Anoppi koettaa salasyöttää lapselle uskontoa
Me olemme kirkkoonkuulumaton, uskonnoton perhe, eikä meillä ole aikomustakaan kasvattaa lasta kristinuskoon, tai mihinkään muuhunkaan. Toki lapsen kanssa käydään läpi yleissivistyksen kannalta tarpeelliset asiat kaikista uskonnoista mitään etusijalle asettamatta. Anopin pirtaan tämä ei käy. Hän koettaa salaa ja väkisin antaa lapselle "uskonnollista ja henkistä pääomaa", kuten hän itse asian ilmaisee. Rukoiluttaa, tuo uskonnollisia lastenkirjoja, jotka ovat täysin sopimattomia tuon ikäiselle lapselle niin sisältönsä kuin kuvituksensakin puolesta, vei kerran pyhäkouluunkin meille kertomatta. Nyt asia on mennyt siihen pisteeseen, ettemme uskalla lasta jättää anopin kanssa kahden kesken enää ollenkaan, vaikka muuten ihan hyvä mummo onkin, ja mielellään haluaisi lasta hoitaa. Minusta kyseessä on kunnioituksen puute meitä vanhempia kohtaan, enkä haluaisi koko anoppia enää tavatakaan. Pakko on kuitenkin olla tapaamisissa mukana, sillä mies ei välttämättä osaa vahtia anoppia kyllin hyvin, vaikka onkin samaa mieltä kanssani. Ihan erimerkkinä, minä olin vessassa ja anoppi oli sillä aikaa opettanut lapselle ruokarukouksen! Kokemuksia, näkemyksiä, vinkkeja?!
Kommentit (183)
Ateistiperheessä kasvaneena voin sanoa että uskonnon tuputus oli ahdistavaa silloin pienenä. Ikuisen elämän ajatus on kammottava - edelleen - ei toivoa tuottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opeta lapsesi suvaitsevaiseksi ja kunnioittamaan mummonsa uskoa.
Mikä teitä ateistit ja uskonnottomat oikeasti ahdistaa niin paljon muiden uskomisessa? Ahdistutte jostain mihin ette itse edes usko. C'moon...
Ei. Anoppi kunnioittakoon vanhempia.
Ei. Se on kyllä niin päin, että miniä kunnioittakoon anoppia.
Ei. Miniän koti ja miniän lapsi. Anoppi tottelee tai häipyy.
Ei. Miniä ottaa lusikan kauniiseen käteen ja kunnioittaa anoppiaan. Niin se on mennyt maailman sivu. Jos ei miniä tätä ymmärrä tule hänen miehensä se hänelle sanoa. Vanhempien ihmisten kunnioitus on kaiken sivistyksen ja kulttuurin alku. Joka ei sitä osaa, ei menesty.
Ei. Miniä päättää omasta lapsestaan ja omasta kodistaan. Anoppi on siellä se ylimääräinen. Ja jos ei tottele, kenkää perseeseen. Surkea mummo.
Jää miehes perinnöttömäksi tuota menoa. Nykyajan mummot ei annakaan perintöjä lapsilleen jos nämä ja näiden puolisot ei ole kiltisti.
Sata kertaa mielummin perinnötön kun vanhemman hirmuvallan alla.
Ei ruokarukous ole hirmuvaltaa.
Vanhemman ylikävely, kunnioituksen puute ja uhkailu on. Puhumattakaan sairaasta uskobaisuudesta.
Ei ap puhunut uhkailusta eikä sairaasta uskovaisuudesta. Ap ei kunnioita anoppia, se tässä on tullut selväksi. Eikä anoppinsa oikeutta omaan vakaumukseen ja oikeuteen olla sellainen kuin on. Jos mummo haluaa rukoilla ruokarukouksen , niin hän saa tehdä sen ihan missä tahansa.
Ei saa jos lapsi on paikalla
Ei hyvää päivää :D mitä haittaa siitä on lapselle jos mummo lukee rukouksen, lapsi kysyy mitä teet ja mummo vastaa "luin ruokarukouksen. Se on sellainen rukous ja toive että ruoka siunataan ennen syömistä, kuuluu mummon uskoon ja tapoihin." mitä hirveää tuosta sinusta tapahtuu?
Ei yhtikäs mitään hirveää.
