Kiitos päiväkodin pakkonukutus - kolmevuotias ei nuku vieläkään
Kaikki arki-illat samaa tappelua. Lasta on nukutettu jo kaksi tuntia tuloksetta. Ei pysy sängyssä hyvällä eikä pahalla. Nyt istutan sitä nojatuolissa, kun kerran "ei halua nukkua". Valvokoot sitten, mutta mitään hauskaakaan ei tapahdu.
Olen sanonut tästä päiväkodissa. Pyytänyt, ettei nukutettaisi. Meillä ei ole enää mitään parisuhdeaikaa. En voi katsoa telkkaria iltaisin, koska yritän saada taaperon nukkumaan. Kun vihdoin saan, pitää mennä itse nukkumaan.
Nukkumaanmeno on yhtä huutoa, juoksemista, kirkumista, itkemistä ja tavaroiden heittelyä. Sama lopputulos, aloitamme iltapuuhat sitten heti Pikku Kakkosen jälkeen tai yhdeksältä. Lapsi ei vain suostu nukkumaan. Ei omaan sänkyyn, ei syliin, ei viereen, ei lattialle.
Pitääkö lapsi ottaa kotihoitoon vai millä helvetillä tämä ratkeaa?
Kommentit (295)
Laita itsellesi peti lapsen huoneeseen ja menkää yhdessä nukkumaan. Lapsen on helpompi rauhoittua, kun vanhempikin nukkuu, eikä niin paljon tarvitse miettiä, mitä muut tekee vielä valvoessaan. Jos olet hereillä lapsen nukahdettua, voit hiipiä viettämään parisuhdeaikaa. Jos nukahdat, saat hyvät yöunet. Näin itse toimin vähäunisten lasten kanssa. Ja luovu myös siitä ajatuksesta, että sulle kuuluisi jotain omaa aikaa illalla lapsen nukahdettua - ei se aina niin mene. Monesti vanhemmat valvoo ja tinkii yöunistaan tuon takia, mutta mitä isompi lapsi, sitä epärealistisempi ajatus.
Mun pojan päiväkodissa ei ollut päikkäripakkoa ja siitä on jo monta vuotta aikaa. Lepohetki oli kaikilla ja osa nukahti, osa ei. Siinäpä se, kuten kutonen sanoi. Meillä esikoinen ei nukahtanut koskaan. Kuopus nukahti päiväkodissa aina, vaikka ei kotona nukkunutkaan. Ei lapsi nukahda, jos ei tarvitse unta. Ei se välttämättä olekaan se unipakko, on vain lepohetkipakko, mikä on ehdottoman hyväksi lapselle. Jos lapsi nukahtaa, lapsi ei jaksa valvoa. Osa sen lepohetken on vain valveilla. Ei ne päiväkodin tätösetkään pysty lasta väkisin nukuttamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä. Laita klo 23 joka ilta nukkkumaan, jos nukkuu päiväkodissa. Se riittää.
Ei riitä. 3-v tarvitsee paljon unta. Ei mikään 8 h plus 1h päiväunia riitä
Koska opitte, ettei noita suositeltuja unitarpeita ihan kirjaimellisesti noudateta? Maalaisjärki hukassa..
Mitä? Lapsi tarvitsee paljon unta. Mitä kirjaimellista tässä on?
Lapsen on hyvä nukkua päiväunet ja mennä illalla ajoissa nukkumaan. Iltayön uni on tärkeintä
Tämän sanoo maalaisjärki
Mutta ongelma on nyt siinä etä se ap:n lapsi ei kertakaikkiaan nukahda alkuillasta niiden hemmetin päikkäreiden takia!! Jos niitä ei pakkonukuttaisi niin nukahtaisi hyvin illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä. Laita klo 23 joka ilta nukkkumaan, jos nukkuu päiväkodissa. Se riittää.
Koska opitte, ettei noita suositeltuja unitarpeita ihan kirjaimellisesti noudateta? Maalaisjärki hukassa..
Lapsen on hyvä nukkua päiväunet ja mennä illalla ajoissa nukkumaan. Iltayön uni on tärkeintä
Tämän sanoo maalaisjärkiNo onhan se hullua ajatella, että jokaisen lapsen unentarve on just sama. Jos lapsi ei vaan nukahda klo 21, vaikka aikuinen käskee nukkua, niin minkä sille mahtaa?
Päivähoidossakaan ei voi väkipakolla niitä silmiä sulkea. Jos nukahtaa, niin on unen tarve. Jos ei nukahda, niin sillä hetkellä sitä tarvetta ei ole.
