En mene lapsenlapseni leikki ristiäisiin.
Kutsusta asti pohtinut. Tein päätöksen tänään. Mielipidettäni ei kunnioiteta. Minua ei siis kaivata.
Kommentit (130)
Ei lapsikasteelle ja pakanallisille juhlille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joillekin kristityille on niin kamalan vaikeaa ymmärtää asioiden kulttuurillinen merkitys? Naureskellaan, että salaa halutaan kuitenkin olla kristittyjä, kun ateistit juhlivat nimiäisiä, teinit käyvät protuleirit ja perheet viettävät joulua. Ei, kyse ei ole siitä, että ateistit haluavat salaa olla uskovaisia, vaan kyse on asioiden kulttuurillisesta merkityksestä. Kaikki ihmiset haluavat olla osa yhteisöä ja yhteiset juhlat ovat suuri osa sitä. Uskonnon jätettyä, ihmiset voivat muokata näistä uskonnollisista juhlista omat versionsa, jotta voivat kuitenkin nauttia yhdessä olosta ja traditioista.
Joulu on pakanallinen juhla, Yeshua ei ole syntynyt jouluna.
Rippikoulu on uskonnollisuutta. Uskonnollisuus ei ketään pelasta.
Vain Herra Yeshua pelastaa.
Lapsikaste on Raamatun eli Jumalan Sanan vastainen harhaoppi.
Vain Herra Jeesus (näin suomalaisittain) pelastaa.
Joillekuille joulu on pakanallinen juhla, joillekuille "vain" perinteinen juhla ilman mitään arvolatausta ja joillekuille se on Vapahtajan syntymän muistojuhla. Olet oikeassa, Hän ei syntynyt sinä ajankohtana jolloin joulua vietetään, se lienee kaikkien tiedossa, mutta kyseessä on kuitenkin niin suuri asia että sitä sopii juhlia vaikka muutama kuukausi myöhemminkin, eikö?
Näin sairaita ihmiset on sen uskonnon kanssa. Oma lapsenlapsi mutta ei, pitää nakella niskaa ja pyh ja pyh kun tekevät väärin. Marttyyri ja kitkerä ja katkera ihminen aivan tyhjän asian vuoksi. Minusta lapsella pitää olla oma halu liittyä kirkkoon. Meillä ei kukaan kuulu kirkkoon mutta silti mieheni on uskovainen. Ei siihen tarvita kirkkoa eikä pappia. Ei hän edes puhu asiasta minulle saati muille. On vain se oma usko siellä syvällä jossain. Ei tule kellekään paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei yksi isovanhempi tullut lapsen juhliin. Eipä kyllä ole lapsen elämässä ollut mukana senkään jälkeen, koska on niin itsepäinen ja ajattelee että vain hänen elämäntyylinsä on ok. Noh, tuskin tarvii isovanhemman miettiä sitten myöhemmin kun lapsenlapsia ei kiinnosta hänen kanssaan olla.
ei hätää sitten kun perintöä jaetaan niin alkaa taas lapsenlapsia kiinnostaa LOL
Juhlat on nyt pidetty ilman minua. Soittivat että voin vielä tulla illemmalla katsomaan "Kallea". Sanoin että tiesin nimen jo koska luin sen yhdestä paperista käydessä. Huomenna lupasin mennä kahville ns rääppiäisiin. Vien lahjaksi keinuhepan. En anna rahaa enkä lusikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä hiton leikkiristiäiset, siis yhdyssana, taidat tarkoittaa nimiäisiä. No hyvä juttu, taas tulee yksi jäsen vähemmän kirkkoon.
Miten jonkun randomin lapsen liittäminen kirkkoon on sinulta jotenkin pois?
Mitä tulee ap:n mielipiteen kunnioittamiseen, eihän varsinaisesti se "mielipiteen kunnioittaminen" tarkoita sitä, että tehdään asia sinun haluamallasi tavalla. Kyllä sinun mielipidettäsi voidaan silti kunnioittaa, vaikka asia tehtäisiinkin toisin.
Voit kuitenkin olla huoleti, juhlasta tulee onnistunut ja rakkauden täyteinen, olit siellä mukana tai et. Sinun poisjäämisesi ei vaikuta vastasyntyneen lapsen elämään, ei myöskään lapsen vanhempien onneen. Vain sinä jäät yhtä kokemusta paitsi.
Mutta ymmärrän kyllä, että jos haluaisit oikeat ristiäiset mutta lapsen vanhemmat pitävät nimiäiset ja asia tuntuu sinusta pahalta, niin sitten vain et mene. Ei se ole sen kummempi juttu.Hei, en ole AP ja minusta on hyvä juttu, että yhä vähemmän lapsia liitetään kirkon jäseniksi kasteessa.
