Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
kaikissa juhlissa missä olen ollut vieraana on ollut talon näköiset hyvät tarjoiltavat. ei ole valittamista
sorry aiheen ohi meni
Just näin. Välillä tuntuu, ettei mikään ole hyvä ja riittävästi. Aina jollain jotain kitisemistä tarjottavista jälkeenpäin. Pysykää kotonanne.
Itse nautin kaikennäköisistä juhlista.
Muistan, kun jo 1950-luvulla Fazerilla oli ihana voileipäkakku. Se valmisti sitä vuosikymmeniä, mutta eipä ole enää näkynyt aikoihin. Se oli siitä jännä, että siinä oli hyvin onnistuneesti yhdistetty samaan kakkuun sekä lihaa että kalaa. En enää millään muista miten, mutta ainoat lihat olivat saunapalviruusukkeet kakun päällä, joissa oli oliiviviipaleita. Oliivit olivat siihen maailman aikaan vielä suurinta luksusta. Jonkun kerroksen välissä oli tonnikalatahnaa. Tää kuulostaa ihan hullulta yhdistelmältä, mutta hyvää oli.
Yököttäviä ovat naapurin jokaikisissä juhlissa tarjottavat vetinen ,mauton herne-maissi-paprika-makarooni-tonnikala-mössö, puolitetut nakit ja kivikovat( hammas katkesi) pienet karjalanpiirakat
Tarjottavat muuttuvat ajan myötä. Kun ikää on nyt 60 v, minua ihmetyttävät nuo karkkitarjoilut. Ovatko ne yleisiä ja minkälaisissa juhlissa?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin että kannattaa menna vatsat täynnä (tai lähes täynnä) juhliin eikä odottaa että juhlissa tarjotaan isosti ruokaa.
Juhlien laitto ja lahjojen määrä sekä rahasummat on lähes ihan överiä nykyään.
Riittäisi ihan kahvi, tee, mehu, vesi, täytekakku ja kuivakakku, joku pikkuleipä. Kohtuullinen lahja. Ei sen enempiä koristeluja. Perussiisti koti juhlia varten/juhlapaikka.
Mun pojan yo- juhliin tuli eräs tuttu perhe ja kuulin että lapsille oli sanottu ettei syödä lounasta kun kohta saa juhlissa mahat täyteen. Niinpä vierestä katsoin kun perheen nuorin poika söi PUOLET yhdestä täytekakusta. Ja isä hymyili vieressä eikä neuvonut lasta. Siinä vaiheessa nappasin kakun pois pöydältä ja sanoin pojille että täällä on muitakin jotka haluavat täytekakkua. Kakkuja oli siis 5kpl mutta tämä oli se viimeinen ja vieraita oli vielä tulossa....
Toisen poikani yo- juhliin en tätä perhettä enää kutsunut.
Vierailija kirjoitti:
Yököttäviä ovat naapurin jokaikisissä juhlissa tarjottavat vetinen ,mauton herne-maissi-paprika-makarooni-tonnikala-mössö, puolitetut nakit ja kivikovat( hammas katkesi) pienet karjalanpiirakat
Suosittelisin että et syö niitä jatkossa ja ohitat ne ihan kohteliaasti, jos tulee vielä kutsua. Niistä tykkää joku muu eikä taatusti valita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi arvostella muiden tarjoiluja? Ei kaikilla ole mahdollisuuksia panostaa isoilla summilla niihin. Itse tehtiin kaikki omien lasten rippi- ja yo- juhliin eikä varmasti ollut kaikki viimeisen päälle. Mutta kun köyhiä oltiin...
Nyt on tullut varallisuutta ja reippaasti, mutta koska kokenut köyhän yh- äidin elämän en ikinä menisi arvostelemaan muiden tarjoiluja.
No, kun se tarjoiluiden nolous ei ole välttämättä varallisuudesta kiinni. Olen esim hyvin varakkaan ihmisen luona nähnyt, kun täytekakku näytti siltä, että kissa olisi nuollut päältä kermat ja koristeena oli yksi ohut viipale tuorekurkkua. Ja kyllä, oli täytekakku, ei voileipäkakku. Kahvi oli laihaa, kun piti säästää. Jotain vanhaksi menneitä keksejäkin oli. Oli vielä jotkut 50-vuotisjuhlat tms johon oli kutsuttu paljon porukkaa.
Ilmeisesti tavoite elämälle saavutettiin, kun tilillä oli pari miljoonaa kuolinpäivänä?
