, pitsapaloja, voileipäkakku, mansikkakakku, muffinsseja, suklaapikkuleipiä, hedelmäkuppeja. Saattoi olla jotain muutakin, mutta itse huomasin nuo ja maistelin lähes kaikkea. Ja boolia ja kuohuviinimaljat ja kahvia. Asutaan Etelä-Suomessa ja tämän yön ollaan vanhemmillani yötä. Sitten jos olen ollut juhlissa jossain muualla Suomessa, on saattanut olla paljon pienemmät tarjoilut. Olisiko kulttuuriero, että karjalassa juhlissa on yleensä paljon kaikkea.
Ymmärrän sinua syystä että esikoiseni on vegaani. Arvostan suuresti valintojasi. Itse olen lahjakkaasti sekasyöjä :D Perhejuhliin (lue: ihan tavan sunnuntailounaat joihin neljä lastani perheineen tulee sekä siskoni perhe)) olen tehnyt kaikille vegaanista. Itse kehitellyt reseptejä. Voin sanoa että "täytetyt jauheliha muffinit" käy kaikille. Sekasyöjät luulevat että jauhelihasta tehtyjä! Myös alkoholitarjoiluun viineissä on vegaanisia vaihtoehtoja! Toki teen ei vegaanistakin kylkeen. Mietin, jos ois juhlatarjoilu kahveille....laktoosittomasta sunnuntai margariinistä saa aikaan (vegaaninen) Voitaikinan, (joku fiksu varmaan kommentoi että margariinitaikina :D ) Pakastealtaassa on myös suunnuntain vegaanisia taikinoita. Sinun kannattais äitisi kanssa keskustella asiasta....niin kuin tyttäreni keskusteli kanssani. Ymmärsin häntä ja arvostan suuresti hänen valintojaan