Ai jaa. No mitäs meinaat, jos se lapsi vaikka tykkääkin olla mukana seurakunnan toiminnassa, kerhoissa ja kuoroissa ja uskoa Jumalaan ja enkeleihin? Mitäs jos se lapsi on onnellinen, että hänet on kastettu ja liitetty kirkkoon ja osaksi kristillistä yhteisöä? Miksi ajattelet automaattisesti, että jokainen lapsi vihaa ehdottomasti kirkkoa?
Ei tuo aikaisempi mitään sanonut siitä että vihaisi ehdottomasti kirkkoa. Ihme rivien väleissä vedetty olettamus. Ihan varmasti lapsi innoissaan olisi noissa mukana kun sielä on muita lapsia ja uskoisi kaikenmaailman satuihin ja huuhaa ukkoihin. Koska sellaisia lapset on ja siksi lapset pitävät satukirjoista. Miksi luulet että aivopesu aloitetaan jo lapsesta? Lisäksi jos uskomaan opetetaan jo lapsesta asti niin siitä on vaikea päästä eroon koska ihmiset ovat lampaita. Mikä tekee sen että usko ei tässä tapauksessa ole aitoa. Aitoa se on vasta sitten kun neutraalin uskonnollisen kasvatuksen jälkeen ihminen päättää uskoa.
Sama pätee myös ateismiin. Aika raskasta on löytää omaa polkuaan,jos on kasvanut kiihkoateistien perheessä ja itse kokeekin kiinnostusta hengellisyyteen/uskontoihin. Perhe tuomitsee ja halveksii avoimesti uskoa tai uskovia. Parasta olisi se oikeasti neutraali kasvatus.
Ateismi on neutraali kasvatus.
Ei aina. On myös ateisteja jotka ovat erittäin asenteellisia ja painottavat tiettyjä asioita ja manipuloivat lapsiaan joitain asioita/ihmisryhmiä kohtaan.
Ihmisiä ateistitkin ovat ja osa ihmisistä on kusipäitä. Kuitenkin lähtökohtaisesti uskonnottomuus on neutraalimpi tila kuin se että tunnustaa jotain uskoa.
Ateismi on maailmankatsomus siinä missä uskontokin. Vanhemmalla saa olla oma maailmankatsomuksensa,lapsia ei tarvitse kuitenkaan kasvattaa tämän mukaan vaan parasta olisi mahd.neutraali kasvatus. Meillä mies uskova ja minä ateisti. Lapselle kerrotaan erilaisista maailmankatsomuksista, miten isi uskoo ja ajattelee,miten äiti,miten vaikkapa mummo. Olennaista on olla näyttämättä omia(mahdollisesti negatiivisia) asenteitaan erilaisia maailmankatsomuksia kohtaan ja olla asettamatta niitä paremmuusjärjestykseen. Itse olen kasvanut ateistiperheessä,missä uskovia avoimesti halveksuttiin,pidettiin tyhmempinä ja tehtiin kaikki puolin selväksi miten idioottimaista usko ja uskonnot ovat. Tätä en halua opettaa omille lapsilleni.
Voi miten surullista, oma äitini lapsen isoisoäiti, uskovainen kirkkovaltuutettu, totesi kuullessaan ettei lapsen lapsenlasta kastetta, no kyllä sille jotkut juhlat täytyy järjestää, minä leivon rinkelin, niikuin muiden lasten lastenlasten ristiäisiin.
Aloittaja, oletko uskova kristitty vai nimikristitty vai tuttavien arvostelua pelkäävä vai muuten vain konservatiivi? Jos olisit ensinmainittu, menisit lapsen juhlaan ja rukoilisit hiljaa sydämessäsi hänen ja perheen puolesta ja osoittaisit että rakastat heitä... ainakin omaa lastasi ja tämän lasta.
Tuo leikkiristiäiset-termi on mietityttänyt aamupäivästä asti, kun eka kerran tämän ketjun näin. Täällä on tulkittu sen tarkoittavan nimiäisiä. Kuitenkin ketjussa on selkeästi myös selitetty, että nimiäisissä ei ole tarkoitus leikkiä ristiäisiä. Todennäköistä tietenkin on, että ap tuolla epäonnistuneella termillään nimiäisiä tarkoittaa. Olen kuitenkin tässä yrittänyt kehittää teoriaa, jolla tuossa termissä olisi järkeä. Olen keksinyt kaksi. 1. lapsenlapsi on jo niin iso, että leikkii nukeilla. Nyt hän haluaa leikkiä, että nukke kastetaan. Siispä hän järjestää leikkiristiäiset eli haluaa isovanhemmat leikkimäään ristiäisiä. 2. kyseessä on oikea ristiäistapahtuma, jonka ohjelmaan sisältyy virallisten rituaalien ohella leikkimistä, vrt. "tanssihäät"=häät, joiden ohjelmassa on tanssia.
Vierailija kirjoitti:
Kutsusta asti pohtinut. Tein päätöksen tänään. Mielipidettäni ei kunnioiteta. Minua ei siis kaivata.
