Naiset ovat yleensä huonompia autokuskeja kuin miehet, perustelut:
Aivan sama mitä sanotte, mutta olen sitä mieltä että naiset ovat yleensä huonompia kuskeja kuin miehet. Aivan samalla tavalla kun esimerkiksi miehet ovat yleensä vähemmän kiinnostuneita vauvoista, laihdutuskuureista tai ripsiväreistä. Siis yleensä, poikkeuksia on aina. Naiset ovat yleensä huonompia autokuskeja kuin miehet, piste.
Naiset jännittävät autolla ajo -> Epävarmuus, ei esimerkiksi uskalleta liittyä muiden autojen joukkoon liittymästä, vaan jarrutellaan ja yhtäkkiä tungetaan paniikissa johonkin huonoon väliin.
Naiset eivät katso peileihin, tai edes sivuikkunoista ulos, eikä pää käänny -> Eivät näe muuta liikennettä, eivät osaa ennakoida, eivätkä näe esimerkiksi moottoritien "ohituskaistalla", että heidän takanaan joku tulisi 30km/h nopeampaa kuin he itse (koska ajavat 30km/h alempaa nopeutta kuin rajoitus, kun eivät seuraa liikennettä & liikennemerkkejä), vaan jäävät tien tukkeeksi.
Naiset eivät osaa arvioida ajokeliä -> Jos on vaikka talvi, ja tienpinta on kuitenkin täysin kuiva, suolauksen tms. ansiosta, naiset kuvittelevat että täytyy silti ajaa vaikka 80km/h alueella 50km/h, koska on talvi.
Suurin syy siihen että naiset ovat yleensä huonompia kuskeja kuin miehet, on se että naisia pelottaa se ajaminen ja ovat epävarmoja. Tämä ei tee siis naisista mitenkään huonompia ihmisiä tai tyhmiä. Naiset vaan ovat tässä asiassa yleensä huonompia kuin miehet.
Kommentit (72)
Naiset kolaroi enemmän parkkipaikoilla paikallaan oleviin esineisiin esim peruuttaessa, miehet kolaroi ylinopeuden ja riskin ottamisen takia muihin kulkuvälineisiin ja ihmisiin.
Liikenteessä tapahtuvista vaaratilanteista on naisten aiheuttamia kahdeksan kymmenestä.
Tämä on helppo jokaisen todeta, ryhtymällä aina kirjaamaan ylös vaaratilanne ja sen aiheuttaja, totta vaikka nyt tuntuisikin uskomattomalta.
Olen seurannut tällätavoin noin kaksi vuotta naisten liikenteessä hölmöilyä ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikilta naisilta kortit pois ja tämä ilman minkäänlaista poikkeusta.
Ryhtykää seuraamaan tilannetta (myös naiset) ja yllätytte.
Vierailija kirjoitti:
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/miehet-ovat-liikenteen-suurin-risk…
http://www.ksml.fi/teemat/autot/Vakuutusyhti%C3%B6-Miehet-kolaroivat-na…
Nyt on kyllä taas kovatasoisia tutkimuksia...
Vähän sama kun Valio rahoittaisi tutkimuksen joka tutkii "onko maito terveellistä".
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä enimmistä luettelemistasi asioista samaa mieltä.
Mutta: Naiset eivät myöskään kaahaa. Naiset eivät hae jännitystä riskikäyttäytymisellä liikenteessäkään. Naiset eivät yliarvioi ajotaitoaan. Naiset muistavat, että tiellä on muitakin käyttäjiä. Naiset ymmärtävät, että suojatietä ylittävä vanha pappa ei etene yhtä rivakasti kuin salskea nuorukainen.
Tämän takia naiset ovat parempia autokuskeja. Liikenteessä asenne ratkaisee, ei tekninen ajotaito.
On tätä tutkittukin. Miesten ja naisten onnettomuudet ovat keskimäärin erilaisia. Naisille tulee peltikolareita parkkihallissa, kun ei avaruudellinen hahmotus riitä pysäköintiin. MIehet ajavat ylinopeutta kuolonkolareita.
Kumpi on pahempi?
Hyviä pointteja, vaikka yleistäviä nämäkin, mutta oman auton hallinta on tärkeämpää kuin "asenne", varsinkin kun asenteessa on kyse nimenomaan ajovarmuudesta.
Se, että yrittää huomioida jokaisen oman auton ulkopuolella tapahtuvan liikkeen, voi olla siitä itse ajamiseen keskittymisestä pois. Yritetään väistää jokaista oravaa ja pesukarhua, ja ojassa ollaan, ilman sitä ylinopeuttakin.
Minä olen parempi kuin useimmat miehet. Jopa kyydissäni ollut ammattiautoilija kehui ajaessamme Tukholman liikenteessä ja Ruotsin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Rinnastat varovaisuuden huonouteen. Miksi? Riittääkö koppavuus ja ylimielisyys ratin takana, niin mielestäsi on kyseessä hyvä kuljettaja?