Mutta: en nyt vaan millään usko että tuo tilanne ei johtaisi tavalla tai toisella uskonnon tuputtamiseen. Olen ihan varma että perään sanotaan että "sinunkin kannattaisi tehdä näin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä ateistit ja uskonnottomat oikeasti ahdistaa niin paljon muiden uskomisessa? Ahdistutte jostain mihin ette itse edes usko. C'moon...
Ei. Miniä ottaa lusikan kauniiseen käteen ja kunnioittaa anoppiaan. Niin se on mennyt maailman sivu. Jos ei miniä tätä ymmärrä tule hänen miehensä se hänelle sanoa. Vanhempien ihmisten kunnioitus on kaiken sivistyksen ja kulttuurin alku. Joka ei sitä osaa, ei menesty.
Ei. Miniä päättää omasta lapsestaan ja omasta kodistaan. Anoppi on siellä se ylimääräinen. Ja jos ei tottele, kenkää perseeseen. Surkea mummo.
Jää miehes perinnöttömäksi tuota menoa. Nykyajan mummot ei annakaan perintöjä lapsilleen jos nämä ja näiden puolisot ei ole kiltisti.
Vanhemman ylikävely, kunnioituksen puute ja uhkailu on. Puhumattakaan sairaasta uskobaisuudesta.
Ei ap puhunut uhkailusta eikä sairaasta uskovaisuudesta. Ap ei kunnioita anoppia, se tässä on tullut selväksi. Eikä anoppinsa oikeutta omaan vakaumukseen ja oikeuteen olla sellainen kuin on. Jos mummo haluaa rukoilla ruokarukouksen , niin hän saa tehdä sen ihan missä tahansa.
Ei hyvää päivää :D mitä haittaa siitä on lapselle jos mummo lukee rukouksen, lapsi kysyy mitä teet ja mummo vastaa "luin ruokarukouksen. Se on sellainen rukous ja toive että ruoka siunataan ennen syömistä, kuuluu mummon uskoon ja tapoihin." mitä hirveää tuosta sinusta tapahtuu?
No sitten sinusta varmaan on ok että joku vieras pukee tyttösi kaapuun ja opettaa isis-iskulauseita sillä aikaa kun piipahdat vessassa?
Vierailija kirjoitti:
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
Tai mitä?
Kristinusko on management by perkele jos mikä.
No jumala tietysti suuttuu ja vetäisee itkupotkuraivarit kuten teki useaan otteeseen vanhassa testamentissa. Nih ettäs tiedät, älä kumartele sinne m--kaan päin tai joogaile senkin pakana! Muutoin tapahtuu kauheita. Oikeasti mitään ei tapahtu, koska raamattu on satukirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lapselle EI saa opettaa uskontoa tai uskonnollisia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Sama meilläkin! Ärsyttää suunnattomasti juurikin tuoitsepäisyys, jolla uskontoa tuputtaa. Varsinkin silloin, kun me emme näe. Ja ne uskonnolliset satukirjat, pakkorukoilu ja virsien veisanta. V:n sekopää.
Varsinkin kun lapsi on vielä niin pieni, että on ymmällään noista jutuista. Ollaan sanottu, että ne on mummin höpöjuttuja, satua. Ja sitten hieman isompana selitetään tarkemmin eri uskomuksista.
Tuo meidän kasvatusnäkemystemme ohittaminen on väärin.
Ei kertomukset ole lapselle huono juttu. Soo-soo meininki, tynnyrissä kasvattaminen on huono homma.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teidän pitää saada anoppi ymmärtämään, että pikkulapsia ei ruveta mihinkään käännyttämään ilman vanhempien suostumusta. Sanokaa, että lapsi saa itse päättää vähän vanhempana haluaako uskonnollista kasvatusta.
Tuossa voi helposti käydä niin, että lapsi rupeaa vanhempiaan epäilemään joksikin syntisiksi ja väärässä oleviksi.
HAloo. relaa vähä. Ei hyssytely ole tätä päivää. Eikö muka oel hyvä jos lapsi ajattelee omilla aivoillaan.
Selkeintä on kertoa, mihin itse uskoo tai on uskomatta. Ja sanoa, että joku muu voi ajatella jotenkin tosin. Ja jokainen saa päättää itse.
Homman nimi on suvaitsevaisuus ja moniarvoisuus.
