Kummallisia asioita, joita lääkäri on teistä kirjoittanut lausuntoon tms.?
Tänään tuli B-lausunto postissa. Siinä luki mm. "ulkoisesti huoliteltu, ikäistään nuoremman näköinen". Olen 33, joten pitäisi varmaan olla otettu. Mutta miksi tuollaisia tarvitsee lääkärintodistukseen kirjoittaa?
Mitäs erikoisuuksia teidän lausunnoistanne on tullut vastaan?
Kommentit (379)
Mielenkiinnosta kävin itsekin lukasemassa omat tietoni. Ei seltä mitään hirveän kummallista löytynyt, mutta pari virhettä kuitenkin. Muun muassa "Migreenikohtauksia noin kahden viikon välein", kun oikeasti olen sanonut lääkärille, että ainakin kahdesti viikossa. Ja toinen gynen kirjoittama juttu "sama kumppani ollut 12 vuoden ajan", mistähän oli tuon keksinyt, kun miehen kanssa meillä tulee vasta viisi vuotta seurustelua täyteen tänä vuonna ja tätä ennen mulla ei mitään mainittavia suhteita (varsinkaan seksiä sisältäviä) ole ollut.
Nostan tätä siinä toivossa, että näitä juttuja saataisiin vielä lisää :)
Mahtavia juttuja, saa nauraa kunnolla! :D Pakko kuitenkin kehua oman lääkärini kirjoituksia: kun viimeksi kävin (masennuksen takia), hän luki minulle ääneen mitä oli pari kuukautta aikaisemmalla tapaamisella kirjoittanut, ja kysyi vielä mielipidettä menikö oikein! Silloisista sekavista stooreistani lääkäri oli jotenkin poiminut vain oleellisen (eli selviä masennuksen merkkejä, vaikken silloin itse asiaa myöntänytkään), ja onnistui jotenkin vielä ilmaisemaan asian tosi myötätuntoisen kuuloisesti ja sai minutkin kuulostamaan ihan fiksulta, joskin masentuneelta, ihmiseltä. Olin tosi yllättynyt, kun odotin jotain ihan kamalaa, juurikin kommentteja ulkoasusta ja jotain tyyliin "kieltää ongelman ja on sekava". Lisäksi tältä lääkäriltä uskalsi vielä kysyä alkoholinkäytöstäkin (eli satunnaisen alkoholin nauttimisen ja lääkityksen yhteisvaikutuksista) ilman että tuli mitään merkintää alkoholiongelmasta... wow.
Aiemmilla käynneillä on kyllä tullut kaikenlaista kiertoilmaisua potilaskertomuksiin, joiden tarkoitus on ilmeisesti viestiä muille ammattilaisille että olen luulotautinen :D tyyliin "lääkitykselle tuskin tarvetta, mutta potilas käyttää kuitenkin", "potilas pyytänyt toista lääkettä, mutta seurataan tilannetta vielä...", "huolissaan asiasta x...". Tosiasiassa ongelma on siinä, että suvussani on useita lääkäreitä, joten terveyskeskukseen mennessä olen yleensä jo saanut runsaasti tietoa kyseisestä vaivasta, ja neuvoja tyyliin "älä vaan sitä lääkettä ota, se on ihan vanhanaikainen, pyydä tätä..." ja sitten olen käydessä yrittänytkin pyytää mahdollisimman paljon tietoa sekä vaivasta että mahdollisista lääkkeistä. Myönnän, täytyy olla ihan sikaärsyttävää hoitavalle lääkärille :D
Kävin kipeän käden takia, niin lekuri sanoi , että nivelreumaa yms. Totesin siihen, että en halua papereihini tuommoisia merkintöjä ellei asiaa tutkita. Tutkittiin eikä mitään ko. vaivaa todettu.
Mulla ei lue mitään hauskaa, mutta lupaan raportoida jos tulee jotain uutta :D
Kävin ensimmäistä kertaa puhumassa psykiatrille ongelmistani. Siinä samalla tuli sitten esille myös sosiaalisiin tilanteisiin liittyvä jännitys ja ahdistus. Juurikin sosiaalisten tilanteiden pelon takia ajatus psykiatrin luona käymisestä ahdisti jo etukäteen hirveästi.
Jotenkin siitä selvisin, ja kotona päädyin sitten hölmöyksissäni lukemaan Oma kanta -palvelusta, mitä hän oli kirjoittanut. Seuraavan lauseen luettuani en voinut kuin itkeä: "Selvästi ikäistään nuoremman oloinen, meikkaamaton nainen..." Olen reilusti yli 20- vuotias, ja minua luullaan usein ikäistäni nuoremmaksi. Olin myös hänen mukaansa pukeutunut "sukupuolineutraalisti tavanomaiseen talviseen housuasuun."
