Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)

Vierailija
22.04.2017 |

Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!

Kommentit (1617)

Vierailija
621/1617 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut missään noissa ns. virallisemmissa juhlissa joissa ruoka olisi ollut varsinaisesti huonoa, mutta kylläkin sellaisissa, joissa tarjoilujen määrä on alimitoitettu pahasti ja se on loppunut kesken. Siis niin, että jonon päässä lounastaan jonottaneet vieraat saivat lautasilleen ruokalausikallisen perunamuusia, muutaman nokareen poropaistia ja salaatista jokusen viinirypäleen puolikkaan. Ei kiva. Kannattaa siis varata aina mieluummin enemmän kuin vähemmän ruokaa vieraiden lukumäärään nähden.

Tämä on klassikkovirhe. Oltiin kerran häissä joissa toinen puolisoista oli kokki. Ruoka oli osittain puolivalmisteista tehty, halvimpia buffavaihtoehtoja ja mikä pahinta...

Ruoka loppui kesken. Noloa.. Lisäksi pitopalvelu antoi odottaa vielä pitkään että osa kulhoista oli ehtinyt seistä tyhjänä. Kai oli otettu se halvin pitopalvelu. Olis kuvitellut että suhteita muihin kokkeihin olis ollu..

Eli joko vähän vieraita että ruokaa riittää tai sitten pätäkkää tiskiin.

Vierailija
622/1617 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka kunniaan ! kirjoitti:

Ystävällisesti pyydän: älä yleistä koskemaan kaikkia kasvissyöjiä parin tuntemasi tapauksen perusteella. Tuntemasi tyypit eivät ole kasvissyöjää nähneetkään.

Minä olen ollut kasvissyöjä jo 90-luvun alusta, enkä ole koskaan ymmärtänyt, miksi siinä pitäisi olla niin niuhottavan tarkka. Pavut maistuvat paremmilta, kun niitä vähän tuunaa pekonilla ja kasviksilla täytettyihin paprikoihin sopii mainiosti jauheliha höysteeksi.

Mieheni on tiukan linjan vegaani, mutta kyllä hänelle myös hyvä pihvi maistuu, kun sattuu sille tuulelle. Ja possu-pekonipataa tekee lapsille ja syö itsekin melkein joka viikonloppu.

Eli olette (kasvispainotteisesti ruokailevia?) sekasyöjiä, ette kasvissyöjiä saati tiukan linjan vegaaneja.

Voin väittää olevani heliumilla käyvä marsilainen, mutta ulkoasustani ja ruokailutottumuksistani voi päätellä jo jotain ihan muuta.

Miksi tätä yläpeukutetaan? Kirjoittaja on kasvissyöjä, joka tuunaa papunsa pekonilla ja paprikan jauhelihalla? Ja mies on tiukan linjan vegaani, joka syö possupataa joka viikonloppu? Okei. Jos joku juhlavieras ilmoittaisi minulle olevansa vegetaristi tai vegaani ja sitten juhlissa söisikin pihviä ja pekonia, niin pitäisinpä aika outona. Ja henkilö, joka syö säännöllisesti lihaa, ei ole kasvissyöjä.

Siis otitko tosissasi tuon kirjoittajan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1617 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset. Anoppi halusi järjestää välttämättä itse, ei huolinut apua. Tässä tilaisuuden helmet:

-aloitti ruuan laiton vasta kun vieraat saapuivat paikalle. Oli siis itsekin kirkossa ja hautausmaalla. Odottaahan siinä piti. Mutta ei halua apua, ei. 

-Kattiloita ei ollut tarpeeksi. Ei ollut tarkistanut tätä etukäteen. Eli ensin soosi valmiiksi, se johonkin kulhoon ja perunat kiehumaan siihen kattilaan. Lisää odottamista.

-Päätti sitten jälkkäri ensin, eli kahvit, sillä se tulee nopeemmin. Saatiin kahvit ja viinerit oli jaettu 4 osaan jokainen, jotta jokaiselle riittää.

-Saatiin ruokaa. Kukaan ei tajunnut että jälkkäri oli jo syöty. 

Ohjelma: ei mitään. Istuttiin jäykkänä. Pari serkusta esitti jotain akrobaattisia liikkeitä hameen helmat korvissa. Myötähäpeä oli suuri.