Meinaat että lapsi itse päättää koska menee nukkumaan? Sama ruokailun kanssa?
Itse olen osannut ennakoida lapsen tarpeet. Yleensä hommat menee pieleen, jos nämä tarpeet jää huomioimatta. Lapsi ei nuku, jos unentarve on jo jäänyt täyttämättä.
Kai voi ola vaikeaakin pitää hyvä rytmi lapsella. Kaikesta saa niin vaikeaa kun haluaa.
Meillä ei ole haluttu. Vaan on pidetty rytmi aina samankaltaisena. Hyvin nukkuva lapsi on tyytyväinen lapsi. Illalla tai päivälläkään ei olla kyselty nukuttaako
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän sanoo maalaisjärkiMutta ongelma on nyt siinä etä se ap:n lapsi ei kertakaikkiaan nukahda alkuillasta niiden hemmetin päikkäreiden takia!! Jos niitä ei pakkonukuttaisi niin nukahtaisi hyvin illalla.
Useimmiten syy on vanhempien toimintatavoissa. Ei lapsen unentarpeessa.
Sama koskee lapsen muutakin elämää. Kaikki ei vaan osaa saada hyvää rytmiä lapselle.
Ehkä kyse on maalaisjärjen ja selkeyden puutteesta?
Kauniisti puhutaan lasten unentarpeesta, mutta todellisuudessa päiväkodissa halutaan kaikkien lasten nukkuvan edes jonkun aikaa, jotta henkilökunta saa pidettyä omat taukonsa/tehtyä paperihommia/muita töitä. Henkilökunnan määrä on vedetty niin minimiin että tuo päiväunihetki on heillekin tärkeä.
Meillä on lapsilta jäänyt päiväunet pois 2,5-3v iässä. Unen määrä ei kuitenkaan vähentynyt, koska nukkuivat sitten yöllä tunnin pidempään.
Nuorimmalta jäi päiväunet pois muutama kuukausi ennen päivähoidon alkua. Päivähoidossa kuitenkin alkoi nukkua uudestaan päiväunia ja kas, illalla valvottiin sitten yhteentoista, ennen kuin uni tuli. Tämä taas tarkoitti, että oma nukahtaminen siirtyi yli puolen yön. Ollaan kaikki erilaisia, ja itse tarvitsen sen oman ajan ja nollauksen päivän hulinoista, ennen kuin pystyn nukahtamaan. Kun lapset saa sänkyyn 20.30 voi itsekin käydä nukkumaan kymmenen jälkeen ja ehtii nukkua tarvittavan kahdeksan-yhdeksän tuntia.
Se aikuisten illan rauhoittumishetki ja riittävä yöuni ei todellakaan ole mikään vähäpätöinen juttu! Meillä ei ole edes sitä mahdollisuutta (mikä monella omassakin tuttavapiirissä on), että lapset pistetään viikonloppuna ja lomilla mummolaan, että aikuiset saa levätä. Meillä on pärjättävä omin voimin.
Toivottavasti, ap, saatte asian jotenkin järjestettyä päivähoidossa tai kuten täällä jotkut jo ehdotti, koita saada lapsi siirrettyä pph:lle. Pph:lla on paremmin mahdollisuuksia joustaa ja meidänkin tapauksessa saatiin sovittua, että jos lapsi ei halua nukkua, niin ei tarvitse. Nyt nukkuu päiväunet omasta halustaan pari-kolme kertaa viikossa, muina päivinä lepäilee noin puoli tuntia esimerkiksi kirjoja katsellen.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut tästä päiväkodissa. Pyytänyt, ettei nukutettaisi.
Niin, kun kaikki muut lapset nukkuvat niin juuri sinun lapselle pitäisi keksiä jotain muuta tekemistä siksi aikaa sillä onhan juuri sinun lapsesi kaikista tärkein.
Minä en ole koskaan kysellyt lapselta syödäänkö tai nukutaanko tai mennäänkö ulos. Perusasiat on tehty samalla tyylillä ja hyvällä mielellä. Poikkeuksia ei olla tehty.
Olen kuitenkin ymmärtäväinen. En myöskään usko rangaistuksiin tms.
