Jääkö teiltä pieneksi 80-100 cm vaatteita? Tee itsesi iloiseksi ja lahjoita Sortavalaan! ov
Huhtikuussa kerätään 80-100 senttisille sortavalalaisille ja petroskoilaisille taaperoille vaatekasseja. Hae hakukoneella sanalla taaperokassi, niin löydät lisää tietoa!
P.S. Itselläni olisi tarkoitus tehdä kaksi taaperokassia!
Kommentit (64)
joka on tehnyt pitkään avustustyötä rajan taakse.
AP:llä oli ilmeisesti vain hyvä tarkoitus saada meitä asiasta tietämättömiä äitejä infottua ja täällä taas lyödään lyttyyn! Kenenkään ei ole mikään pakko koskaan antaa mihinkään hyväntekeväisyyteen rahaa eikä tavaraa. Ja kaikkihan sen ymmärtävät, että ei kukaan sitä ainoaa haalaria minnekään anna eikä myöskään vaatetta, jolle löytyy kotoa 100% varmasti vielä käyttäjä.
Mutta on myös olemassa ihmisiä, joita oikeasti, ainakin silloin tällöin, kiinnostaa olla avun antajina eli niitä, joilta liikenee annettavaksi.
Itse olen viime keräykseen tehnyt kaksi vauvakassia ja minusta se oli mukavaa puuhaa. Nyt lapsilta ei ole jäänyt sopivia vaatteita, joten tällä kertaa skippaan ja ehkä osallistun joskus toisella kertaa taas.
Ja olen kyllä varma, että ei niillä kasseillä Venäjälläkään kukaan ihan kauheasti pääse rikastumaan, vaikka " vääriin käsiin" joutuisivatkin (mitä en kyllä edes itse täysin usko).
e.
Minulla on nykyisin niin suuri ahdistus lasten kärsimyksestä, että olen itse valmis auttamaan silläkin uhalla, ettei kaikki 100 prosenttisesti perille päätyisikään. Mutta minulla ainakaan ei ole mitään syytä epäillä tätä Karjalan apua.
Mutta uskon että nämä Vaaka ry:n tekemät keräykset menevät ihan sinne minne on tarkoitettukin. Itse kokosin juuri yhden kassin ja toinen olisi vielä tarkoitus laittaa, sitten loppuvat sopivan kokoiset haalarit :)
Ja tosiaan, uskoisin että aika monella on mahdollista tinkiä jostain muusta ostoksesta yhden kerran että saa nuo ostettavat tavarat hankittua!
Joskus ihmettelen vastaako näihin ketjuihin aina ihan eri ihmiset sillä jos kysytään tuloja niin lähes kaikilla on yli 2000e tulot, tai melkein kaikki ostavat uudet Reimatecit lapsilleen kun vaan paras on kyllin hyvää.. ja sitten taas muutama euro on ihan kynnyskysymys toisessa asiassa? No, ne laittavat jotka kykenevät, toivottavasti!
Sitten kun lähdetään pois kerätään myös perheiltä ne vaatteet pois. Jääkää nyt joku salaa sinne kameran kanssa kuvaamaan mitä tapahtuu avustuksen " jakamisen" jälkeen. Sehän tässä kiinnostaa. Tai pyytäkää jotain siellä asuvaa suomalaista seuraamaan mitä tapahtuu seuraavina päivinä.
Virossakin oli niin että jos jollain oli sukulaisia suomessa ja sai suomesta tavaraa muut kyläläiset eivät edes tervehtineet enää ja sai pelätä varkaita koska ei tykätty että joku muu saa jotain. Eikä se ollut edes avustusta vaan esim. tuliaisia jos suomalainen kävi kylässä.
Näinhän se mafia pyörii että suomalaiset luulevat olevansa kunnon ihmisiä ja antavat lahjoituksia ja sitten ihmetellään kun rikollisuus kasvaa. Kyllä se paikalla asunut pappi/saarnaaja (joka sanoi ettei pitäisi lahjoittaa) tilanteen paremmin tuntee kun innokkaat avustajat. Mutta kun taivaspaikka on jollain vauvakassilla ostettava niin siitä vaan.