Vakuutusmatemaatikot ovat hyvin eri mieltä kanssasi - myös kun ajetut kilometrit per sukupuoli otetaan huomioon.
onko se mielestäsi varovaisuutta, jos ei seuraa ympärillä olevaa liikennettä ja liikennemerkkejä? Kaikki mieskuskit eivät myöskään ole ylimielisiä kaahareita. Mielestäni hyvä kuljettaja on itsevarma, havainnoi ympäristöä ja muita autoilijoita, antaa tietä tarvittaessa ja pyrkii toimimaan liikenteessä järkevästi, tilannetaju käytössä.
t.ap
Olisiko ap:lla minkäänlaisia tutkimuksia jotka puoltavat tuota väitettä? Päinvastaisia uutisia ja tutkimuksia löytyy pilvin pimein; naiset ovat todistetusti turvallisempia ja parempia kuskeja kuin miehet vaikka välillä parkkipaikoilla pelti rytiseekin.
http://www.hs.fi/autot/art-2000002824227.html
Tutkimus: Naiset ovat parempia autoilijoita kuin miehet – miehille paremmat pisteet vain kahdessa osiossa
Naiset ovat parempia kuskeja kuin miehet, käy ilmi tuoreesta tutkimuksesta, josta brittilehti The Times uutisoi.
Onko The Times myös heikkotasoinen ja puolueellinen? Laitapa tulemaan niitä luotettavampia tutkimuksia tai paskaa puhut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen parempi kuin useimmat miehet. Jopa kyydissäni ollut ammattiautoilija kehui ajaessamme Tukholman liikenteessä ja Ruotsin teillä.
Uskon täysin. Sinä olet poikkeus,
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ap:lla minkäänlaisia tutkimuksia jotka puoltavat tuota väitettä? Päinvastaisia uutisia ja tutkimuksia löytyy pilvin pimein; naiset ovat todistetusti turvallisempia ja parempia kuskeja kuin miehet vaikka välillä parkkipaikoilla pelti rytiseekin.
Tutkimus: Naiset ovat parempia autoilijoita kuin miehet – miehille paremmat pisteet vain kahdessa osiossa
Naiset ovat parempia kuskeja kuin miehet, käy ilmi tuoreesta tutkimuksesta, josta brittilehti The Times uutisoi.
Onko The Times myös heikkotasoinen ja puolueellinen? Laitapa tulemaan niitä luotettavampia tutkimuksia tai paskaa puhut.
Puhuin aloituksessa omasta mielipiteestäni, siitä miten olen havainnoinut asioita tiellä liikkuessani. Lisäksi yhdessä viestissä korostin, että tämä on vain minun mielipiteeni. Mitä paskaa puhun?
t.ap
Oletko itse nais- vai mieskuski?
Entä oletko mielestäsi hyvä kuski kun kilpailet liikenteessä siitä, kuka on paras kuski?
Vierailija kirjoitti:
Rinnastat varovaisuuden huonouteen. Miksi? Riittääkö koppavuus ja ylimielisyys ratin takana, niin mielestäsi on kyseessä hyvä kuljettaja?
Vakuutusmatemaatikot ovat hyvin eri mieltä kanssasi - myös kun ajetut kilometrit per sukupuoli otetaan huomioon.
No laita niitä vakuutusmatemaatikkojen lainauksia tänne, joissa on nuo ajokilometrit huomioitu. Ei tuo pelkällä hokemisella totuudeksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse nais- vai mieskuski?
Entä oletko mielestäsi hyvä kuski kun kilpailet liikenteessä siitä, kuka on paras kuski?
Olen itse naiskuski. Kuinka mielestäsi kilpailen liikenteessä siitä, kuka on paras kuski? Ajattelitko, että ajan auto vain sen vuoksi, että pääsen vertailemaan kuka on paras kuski? Tai että minulla on joku muistikirja, johon ajaessa kirjaan ylös huomioita?
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin aloituksessa omasta mielipiteestäni, siitä miten olen havainnoinut asioita tiellä liikkuessani. Lisäksi yhdessä viestissä korostin, että tämä on vain minun mielipiteeni. Mitä paskaa puhun?
t.ap
Olet yksinkertaisesti väärässä, mielipiteelläsi ei ole mitään arvoa kun se perustuu vaan omaan mutuun ja puolueelliseen arviointiisi.
"Naiset ovat yleensä huonompia autokuskeja kuin miehet, piste."
Ja tämän jälkeen litania perusteluita kuin väittämäsi olisi joku fakta. Lueppas alotusviestisi uudelleen, niin kyllä paskaa puhut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Olet yksinkertaisesti väärässä, mielipiteelläsi ei ole mitään arvoa kun se perustuu vaan omaan mutuun ja puolueelliseen arviointiisi.
