Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen hehkutettiin, että tarjolla on kakkua ja voileipäkakkua. Jälkimmäistä odotin kovasti.
Juhlapaikalla kävi ilmi, että kakku oli ylimakea sacherkakku ja voileipäkakun välistä löytyi italiansalaattia.Voi voi. Mene kahvilaan.
Olen käynyt noiden juhlien jälkeen monessakin kahvilassa. Oletko muka sitä mieltä, että majoneesi-makaroni-hernesalaatti sopii voileipäkakkuun?
Sacherkakku on tarjottavana hankala, koska se on ylettömän makeaa. Olisin toivonut, että vaihtoehtona olisi ollut vaikkapa tavallinen kermakakku, jos juhlakalu itse pitää todella makeasta.Entäpä jos ne kaikki muut vieraat ovat kaikki ihan omaa mieltään; pitäisikö olla jokaiselle ihka oma kermakakku just sopivilla sisällöillä, makeusasteella sekä sacherkakku omalla mieltymysmäärälla suklaata, aprikoosihillolla, sokerilla... ettei vaan kukaan pääse pettymään. Jotkut haluaa pelkkää sacheria, toiset kermakakkua. Miten ihmeessä jokaisen vieraan mielipidettä voi oikeesti kuunnella, tai edes tarvitsee.
Kerma sitä paitsi kuulemma pilaantuu kesällä herkästi, en tiedä en ole ammattilainen. Jos kakku on konditoriasta niin sieltä tulee sitä mitä he tekevät.
Jotkut tykkäävät italiansalaatista ym noista voileipäkakun välissä, ovat tyytyväisiä mitä tarjotaan, syövät, kiittävät, eivätkä valita.
Miksi mainitsemani menu meni sulla noin tunteisiin?
Juhlissa vieraat puhuivat keskenään, että voileipäkakku oli hirveää. Kermakakkua kaipaili moni muukin.
Juhlan järjestäjä on sentään nähnyt vaivaa. Ihmisten kiittämättömyys nykypäivänä on jotain ihan käsittämätöntä.
Kuka viitsii laittaa juhlia, jos vaivaa kuluu useita kymmeniä tunteja, rahaa kuluu satoja, jopa tuhansia euroja ja vieraille ei kelpaa. Huoh.
Tämä taitaa olla se alkuperäinen raikkaat voileivät-ketju? Tuli muistot mieleen siitä kun luin alkupään voileipäjankkausta tuoreeltaan aiemman kotikaupunkini espresso-housessa kuluttaessani aikaa ennen iltavuoroon menoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos juhlasankarin toiveena on pelkkää kermakakkua, juhlavia pikkuleipiä, vaahtokarkkeja ja kahvia (+teetä, mehua, vettä), niin silloin kuunnellaan eniten hänen toivettaan. Se menee silloin kaikkien toiveiden ohi, vieraiden nirputusta turha kuunnella.
Siis eihän ne tarjoilut sitä juhlasankaria varten (pelkästään) ole. Hänhän voi halutessaan ottaa pelkkää makeaa, mutta kohteliasta olisi tarjota myös jotakin suolaista, etenkin jos osa vieraista tulee kaukaa, ettei tarvitse nälässä olla. Tai sitten mainita jo kutsussa, että kyseessä pelkät kakkukahvit, jotta vieraat osaavat varautua.
Yhdet 3-kymppiset, mihin oli kutsuttu työkaverit jne, et aika "viralliset". Kalliit lahjat ja kukat oli hommattu jne ja kun päästiin paikalle, juhlakalu oli aivan päissään jo, heitti et keittiössä on mokkapaloja, ja et kakkukin oli, mut sukulaiset ehti syödä sen. Uunipellillä oli tosiaan mokkapaloja vielä, yhdessä pienessä kipossa juustonaksuja ja toisessa karkkeja. Ei mitään muuta.
Allergiaperheen synttäritarjoiluna pelkästään allergisten lasten "herkkuja", ja makuahan näissä ei "tottumattomille" ole yhtään.
Varsinainen ilkeilyketju. Ettäs kehtaatte
Vierailija kirjoitti:
Miksi arvostella muiden tarjoiluja? Ei kaikilla ole mahdollisuuksia panostaa isoilla summilla niihin. Itse tehtiin kaikki omien lasten rippi- ja yo- juhliin eikä varmasti ollut kaikki viimeisen päälle. Mutta kun köyhiä oltiin...
