Kiitos päiväkodin pakkonukutus - kolmevuotias ei nuku vieläkään
Kaikki arki-illat samaa tappelua. Lasta on nukutettu jo kaksi tuntia tuloksetta. Ei pysy sängyssä hyvällä eikä pahalla. Nyt istutan sitä nojatuolissa, kun kerran "ei halua nukkua". Valvokoot sitten, mutta mitään hauskaakaan ei tapahdu.
Olen sanonut tästä päiväkodissa. Pyytänyt, ettei nukutettaisi. Meillä ei ole enää mitään parisuhdeaikaa. En voi katsoa telkkaria iltaisin, koska yritän saada taaperon nukkumaan. Kun vihdoin saan, pitää mennä itse nukkumaan.
Nukkumaanmeno on yhtä huutoa, juoksemista, kirkumista, itkemistä ja tavaroiden heittelyä. Sama lopputulos, aloitamme iltapuuhat sitten heti Pikku Kakkosen jälkeen tai yhdeksältä. Lapsi ei vain suostu nukkumaan. Ei omaan sänkyyn, ei syliin, ei viereen, ei lattialle.
Pitääkö lapsi ottaa kotihoitoon vai millä helvetillä tämä ratkeaa?
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma poistuu lapsen kasvaessa. Tuo vaihe voi kieltämättä olla rasittava, mutta tuskinpa se lapsi 4-vuotiaana enää päiväunia nukkuu.
Päiväkodissa nukkuvat vielä 6-vuotiaat! Joitakin vanhempia huolestuttaa se, kuinka lapsi sitten osaa olla päivän hereillä koulussa, kun on aina tottunut nukkumaan päivällä.
Päiväkotiunissa on kaksi pahaa vikaa:
1. Väärään aikaan eli liian myöhään iltapäivällä. Aikaisemmin nukutut päiväunet eivät vaikuta yöuniin. Varhain aamulla heränneet lapset ovat normaaliin päiväuniaikaan jo niin väsyneitä, että siitä tulee seuraava ongelma:
2. Lapset nukkuvat liian pitkään. Päiväkodissa ei aina herätetä lapsia kesken unien ( ks. aiemman viestini sisältämä vertaus koiranpentuun) vaan annetaan nukkua niin pitkään että heräävät itse.
Mikä siinä onkin vikana, kun päiväkodissa henkilökunta saa niin helposti lapset nukahtamaan, mutta vanhemmat kotona eivät? Joko tässä keskustelussa on käytetty se " te ette vain osaa"-kortti, eli vanhemmissa on vikaa kun eivät saa lapsiaan iltaisin nukkumaan eikä päiväkodissa, jossa nukutaan liikaakin?
Vierailija kirjoitti:
[...Jos haaste on saada lapsi pysymään sängyssään niin voithan antaa hälle kirjan sinne sänkyyn ja lupaat että valot saa olla päällä jos pysyy sängyssään tmv.
"Älä sammuta valoja, minä luen vielä" kuului puolen yön aikaan päiväkoti-ikäisen sängystä. Joo, ei vaadittu erityistä parisuhdeaikaa enää romanssin siinä vaiheessa, mutta oli se rasittavaa, kun nuorin oli viimeisenä hereillä.
Ja vielä rasittavampaa oli repiä hänet aamukuudelta hereille ja hoitoon.
Silloin kun päivähoidossa ei tarvinnut nukkua, nukahti jo yhdeksältä ja heräsi aamulla virkeänä.
Meillä oli sama silloin kun poika oli noin 4-5-vuotias. Pakko oli nukkua päikkärit päiväkodissa. Siitäkin huolimatta että kerroin pojan nukahtavan kotona 23 aikaan, jos nukkuu päikkärit. Ja aamulla lapsilla oli (Silloin, ennen kun päästiin muuttamaan lähemmäs työpaikkaani) 6:00 herätys, eli mielestäni olisi ollut paljon parempi, että lapsi nukkuu kotona 19:30/20:00-6:00 ja ne 1,5-2h päikkärit jätetään väliin... :(
Itse otin tuolloin lapsen kainalooni nukkumaan, että pääsisi itsekin nukahtamaan heti kun lapsikin, ilman huoneesta toiseen siirtymistä.
