Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä juhlia muistelee siksi mitä siellä on tarjottu ? Kunhan on kahvia, teetä joku suolainen purtava ja joku makea. Ihan sitten sama onko ne karjalanpiirakka valmiina kaupasta tai itse tuntitolkulla väkerretty voileipäkakku.
Ihan turha noista tarjottavista ottaa stressiä, kukin jaksamisen ja budjetin mukaisesti ja se on hyvä niin.
Kaunis kattaus oikeista kupeista ja pöytähopeat peliin,niin kävikin maistuu paremmalta. Vaikkei olisi muuta kun kahvia ja keksejä.
Eikö sinne mennä tervehtimään sitä juhlakalua, syntymäpäiväsankaria, valmistunutta jne ja tapaamaan muita ihmisiä eikä syömään ensisijaisesti?
Ei niitä keskivertotarjoomuksia kukaan muista. Ainoastaan loistotarjoilut ja ne surkeat. Vaikka olisi kuinka kivat ihmiset ja nätti kattaus, niin vähän valju fiilis jää, jos tarjolla on haaleaa kahvia ja pehmenneitä vohvelikeksejä 1 / vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoimmat on se että on hyvää ja loppuu kesken tai huonoa ja kukaan ei halua. Erikoiset viritelmät jättäisin muuhun kun juhlaan. Ite en myöskään voileipäkakkua koskaan tarjolle laita kun vähän turhan retro ja ihmiset ei niistä tunnu pitävän. Suolaiset piirakat tai valmiiksi täytetyt raikkaat leivät näyttävät menevän paremmin ja ovat kevyempiä. Myös se peritneinen karjalanpaisti tai lohikeitto jää meillä aina juhlista pois. Makeista tarjottavista taas en osaa sanoa kun kaikki näyttää aina kelpaavan.
Raikkaat leivät?
Kyllä mulle maistuisi voileipäkakku.
Tai karjalanpaisti tai lohikeitto.
Jotain ruokaa on hyvä olla. Varsinkin rippijuhlissa. Kirkon jälkeen kaikilla on nälkäLeivän päälle hieman jotain levitettä ja siihen salaattia, kurkkua, tomaattia yms ja sitten vaikka savulohta tai graavia tms. Parempi kun voileipäkakku kun siihen ei tule majoneesia yms raskasta niskaan kerrosta.
Jos tuollaisen tekee niin leivän on paras olla ainakin itse tehtyä tai jostain leipomosta ostettua. Ja sitten mielellään jotain vähän parempaa juustoa ja leikkelettä, esim. kunnon palvikinkkua ja homejuustoa.
Itse katsoisin kyllä pahalla jotain paahtoleipää ja Reissumiestä Polar-juuston kera. Sellaisia voileipiä syödään ihan kotona, kun halutaan joku pieni välipala. Ei ole todellakaan juhlatarjoilua.
Juppe Puputti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syönyt lihaa viimeiset 30 vuotta, mutta en kehtaisi vaatia lihaa jonkun toisen järjestämissä kasvisruokajuhlissa.
Siis jos sinä syöt lihaa, et voi syödä kasviksia? Eikö jokaisen ihmisen pitäisi syödä kasviksia päivittäin. Jos sinulla on rajoite, ettet pysty syömään kasviksia tai olet allerginen esim. tomaatille tai porkkanalle, kyllä ne järjestäjät sen huomioi.
Ainakin minulla on ihan puhtaasti eettinen valinta, että en syö kasviksia. Ihan samalla tavalla se kait minulla olla kasvisten suhteen mitä joillakin tuntuu olevan lihan suhteen? Vai onko eettisempää olla syömättä lihaa? Joopa jii, tähän on tultu kun kaiken maailman viherpiipertäjät pääsee päättämään asioista. Järsikää vaan kaikki lakto-, okto- & muut hihhulivegetaristit pelkkiä jäisiä pottuja, lanttuja & keittäkää pakurinkääpä- / voikukan juuriteetä, niin ilmasto / maailma pelastuu. Taidankin heittää 400g porsaaan fileesuikaleita pannulle ko tuli nälkä...
Aika lapseliista uhoamista. Miksi sua harmittaa niin paljon se, mitä toiset syövät?