Oon AP sun puolella, koska tuo uskonnon tuputtaminen aiheutti itselleni jumalan pelkoa koko lapsuuden ajan ehkä siksi, että olin kiltti ja tunnollinen lapsi. Kaikki ns. virheliikkeet saivat pelkäämään, että jumala rankaisee. Pelkäsin esim. pluslaskujen harjoittelua, koska olin huolissani, jos piirtämäni plussa muistuttaakin liikaa ristiä väärinpäin ja jumala suuttuu. 😂
Kävin seurakunnan kerhoissa, kotona luettiin iltarukous ja koulussa ruokarukous ja laulettiin virsiä, mutta ei mitään himouskis meininkiä mielestäni kuitenkaan. Minusta tuli ateisti 13-14-vuotianaa. Haluan vain tällä omalla kokemuksellani tuoda ilmi, että voi olla lapsen luonteestakin kiinni miten suhtautuu mummon juttuihin ja, etten missään nimessä halua omalle lapselleni syötettävän mitään uskontoa, ettei alkaisi pelätä samalla tavalla kuin minä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa hirveää. Voit kertoa lapselle että uskonto on jokaisen päätettävissä uskooko vai ei, mummo uskoo ja haluaa käydä kirkossa jne lukea riuokarukouksia, lapsen ei tarvitse rukoilla jos ei halua, mutta tietysti voi jos haluaa. Kunhan anoppi ei pelottele millään helvetillä jos lapsi ei usko jne.
Pelottelu on oleellinen osa kristinuskoa, ihan turha väittää muuta. Uskonto ei koskaan ole harmiton asia, sillä on aina pimeät puolensa.
Pelottelu EI OLE osa kristinuskoa. Raamattu sanoo:" älä pelkää" yhtä monta kertaa, kuin päiviä on vuodessa. Jos joku pelottelee lapsia, se on sitten jo ei-tervettä käytöstä eikä sellainen pelottelija ole uskossa oikeasti. Raamatun Jumala rakastaa.
Onkos helvetti ja sielunvihollinen ja viimeinen tuomio siivottu pois kristinuskosta? Milloin, en ole kuullutkaan?
Vierailija kirjoitti:
Pelottelu EI OLE osa kristinuskoa. Raamattu sanoo:" älä pelkää" yhtä monta kertaa, kuin päiviä on vuodessa. Jos joku pelottelee lapsia, se on sitten jo ei-tervettä käytöstä eikä sellainen pelottelija ole uskossa oikeasti. Raamatun Jumala rakastaa.
"Herran pelko on viisauden alku" - tai sitten tyhmyyden, mutta pelko kuuluu oleellisena osana uskontoon. Ei kukaan moraalinen ihminen nöyristelisi pikkumaiselle ja kostonhimoiselle taivaanisälle, jos ei pelkäisi sitä kostoa.
Epäuskosi ei ole kovin vahvalla pohjalla kun noin pelottaa.
En ymmärrä mitä pahaa on ruokarukouksessa ap:n kuvailemassa kontekstissa?
t.ateisti
Mietipä, mitä itse oikein tuputat lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
t.ateisti
Mummo ylikävelee vanhemmat. Se on lapsen kehitykselle vahingollsita. Kuten on tuollainen fanaattinen uskonnollisuuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ateistiMummo ylikävelee vanhemmat. Se on lapsen kehitykselle vahingollsita. Kuten on tuollainen fanaattinen uskonnollisuuskin.
Niin siis lapsen vanhemman kehitykselle vahingollista, tarkoitat varmaan? Kun en ymmärrä millälailla erilaisten näkemysten antaminen on lapselle vahingollista. Että osa ruokarukoilee, osa ei. Ja että ei siihen tartte uskoa, mutta osa uskoo. Lapsikin ymmärtää, että satuihin ei kannata uskoa.
t.ateisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ateistiMummo ylikävelee vanhemmat. Se on lapsen kehitykselle vahingollsita. Kuten on tuollainen fanaattinen uskonnollisuuskin.
Niin siis lapsen vanhemman kehitykselle vahingollista, tarkoitat varmaan? Kun en ymmärrä millälailla erilaisten näkemysten antaminen on lapselle vahingollista. Että osa ruokarukoilee, osa ei. Ja että ei siihen tartte uskoa, mutta osa uskoo. Lapsikin ymmärtää, että satuihin ei kannata uskoa.