Vierailija:
Sitten kun lähdetään pois kerätään myös perheiltä ne vaatteet pois. Jääkää nyt joku salaa sinne kameran kanssa kuvaamaan mitä tapahtuu avustuksen " jakamisen" jälkeen. Sehän tässä kiinnostaa. Tai pyytäkää jotain siellä asuvaa suomalaista seuraamaan mitä tapahtuu seuraavina päivinä.Virossakin oli niin että jos jollain oli sukulaisia suomessa ja sai suomesta tavaraa muut kyläläiset eivät edes tervehtineet enää ja sai pelätä varkaita koska ei tykätty että joku muu saa jotain. Eikä se ollut edes avustusta vaan esim. tuliaisia jos suomalainen kävi kylässä.
Näinhän se mafia pyörii että suomalaiset luulevat olevansa kunnon ihmisiä ja antavat lahjoituksia ja sitten ihmetellään kun rikollisuus kasvaa. Kyllä se paikalla asunut pappi/saarnaaja (joka sanoi ettei pitäisi lahjoittaa) tilanteen paremmin tuntee kun innokkaat avustajat. Mutta kun taivaspaikka on jollain vauvakassilla ostettava niin siitä vaan.
Edellisen viestin kirjoittaja olen, ja jatkan vielä.
Minun on vaikea kuvitella, että käytetyt lastenvaatteet Venäjälläkään olisivat niin suurta bisnestä kuin tuo eräs edellinen kyynikko maalaili.
luulis kelpaavan vaatteet ilman niitä osto saippuoita...
Jokunen rätti saattaa mennäkkin tarvitsijalle mutta parhaat myydään kuten myös nämä saippuat yms.. Ja rahat menee sit mafialle...
kokoon harsittu kassi.
Täytyy itekin kehitellä joku noista virityksistä.
Toivottavasti olet varma asiastasi, kun kehtaat täällä mollata taaperokassikeräystä, Vaaka-yhdistystä ja Karjalanapua. Ja yleensä ihmisiä, jotka haluavat ja yrittävät auttaa.
Itse haluaisin kyllä olla 100% varma asiastani, ennen kuin kehtaisin tulla tänne esittämään epäilyksiäni.
Ehkäpä siinä, että pakettiin pyydetään saippua, hammasharja ja tahna samalla varmistutaan, että muutenkin saadaan siistit ja ehjät pakkaukset eikä mitään lumppurojua piheiltä kyynikoilta.
Mulle on itseasiassa ihan sama, vaikkei kaikki menisikään perille. Joku ne sitten kuitenkin ottaa ja tarpeeseen menee. Meille on kertynyt niin paljon lastenvaatteita varastoon, että ihan mielelläni annan ne jonnekin. Itse en jaksa lähteä kirpparille myymään ja poiskaan en viitsi heittää. UFFn keräyspisteisiin olen aina silloin tällöin niitä vienyt.
Ja tosiaan:
Vaikka täälläkin myisi tavaransa kirpparilla, niin sielläkin on trokareita, jotka myyvät ne sitten jossain muualla kalliimpaan hintaan.
Että varokaa vaan " mafiaa" kirpparillakin myydessänne.. ;)
Olen kerran ollut mukana matkalla jolla vietiin avustustavaroita tuonne Venjän Karjalaan ja sinne pieneen lastensairaalaan. Se oli aika silmiä avaava retki. Nyt äitinä se koskettaisi varmaan paljon enemmän. Tavarat vietiin perille asti ja sairaalan henkilökunta oli meitä vastassa. Toki emme voi tietää mitä tapahtui kun rekan perävalot vilahtivat pihassa... toivotaan että tavarat eivät menneet minnekään myyntiin tai rikkaiden iloksi.