Juppe Puputti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syönyt lihaa viimeiset 30 vuotta, mutta en kehtaisi vaatia lihaa jonkun toisen järjestämissä kasvisruokajuhlissa.
Siis jos sinä syöt lihaa, et voi syödä kasviksia? Eikö jokaisen ihmisen pitäisi syödä kasviksia päivittäin. Jos sinulla on rajoite, ettet pysty syömään kasviksia tai olet allerginen esim. tomaatille tai porkkanalle, kyllä ne järjestäjät sen huomioi.
Ainakin minulla on ihan puhtaasti eettinen valinta, että en syö kasviksia. Ihan samalla tavalla se kait minulla olla kasvisten suhteen mitä joillakin tuntuu olevan lihan suhteen? Vai onko eettisempää olla syömättä lihaa? Joopa jii, tähän on tultu kun kaiken maailman viherpiipertäjät pääsee päättämään asioista. Järsikää vaan kaikki lakto-, okto- & muut hihhulivegetaristit pelkkiä jäisiä pottuja, lanttuja & keittäkää pakurinkääpä- / voikukan juuriteetä, niin ilmasto / maailma pelastuu. Taidankin heittää 400g porsaaan fileesuikaleita pannulle ko tuli nälkä...
Söin paketillisen pekonia välipalaksi. Kelpaisi hienommillekin vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pilkkaavat täällä toisten ruokavalioita ja ruokarajoitteita. Syytä on kuitenkin muistaa, että sairauksista ja allergioista johtuvat rajoitteet ovat täysin eri asia kuin esim. vegaanisuus, joka perustuu vain aatteeseen ilman mitään oikeaa allergiaa tai sairautta. Itse suolistovaivaisena olen ruokarajoitteinen, mutta kovin mielelläni söisin sitä mitä haluan ilman rajoituksia. Valitettavasti tämä ei vain onnistu kun seurauksena on todellakin kamalat suolistovaivat. Mielelläni söisin esim. pullaa, suklaata,makaronilaatikkoa tai lasagnea, mutta vasta vähän aikaa sitten olen itsekin vasta ymmärtänyt näiden vaikutuksen suolistolleni. Ruokavalio on itsellenikin vielä haussa nyt kuntolenkillä alkanut kiinnittää tähän enemmän huomiota.
Jos on ruokarajoitteita, vaikka olipa sitten sairauksia tai vain erikoisuuden tavoittelemista, huolehtii ihan itse ongelmastaan. Ei voi edellyttää, että kutsuja rupeaisi jokaista hyysäämään. Aina voi ottaa mukaan jotain pientä välipalaa tai sen oman pullan, jos on ongelmainen. Aina ei voi luottaa siihenkään, että vaikka olisi jotain erikoisruokavalioruokaa tehty, niin sitä sitten olisi vielä jäljellä, kun sitä haluaisi.
"Erikoisuuden tavoittelua"? Mitähän se mahtaa olla?
Joillakin ihmisillä ei vaan vatsa siedä kaikkia ruokia. Esim. jonkun maha voi mennä kipeäksi sipulista ja herneistä, toiselle tulee pahat ilmavaivat jauhosta ja sokerista.
Juhlat ei ole sellainen tilanne, jossa on OK piereskellä tai varata vessa koko vierailun ajaksi. Monet ovat varmasti juhlapöydässä tämän takia varovaisempia kuin kotona.
Juppe Puputti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa sydäntautiosastolle, jos et mitään kasviksia syö. Tuo onkin hyvä idea, jos haluaa kuolla 50-vuotiaana.
Jos juhlat järkätään ja vieraiden odotetaan tuovan lahjan, niin on kohteliasta tarjota jotain maistuvaa, kaunista, juhlavaa. Onhan se sankarinkin kunnioitusta!
Harmittaa syödä kylmässä pihakatoksessa soppatykillä keitettyä jauheliha- tai hernekeittoa ja kellarissa säilytettynä juustoruisleipiä, kun käytössä ois iso talo siinä katoksen vieressä eikä rahapulakaan heillä ole. Ensi kesänä päästään taas ”juhlimaan”, Jippiiaajee.
Karjalanpaisti on pahaa.