"Naiset ovat yleensä huonompia autokuskeja kuin miehet, piste."
Ja tämän jälkeen litania perusteluita kuin väittämäsi olisi joku fakta. Lueppas alotusviestisi uudelleen, niin kyllä paskaa puhut :)
Mielipiteeni on väärä? Asia selvä. Litania perusteluja oli myös oma mielipiteeni, ei mistään tutkimuksista. Miksi olet noin kiukkuinen? Enkö sinun mielestäsi saa olla sitä mieltä, että naiset ovat yleensä huonompia kuskeja kuin miehet?
t.ap
Miehet ovat huonompia kuskeja kuin naiset. Ovat ehkä pelottomampia, eli ottavat typeriä riskejä.
Miehet eivät pidä turvavälejä. Miehet yrittävät ahtaa autonsa siihen toisen miehen olemattomaan turvaväliin. Jos ei väistä, mies ajaa autonsa toisen kylkeen. Mies tulee autollaan kolmion takaa ja ajattelee, että hänellä on etuajo-oikeus. Mies pössäyttää omalla autollaan moottoritiellä toisen auton perään. Mies tekee mutkissa ja ylämäissä riskiohituksia, jotka ovat lähes aina päättyä autokolariin. Mies ei katso peileistä tai edes sivuikkunasta missä muut kulkijat menee. Miehet myös ajavat huomattavaa ylinopeutta ihan siellä missä se vain on mahdollista. Nämä kaikki olen omilla silmilläni todistanut, naista en ole koskaan tällaisissa tilanteissa nähnyt. Ne on aina miehiä jotka törttöilevät. Sano sinä ap mitä haluat, mutta olen aina ollut ja tulen aina olemaan sitä mieltä että miehet ovat kaikkein surkeimpia kuskeja.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat huonompia kuskeja kuin naiset. Ovat ehkä pelottomampia, eli ottavat typeriä riskejä.
Miehet eivät pidä turvavälejä. Miehet yrittävät ahtaa autonsa siihen toisen miehen olemattomaan turvaväliin. Jos ei väistä, mies ajaa autonsa toisen kylkeen. Mies tulee autollaan kolmion takaa ja ajattelee, että hänellä on etuajo-oikeus. Mies pössäyttää omalla autollaan moottoritiellä toisen auton perään. Mies tekee mutkissa ja ylämäissä riskiohituksia, jotka ovat lähes aina päättyä autokolariin. Mies ei katso peileistä tai edes sivuikkunasta missä muut kulkijat menee. Miehet myös ajavat huomattavaa ylinopeutta ihan siellä missä se vain on mahdollista. Nämä kaikki olen omilla silmilläni todistanut, naista en ole koskaan tällaisissa tilanteissa nähnyt. Ne on aina miehiä jotka törttöilevät. Sano sinä ap mitä haluat, mutta olen aina ollut ja tulen aina olemaan sitä mieltä että miehet ovat kaikkein surkeimpia kuskeja.
Sinulla on täysi oikeus olla tuota mieltä, se on ihan ok. Olen silti eri mieltä.
t.ap
Olipa aloittaja mitä mieltä tahansa, niin tutkimustiedon valossa aivan yksiselitteisesti miehet ovat syyllisiä valtaosaan henkilövahinkoja aiheuttaneista tieliikenneonnettomuuksista. Erityisen selvä ero on tilanteissa, joissa rattijuoppo on syyllisenä onnettomuudessa, jossa on kuolonuhreja. Tällöin yli 90% syyllisistä on miehiä. Rattijuoppous on taustalla reilussa kolmasosassa kuolonkolareista. Liikenteessä kuolleista on miehiä reilusti yli puolet. Nämä tilastot puhuvat sen puolesta, että naisten havainnointitaidoissa ei ole ainakaan kohtalokasta vikaa, vaan nimenomaan miehillä on ongelmia etäisyyksien ja nopeuksien sekä oman ajokunnon arvioinnissa - tätä tukee myös oma kokemukseni, kyllä ne miehiä ovat, jotka tuntuvat tekevän vaikkapa muidenkin tielläliikkujien turvallisuuden vaarantavia ohituksia.