Minä olen ajatellut asian niin, että päiväkodissa on varhaiskasvatuksen ammattilaisia, toimitaan heidän tavallaan. Lapsi saa valvoa illalla/yöllä juuri niin pitkään kuin valvoo, pakolla ei nukuteta. Usein käydään nukkumaan vasta puolenyön jälkeen. Aamulla en herätä lasta, vaan aamupissatan käytännössä nukkuvan lapsen, puen päivävaatteet ja haalarin ja vien nukkuvan lapsen päiväkotiin klo 7.30. Siellä sitten herättävät aamupalalle ja aamupäiväksi ulkoilemaan. Lapsi on koko aamun kiukkuinen ja vihainen (kuten ap:n lapsi on kotona illalla), syö lounaan ja menee päiväunille. Sieltä herättyään on reipas ja iloinen, joten meillä on kotona mukava pitkä ilta yhdessä.
Päiväkodista on tullut huomautuksia, että lapsi ei saa unta tarpeeksi, vaatii käytännössä kokonaan yhden hoitajan aamupäiväksi (saattaa väsyneenä nukahtaa kesken aamupiirin eikä jaksa lähteä ulos). Olen todennut, että viikonloppuna ei ole näitä ongelmia, kun ei ole päiväuniakaan, mutta onhan se tietty hoitajille harmillista, että lapsi on niin kovin väsynyt. Ongelmasta päästään luopumalla päiväunista, mutta koska ne vat lapsen kehitykselle niin kovin tärkeät, niin pidetään tämä nykysysteemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä. Laita klo 23 joka ilta nukkkumaan, jos nukkuu päiväkodissa. Se riittää.
Ei riitä. 3-v tarvitsee paljon unta. Ei mikään 8 h plus 1h päiväunia riitä
Koska opitte, ettei noita suositeltuja unitarpeita ihan kirjaimellisesti noudateta? Maalaisjärki hukassa..
Mitä? Lapsi tarvitsee paljon unta. Mitä kirjaimellista tässä on?
Lapsen on hyvä nukkua päiväunet ja mennä illalla ajoissa nukkumaan. Iltayön uni on tärkeintä
Tämän sanoo maalaisjärki
Totta, mutta kyllä riittävän pitkät yöunet = illalla ajoissa nukkumaanmeno on tärkeämpää kuin pitkät päiväunet.
Yksinkertainen laskutoimitus todistaa, että näin on: 1 tunti päiväunia + 6 tuntia yöunta = 7 tuntia yhteensä on 2 tuntia vähemmän kuin 9 tuntia yhtäjaksoista yöunta. Näin se menee lapsella, joka herää aamulla päivähoitoon jo klo 6, ja nukahtaa päivähoitopäivinä puolen yön aikaan. 5-päiväisen viikon aikana päivähoidossa nukkuva lapsi saa 10 tuntia vähemmän unta kuin lapsi, joka nukahtaa iltaisin ajoissa.
Meidän poika meni päiväkotiin kolmevuotiaana. Päiväunet olivat jo loppuneet. Poika oli vauvanakin sellainen, ettei KERTAAKAAN nukahtanut spontaanisti vaunuihin vaikka kaupassa. Yöt nukkunut aina pitkään. Tädeille sanottiin, ettei hän kyllä nuku siellä päikkäreitä, turha yrittää. Olivat eri mieltä, kyllä kuulemma nukkuu. Ei lopulta nukkunut kertaakaan päikkäreitä päiväkodissa, sai sitten lukea hiljaa kirjaa jne.
Hänellä myös päikkärit siirsivät nukahtamisen puoleenyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma poistuu lapsen kasvaessa. Tuo vaihe voi kieltämättä olla rasittava, mutta tuskinpa se lapsi 4-vuotiaana enää päiväunia nukkuu.
Päiväkodissa nukkuvat vielä 6-vuotiaat! Joitakin vanhempia huolestuttaa se, kuinka lapsi sitten osaa olla päivän hereillä koulussa, kun on aina tottunut nukkumaan päivällä.