Se on ollut juhlaruoka ennen, kun on syöty joka päivä pelkkää läskisoossia. Nykyajan ihmiselle se ei vaan maistu niin hyvältä.
Joka ikisissä sukujuhlissa (Savossa) on karjalanpaistia pääruokana ja siihen joku perus tomaatti-kurkku-salaatti. Karjalanpiirakoita ja munavoita. No ne on OK jos on itse tehtyjä, mutta aina ei ole.
Vähän voisi tulla nykyaikaan ja laittaa vaihteeksi jotain muuta. Karjalanpaisti jää mulla kyllä syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Juppe Puputti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa sydäntautiosastolle, jos et mitään kasviksia syö. Tuo onkin hyvä idea, jos haluaa kuolla 50-vuotiaana.
Ei minua harmita mitä muut syö, paitsi jos eettisillä perusteilla tekevät siitä numeron, kait minäkin voin perusteella eettisenä valintana sitä, että syön lihaa joka aterialla? Vai pitäisikö pelkästään kaninruokaa syövillä olla joku erioikeus valita syömisensä... Viimeiselle kommentoijalle, olen sitten ilmeisesti jo toista vuotta jatkoajalla kerta en 50vee täytettyäni kuollutkaan? BMI näyttää olevan 20,8. Senkään suhteen ei pitäisi olla mitään hätää...
Vierailija kirjoitti:
K kirjoitti:
Meillä miehen veli on juuri tälläinen.
Sitten hänen avopuolisolla on kaiken maailman ruoka-rajoitteita.
Ja ei, kaikesta ei ole mustaa valkoisella, vaan ovat hänen itse toteamiaan.
Eli hänen ruokavalionsa on super-kallis!!
Eli kun he ovat meillä juhlissa heille tarjoillaan naudanpaistia/pataa ja lisukkeita.
Salaattia eivät tietenkään ota mutta tomaatit, fetajuustot, pähkinät, mansikat ym kaikki kalliit ainesosat kyllä maistuvat!!
Rehellisyyden nimissä en todellakaan tarjoile pelkkiä nuita aineita, koska en raski syödä sellaisia pelkiltään itsekään!!
Siksi teenkin nykyisin hänelle erillisen salaatin joko kvinolla tai riisillä.
Tietty hän veti siitäkin herneet nenään, mutta ihan vapaasti voi sitten tuoda omat eväät tai syödä lähtiessä kotonaan!!
En kyllä koe että minun pitäisi kustantaa aikuisten ihmisten koko päivän ruoka, jättävät siis kaikki muut ruoat aamupalan, lounaan ja välipalat siis syömättä kun ovat meille tulossa..Ps. Ainiin ne heillä kerran vuodessa järjestettävät juhlat, tarjolla on kaupan halvin pakastekakku, jotain makaroni-herne-maissi-paprika-pakastepussi-salaattia jossa majoneesia..
Ehkä jotain itse tehtyjä pizzapalasia..
Ja maissi-lastuja..
rainbow limsaa..On pakko syödä aina ennenkuin sinne menee,
Koska tarjoilut ovat niin pahoja ja oudon makuisia ettei niitä vain yksinkertaisesti voi syödä.Röyhkeyllä vaan ei ole rajoja.
Nimimerkillä 380g lihaa söi miehen veli yhdellä kertaa tietty ja 300g tämä hänen puolisonsa.
Ruokaa oli yli 2kg muutamalle hengelle, laskettiin siis että saadaan samalla tehtyä seuraavan päivän ruoka minulle ja miehelleni..Mistä tiedät nuo grammat noin tarkalleen?
En ole eläissäni nähnyt, että jossakin punnittaisi vieraiden (tai oman perheenkään) lautaselleen ottamat lihat.
No kyllä sen silmällä näkee.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti on pahaa.
Se on ollut juhlaruoka ennen, kun on syöty joka päivä pelkkää läskisoossia. Nykyajan ihmiselle se ei vaan maistu niin hyvältä.
Joka ikisissä sukujuhlissa (Savossa) on karjalanpaistia pääruokana ja siihen joku perus tomaatti-kurkku-salaatti. Karjalanpiirakoita ja munavoita. No ne on OK jos on itse tehtyjä, mutta aina ei ole.