Joku voisi sanoa että meillä on vapaa kasvatus, kun en ole ikinä antanut yhtään rangaistusta. Lapset on nyt teinejä. Ei ole tarvittu, koska kaikille on aina ollut selvää kuinka toimitaan. Pikkuasioista en nipota. Mutta nukkuminen on yksi asia josta ei ole koskaan neuvoteltu. Olen huomannut että kun lapsi nukkuu päiväunet, oli illalla nukahtaminenkin helpompaa. Sama syömisen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Kauniisti puhutaan lasten unentarpeesta, mutta todellisuudessa päiväkodissa halutaan kaikkien lasten nukkuvan edes jonkun aikaa, jotta henkilökunta saa pidettyä omat taukonsa/tehtyä paperihommia/muita töitä. Henkilökunnan määrä on vedetty niin minimiin että tuo päiväunihetki on heillekin tärkeä.
Hieman siis sama, kuin aloittaja joka on muka huolissaan lapsen nukkumisesta mutta onkin oikeasti huolissaan vain siitä saako viettää omaa aikaa miehensä kanssa iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän sanoo maalaisjärkiNo onhan se hullua ajatella, että jokaisen lapsen unentarve on just sama. Jos lapsi ei vaan nukahda klo 21, vaikka aikuinen käskee nukkua, niin minkä sille mahtaa?
Päivähoidossakaan ei voi väkipakolla niitä silmiä sulkea. Jos nukahtaa, niin on unen tarve. Jos ei nukahda, niin sillä hetkellä sitä tarvetta ei ole.
Meinaat että lapsi itse päättää koska menee nukkumaan? Sama ruokailun kanssa?
Itse olen osannut ennakoida lapsen tarpeet. Yleensä hommat menee pieleen, jos nämä tarpeet jää huomioimatta. Lapsi ei nuku, jos unentarve on jo jäänyt täyttämättä.
Kai voi ola vaikeaakin pitää hyvä rytmi lapsella. Kaikesta saa niin vaikeaa kun haluaa.
Meillä ei ole haluttu. Vaan on pidetty rytmi aina samankaltaisena. Hyvin nukkuva lapsi on tyytyväinen lapsi. Illalla tai päivälläkään ei olla kyselty nukuttaako
No enpä puhunut ruokailusta tässä mitään. Ja ei meillä kyllä ole sen vaikeampaa kuin teilläkään. 😊 kaikilla on vähän oma Hyvä rytmi ja se sopii meidän perheelle. Lapset eivät ole väsyneitä. Yksi nukkuu 10 tuntia toinen 8 tuntia. Minä nukun vähintään 8 tuntia. Enemmän kuin yksi lapstamme. Ja ollaan tyytyväisiä.
Kuten sanottu. Maalaisjärki. Unen tarve on erilainen.
Nukahdatteko itse, jos ei nukuta? Ihan oikeesti, ei kukaan pysty väkisin vaivuttamaan toisia uneen. Väsynyt ihminen nukahtaa. Alapeukuista huolimatta.
Ongelma poistuu lapsen kasvaessa. Tuo vaihe voi kieltämättä olla rasittava, mutta tuskinpa se lapsi 4-vuotiaana enää päiväunia nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Nukahdatteko itse, jos ei nukuta? Ihan oikeesti, ei kukaan pysty väkisin vaivuttamaan toisia uneen. Väsynyt ihminen nukahtaa. Alapeukuista huolimatta.
Väsynytkin ihminen nukahtaa vain kun on rauhoittunut sänkyyn. Ei juoksennellessa ympäriinsä. Väsymys voi mennä yli eikä silloin enää nukahda vaan alkaa olla kiukkuinen.
Ei 3v voi itse päättää, että nyt olen väsynyt ja menen sänkyyn. Kyllä sen päättää vanhemmat. Se nukahtamisen taito on tärkeää opettaa lapselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän sanoo maalaisjärkiMutta ongelma on nyt siinä etä se ap:n lapsi ei kertakaikkiaan nukahda alkuillasta niiden hemmetin päikkäreiden takia!! Jos niitä ei pakkonukuttaisi niin nukahtaisi hyvin illalla.
Ei vaan lapsi ei nukahda koska ei ole edes sängyssä
On kyllä ihanaa, kun sekä kolmevuotias, että puolivuotias vauva nukkuvat molemmat kahden tunnin päikkärit.
Aamulla herätään noin seitsemältä ja kolmevuotias menee illalla sänkyyn noin kahdeksalta. Sama rytmi kotona ja reissussa, ei joskaan mitää vänkäänistä. Pesut, iltasatu, iltarukous, yövalo ovi raolleen, uutiset hiljaa taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynytkin ihminen nukahtaa vain kun on rauhoittunut sänkyyn. Ei juoksennellessa ympäriinsä. Väsymys voi mennä yli eikä silloin enää nukahda vaan alkaa olla kiukkuinen.