Sellaset hautajaiset. Anoppini oli kuolleen ex-miniä parin kymmenen vuoden takaa, eli ei välttämättä olisi tarvinnut olla hautajaisissa lainkaan kun on jo uus mies ja uus perhe. Saati että haluaa järjestää jotain niin amatöörimäisesti. 

Kuulostaa ihan mun anopille. Kovat on puheet ja kehut...tulee joka paikkaan tunnun myöhässä ja ei saa mitään aikaan...

Vierailija
624/1617 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einesmakaroonilaatikkoa ja -pitsaa häissä. :D 

Vierailija
625/1617 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo kovasti tarjoilujen perään, mutta voisin kuvitella että jos olis kahvia ja jotain Marie -keksejä niin se olis aika tylsää.

Täällä aina dissataan kaikkea "perinteistä" ja "tylsää" (tyyliin suolainen piirakka, voileipäkakku), mutta kummasti ne perinteiset jutut vaan uppoaa juhlavieraisiin.

En dissaa noita mutta en kyllä niitä söisikään. 90% kerroista tuollaisissa suolaisissa jutuissa on jotain jota en allergioitten takia voi syödä, vähintäänkin jotain sipulia. Eivätkä ne maistu omaan makuuni yleensä hyviltä vaikka täytteet nimellisesti minulle sopisivatkin.

Huonoimmat mahdolliset tarjoilut ovat muutenkin näitä valmiiksi "sörssättyjä" eli sellaisia että samaan astiaan tai leipomukseen on työnnetty paljon erilaisia juttuja sekaisin. Eivätkö juhlien järjestäjät oikeasti tajua että siinä vaan kasvaa eksponentiaalisesti se vaara että syötävä ei sovikaan kaikille?

Parasta on jättää valinnanvapaus syöjälle itselleen laittamalla esim. salaattitarpeet omissa kulhoissaan esiin, jolloin jokainen saa varmasti koottua itselleen sopivan annoksen ilman turhaa hälinää ja säätämistä. Win-win -tilanne kaikin puolin.

Ongelma siinä että laittaa kaikki erikseen on siinä että joku aines loppuu. Esim tuttavani rippijuhlissa oli näin ja salaattiin oli savulohta, kanakuutioita ja jotain lihaa lisättäväksi ja sukulaismies kävi ja otti muutaman siivun kurkkua ja kauhoi kalat ja lihat melkeen kaikki omalle lautaselleen. Eikä siinä viitsisi vieressäkään seistä katsomassa ja komentamassa. Mielestäni olisi parasta kysyä kaikilta allergioita tai itse ilmoittautuessa ilmoittaa ne.

Tärkeintä on että ruokaa on riittävästi. Eikä kukaan seiso vieressä komentamassa

Jos ne on noin omissa kulhoissaan ja joukossa yksi tai kaksi rohmua mikään ei riitä. Ne kauhoo kaiken mitä pystyy ja jättää pari palaa ihan vaan näön vuoksi.

Sitten sitä on liian vähän. Jotkut syö itse lusikallisen ja heille kaikki muu on rohmuamista. Lusikallinen kalaa riittää ja loppu salaattia!

Itse varaan aina niin paljon ruokaa ettei voi loppua kesken. Eikä tarvitse miettiä rohmuaako joku meillä juhlissa

Noissa juhlissa oli ihan kunnon määrä noita täytteitä. Tämä rohmu on juuri tuota sorttia joka vetää kaiken omalle lautaselleen. Jos sitä otettaisiin niin että kaikille riittää menisi juhlien pitäjällä koko budjetti niihin lihoihin. Tämä sama rohmu vetää isosta kakusta puolet ja kaveri kertoi että oli aikoinaan ostanut viisi donitsia heille mennessään niin että 1 jokaiselle. Tämä mies oli ennen kun kahvi valmistui vetänyt kolme ja ihmetteli miksei lopuille riitä jos ne kaksi vikaa laittaa puoliksi.

Minun veli on todella suursyömäri. Mutta silti meillä ei ole ruoka loppunut kesken. Aina on suursyömäreitä ja pieniruokaisia. Veljelläkin tulee se raja jossain vaiheessa vastaan, mutta perhepizza ja puoli litraa jäätelöä menee kevyesti kerralla. Kyllä minäkin luulen, että vähän sitä ruokaa on jos yksi pystyy syömään kaiken. Kun ei kukaan oikeasti pysty. Enkä ole nähnyt ketään veljeäni suurempaa suursyömäriä. Aina on kuitenkin minun kaltaisiani pieniruokaisia. Äiti nauroi eläissään, että veli on saanut minunkin ruokahalun. 