Päiväkotiunissa on kaksi pahaa vikaa:
1. Väärään aikaan eli liian myöhään iltapäivällä. Aikaisemmin nukutut päiväunet eivät vaikuta yöuniin. Varhain aamulla heränneet lapset ovat normaaliin päiväuniaikaan jo niin väsyneitä, että siitä tulee seuraava ongelma:
2. Lapset nukkuvat liian pitkään. Päiväkodissa ei aina herätetä lapsia kesken unien ( ks. aiemman viestini sisältämä vertaus koiranpentuun) vaan annetaan nukkua niin pitkään että heräävät itse.
Mikä siinä onkin vikana, kun päiväkodissa henkilökunta saa niin helposti lapset nukahtamaan, mutta vanhemmat kotona eivät? Joko tässä keskustelussa on käytetty se " te ette vain osaa"-kortti, eli vanhemmissa on vikaa kun eivät saa lapsiaan iltaisin nukkumaan eikä päiväkodissa, jossa nukutaan liikaakin?
Kotona ei kapaloida lasta huopaan kuten päiväkodissa. Siellä ei liikahdeta lainkaan, koska kääntyilevät lapsi kahlitaan huovalla "muumioksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä. Laita klo 23 joka ilta nukkkumaan, jos nukkuu päiväkodissa. Se riittää.
Ei riitä. 3-v tarvitsee paljon unta. Ei mikään 8 h plus 1h päiväunia riitä
Koska opitte, ettei noita suositeltuja unitarpeita ihan kirjaimellisesti noudateta? Maalaisjärki hukassa..
Mitä? Lapsi tarvitsee paljon unta. Mitä kirjaimellista tässä on?
Lapsen on hyvä nukkua päiväunet ja mennä illalla ajoissa nukkumaan. Iltayön uni on tärkeintä
Tämän sanoo maalaisjärkiMutta ongelma on nyt siinä etä se ap:n lapsi ei kertakaikkiaan nukahda alkuillasta niiden hemmetin päikkäreiden takia!! Jos niitä ei pakkonukuttaisi niin nukahtaisi hyvin illalla.
Ei vaan lapsi ei nukahda koska ei ole edes sängyssä
Tiedätkö, lapsi voi olla aivan hyvin hereillä sängyssä?
Lapsi voi lauleskella, pyöriskellä, "lueskella" tai ihan muuten vaan maata sängyssä silmät auki tuntikausia. Ei kaikki lapset nukahda kuin nuijalla lyötynä heti kun viedään sänkyyn. Eivätkä aina ole edes hiljaa vaan häiritsevät isompien koululaisten nukkumista kun pulisevat ja metelöivät, vaikka kuinka istuisi vieressä silittämässä ja nukuttamassa.
On se vaan ihmeellistä, että sama lapsi nukahtaa päiväkodissa ilman mitään ihmekommervenkkiä! Mutta siellä sitten taas ovat riesana ne lapset, jotka kotona nukahtavat helposti.
Arvatkaa vaan, kumman lapsen minä vanhempana ottaisin, jos olisin päässyt valitsemaan!
On aika surullista huomata, että pienipalkkaisia naisia, jotka tekevät todella raskasta ja haastavaa työtä (isoissa ryhmissä, joissa myös erityislapsia) inhoavat hallituksen lisäksi myös monet lasten vanhemmat, jotka eivät sallisi lakisääteisiä taukoja hektisen työpäivän keskellä päiväkodin työntekijöille. LTO myös tekee ne vaadittavat tietokonehommat (poissaolot,vasut, palaverien puhtaaksikirjaamiset yms) usein nukkariaikana. Muuten hän olisi poissa ryhmän toimista, ja kasvattajia olisi liian vähän lapsimäärään nähden.
PÄiväkodeissa on tietyt säännöt ja lait. Koko 20 lapsen ryhmää ei voi jättää yhden kasvattajan valvottavaksi (lasten hereillä ollessa). Ryhmässä on toimittava ryhmän mukana. Yksilölliset tarpeet ja halut (vanhempien) voidaan huomioida paremmin esim perhepäivähoitoryhmissä tai ryhmiksissä, mutta ei niissäkään ihan rajattomasti.
Emme me päätä näistä asiosita itse päiväkodeissa, meillä on tietyt aikataulut, tehtävät, tauot, ja kaikki pitää tehdä sen työpäivän aikana. Se ei ole helppoa suurissa lapsiryhmissä.