Nyt on tullut varallisuutta ja reippaasti, mutta koska kokenut köyhän yh- äidin elämän en ikinä menisi arvostelemaan muiden tarjoiluja.
Hyvät tarjoilut voi tehdä todella pienellä budjetilla. Esim. itse tehdyt karjalanpiirakat eivät tule maksamaan juuri mitään ja ovat arvostettu, hyvä tarjottava. Samoin hyvän täytekakun voi loihtia hyvin halvoista aineksista.
Ei köyhyyden tarvitse olla mikään tekosyy sille, että ei yhtään osata eikä viitsitä.
Parhaat leivonnaiset oli nuoruuteni ystävällä, joka oli köyhä 4 lapsen yh. Hän osasi loihtia halvalla hyvää. Jopa niin hyvää, että leipomuksia tilattiin häneltä. Leipoi aina leivät itse eikä kaupasta saanut yhtä hyvää leipää!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä tai pitää juhlia ollenkaan, jos alkaa arvostelulinja. Kahvilaan juhlat, jossa jokainen saa: kahvi/tee/mehu + kakkupala ja konvehti ja kenenkään ei tarvitse miettiä oliko jotain huonoa tarjoilussa.
Juhlien järjestäjä säästyy siivouksilta, leipomisilta / niiden hankkimisilta, esillelaitoilta, tarjoiluilta, kaikkien astioiden esille ja poislaittamisilta ym. Juhlien laitossa on oikeesti iso työ.
Jos tuollaisiin juhliin joutuisin, jossa oltaisiin kahvilassa ja siellä saisin eteen konvehdin ja lasin mehua niin lähinnä naurattaisi.
Ei yhtään sitten rimaa voisi alemmaksi laskea? Kai ne lapsetkin ansaitsisi sen, että vanhemmat edes vähän yrittää.
Säälittää jos on lapsen yo- tai rippijuhlat ja kaikesta paistaa, että ei ole panostettu yhtään. Kun astioiden korjaamisesta on vaivaa! Voi hyvää päivää.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen yrittää tehdä parhaansa ja varojen mukaan. Pitäkää mölyt mahassa ja nauttikaa jos ja kun pääsette johonkin juhliin.
Tämä oli niin hyvä viesti, että ei riitä peukuttaminen, vaan pitää oikein kiittää. Kiitos.
Höpö höpö, lakkaa hyvesignaloimasta. Ei tarjoilun laatu ole rahasta kiinni. Olin itse kesäisillä serkkutytön pikkutytön nimipäivillä. Tytön mummu, rikas maatalon emäntä, oli tehnyt tytölle täytekakun. Pieni kolmen neljän munan kakku, välissä ei mitään, ei millään kostutettu, päällä ohut kerros kermavaahtoa, jonka mummu nuukuuksissaan oli tehnyt selkeästi happamesta kermasta. Päällä pari oman maan mansikkaa. Kakku oli oikeasti niin kuivaa päällys niin pahaa, että sitä oli vaikea syödä. Emäntä oli rikkaampi kuin muut yhteensä.
Milloin ensimmäiset tämän päivän valmistujaisjuhlissa käyneet mielensäpahoittajat tulevat päivittämään ketjua:
Kuinka monessa kodissa kävit?
Jäitkö nälkäiseksi, pitikö lähteä kotiin grillin kautta?
Mitä et saattanut edes maistaa, mikä loppui kesken Viljo-enon jälkeen?
Oliko poikalapsen juhlissa pinkkiä syötävää, tyttölapsen juhlissa sinistä?
Saitko kuoharia, jos sait, oliko se aivan liian kuivaa vai sopivaa?
Saitko ihan oikeaa sampanjaa?
Oliko raparperimehua omassa kannussaan?
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä tai pitää juhlia ollenkaan, jos alkaa arvostelulinja. Kahvilaan juhlat, jossa jokainen saa: kahvi/tee/mehu + kakkupala ja konvehti ja kenenkään ei tarvitse miettiä oliko jotain huonoa tarjoilussa.
Juhlien järjestäjä säästyy siivouksilta, leipomisilta / niiden hankkimisilta, esillelaitoilta, tarjoiluilta, kaikkien astioiden esille ja poislaittamisilta ym. Juhlien laitossa on oikeesti iso työ.