Koin psykiatrin sanat loukkaaviksi, eikä muutenkin jo entuudestaan huono itsetuntoni ainakaan kohentunut psykiatrin sanojen myötä. Olin pukeutunut toppapukuun, koska ulkona oli pakkasta -25°C ja ajoin kotoa tapaamiseen (yli 20 km). Kovilla pakkasilla on varauduttava siihen, että auto hyytyy matkalla (kesämekko päällä voisi tulla kylmä apua odotellessa). En myöskään ole koskaan kokenut meikkaamista omaksi jutukseni, vaan tykkään näyttää luonnolliselta ja pukeudun usein urheilullisiin vaatteisiin.
Ymmärrän tuolla "ikäistään selvästi nuoremman oloisella" hänen tarkoittaneen käytöstäni, tapaani tuoda asioita esille, ilmeitä, eleitä jne. Tiedostan täysin, etten tuon sosiaalisiin tilanteisiin liittyvän pelon takia vaikuta erityisen itsevarmalta, tai osaa aina kertoa asioita kovin selkeästi. Nyt on mennyt monta tuntia asiaa murehtiessa. Toivoisin vain, että henkilöt, jotka kohtaavat erilaisten haasteiden kanssa kamppailevia ihmisiä, muistaisivat työssään tietyn hienovaraisuuden ja inhimillisyyden!
Menin gynelle ihan muun vaivan kanssa ja hän oli kirjoittanut diagnoosi kohtaan: Lihavuus.
"Kertoo pärjäävänsä hyvin koulussa."
Sinänsä ei tuossa mitään väärää ole, naurattaa vaan itseä tuo lauseen muoto. Kuulostaa minun korvaan siltä kuin lääkäri epäilisi väitettäni, että pärjään hyvin koulussa. :D
Vierailija kirjoitti:
Kävin ensimmäistä kertaa puhumassa psykiatrille ongelmistani. Siinä samalla tuli sitten esille myös sosiaalisiin tilanteisiin liittyvä jännitys ja ahdistus. Juurikin sosiaalisten tilanteiden pelon takia ajatus psykiatrin luona käymisestä ahdisti jo etukäteen hirveästi.
Jotenkin siitä selvisin, ja kotona päädyin sitten hölmöyksissäni lukemaan Oma kanta -palvelusta, mitä hän oli kirjoittanut. Seuraavan lauseen luettuani en voinut kuin itkeä: "Selvästi ikäistään nuoremman oloinen, meikkaamaton nainen..." Olen reilusti yli 20- vuotias, ja minua luullaan usein ikäistäni nuoremmaksi. Olin myös hänen mukaansa pukeutunut "sukupuolineutraalisti tavanomaiseen talviseen housuasuun."
Koin psykiatrin sanat loukkaaviksi, eikä muutenkin jo entuudestaan huono itsetuntoni ainakaan kohentunut psykiatrin sanojen myötä. Olin pukeutunut toppapukuun, koska ulkona oli pakkasta -25°C ja ajoin kotoa tapaamiseen (yli 20 km). Kovilla pakkasilla on varauduttava siihen, että auto hyytyy matkalla (kesämekko päällä voisi tulla kylmä apua odotellessa). En myöskään ole koskaan kokenut meikkaamista omaksi jutukseni, vaan tykkään näyttää luonnolliselta ja pukeudun usein urheilullisiin vaatteisiin.
Ymmärrän tuolla "ikäistään selvästi nuoremman oloisella" hänen tarkoittaneen käytöstäni, tapaani tuoda asioita esille, ilmeitä, eleitä jne. Tiedostan täysin, etten tuon sosiaalisiin tilanteisiin liittyvän pelon takia vaikuta erityisen itsevarmalta, tai osaa aina kertoa asioita kovin selkeästi. Nyt on mennyt monta tuntia asiaa murehtiessa. Toivoisin vain, että henkilöt, jotka kohtaavat erilaisten haasteiden kanssa kamppailevia ihmisiä, muistaisivat työssään tietyn hienovaraisuuden ja inhimillisyyden!