Vähän voisi tulla nykyaikaan ja laittaa vaihteeksi jotain muuta. Karjalanpaisti jää mulla kyllä syömättä.
Me taas valittiin äskettäin hautajaisiin juuri karjalanpaisti, ja kyllä sitä kehuttiin maasta taivaisiin. Lähes kaikki meni. Onneksi ei loppunut. Itse en sitä syö, kun olen kasvissyöjä, mutta muille maistui.
Vierailija kirjoitti:
Teenjuojissa on tosiaan eroa. Kaikki tuntemani teen juojat juovat haudutettua teetä aina kun voivat. Pussitee on heille vähän sama asia, kuin tarjoaisi pikakahvia.
Parhaimmillaan haudutettu tee tarjolla saattaa olla sitä Liptonin pussiteetä, lykätty nivaska pusseja kannuun ja kuuma vesi päälle, tämäkin koettu...Pussiteessä on se etu, että keskimäärin tietää, mitä saa. Liptonin mökkitee kuuluu varmuusvarastolaatikkoon.
Muutamia häävieraita oli kutsuttu ja tarjosivat kahvia, kaljaa ja Tuc-keksejä. Ystävällisesti kertoivat, että keksejä voi ottaa ihan reilusti, niitä löytyy lisää. Tän huonommista hää- tms. tarjoiluista en oo kuullut koskaan.
On varustettava tarjoilut,niin että riittää. Laktoositon, gluteeniton voivat olla yksi makea laji,toinen suolainen samaan tyyliin. Jotain pikkuleipiä lisäksi,marengit ovat hyviä.Pakkasessa voi olla valmiina jokin hätävara. Apua kysyttävä tietäviltä.,jos ei käsitystä tarjottavien määrästä ole itsellä. Juhla on kuitenkin juhla.se henkilö tärkein,joka juhlii. Itse en välitä,jos juhlat eivät ole ihan nappiin menneet,tärkeintä ovat ihmiset .
Juppe Puputti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nälkä saattaakin vaivata herkästi, kun syö pelkkää pskaa ja ei kuituja lainkaan. Onnea vaan suolistosyövän kanssa eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräissä rippijuhlissa tarjoilut ei sinänsä olleet huonot. Mutta olin onnellinen, että lapset jäivät noista juhlista pois. Tarjolla oli sienipiirakka ja täytekakku. Kahvi ja tee. Ei mitään muuta. Keittiön vesihanalla kävi kuhina, kun hellepäivän vieraat hakivat kahvikuppeihinsa janoissaan juotavaa. Lapsille ei ollut mitään juotavaa. Nälkäisiä lähti juhlista, kirkko oli kuitenkin kestänyt kauan ja osa vieraista oli ajanut kauempaa. Sienet on ruokalaji joka ei kaikille maistu, eikä kaikkien vatsa kestä sieniä.
Tuo on paha, jos vettä ei ole tarjolla kuumalla kelillä.
No sanopa muuta. Joku vieraista kysyikin emännältä, että josko olisi vesikannua, että saisi vettä tarjoilupöytään. Ei ollut - oli konmaritettu pois...
Minulla on ollut 18-hengen astiasto. Nyt 40 vuoden käytön jälkeen aion uusia astiat. Nyt suunnitelmissa 24:lle. Muutama konmarittaja on kommentoinut 6 hengen astiaston oleva parempi. Jos minulla on sekä tilaa että käyttöä isolle astiastolle, miksi minun pitäisi tyytyä pienempään. Juhlissakin on mukavampi käyttää oikeita astioita kertakäyttöisiin verrattuna.
Mulla myös 18 hengen juhla-astiasto. Harvoin on noin monta ihmistä kerrallaan meillä syömässä, mutta tykkään, kun juhlapäivänä saa kattaa nätisti kaikille samanlaiset, kauniit astiat. Se tunnelma ei ole sama, jos puolelle porukalle joutuu kattamaan arkiastiat.
Talvisin minullakin tuo 18 riittää, mutta kesällä käy vähäksi ja jos kesällä kattaa paperilautaset ulos, jokainen arvaa, mitä tapahtuu. Tunnelmasta pieni 'kertomus'. Katoin 5-vuotaalle tyttärentyttärelle samoin kuin muillekin. Tytön äiti vastusteli, että jos kristallinen samppanjalasi menee rikki. Minä lohdutin, että tuskin maailma siihen kaatuu. Kun pikkuneiti tuli pöytään ja näki astiansa, silmät loistivat ja hän puhui kuiskaten koko aterian.