Toki on uskallettava myös ajaa riittävän lujaa tarvittaessa ja huolehdittava liikenteen sujuvuudesta - se lisää myös turvallisuutta. Totuus kuitenkin on, että paljon pienempi riski on liian matala tilannenopeus kuin liian korkea. Varovainen ajo voi toki johtaa lieviin onnettomuuksiin, mutta liiallinen riskinotto tappaa. Voihan sitä sitten miettiä, että kumpi on vakavampaa - sivullisen työmatkan hidastaminen hieman vaiko se, että sivullinen kuolee. Edelleen mm. ajokouluissa opetetaan ennen kaikkea sitä, että hankalat keliolot ja huono näkyvyys on huomioitava tilannenopeutta selvästi alentamalla ja vaikkapa ohittelu nopeuttaa matkantekoa hyvin vähän verrattuna riskiin, jota se aiheuttaa kaikille tielläliikkujille. Veikkaisin, että nuo opit perustuvat ihan tietoon, eikä mutuun kuten tämä aloitus. Totta kai se harmittaa, jos edellä hidastelee tottumaton kuski, jonka nopeus vaihtelee, mutta asiasta selviää pitämällä omat silmät auki ja vähentämällä omaa nopeutta. Tylsää tietty, että harmitusta aiheutuu, mutta elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Olipa aloittaja mitä mieltä tahansa, niin tutkimustiedon valossa aivan yksiselitteisesti miehet ovat syyllisiä valtaosaan henkilövahinkoja aiheuttaneista tieliikenneonnettomuuksista. Erityisen selvä ero on tilanteissa, joissa rattijuoppo on syyllisenä onnettomuudessa, jossa on kuolonuhreja. Tällöin yli 90% syyllisistä on miehiä. Rattijuoppous on taustalla reilussa kolmasosassa kuolonkolareista. Liikenteessä kuolleista on miehiä reilusti yli puolet. Nämä tilastot puhuvat sen puolesta, että naisten havainnointitaidoissa ei ole ainakaan kohtalokasta vikaa, vaan nimenomaan miehillä on ongelmia etäisyyksien ja nopeuksien sekä oman ajokunnon arvioinnissa - tätä tukee myös oma kokemukseni, kyllä ne miehiä ovat, jotka tuntuvat tekevän vaikkapa muidenkin tielläliikkujien turvallisuuden vaarantavia ohituksia.
Toki on uskallettava myös ajaa riittävän lujaa tarvittaessa ja huolehdittava liikenteen sujuvuudesta - se lisää myös turvallisuutta. Totuus kuitenkin on, että paljon pienempi riski on liian matala tilannenopeus kuin liian korkea. Varovainen ajo voi toki johtaa lieviin onnettomuuksiin, mutta liiallinen riskinotto tappaa. Voihan sitä sitten miettiä, että kumpi on vakavampaa - sivullisen työmatkan hidastaminen hieman vaiko se, että sivullinen kuolee. Edelleen mm. ajokouluissa opetetaan ennen kaikkea sitä, että hankalat keliolot ja huono näkyvyys on huomioitava tilannenopeutta selvästi alentamalla ja vaikkapa ohittelu nopeuttaa matkantekoa hyvin vähän verrattuna riskiin, jota se aiheuttaa kaikille tielläliikkujille. Veikkaisin, että nuo opit perustuvat ihan tietoon, eikä mutuun kuten tämä aloitus. Totta kai se harmittaa, jos edellä hidastelee tottumaton kuski, jonka nopeus vaihtelee, mutta asiasta selviää pitämällä omat silmät auki ja vähentämällä omaa nopeutta. Tylsää tietty, että harmitusta aiheutuu, mutta elämä on.
Tämä oli hyvä ja asiallinen kommentti. Itse olen törmännyt lähinnä vain huonoihin naiskuskeihin (epävarmoihin, liian varovaisiin tai ajattelemattomiin/liikennettä seuraamattomiin). Minun mielestäni reipas ohitus, tai esimerkiksi moottoritiellä 10km/h yli nopeusrajoituksen mukaan ajaminen ei ole vaarallista. Yleensä kun huonoon mieskuskiin törmää, näkyy ratin takana joku 90v papparainen tai 18v poika. Siis yleensä.
Tottakai välillä ketuttaa, jos joku nutaa vaikka 80km/h rajoituksen alueella esim. 50km/h. Kyllä se ärsyttää, mutta minkäs sille teet. En kuitenkaan lähde tyhmässä paikassa ohittelemaan, vaan menen reippaasti ohi kun sattuu sopiva paikka.
t.ap
Joo. Nuo kaikki asiat pätivät minuun silloin, kun olin juuri saanut kortin. Ajokokemuksen myötä yksikään asia ei enää päde. Olen nainen.
Sen sijaan juuri kortin saaneisiin ja vähän ajokokemusta omaaviin miehiin nuo asiat luultavasti pätevät harvemmin kuin vastaavassa tilanteessa oleviin naisiin, mikä kertoo ainoastaan siitä, että naisilla on enemmän tervettä itsesuojeluvaistoa ja realistinen käsitys omista kyvyistään. Harvemmin se on juuri kortin saanut nuori naiskuski, joka ajautuu kaarteessa ulos tieltä liian suuren tilannenopeuden vuoksi.
Jos noin olisi, naiset aiheuttaisivat enemmän kolareita. Perusteesi on kumottu.