- Pyydän, että kumminkin menisit. Se on lapsen vanhemmille tärkeä juhla, ja he kaipaavat sinua sinne.
Jos (toivottavasti KUN) minä saan lapsenlapsia, niin menen niiden juhliin juoksujalkaa.
Vierailija kirjoitti:
Leikkiristiäisiin? Eli liitetään leikisti jonkun mielikuvituskerhon jäseneksi? Nyt on kyllä metaa.
Jospa ne on ne ns. kissanristiäiset?
Vierailija kirjoitti:
Tuo leikkiristiäiset-termi on mietityttänyt aamupäivästä asti, kun eka kerran tämän ketjun näin. Täällä on tulkittu sen tarkoittavan nimiäisiä. Kuitenkin ketjussa on selkeästi myös selitetty, että nimiäisissä ei ole tarkoitus leikkiä ristiäisiä. Todennäköistä tietenkin on, että ap tuolla epäonnistuneella termillään nimiäisiä tarkoittaa. Olen kuitenkin tässä yrittänyt kehittää teoriaa, jolla tuossa termissä olisi järkeä. Olen keksinyt kaksi. 1. lapsenlapsi on jo niin iso, että leikkii nukeilla. Nyt hän haluaa leikkiä, että nukke kastetaan. Siispä hän järjestää leikkiristiäiset eli haluaa isovanhemmat leikkimäään ristiäisiä. 2. kyseessä on oikea ristiäistapahtuma, jonka ohjelmaan sisältyy virallisten rituaalien ohella leikkimistä, vrt. "tanssihäät"=häät, joiden ohjelmassa on tanssia.
Paitsi että nimiäisissä ei ole tarkoitus leikkiä ristiäisiä, niin ristiäisissä ei myöskään anneta nimeä. Nämä ovat kaksi aivan eri juhlaa tosiaan.
On tässä sekin vaihtoehto, että aloittajan lapsi on järjestämässä omalle lapselleen ihan tavalliset ristiäiset, mutta aloittaja on helluntailainen tai muuhun vastaavaan aikuiskastetta kannattavaan yhteisöön kuuluva kristitty, jonka mielestä vauvan kastamisella ei ole mitään virkaa, eli kysymyksessä on ihan leikkitapahtuma vain.
Ei sinne mitään kitkerän katkeraa vanhaa huo_raa kaivatakaan. Kumpa sinä ja kaltaisesi jäisitte pois kaikista juhlista ja tapahtumista.
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö lattialle itkupotkimaan?
Nyt olisi aloittajalla korkea aika miettiä, mikä on hänen asemansa suhteessa lapsiinsa. Hän EI ole se, joka päättää lapsen perhe-elämästä tai lapsenlapsen asioista. Ei vaan ole. Se aika, kun aloittaja sai päättää lapsen asioista, oli ja meni jo silloin kun hänellä oli alaikäisiä lapsia.
Aloittajan vaatimus, että häntä pitäisi "kunnioittaa" järjestämällä hänen mielestään oikeanlaiset ristiäiset (millaiset sitten ovatkaan) on järjetön. Yhtä hyvin aloittajan lapsi voisi sanoa, että hänen mielestään maksalaatikko on parasta ruokaa, ja mummon tulee kunnioittaa hänen mielipidettään syömällä aina vain pelkkää maksalaatikkoa. Siis omassa kodissaan, vaikka tämä lapsi ei siellä asu. Koska pitää kunnioittaa hänen maksalaatikkomielipidettään!
Suomessa kirkko ja valtio ovat jo erillään. Tiedoksi. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä hiton leikkiristiäiset, siis yhdyssana, taidat tarkoittaa nimiäisiä. No hyvä juttu, taas tulee yksi jäsen vähemmän kirkkoon.
Miten jonkun randomin lapsen liittäminen kirkkoon on sinulta jotenkin pois?
Mitä vähemmän jäseniä kirkolla, sen nopeammin sen erottaminen valtiosta tulee tapahtumaan.
Kuule ihan erillään ovat jo nyt! Tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kirkko ja valtio ovat jo erillään. Tiedoksi. 😂
No ei tosiaankaan ole. Tiedoksi itsellesi. Jos olisi, niin valtio ei huolehtisi kirkon jäsenmaksujen keräämisestä kirkollisveroina.
Vierailija kirjoitti:
Mitä niillä kummi- ym. lusikoilla muuten tekee?
Niillä voi syödä. Nim. 46 vuotta hopeista kummilusikkaa käyttänyt, edelleen käytössä
"En mene lapsenlapseni leikki ristiäisiin."
Aivan oikea päätös. Sinunlaisia paskoja ei todellakaan kaivata perhejuhliin pilaamaan niiden tunnelmaa.
Jos ap olet vielä täällä niin mitä mieltä olet niistä uskovista jotka eivät anna kastaa lastaan vaan haluavat tälle siunauksen ja pitävät ne kauhistelemasi nimiäiset?