Toisaalta, vähävarainen voi loihtia hyvätkin juhlat. Ehkä ikinä joutuu varojen puutteessa venymään, hyväksymään että kaikille ei nyt ole samaa settiä kahvikuppeja tms. Joku marjapiirakka ja vaniljakastike kahvin kera riittää hyvin kahvikekkereille, jos ei muuhun ole varaa.
Ei kiitos karkkeja kirjoitti:
Tarjottavat muuttuvat ajan myötä. Kun ikää on nyt 60 v, minua ihmetyttävät nuo karkkitarjoilut. Ovatko ne yleisiä ja minkälaisissa juhlissa?
Synttäreillä, rippijuhlissa, yo-juhlissa, valmistujaisissa ym olen nähnyt karkkeja. Perinteet muuttuvat. Karkeilla pyritään huomioimaan lapsi- ja nuorisovieraat.
Itse laitan vain synttäreillä. Huomioin lapset ja nuoret muilla herkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi arvostella muiden tarjoiluja? Ei kaikilla ole mahdollisuuksia panostaa isoilla summilla niihin. Itse tehtiin kaikki omien lasten rippi- ja yo- juhliin eikä varmasti ollut kaikki viimeisen päälle. Mutta kun köyhiä oltiin...
Nyt on tullut varallisuutta ja reippaasti, mutta koska kokenut köyhän yh- äidin elämän en ikinä menisi arvostelemaan muiden tarjoiluja.
No, kun se tarjoiluiden nolous ei ole välttämättä varallisuudesta kiinni. Olen esim hyvin varakkaan ihmisen luona nähnyt, kun täytekakku näytti siltä, että kissa olisi nuollut päältä kermat ja koristeena oli yksi ohut viipale tuorekurkkua. Ja kyllä, oli täytekakku, ei voileipäkakku. Kahvi oli laihaa, kun piti säästää. Jotain vanhaksi menneitä keksejäkin oli. Oli vielä jotkut 50-vuotisjuhlat tms johon oli kutsuttu paljon porukkaa.
Ilmeisesti tavoite elämälle saavutettiin, kun tilillä oli pari miljoonaa kuolinpäivänä?
Toisaalta, vähävarainen voi loihtia hyvätkin juhlat. Ehkä ikinä joutuu varojen puutteessa venymään, hyväksymään että kaikille ei nyt ole samaa settiä kahvikuppeja tms. Joku marjapiirakka ja vaniljakastike kahvin kera riittää hyvin kahvikekkereille, jos ei muuhun ole varaa.
Jotkut oikeesti eivät halua laittaa isoja summia juhliin , vaikka olisikin varaa.
Voivat itse tykätä laihasta kahvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikissa juhlissa missä olen ollut vieraana on ollut talon näköiset hyvät tarjoiltavat. ei ole valittamista
sorry aiheen ohi meni
Just näin. Välillä tuntuu, ettei mikään ole hyvä ja riittävästi. Aina jollain jotain kitisemistä tarjottavista jälkeenpäin. Pysykää kotonanne.
Itse nautin kaikennäköisistä juhlista.
Just tämä. Yritä miellyttää toista vierasta niin jo toinen valittaa. Huoh. Syökää ja pysykää kotonanne tosiaan. Mä pidän linjani; laitan mitä laitan, ja kelle ei kelpaa niin käykööt burgerilla ja kahvilassa vaikka juhlien aikana. Mä menen täydellä vatsalla toisten juhliin ja otan ja syön mitä on tarjolla.
Huonoja tapoja pennuilla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin että kannattaa menna vatsat täynnä (tai lähes täynnä) juhliin eikä odottaa että juhlissa tarjotaan isosti ruokaa.
Juhlien laitto ja lahjojen määrä sekä rahasummat on lähes ihan överiä nykyään.
Riittäisi ihan kahvi, tee, mehu, vesi, täytekakku ja kuivakakku, joku pikkuleipä. Kohtuullinen lahja. Ei sen enempiä koristeluja. Perussiisti koti juhlia varten/juhlapaikka.
Mun pojan yo- juhliin tuli eräs tuttu perhe ja kuulin että lapsille oli sanottu ettei syödä lounasta kun kohta saa juhlissa mahat täyteen. Niinpä vierestä katsoin kun perheen nuorin poika söi PUOLET yhdestä täytekakusta. Ja isä hymyili vieressä eikä neuvonut lasta. Siinä vaiheessa nappasin kakun pois pöydältä ja sanoin pojille että täällä on muitakin jotka haluavat täytekakkua. Kakkuja oli siis 5kpl mutta tämä oli se viimeinen ja vieraita oli vielä tulossa....