Vierailija
626/1617 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut missään noissa ns. virallisemmissa juhlissa joissa ruoka olisi ollut varsinaisesti huonoa, mutta kylläkin sellaisissa, joissa tarjoilujen määrä on alimitoitettu pahasti ja se on loppunut kesken. Siis niin, että jonon päässä lounastaan jonottaneet vieraat saivat lautasilleen ruokalausikallisen perunamuusia, muutaman nokareen poropaistia ja salaatista jokusen viinirypäleen puolikkaan. Ei kiva. Kannattaa siis varata aina mieluummin enemmän kuin vähemmän ruokaa vieraiden lukumäärään nähden.

Tämä on klassikkovirhe. Oltiin kerran häissä joissa toinen puolisoista oli kokki. Ruoka oli osittain puolivalmisteista tehty, halvimpia buffavaihtoehtoja ja mikä pahinta...

Ruoka loppui kesken. Noloa.. Lisäksi pitopalvelu antoi odottaa vielä pitkään että osa kulhoista oli ehtinyt seistä tyhjänä. Kai oli otettu se halvin pitopalvelu. Olis kuvitellut että suhteita muihin kokkeihin olis ollu..

Eli joko vähän vieraita että ruokaa riittää tai sitten pätäkkää tiskiin.

Kun järjestimme hautajaisia, pitopalvelu selvästi kertoi, minkä verran varataan mitäkin / ruokailija. Oli suursyömäreitä ja silti ruokaa jäi reilusti yli. mm. 200 grammaa lihaa / henkilö, kolme perunaa / henkilö jne. 

Vierailija
627/1617 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Einesmakaroonilaatikkoa ja -pitsaa häissä. :D 

tai tämä: http://www.vauva.fi/keskustelu/2854170/voihkiminen-maistraatissa-riitta…

Vierailija
628/1617 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehnoimmat tarjoilut, jotka olen kokenut:

Tupaantuliaiset, joissa tarjolla suklaaneliöitä, pipareita ja sipsejä. Juomana kahvi, tee, mehu, kalja. Vieraita n. 20 hlöä.

40v -kahvitus, joissa tarjolla pelkkää täytekakkua ja pipareita. Juomana kahvi, tee ja mehu. Vieraita n. 50 hlöä.

Minusta, jos ei varaa tai halua panostaa tarjoiluun, niin ei kannata juhlia pitää tai ainakin mitoittaa vierasmäärä siten, että pystyy edes hieman kattavammin panostamaan syömisiin.

Vierailija
629/1617 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

wt-mamma kirjoitti:

Aloin haaveilemaan unelmieni häämenusta:

Alkupaloiksi kasvis-ja lihatäytteisiä taikinanyyttejä (dumblings), nachoja ja salsaa

Pääruokana voissa kieritettyjä porkkanoita (söin kerran yksissä häissä ja voi luoja ne oli hyviä), salaattia (perus vihersalaatti ja sitten joku ruokaisampi salaatti), bataattiranskalaisia, jotain maukkaita burgereita (liha-ja kasvisversiot tietysti)

Hääkakku olisi karpalo-kinuski-kermakakku ja kahvipöydässä olisi jotain ihanan suklaisia leivonnaisia sekä paaaaaljon karkkia.

Jos saisit tuollaiset tarjoiltavat häissä, mitä ajattelisit?

Vilja-allergisina ajattelisin, että nälkä jäi.

Jos ennakkoon ei tämä sormiruokailu olisi ollut tiedossa, niin ehkä toivoisin, että silkkimekon sijaan olisin tullut farkuissa ja t-paidassa.

Eihän tuossa ole muuta sormisyötävää kuin nachot ja salsa. Ne jättäisin itsekin pois tai keksisin niiden tilalle jotain ihan muuta. Luonnollisesti jos jossain tämän tyyppisissä juhlissa tarjoillaan burgereita, ei ole kyse mistään Hesen käsin syötävistä käntyistä, vaan jostain vähän paremmasta burgerista, ja se syödään (tietenkin) haarukalla ja veitsellä. Jos on vieraissa vilja-allergisia niin tosiaan täytyy olla joku vaihtoehto, esim. se pihvi jollain ylimääräisillä lisäkkeillä voisi olla ok? Tuossa olisi kuitenkin lisänä sitten vielä salaatit ja bataattiranskalaiset ja oletettavasti kastikkeet, ja jotain muutakin voisi keksiä ainakin vilja-allergisen annokseen.