Vanhemmat voivat ottaa itse vastuuta nukuttamisasioista. Ihan oikeasti. Olkaa aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajatellut asian niin, että päiväkodissa on varhaiskasvatuksen ammattilaisia, toimitaan heidän tavallaan. Lapsi saa valvoa illalla/yöllä juuri niin pitkään kuin valvoo, pakolla ei nukuteta. Usein käydään nukkumaan vasta puolenyön jälkeen. Aamulla en herätä lasta, vaan aamupissatan käytännössä nukkuvan lapsen, puen päivävaatteet ja haalarin ja vien nukkuvan lapsen päiväkotiin klo 7.30. Siellä sitten herättävät aamupalalle ja aamupäiväksi ulkoilemaan. Lapsi on koko aamun kiukkuinen ja vihainen (kuten ap:n lapsi on kotona illalla), syö lounaan ja menee päiväunille. Sieltä herättyään on reipas ja iloinen, joten meillä on kotona mukava pitkä ilta yhdessä.
Päiväkodista on tullut huomautuksia, että lapsi ei saa unta tarpeeksi, vaatii käytännössä kokonaan yhden hoitajan aamupäiväksi (saattaa väsyneenä nukahtaa kesken aamupiirin eikä jaksa lähteä ulos). Olen todennut, että viikonloppuna ei ole näitä ongelmia, kun ei ole päiväuniakaan, mutta onhan se tietty hoitajille harmillista, että lapsi on niin kovin väsynyt. Ongelmasta päästään luopumalla päiväunista, mutta koska ne vat lapsen kehitykselle niin kovin tärkeät, niin pidetään tämä nykysysteemi.
Tässä ajattelet vain omaa parastasi, et lapsesi. 😯 Etkö ollenkaan mieti kuinka kurjia hänen aamupäivänsä ovat, aamupäivällä sitä paitsi tapahtuu pk:ssa usein varsinainen opetus. Mutta hyvä että iltanne ovat sentään helppoja ja sujuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ajattelet vain omaa parastasi, et lapsesi. 😯 Etkö ollenkaan mieti kuinka kurjia hänen aamupäivänsä ovat, aamupäivällä sitä paitsi tapahtuu pk:ssa usein varsinainen opetus. Mutta hyvä että iltanne ovat sentään helppoja ja sujuvia.
En ole tämän kirjoittaja, mutta mitä mielestäsi hänen tilanteessaan pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa ei ole opstusta, siellä on varhaiskasvatusta.
Enkä ymmärrä, miten tilanne siitä paranee, että laitan lapsen nukkumaan klo 21 ja hän kiemurtelee sängyssään turhautuneena 3-4 tuntia siksi, että ei nukuta, vaikka miten yritetään nukuttaa rutiineilla, hellällä taputtelulla jne. Jos lapsen nukahtamisongelma taustalla on päiväkodin joustamaton toiminta, niin miksi kiusaisin itseäni ja lasta yrittämällä saada tätä nukahtamaan, vaikka ei nukuta? Mieluummin annan päiväunien seurauksen siirtyä "sylttytehtaalle" eli sinne, missä se on aikaansaatu. Päiväkodissa ammattilaisten mielestä päiväunet ovat tärkeä asia, joten kantakoot seuraukset eli tässä tapauksessa jaksakoot lapsen kanssa, jonka unirytmi on sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa noi ammattikasvattajat.
No kasvatapa lapsesi sitten ihan itse. Päivähoito ei ole pakollista.
Minä olin joskus teininä työharjoittelussa päiväkodissa ja minua harmitti tämä päiväunijärjestely. Päiväunien aikaan töissä on yleensä kaksi tai kolme ihmistä, yleensä kaksi vakkaria ja yksi harjoittelija.
Päiväunien aikaan toisen vakkarin on pakko mennä hoitamaan kaikki paperi- ja puhelinhommat, sekä muut tärkeät työt, mitä ei lasten hereilläollessa voi tehdä. Toinen vakkari on nukkarissa.
Käytännössä siis päiväkodilla on muutama vaihtoehto lasten kanssa, joita ei saisi nukuttaa.