Jos tuollaisiin juhliin joutuisin, jossa oltaisiin kahvilassa ja siellä saisin eteen konvehdin ja lasin mehua niin lähinnä naurattaisi.
Ei yhtään sitten rimaa voisi alemmaksi laskea? Kai ne lapsetkin ansaitsisi sen, että vanhemmat edes vähän yrittää.
Säälittää jos on lapsen yo- tai rippijuhlat ja kaikesta paistaa, että ei ole panostettu yhtään. Kun astioiden korjaamisesta on vaivaa! Voi hyvää päivää.
Tämä on hyvä esimerkki viestistä, jonka kirjoitrajalla on palava halu päästä pilkkaamaan toisten viestejä, vaikka sitten tahallaan väärinymmärtämällä, jollei tarpeeksi pöyristyttävää viestä muuten löydy.
Tästäkin kakkutarjoilusta piti "unohtaa" se kahvi ja kakku: "Naurettavaa! Mehu pelkällä konvehdilla!"
Papua-Uudessa Guineassa osallistuin hautajaisiin, joissa meille naisille tarjoiltiin itsensä juhlakaun aivot, miehet saivat varsinaiset lihat syödäkseen. Pikkuisen vistotti, mutta en uskaltanut kieltäytyä, kun pelkäsin joutuvani itse seuraavaksi pataan.
Vierailija kirjoitti:
Papua-Uudessa Guineassa osallistuin hautajaisiin, joissa meille naisille tarjoiltiin itsensä juhlakaun aivot, miehet saivat varsinaiset lihat syödäkseen. Pikkuisen vistotti, mutta en uskaltanut kieltäytyä, kun pelkäsin joutuvani itse seuraavaksi pataan.
Tosi uskottava stoori 👍
Eräissä "kuninkaallisissa häissä" oli yksi cupcake jokaiselle. Hävetti morsiammen sukulaisten puolesta kun olivat pitkältä tulleet. Itse nyt olin joku hyvän päivän tuttu. Järkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää jos on lapsen yo- tai rippijuhlat ja kaikesta paistaa, että ei ole panostettu yhtään. Kun astioiden korjaamisesta on vaivaa! Voi hyvää päivää.Tämä on hyvä esimerkki viestistä, jonka kirjoitrajalla on palava halu päästä pilkkaamaan toisten viestejä, vaikka sitten tahallaan väärinymmärtämällä, jollei tarpeeksi pöyristyttävää viestä muuten löydy.
Tästäkin kakkutarjoilusta piti "unohtaa" se kahvi ja kakku: "Naurettavaa! Mehu pelkällä konvehdilla!"
Niinpä. Ehkä ei osaa lukea kaikkia sanoja...
Vierailija kirjoitti:
Oliko vegaaneille jotain muutakin purtavaa kuin banaanipuun oksia?
Vierailija kirjoitti:
Eräissä "kuninkaallisissa häissä" oli yksi cupcake jokaiselle. Hävetti morsiammen sukulaisten puolesta kun olivat pitkältä tulleet. Itse nyt olin joku hyvän päivän tuttu. Järkkyä.
Kuinka kaukaa itse tulit, sulhasen vai morsiamen puolelta?
Mitä sait juotavaksi?
Näitä valittajia näköjään riittää, toivon että mun laittamista juhlista kukaan ei ole pahoittanut näin pahasti mieltään, ja jos on, niin voi tulla puhumaan suoraan kasvotusten. He joko huomioidaan jatkossa tai jätetään seuraavan kerran kutsumatta.
Joka tapauksessa jatkossakin aion tehdä niinkuin mahdollisuudet ja puitteet kotona antavat myöten. (Kotiahan ei ole rakennettu juhlapaikaksi vaan kodiksi, joka myös asettaa paljon rajoitteita!) Se, miten budjetti, jääkaapin rajallinen säilytystila, pakastimen tila antavat myöten, mitä juhlasankari toivoo ja haluaa vaikuttavat myös.
Inhoan leipomista ja ylipäänsä mitään juhlahääräilyä, siksi otan/ostan valmiina kaiken tarjottavan sieltä mistä saan ja luotan kondiotorian ammattitaitoon. Mitään ylimääräistä krääsää en tule ostamaan koristeiksi. Siisti koti, kukkakimput ja puhdas pöytäliina riittävät.
Iloisia ja aurinkoisia juhlahetkiä kaikille. <3