Moni mieltää hampurilaiset ensisijaisesti halvaksi pikaruoaksi, joten jos häissään tahtoo sellaisia tarjota niin täytyy tosiaan panostaa siihen että sen sisältö ja esillepano on maistuva ja näyttävä. Hyvät raaka-aineet on tärkeintä, oikein mehevä juuri paistettu pihvi hyvästä tuoreesta lihasta, ja vaikka brietä ja karamellisoitua sipulia ja pancettaa ja rapeaa salaattia, ja mitä nyt vain keksiikään. Sämpylään kannattaa myös kiinnittää huomiota, eli ei mitään pahvinmakuista känttyä. :) 

Vierailija
630/1617 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

wt-mamma kirjoitti:

Aloin haaveilemaan unelmieni häämenusta:

Alkupaloiksi kasvis-ja lihatäytteisiä taikinanyyttejä (dumblings), nachoja ja salsaa

Pääruokana voissa kieritettyjä porkkanoita (söin kerran yksissä häissä ja voi luoja ne oli hyviä), salaattia (perus vihersalaatti ja sitten joku ruokaisampi salaatti), bataattiranskalaisia, jotain maukkaita burgereita (liha-ja kasvisversiot tietysti)

Hääkakku olisi karpalo-kinuski-kermakakku ja kahvipöydässä olisi jotain ihanan suklaisia leivonnaisia sekä paaaaaljon karkkia.

Jos saisit tuollaiset tarjoiltavat häissä, mitä ajattelisit?

Ihan ensin ajattelen, että kannattaisi opetella kirjoittamaan dumplings oikein ainakin jos se nimi tulee jonnekin esille. Seuraavaksi ajattelisin, että dumplings ja nachot + salsa ei sovi ollenkaan yhteen... Ihan eri ruokakulttuureista ja makumaailmoista. Lisäksi nachot ja salsa tuolla tavalla tarjoiltuna on muutenkin lähinnä sipseihin ja dippiin verrattava naposteltava, häiden alkupalaksi turhan arkinen. Menun loppuosa kuulostaa tosi hyvältä, mutta alkuruokaa harkitsisin vielä. Niiden burgereiden kanssa voisi tarjota vaikka jotain mielenkiintoisia erikoisoluita, koska nimenomaan olut sopii niiden ruokajuomaksi paremmin kuin viini, ja joku perus-karjala ei tod. ole tarpeeksi juhlava juoma häiden pääruoan kanssa. Itse tykkäisin tosi paljon jostain oikein hyvin tehdystä burgerista ja hyvästä maltaisesta oluesta, ja jälkiruoka kuulostaa myös ihanalta vaikken edes ole mikään suuri jälkkärien ystävä.

Miettisin kyllä myös että kuinka isot häät ja kuka niitä burgereita paistaa ja mihin tahtiin... lämmitetyt pihvit eivät todellakaan ole kovin hehkeää juhlaruokaa vaan silloin alkaa muistuttaa jotain lounasravintolaa. Pienemmissä häissä voisi toimia hyvinkin, mutta niihin burgereihin täytyy panostaa ettei tule fiilis kuin olisi mäkkärissä syömässä. :) 

No tuo nyt oli tuollainen hatusta vedetty menu, jossa oli kaikkia omia herkkujani. Nämä dumPlingsit (kiitos korjauksesta) olisi se ehdoton vaihtoehto, en ajatellut ettei nachot ja salsa sopisi samalle alkupalalautaselle. En vieläkään näe siinä ongelmaa, mutta se johtuu lähinnä siitä, että ovat tosiaan suosikkejani.

Erikoisoluet ovat itsestäänselvyys burgereiden kanssa, itse suosin ipaa ja porteria. Viineistä rehellisesti sanoen en ymmärrä mitään.

Ja en siis ole menossa naimisiin, ainakaan vielä. Kunhan etukäteen mietin, mitä itse haluaisin tarjota. Ja ehdottomasti nuo olisivat pienempiin häihin.