Eihän kaikkien ole pakko noihin keräyksiin osallistua, ne antaa joilla on siihen halua ja mahdollisuus! Itsellä ei vielä ole taaperovaatteita mutta toivottavasti noita pienempiä kerätään lähivuosina.
Ostaminen ei kirpaise, mutta pelkään tavaroiden joutuvan vääriin käsiin kun ostokamojen määrä on lisääntynyt niin paljon. Ja kyllä se ihan rahallinenkin satsaus on jos meinaa useamman kassin kerätä. Alle viiden, kuuden euron noita kamoja ei saa ostettua edes halpahalleista. Minulle kassin keräys maksaa noin 50 mummonmarkkaa, kun lasken mukaan ostokamat ja kuljetuksen keräyspaikalle.
Kirppiksen trokareita on vähän ontuva tässä verrata, koska kirppiksen myyjä ei myy hyväntekeväisyystarkoituksessa.
Mutta kaikesta huolimatta yksi kassi koossa, toivottavasti päätyy ihan oikeasti sinne missä tarvitaan.
Joo, kirpparivertaus oli vähän ontuva siinä mielessä kun totesit.
Mutta tosiaan tuntuu, että maailmassa on niin paljon pahaa ja kyynisyyttä. Että sitten täällä joku katkera tilittelijä haluaa sen pienenkin versovan hyvän ja ihmisten avustustahdon tappaa. En usko, että tällä tämän ketjun kyynikolla on mitään vedenpitävää syytä epäillä Karjalan apua ja Vaaka-yhdistyksen taaperokassi -keräystä.
Eli autetaan me, jotka halutaan auttaa! :)
vaan YLEENSÄKÄÄN avustustavaran viemisestä rajan yli. Mutta älkää nyt antako kritiikin häiritä. Viekää vaan minun puolestani. Joskus on hyvä ajatellakkin asioita eikä vaan suuna päänä syytää tavaraa johonkin.
Kun kerättyjen kassien määrää edellisiltä vuosilta katsoo, tulee hyvä mieli, että näin moni on kokenut asian omakseen.
Heillä on luvat, joilla taataan se, että tullia ei avustuksista peritä. Tässä laianus heidän sivuiltaan:
" Karjalan Apu toimittaa Karjalan tasavaltaan toimitettavasta avusta yli puolet, viime vuonna veimme yli 150 000 kiloa jalkineista sairaalasänkyihin.
Avustusten toimittamiseen tarvitaan Moskovan humanitaarisen komitean luvat. Lupa-asiat hoidetaan yhteistyössä joko avustettavan laitkosen tai keskuksen kanssa, tai Karjalan tasavallan sosiaali- ja terveysministeriön kanssa yhteistyössä."
Heillä on varmasti myös luotettavat yhteistyökumppanit Venäjän puolella.
Mitä tuohon Taaperokassien sisältöön tulee, ymmärsin että nimenomaan Karjalan Apu on toivonut että sisältö on täsmälleen samanlainen jokaiselle saajalle.
Edellinen keräys tuotti 25 500 kassia, jotka joka-ikisen on joku Vaakan naisista tarkastanut ja varmistanut että siinä on kaikki sovittu tavara. Koska kerääjät ja vastaavat ovat itse vapaaehtoisia eivät he saa mistään puuttuvia tavaroita hankittua.
Minä ainakin ajattelin kasata yhden kassin :) Jos jollakulla on vielä kysymyksiä tai epäilyjä niin ottakaa ihmeessä yhteyttä oman alueen vastaavaan, kysymällä tuntuu selviävän paljon.
mistä sen edes tietää meneekö ne kassit sinne kokonaisuudessaan, joku ahne suomalainen vie kuitenkin parhaat päältä... =(
Puhut asiaa...
Jotkut järjestävät jopa matkoja että nämä sädekehän kiillottajat pääsee henkilökahtaisesti viemään näitä tavaroita sinne rajan taakse!
Ei mitään muuta kun taas joku tekee bisnestä hyväntekeväisyyden nimissä: Ja taas meni hölmöt lankaan....