Edellinen astiasto on ravintolakäyttöön tarkoitettu ja yksi asetti ja yksi syvä lautanen on rikkoontunut. Nyt olen katsellut Pentikin Kivi-sarjaa. Minulle on ehdotettu toista sarjaa, perusteluna se, että jos omat astiat eivät riitä, saisin helposti lainaan tarvittavan määrän, mutta minusta silloin on sama lainata kaikki.
Kaverini tilasi paikalliselta pitopalvelulta ruoat häihinsä tietämättä yhtään, että tekeekö tuo firma hyvää ruokaa.
Harmitti kaverin puolesta, kun ruoka oli tosi mautonta ja osittain sellaista kummallista mössöä, josta oli juhlavuus kaukana.
On tietysti hirveän vaikea tietää etukäteen millaista ruokaa mikäkin firma laittaa, jos ei ole tiedossa asiakaskokemuksia tai itse jossain juhlissa päässyt maistamaan tuon pitopalvelun ruokia.
Missään ei kyllä ole yhtä paljon ruokarajoitteisia ihmisiä kuin Suomessa. Kuka ei syö laktoosia, kuka ei gluteenia, kuka ei pähkinää tai sitrushedelmiä, kalaa, kanaa tai lihaa. Ruokarajoitteet tyyliin ” minä en syö sieniä” ovat aihe, jotka sopii ottaa puheeksi ottaa missä vaan puheeksi, ihan niin kuin ne kiinnostaisivat kaikkia, samoin kuin mitä yksityiskohtaisimmat kuvaukset erilaisista suolisto-oireista tai allergisista ihottumista, mitä erilaiset ruoat itsekullekin tuottavat. Yäk!
Jollei kysymys ole hengenvaarallisesta pähkinä -tms allergiasta, eikö näitä voisi pitää vain omana tietona ja jos on jotakin pahoja rajoitteita, ottaa vaikka varoiksi jotakin pientä mukaan siltä varalta, ettei juhlissa ole tarjolla mitään sopivaa!
Nykyään odotetaan juhlatarjoiluilta, että ne sopivat kaikille mahdollisille terveydellisille- , aatteellisille- ja mieltymyksellisille erikoisruokavalioille. Ihan hullun hommaa! Talo elää tavallaan, ja vieraat kulkevat ajallaan.
Kerran oli maakunnissa tarjolla kesäjuhlan/talkoiden päätteeksi lohicevicheä (limaisesta koostumuksesta päätellen itse pyydetyt kalat olivat jo muutamaan kertaan päässeet viikon mittaan pöytään ja takaisin, nestettä myös tarjoiluastian pohjalla runsaasti). Lohi on suosikkejani, jäi tällä kertaa maistiaiseen. Sitten kalakukkoa. Perinteisesti tehty, sianlihaa ja järvikalaa. Sianlihassa lillui silavaklönttejä. Kukko oli ilmeisesti sekin ollut jääkaapissa, sillä kova rasvan itseensä imenyt leipäkuori oli aivan kova ja sen pinnassa valkeaa jäähtynyttä ihraa. Taas jäi yhteen puraisuun. Jälkkärinä kiisseliä, jsosa pari marjaa killutteli hyytelössä ja kermavaahto ei samaa jääkaappikylpyä ollut nähnytkään, vaan seisoskeli kärpästen syöttinä pöydällä koko lämpimän ruokailun ajan. Onneksi juotavaa piisasi.
Meillä on kutsuttu aina rippijuhliin vain kahville.
Pitkänmatkalaiset hoitaneet ruokailunsa muualla.
Itse emme myöskään oleta kun menemme rippi/ yo juhliin kauemmaksikin, että siellä pitäisi hoitaa meidän ruokailut. Kahvit ja hyvä tarjoilu on aina riittänyt.
Yleensä olemme käyneet ennen tai jälkeen juhlien syömässä muualla.
Hyvin on aina kaikki sujunut ja hyvä mieli jäänyt.