Vierailija
631/1617 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä näitä jotka valittaa huonoista tarjoiluista.

Minä ymmärrän, koska otsikossa käskettiin valittaa.

Kai nyt melkein kuka tahansa emäntä on kiinnostunut siitä, millainen ruoka vieraille maittaisi, ja saahan sen silloin rehellisesti sanoa, mikä omasta mielestä on hyvää ja mikä ei niin hyvää, vaikka syötävää kuitenkin.

Tietysti fiksu vieras jos tietää itsensä nirsoksi tai vaikeasti moniallergiseksi, hoitaa syömisensä jo ennen juhlaa, niin ettei tarvitse siellä kuin vähän jotain näön vuoksi närppiä.

Miksi emäntä? Miksi tarjoilut kaatuu naisen niskaan?

Tässä on nyt varmaan sata yli naista pamimiloinut asiasta ja miehiä lukenut: onko joku joskus tavannut edes yhden miehen (isän), joka olisi lapselleen jotkut juhlat järjestänyt (ja nyt en tarkoita, että YH isä pyytää äitiään tai lapsen tätiä/toista mummoa järjestämään juhlat).

Minä voin ihan vilpittömästi sanoa, että en ole tavannut tällaista miestä. Olen 55 ja aika paljon järjestellyt juhlia - myös suvussa apurina muille.

Olen. Omani. :) 

Hieno isä sinulla. :-)

Minun Isäni myös jos lasketaan se, että myös äiti on auttanut järjestelyissä siivoamalla. Isä kuitenkin tehnyt usein itse täytekakun ja hankkinut muut tarjoiltavat ruuat ja juomat. Toki yhdessä usein toimivat, ihmettelen näitä Isä ei osallistu juttuja, kuulostavat niin seksistisen vanhanaikaiselta. Toisaalta oma isoisänikin äitin puolelta vaikuttaa mielellään kestitsevänsä vaikka on päälle 80 vuotias hänellä on hyvin pehmeät arvot.

Vierailija
632/1617 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on suurta mielikuvituksen puutetta kaikki tähän luetellut juhlatarjoilut. Tiedän, että ajattelen eri tavalla kuin 99% suomalaisista, mutta itse laittaisin meksikolaistyyppisen tarjoilun juhliin. Nachoja, tortilloja, erilaisia täytteitä (mm.kana, liha, kasvis). Tulisempaa ja miedompaa. Runsaasti raikasta salaattia.

Jälkiruokana kävisi perinteisemmätkin, itse olen niin makean ystävä, joten kakkupöydästä löydän aina vaikka mitä syötävää.

Mutta muuten juhlien tarjoilut eivät koskaan yllätä, aina sitä samaa.

AIka tylsää syön päivittäin meksikolaista ruokaa, hyvin arkinen menu olisi. Todella retro. Lähes köyhäilevä, ei ollenkaan juhlava. /Sarkasmi

Mielestäni siinä ei ole mitään vikaa olla tylsä, ainakin saa tyydytettyä suuren osan vieraista tarpeet. Voileipä kakusta voi olla montaa mieltä, mutta mielelläni söisin sitä kun en ole vuosiin saanut. Voileipäkakussa on tietysti vielä se tärkein puoli eli helppous. Itse rakastan ruuanlaittoa, mutta hienon risoton kokkaaminen jo kuudelle vieraalle käy haastavaksi keittiön koon takia ja myös ajotus pitäisi olla oikein, että se on oikeanlaista. Ymmärrän täysin miksi "mielikuvituksetonta" ruokaa tarjotaan juhlissa. Toki jos olisin miljonääri palkkaisin HansVälimäen tai TomiBjörkin tekemään menun koko seurueelle.

m27

Vierailija
633/1617 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyni 40-vuotis syntymäpäivät. Ruoka ei loppunut ja se oli varmasti maukastakin, mutta... Karjalanpaisti ja uunilohi on niin nähty. Sitä on syöty liian usein. Vähän mielikuvitusta peiliin, kiitos;)