Toisen poikani yo- juhliin en tätä perhettä enää kutsunut.
Tämän vuoksi kannattaa ohjeistaa, että juhliin ei mennä nälkäisenä.
Poika on ollut nälkäinen ja sinäkään et ollut osannut varautua että yhdestä kakusta menee puolet yhdelle vieraalle (kun onkin varattu joku muu määrä per hlö).
Millaisia juhlia narisijat ja valittajat itse laittavat?
Vierailija kirjoitti:
Juhlien järjestäjä jos tilaa pitopalvelusta tai konditoriasta vieraslukumäärän mukaan kakut, voileipäkakut, piiraat, ym pikkuleivät, niin mistä ihmeestä hän voisi jotenkin tajuta tai tietää että siivut olisi tosi ohuet per hlö. Hän luottaa ammattilaisen tekemään ja ammattitaitoon, joka on laskenut määrät per hlö.
Vaikka kuuntelemalla ihmisten kokemuksia?
Serkun häissä miltei kolmannes vieraista jäi ilman kakkua, kun oli sen verran tiukka mitoitus. Eikä siellä kukaan kolmea lautasellista vetänyt sitä kakkua, vaan maltillisia paloja oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlien järjestäjä jos tilaa pitopalvelusta tai konditoriasta vieraslukumäärän mukaan kakut, voileipäkakut, piiraat, ym pikkuleivät, niin mistä ihmeestä hän voisi jotenkin tajuta tai tietää että siivut olisi tosi ohuet per hlö. Hän luottaa ammattilaisen tekemään ja ammattitaitoon, joka on laskenut määrät per hlö.
just luin että voileipäkakkua varataan henkilölle 1-2cm siivu. 1cm??? Eihän sellaista höytyvää saa edes laikattua mistään kakusta. Varmasti loppuu kesken jos ajattelee että 20cm pitkä voileipäkakku riittää 20 henkilölle, vaikka mukana olisi mitä muuta tarjottavaa.
Niin loppuu ja on hankala leikata.
Nämä tällaiset 1cm per hlö ei mitenkään lue siellä konditorioiden sivuilla että kakun siivu on 1cm per hlö, on vaan että tilaa kakku 10 / 15 / 20 / 25 / 30 hengelle. Ei edes kokomittoja (cm).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkun häissä miltei kolmannes vieraista jäi ilman kakkua, kun oli sen verran tiukka mitoitus. Eikä siellä kukaan kolmea lautasellista vetänyt sitä kakkua, vaan maltillisia paloja oli.
Ei ole vertaiskokemuksia. Täältä mä olen lukenut ekaa kerran näistä ja ihan sattumalta, jostain ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttavani oli tilannut 18 hengelle 15 hengen voileipäkakun ja oli kuulemma jäänyt yli. Ota näistä nyt sitte selvää. Heillä ilmeisesti on erittäin pieniruokaiset vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestäjä on luottanut ammattilaiseen, siihen mitä on ilmoitettu hlö määrä per kakku. Todellisuus ollut sitten harmillisesti muuta. Näin minäkin olisin luottanut.
Vähän sivuaiheen. Auttaako asiassa yhtään, jos on valmiiksi leikatut palat? Piiraat, kermakakku, ym. Pitääkö silloinkin varata kaksi tai kolme palaa per hlö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut oikeesti eivät halua laittaa isoja summia juhliin , vaikka olisikin varaa.
Voivat itse tykätä laihasta kahvista.
Taisi tuo talon tapa, että samat kahvinpurut käytettiin useampaan kertaan. Ja pihistettiin kaikesta muustakin, kun ainoa iloa tuottava asia oli kasvava pankkitilin saldo. Ei panostettu juhliin, asumiseen, vaatteisiin, eikä varsinkaan lapsiin.
just luin että voileipäkakkua varataan henkilölle 1-2cm siivu. 1cm??? Eihän sellaista höytyvää saa edes laikattua mistään kakusta. Varmasti loppuu kesken jos ajattelee että 20cm pitkä voileipäkakku riittää 20 henkilölle, vaikka mukana olisi mitä muuta tarjottavaa.