Niin ja tiedän, ettei nuo nyt niin ihmeellisiä tai mitenkään pahasti sanottuja asioita olleet, mutta kyllä ne silti harmitti. Ja vielä kun olin ollut itsestäni ihan ylpeä, kun selvisin siitä psykiatrin luona käynnistä, niin ei ollut mitenkään mukavaa lukea, miten hän minut oli nähnyt. Nuo ulkonäön ja sosiaalisten taitojen arvioinnit vaan on aika monelle arkoja asioita.
sfsfs kirjoitti:
Lievästi Obeesi, mutta siisti tjs. Ööh.
Mielestäni potilailla pitäisi olla vastaavanlainen rekisteri heitä vastaanottavilta lekureilta, joihin voisi kirjata näiden teräväpäiden yleistä olemusta sekä ulkoista habitusta. Voisi sitten paremmin varailla lääkäriaikoja niille mukaville ja osaaville ja miellyttävännäköisille. Hyville vuorovaikutustaidoille.
Esim: Omasi hyvän vuorovaikutuksen - ulkoinen olemus hieman epäsiisti - jonkin verran obeesi. Jne.
Ehkäpä lääkärien oma olemus ja tapa olla vuorovaikutuksessa kohentuisi, kun tietäisi että samalla tavalla heitä arvioidaan kuten he ovat ''lyömässä leimoja'' asiakkaidensa pärstäkertoimen mukaan.
Virossahan tällainen tietokanta onkin.
Toimin hoitajana ja huomannut, että kokeneemmilla lääkäreillä kirjaukset ovat varsin lennokkaita. Nuoremmat pyrkivät asiallisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tänään tuli B-lausunto postissa. Siinä luki mm. "ulkoisesti huoliteltu, ikäistään nuoremman näköinen". Olen 33, joten pitäisi varmaan olla otettu. Mutta miksi tuollaisia tarvitsee lääkärintodistukseen kirjoittaa?
Mitäs erikoisuuksia teidän lausunnoistanne on tullut vastaan?
Ne tekee profilointia. Koska tulevaisuudessa Suomikin siirtyy yhä enemmän Kiinan malliin, jossa ihmisiä pisteytetään. Kuvaamasi arvostelu alkaa jo päiväkodista, koulusta - neuvolasta... Jos pärstäkerroin ei miellytä neuvolatätiä, voit olla varma, että hän lykkää eteesi lomakkeen masennuksen kartoittamisesta, jolloin pieninkin tulkintavirhe oikeuttaa hänet laittamaan sinut seurattavien listalle. Te joilla lääkärien lausunnot ovat kummallisia negatiivisella tavalla, älkää ihmetelkö, jos kohtelunne on ennakkoluuloista myös synnärillä: heillä on omat salaiset rekisterinsä, ja teitä pidetään erityisesti silmällä aina kun asioitte terveydenhuollossa tms. Tiesittekö, että lääkärin koulutuksessa opastetaan tekemään anamneesi jo ennen kuin potilas astuu huoneeseen?
Vierailija kirjoitti:
Toimin hoitajana ja huomannut, että kokeneemmilla lääkäreillä kirjaukset ovat varsin lennokkaita. Nuoremmat pyrkivät asiallisuuteen.
Nuoret naiset ovat pahimpia.
Paljon tatuointeja. Miten tatuoinnit liittyy sairauden hoitoon.....
hyppp kirjoitti:
"Kertoo pärjäävänsä hyvin koulussa."
Sinänsä ei tuossa mitään väärää ole, naurattaa vaan itseä tuo lauseen muoto. Kuulostaa minun korvaan siltä kuin lääkäri epäilisi väitettäni, että pärjään hyvin koulussa. :D
Ei, vaan se kertoo että koet riittämättömyyttä mutta haluat uskoa toisin. Tuo on tärkeä persoonallinen piirre /kypsyyden mitta.
Vierailija kirjoitti:
Paljon tatuointeja. Miten tatuoinnit liittyy sairauden hoitoon.....
Profilointia, tatskat liittyy persoonallisuuteen.
Jos yrität oikaista rekisteriä, sekin kertoo jotain persoonallisuudestasi, heidän mielestään...
En ole se, jolta kysyit, mutta minulla näkyy omakannassa kirjaukset kaikista psyk. polin käynneistä. Itse tosin en käy koskaan hoitajalla, vaan psykologilla. Luulisin silti, että omassa kunnassani myös psyk. sh:n tekemät kirjaukset näkyisivät samalla tavalla.
Noita tyhjiä "kirjauksia" minullakin näkyy pari. Olen myös niiden syytä ihmetellyt. Minulla on kuitenkin tainnut olla sitten aina toinenkin merkintä siltä samalta päivältä, jossa se käyntikirjaus tms. näkyy.