Vierailija
634/1617 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin olen ymmärtänyt, että siellä päin on kunnon tarjoilut. Toisenlainen tarina tähän mausteeksi: Eräs tuttavamme, 50+ mies, hyvätuloinen, kitsas, kotoisin P-karjalasta - näkisittepä hänen tarjoilunsa... Kyllä on niin nuljua, ettei tosikaan. Jotain X tra merkkistä riisipiirakkaa ja pasteijaa ja suunnilleen Viennetta jäätelökakut.Ja määrät niissäkin tarkkaan laskettu. Kyllä olen niin pahoittanut mieleni muutenkin kyseisen miehen touhuista, että olen vähentänyt kanssakäymiset minimiin. Ovat tyttäreni kaverin vanhemmat joten jonkun verran täytyy olla tekemisissä. Inhottava ihminen kaikin puolin ja noissa tarjoiluissa kaikki inhottavuus korostuu. Ajellaan itse kyllä kalliilla autolla, kuten sanottu, hyvätuloinen mutta tosi pihi kun rahaa täytyisi uhrata johonkin muuhun kuin omaan napaan.

Eli poikkeus tähän Pohjoiskarjalan pitopöytien runsauteen löytyy Varsinais-Suomesta minne tuo herra on muuttanut ;) 

Voi hyvänen aika, ei säästäväisyys/pihiys ihmisestä sentään pahaa tee. Eikä edes kehnot tarjoilut.

Ja ehkä kyseinen 50+ mies ei vaan osaa kummoisempia tarjoiluita laittaa 

Vierailija
635/1617 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole törmännyt huonoihin tarjottaviin. Rippijuhliin olen kaivannut ruokaa kahvittelun sijasta. Jos on tullut kauempaa ja jo kirkkoon ja sitten on kahvit voileipäkakkuineen, niin ainakin mulle on tullut niistä paha olo. Ruoka olisi ollut parempi vaikka sitten se kiusaus.

Samaa mieltä. Jos aamulla on lähtenyt ajamaan kauemmas kirkkoon on aamiaisella huolimatta nälkä siinä vaiheessa kun kahviin päästään. Mulle tulee myös huono olo jonkin voileipäkakun syömisestä, puhumattakaan että on pelkkää makeaa tarjolla.

Kerran ajoin suoraan töistä vanhemman sukulaisen syntymäpäiville ja siellä oli varmaan kymmentä lajia makeaa eikä mitään suolaista. Sitten vielä tuputetaan että pitäisi ottaa monta sorttia, vaikka laatta meinaa lentää jo sen rasvaisenmakean kermakakun jälkeen.

Eikö jokainen voi syödä kotonaan? Ei ole oletusarvo että muut ruokkivat. Eli grillin kautta juhliin jos on noin kova paikka!

Vierailija
636/1617 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5125 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaistytön yo-juhlat. Emäntänä toiminut tytön äiti kyseli etukäteen erityisruokavalioita, johon ilmoitin olevani kasvissyöjä. Kaikki oli ok juhlapäivään asti ja toki juhlissakin, mutta juuri mitään syötävää ei minulle ollut. Ruuissa oli poikkeuksetta kalaa tai lihaa ja kakun päälläkin liivatteella hyydytetty marjakiille. Ei siinä mitään, tämä ok, olin syönyt jo ennen juhlia enkä ollut nälkäinen. Pöydästä söin keksejä ja pikkumakeita. Mutta kun emäntä huomasi etten syö lämmintä ruokaa tai kakkua, hänelle asia ei ollutkaan ok. Totesi, ettei viitsinyt tehdä enempää kun juhlissa oli muutenkin niin kova järjestäminen ja että voisin varmasti nyppiä salaatista kananpalat pois tai valikoida paistoksesta kohdan jossa ei ole niin paljoa lihaa. Kieltäydyin kohteliaasti ja sanoin että pikkumakeat ovat ihan okei. Siihen emäntä sitten totesi kovaan ääneen, että kasvissyöjät ovat kovin pikkumaisia, eihän se niin iso juttu ole. Kakkua olisi pitänyt maistaa, kun eihän liivate edes maistu lihalta ja hän on sen omin kätösin väsännyt.

Tuore ylioppilas tuli juhlien jälkeen pyytelemään anteeksi

Mä oon joskus tullut tehneeksi kasvissyöjälle kakun, jossa gelatiinikiille. En tullut yhtään ajatelleeksi, mistä gelatiini saadaan. Noh, enpä tee samaa virhettä toista kertaa.

Tavallisesti kasvissyöjät kyllä syövät gelatiinia tai eivät ainakaan hirveän pahasti katso jos nyt juhlissa sattuu olemaankin liivatetta käytetty jossain leivonnaisessa. Vegaanit noita ei syö missään nimessä. 