Ei 3v voi itse päättää, että nyt olen väsynyt ja menen sänkyyn. Kyllä sen päättää vanhemmat. Se nukahtamisen taito on tärkeää opettaa lapselle
Jotkut voi. Meillä ei esikonen nukahtanut enää kaksivuotianaakaan. Oli silti päivän hyvän tuulinen ja virkeä. Eikä teininäkään nukkunut puolille päivin. On vain sellainen tyyppi, joka tarvitsee vähemmän unta. Kun taas kuopus todellakin kolmevuotiaana saattoi sanoa, että hän haluaa päikkärit, aikaan, jolloin ei aina kotona nukkunut. Päiväkodissa nukkui lähes aina. Se on raskaampi ympäristö ja siksi siellä väsyttää enemmän. Väsyyhän aikuinenkin enemmän, jos päivällä on enemmän ohjelmaa kuin että on kotosalla ja touhuaa rauhassa. Jos siis touhuaa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voida pakottaa nukkumaan. Jos lapsi nukahtaa päiväkodissa, silloin hän todennäköisesti on unen tarpeessa. 3-vuotias on vielä pieni, ja lepo on tarpeen päiväkotipäivän aikana.
Kuka tahansa nukahtaa, jos lounaan jälkeen laitetaan pitkälleen ja PAKOTETAAN olemaan siinä hiljaa, puhumatta ja ihan paikoillaan tunnin. Näin meidän lapsille tehtiin päiväkodissa ja sehän oli ihan kauheeta iltaisin. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että on unen tarpeessa. Lapsi tarvii unta, mutta päiväunia tärkeämmät on pitkät ja hyvät yöunet. Vain siinä ehtii tulla tärkeät unen vaiheet täydellisinä tehtyä. Kokonaisilla yöunilla lapsi eheytyy, kasvaa ja jaksaa paljon paremmin kuin päiväunilla+ häiriintyneellä yöunella.
Kaikille epäilijöille: tämä ero on ihan selvästi nähtävissä loma-aikoina. Kesälomalla en todellakaan pakota lapsiani päiväunille ja iltaisin he menevät nukkumaan klo 20-21 ja heräävät hyvin levänneenä klo 7-8. Päivät ovat paljon mukavempia verrattuna niihin päiviin kun päiväunia nukutaan. Päiväkotiaikoina he nukkuvat aina ainakin tunnin vähemmän mikä näkyy levottomuutena.
Ap tässä.
Taapero nukahti iltayhdeltätoista ja heräsi pirteänä seitsemältä.
Viikonloppuisin ei nuku päiväunia, ellei tehdä jotain todella aktivoivaa ja fyysisesti raskasta, esim. olla uimahallissa kahta tuntia. Silloin saattaa torkahtaa autossa vartiksi ja se riittää.
Lapsen kanssa ulkoillaan monta tuntia joka päivä. Päiväkotipäivinäkin ollaan ulkona Pikku Kakkosen jälkeen vielä 1-2 tuntia, jolloin lapsi liikkuu jotakuinkin koko ajan eikä vain nökötä rattaissa tai keinussa. Meillä on mielestäni hyvä päivärytmi ruokailuineen ja ulkoiluineen. Ruutuaika on rajoitettu Pikku Kakkoseen. Iltarutiinit ovat aina samanlaiset.
Pointtini on, että lapsen kanssa oikeasti ollaan. Hänen kanssaan ulkoillaan, leikitään, pelataan, luetaan kirjoja. Ilmeisesti on liikaa vaadittu, että saisi iltaisin 1-2 tuntia istua rauhassa puolisonsa kanssa tai katsoa joskus edes uutiset telkkarista niin että sekä näkee että kuulee jotain... Ei ihmekään, että pienten lasten vanhemmat eroavat, jos omaa aikaa saa vain eri osoitteessa!
Lapsi on todella suloinen, ihana auringonpaiste. Hän ei vain nuku. Päiväkodin kanssa kun olen yrittänyt keskustella, niin eivät oikein halua ottaa kantaa. Muistavat kuitenkin moittia, että "taas se pyöri tunnin".
Olemme aikoinaan käyneet sairaalaunikoulun, mikä ehkä kertoo jotain siitä, minkälaisen yökyöpelin kanssa elämme.
No onhan se hullua ajatella, että jokaisen lapsen unentarve on just sama. Jos lapsi ei vaan nukahda klo 21, vaikka aikuinen käskee nukkua, niin minkä sille mahtaa?