1) Siirretään lapset eskariryhmään päiväunien ajaksi. Tämä toimii isompien lasten kanssa, mutta yleensä eskariryhmän opettajat eivät haluneet taaperoita ryhmäänsä.
2) Harjoittelija valvoo yksin niitä lapsia jotka eivät nuku. Tämä ei kuitenkaan ole sallittua tai laillista.
3) Päiväkotiin palkataan enemmän henkilökuntaa, mikä olisi ihanteellista, mutta ei tule koskaan toteutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauniisti puhutaan lasten unentarpeesta, mutta todellisuudessa päiväkodissa halutaan kaikkien lasten nukkuvan edes jonkun aikaa, jotta henkilökunta saa pidettyä omat taukonsa/tehtyä paperihommia/muita töitä. Henkilökunnan määrä on vedetty niin minimiin että tuo päiväunihetki on heillekin tärkeä.
Mun mielestä paljon hyväksyttävämpi syy kuin vanhempien oman ajan tarve.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin joskus teininä työharjoittelussa päiväkodissa ja minua harmitti tämä päiväunijärjestely. Päiväunien aikaan töissä on yleensä kaksi tai kolme ihmistä, yleensä kaksi vakkaria ja yksi harjoittelija.
Päiväunien aikaan toisen vakkarin on pakko mennä hoitamaan kaikki paperi- ja puhelinhommat, sekä muut tärkeät työt, mitä ei lasten hereilläollessa voi tehdä. Toinen vakkari on nukkarissa.
Käytännössä siis päiväkodilla on muutama vaihtoehto lasten kanssa, joita ei saisi nukuttaa.
1) Siirretään lapset eskariryhmään päiväunien ajaksi. Tämä toimii isompien lasten kanssa, mutta yleensä eskariryhmän opettajat eivät haluneet taaperoita ryhmäänsä.
2) Harjoittelija valvoo yksin niitä lapsia jotka eivät nuku. Tämä ei kuitenkaan ole sallittua tai laillista.
3) Päiväkotiin palkataan enemmän henkilökuntaa, mikä olisi ihanteellista, mutta ei tule koskaan toteutumaan.
Anteeksi, mutta mitä paperihommia jossain päiväkodissa on niin paljon, että niihin menee monta tuntia? Ottakaa lapset mukaan paperihommiin, ei niitä valvojia kuitenkaan ole niin paljoa.
Tai vaihtoehtoisesti hoidatte paperihommat työajan ulkopuolella, kuten 90% ihmisistä joutuu työnsä kanssa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotte esimerkin 23 lasta / kolme hoitajaa. Eikö kenenkään päähän pälkähdä, että lepoaikana voisi kaksi hoitajaa olla nukkarissa, ja se kolmas heti satutuokion jälkeen jatkaa jotain hiljaista puuhaa niiden kanssa, jotka eivät nuku? Eihän nukkuvien lasten kanssa tarvita kolmea hoitajaa vaan vasta sitten, kun heräävät.
Kyllähän tämä meille sopisi! Mutta ai niin, yhtenä päivänä viikossa meillä on oman tiimin palaveri. Toisena päivänä on talon palaveri. Kolmantena päivänä yksi meistä menee valvomaan toisen ryhmän lepohetkeä kun heillä on tiimipalaveri. No, se on kuitenkin vain kolme päivää viidestä niin ainakin niinä kahtena voitaisiin tietenkin tehdä näin.. Ai mutta, torstaina pitää jonkun tehdä ruokatilaus tai emme saa ruokaa seuraavalla viikolla. Ai niin ja työvuorotaulukot pitää tehdä ajan tasalle jos haluaa palkkaa. Oho ja ei meitä jääkään lepohetken ajaksi sinne kuin kaksi kun aamuvuorolla loppuu jo työaika eikä ylitöitä saa tehdä. Huomenna on Mikael-Petterin vasu niin jonkun pitää kirjoittaa se muistio valmiiksi. Perjantaina lepohetkellä jonkun pitää kirjoittaa viikkotiedote koteihin ja päiväkodin seinälle.. Kaikki nämä ja näiden lisäksi kaikki mahdollinen valmistelutyö, viestintä koteihin, toisiin päiväkoteihin, kuntaan jne pitää tehdä sillä lepohetkellä koska missään muussa vaiheessa päivää ei ole tilannetta jossa yksi ihminen ei olisi sidottuna lapsiryhmään tai osaston töihin.