Kasvissyöjät syö millä tuulella sattuvat ollakin: yksikin veti peuranlihaa kerran suupielet vaahdossa. Ei näistä oikeasti ota selvää - tai ne ei siis edes itse valtaosa noudata omaa ruokavaliotaan. Meidän suvun kasvissyöjä vetelee lihaleikkeleitä suoraan paketista jääkaapista kun silmä välttää. ;)

Ystävällisesti pyydän: älä yleistä koskemaan kaikkia kasvissyöjiä parin tuntemasi tapauksen perusteella. Tuntemasi tyypit eivät ole kasvissyöjää nähneetkään.

Peuransyöjä vastustaa eläinten tehotuotantoa, riistaa voi silloin tällöin syödä ja vaikka mato-ongella saatua kalaa.

Vierailija
637/1617 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5125 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaistytön yo-juhlat. Emäntänä toiminut tytön äiti kyseli etukäteen erityisruokavalioita, johon ilmoitin olevani kasvissyöjä. Kaikki oli ok juhlapäivään asti ja toki juhlissakin, mutta juuri mitään syötävää ei minulle ollut. Ruuissa oli poikkeuksetta kalaa tai lihaa ja kakun päälläkin liivatteella hyydytetty marjakiille. Ei siinä mitään, tämä ok, olin syönyt jo ennen juhlia enkä ollut nälkäinen. Pöydästä söin keksejä ja pikkumakeita. Mutta kun emäntä huomasi etten syö lämmintä ruokaa tai kakkua, hänelle asia ei ollutkaan ok. Totesi, ettei viitsinyt tehdä enempää kun juhlissa oli muutenkin niin kova järjestäminen ja että voisin varmasti nyppiä salaatista kananpalat pois tai valikoida paistoksesta kohdan jossa ei ole niin paljoa lihaa. Kieltäydyin kohteliaasti ja sanoin että pikkumakeat ovat ihan okei. Siihen emäntä sitten totesi kovaan ääneen, että kasvissyöjät ovat kovin pikkumaisia, eihän se niin iso juttu ole. Kakkua olisi pitänyt maistaa, kun eihän liivate edes maistu lihalta ja hän on sen omin kätösin väsännyt.

Tuore ylioppilas tuli juhlien jälkeen pyytelemään anteeksi

Mä oon joskus tullut tehneeksi kasvissyöjälle kakun, jossa gelatiinikiille. En tullut yhtään ajatelleeksi, mistä gelatiini saadaan. Noh, enpä tee samaa virhettä toista kertaa.

Tavallisesti kasvissyöjät kyllä syövät gelatiinia tai eivät ainakaan hirveän pahasti katso jos nyt juhlissa sattuu olemaankin liivatetta käytetty jossain leivonnaisessa. Vegaanit noita ei syö missään nimessä. 

Kasvissyöjät syö millä tuulella sattuvat ollakin: yksikin veti peuranlihaa kerran suupielet vaahdossa. Ei näistä oikeasti ota selvää - tai ne ei siis edes itse valtaosa noudata omaa ruokavaliotaan. Meidän suvun kasvissyöjä vetelee lihaleikkeleitä suoraan paketista jääkaapista kun silmä välttää. ;)

Peuransyöjä vastustaa eläinten tehotuotantoa, riistaa voi silloin tällöin syödä ja vaikka mato-ongella saatua kalaa.

Eläinten tehotuotannon vastustaja voi syödä riistaa tai itseongittua kalaa mutta ei silloin ole kasvissyöjä.

Vierailija
638/1617 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää, onko kukaan vieraista raskaana ja jos on, varmista että hekin voivat syödä.

Itse olin juhlissa raskaana. Pöydät notkuivat herkkuja, jousta itse pystyin syömään leivän lisäksi perunoita ja sysipahoja intialaistyylisiä linssipiiraita. Kyllä tuli paha mieli ja vitutus, kun ei ollut omia eväitäkään mukana. Se satutti, koska juhlat olivat sangen pienet ja sisareni järjestämät.

Fiksu vieras kertoo itse etukäteen. Raskaus ei ole tila, joka automaattisesti tuottaa sitä, että voi syödä esim. vain perunaa ja leipää.

Diabetes, keliakia on aivan eri asia ja niihin yleensä varaudutaan.