t.ateisti
Se että mummo tunkee perheeseen ja kyseenalaistaa lapsen edessä lapsen vanhempien auktoriteetin horjuttaa lapsen turvallisuudentunnetta ja vaarantaa lapsen kehityksen. Koko tuo asetelma, ettei lasta voi jättää silmistään edes vessareissun ajaksi on sairas ja kai se lapsikin tajuaa, että tunnelma on kireä. Todella väärin toimittu mummolta.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme kirkkoonkuulumaton, uskonnoton perhe, eikä meillä ole aikomustakaan kasvattaa lasta kristinuskoon, tai mihinkään muuhunkaan. Toki lapsen kanssa käydään läpi yleissivistyksen kannalta tarpeelliset asiat kaikista uskonnoista mitään etusijalle asettamatta. Anopin pirtaan tämä ei käy. Hän koettaa salaa ja väkisin antaa lapselle "uskonnollista ja henkistä pääomaa", kuten hän itse asian ilmaisee. Rukoiluttaa, tuo uskonnollisia lastenkirjoja, jotka ovat täysin sopimattomia tuon ikäiselle lapselle niin sisältönsä kuin kuvituksensakin puolesta, vei kerran pyhäkouluunkin meille kertomatta. Nyt asia on mennyt siihen pisteeseen, ettemme uskalla lasta jättää anopin kanssa kahden kesken enää ollenkaan, vaikka muuten ihan hyvä mummo onkin, ja mielellään haluaisi lasta hoitaa. Minusta kyseessä on kunnioituksen puute meitä vanhempia kohtaan, enkä haluaisi koko anoppia enää tavatakaan. Pakko on kuitenkin olla tapaamisissa mukana, sillä mies ei välttämättä osaa vahtia anoppia kyllin hyvin, vaikka onkin samaa mieltä kanssani. Ihan erimerkkinä, minä olin vessassa ja anoppi oli sillä aikaa opettanut lapselle ruokarukouksen! Kokemuksia, näkemyksiä, vinkkeja?!
Jos Jumalaa ei ole olemassa, millä tavalla kristillinen elämänkatsomus uhkaa teidän omaa elämänkatsomustanne? Jos Jumala on olemassa, tekee kyseinen henkilö korvaamattoman arvokasta työtä lapsenne hyväksi. Parempi järjestelmä voittakoon, jos omanne on ylivertainen, ei kristilliset asiat pysty mitenkään sitä haastamaan. Ette te voi lastanne suojella kristinuskolta, evoluutiolta tai miltään muultakaan eläämänkatsomukselta. Antakaa lapsellenne tieto kaikista ja oikeus itse päättää, mihin uskoo ja mihin ei. Kait hänellä kuitenkin on oikeus itse päättää omasta elämänkatsomuksestaan? Jos te pakkosyötätte hänelle omanne, syyllistytte täsmälleen samaan, mitä anopissanne inhoatte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole suurinta tietoa, onko Jumala vai ei. On hyvä että mummo puhuu Jeesuksesta. Rauhoittaa lasta, niin meillä ainakin. Lapset kasvaa turvallisessa ilmapiirissä täällä, Jeesusta rakastaen ja ymmärtäen, että heritä rakastetaan ja että meistä pidetäön huolta. Se ei varmasti tuota muutakuin hyvää lapsille.
🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢 YÖK. Kaikki ei halua lapsistaan aivopestyjä kana-aivoja.
Mielestäsi hyvän tekijä on siis kana aivo. Huomaatko miten täällä haukutaan rakkauden uskontoon uskovia kana aivoiksi, luusereiksi,sairaiksi,sekopäiksi ym,?
Ja huomaatko, että me uskovat tai suvaitsevammat emme laisinkaan hauku teitä tässä ketjussa?
Mitä sekin jo kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole suurinta tietoa, onko Jumala vai ei. On hyvä että mummo puhuu Jeesuksesta. Rauhoittaa lasta, niin meillä ainakin. Lapset kasvaa turvallisessa ilmapiirissä täällä, Jeesusta rakastaen ja ymmärtäen, että heritä rakastetaan ja että meistä pidetäön huolta. Se ei varmasti tuota muutakuin hyvää lapsille.
🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢 YÖK. Kaikki ei halua lapsistaan aivopestyjä kana-aivoja.
Mielestäsi hyvän tekijä on siis kana aivo. Huomaatko miten täällä haukutaan rakkauden uskontoon uskovia kana aivoiksi, luusereiksi,sairaiksi,sekopäiksi ym,?
Ja huomaatko, että me uskovat tai suvaitsevammat emme laisinkaan hauku teitä tässä ketjussa?Mitä sekin jo kertoo?
Siitä että te olette kusipäitä.