Että onko mitään muita nerokkaita ehdotuksia?
Itse työskentelen 3-5 vuotiaiden ryhmässä, 24 lapsesta 6-8 valvovat lepohetken ajan joka päivä. Meillä vaatimus on että jokainen on sängyssä klo 13 asti ja sitten hereillä olevat päästetään pois ja hiljaisiin leikkeihin. Ongelmana on joka ikinen päivä se, että nämä samat jotka eivät nuku eivät myöskään ymmärrä että toiset nukkuvat ja hiljaiset leikit eivät todellakaan onnistu. Suurin osa heistä ei osaa olla hiljaa myöskään sängyssä, koko lepohetki on yhtä hyssyttämistä, syssyttämistä ja sen muistuttamista että toiset nukkuvat ja se pitää ottaa huomioon. Mutta emme pakkonukuta ketään. Eikä tarvitse edes maata paikallaan, saa heilutella jalkoja ja saa liikuskella mutta sänky ei ole leikkipaikka ja muille on suotava nukkumisrauha.
Itseä ärsyttää kun tästäkin aiheesta puhuttaessa syyt laitetaan meidän, kasvattajien niskoille. Me olemme muka laiskoja ja haluamme että lapset nukkuvat koska se on helppoa ja saamme istua kahvilla. Me muka vihaamme lapsia ja vanhempia ja haluamme tehdä vain kiusaa. Me muka ajattelemme vain itseämme emmekä lapsen ja kodin parasta. Kun todellisuus on se, että meillä itsellämme on oikeasti todella vähän vaikutusvaltaa päiväkodin arjen rakenteeseen! Palaverit on pakollisia ja ne on pakko pitää lepohetkellä, lähes kaikki kirjalliset työt joita teemme ovat pakollisia (poikkeuksena oikeastaan vain se viikkokirje kotiin), aikataulut sanellaan muualta, ruoka tulee silloin kun tulee ja tiskit on oltava keittiössä tiettyyn aikaan että sieltä pääsee työntekijä kotiin. Poikkeusvaraa ei siis ole. Kunta velvoittaa koulutuksiin osallistumista ja suurimman osan päivästä ryhmässä läsnä on kaksi kasvattajaa, ei kolmea. Aamuvuorolainen ei lähde kotiin aikaisin koska hän haluaa ja koska ei jaksa olla töissä vaan koska hänellä on ennestään ylitöitä ja ne on pakko lyhentää ennen listan vaihtumista ja silti saa noottia kunnasta että niitä ei saisi tehdä ollenkaan. Kuitenkin joka viikko viikkotyöaika ylittyy koska ryhmää ei voi jättää yhden kasvattajan kanssa.
Että kyllä me parhaamme tehdään ja yritetään niillä resursseilla mitä meillä on.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se nukkarissa oleva puuhaa? Istuu pimeässä kaksi tuntia?
Omaa aikaa - halooooooooooo. Sulla on jussit kateissa. 9 kk koulutus on tehnyt sinusta maailman parhaan asiantuntijan.
Kyllä te tulette! Te käytte kaupoissa ja valitatte kassoille, te valitatte talvella lumenaurauksista, keväällä lannanlevityksestä pelloilla ja milloin mistäkin sellaisesta asiasta, joka ei yhtä suorasti liity oman perheenne elämään samoin kuin lapsen tai vanhuksen hoito.
Se on teeskentelyä ja tyypillisen naisvaltaisen alan joustamattomuutta, että ei voi tehdä mitään toisella tavalla.
Kerrotte esimerkin 23 lasta / kolme hoitajaa. Eikö kenenkään päähän pälkähdä, että lepoaikana voisi kaksi hoitajaa olla nukkarissa, ja se kolmas heti satutuokion jälkeen jatkaa jotain hiljaista puuhaa niiden kanssa, jotka eivät nuku? Eihän nukkuvien lasten kanssa tarvita kolmea hoitajaa vaan vasta sitten, kun heräävät.