Minusta myös esim. vegaanin on kohteliasta itse kertoa ruokavaliostaan.

Suvussamme on mm. 2 jotka ovat pippurille allergisia. 4, jotka ovat mustaherukalle, 1 kala-allergikko. Lähiperhe tietää nämä ja osaa varautua, mutta jos juhlat on oudompien parissa, niin näistä kyllä minusta kuuluu infota itse (no mustaherukkaa nyt juuri kukaan ei käytä; mehuissa usein, mutta pippurit on yleensä useimissa lämpimissä ruuissa). Nämä on kuitenkin aika poikkeuserityisyyksiä.

Tässä tapauksessa sisko oli synnyttänyt reilu vuosi sitten ja tasan tarkkaan tiesi mun olevan toisella kolmanneksella. Sekä ruokarajoituksista.

Tarjolla oli montakin erilaista lihaa, jota en syö (ja tämä tiedossa). Kylmäsavulohta, tuorejuustoja ja muita pastöroimattomia juustoja, majoneesia salaatissa sekä ulkomaisia marjoja kuumentamattomana. Tuntui, että oikein valittu on ruuat siten etten niitä voi syödä.

Tuntui kiusanteolta, kun ei etukäteen kehoittanut ottamaan omia eväitä mukaan.

Mistä se sun siskosi oli löytänyt pastöroimattomaan maitoon tehtyjä tuorejuustoja? Itse en löydä vaikka kuinka erikoiskauppoja kierrän. Tai muutenkaan pästöroimattomaan maitoon tehtyjä juustoja. Ovat kyllä todella harvassa tässä maailmassa nykyään.

Hyvin moni juusto on pastöroimaton (vuohenjuustot, lampaanmaitojuustot, brie, monet kovat juustot) ja tuorejuustoista taasen ei aina erikseen tiedä.

Olisin voinut syödä esim. vihersalaattia, vihanneksia, hedelmiä, kypsennettyä kalaa, täytekakkua kotimaisista marjoista, leivonnaisia ilman sitä tuorejuustoa, canapeitä... edamia! Emmentalia! Siis vaikka mitä. Mut joo, mitäpä sitä valittamaan. Ap:lle siis neuvoksi, että jos joku läheisesi on raskaana ja haluat säilyttää välit, niin ota se huomioon :)

Hei, kun nyt olet paikalla, niin kertoisitko miten toteuttaisit tuon aiemman ohjeesi ("ota selvää, onko kukaan vieraistasi raskaana"), ihan noin käytännössä? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Täysin ohis

Kutsun mukana raskaustesti ja palautuskuori

Vierailija
639/1617 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta jos kutsuja kysyy erityisruokavalioista niin tod.näk. vastaa kasvissyöjä, eikä ala pyytämään hirvipaistia ja paasaamaan tehotuotannosta

Vierailija
640/1617 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten erilaisia tapoja ihmisillä on. Näin ensimmäistä kertaa elämässäni voileipäkakun kun olin 23v ja mietin silloin että mikä ihme tuo on? :D En syönyt ja ei tainnut syödä kukaan muukaan, koska tuttavaperheen rippijuhlien päättyessä se oli koskemattomana siinä. Myöskään keittoja en ole koskaan nähnyt juhlissa tarjolla, yleensä erilaisia salaatteja, kaloja ja paisteja valmiiksi siivutettuna. Piirakat ovat kanssa semmoisia etten ole oman sukuni juhlissa koskaan nähnyt, joidenkin tuttujen ja kavereiden juhlissa niitä on ollut. Minun ylppäreissä oli tarjolla vain keskieurooppalaisia ruokia ja ystäväni häissä vain fuusioaasialaista ruokaa. En edes tiennyt että karjalanpaisti on joidenkin mielestä juhlaruokaa... :D 

Meillä oli riparilla 40 henkeä ja kaikki saivat ottaa kaikki juhlavieraansa kirkkoon jos halusivat. Järvenpäässä olikin iso kirkko jonne mahtui.

Kerran olin juhlissa joissa oli tarjolla kaikkea raskasta, pasteijoja ja pullaa jne "huonoa" ruokaa minun mielestäni. Ei ainuttakaan salaattia tai ns normaalia ruokaa. Kahvia oli, mutta ei "oikeaa" teetä vaan juurikin niitä mauttomia liptonin pusseja ja kuumaa vettä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän