Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsilisät vain 3 ensimmäisestä lapsesta

Veronmaksaja, äiti, yhteiskunnan tukipilari
17.04.2017 |

Nyt kun säästetään, pitäisikö säästää ihan kunnolla? Kuinka moni perhe, jossa molemmat vanhemmat osallistuvat työn kautta veromarkoillaan yhteiskunnan hyvinvoinnin rakentamiseen, todella hankkii enemmän kuin kolme lasta? Ja jos hankkii, niin siitä vaan, mutta voivat tehdä sen jatkossa omalla kustannuksellaan. Jos perhe hankki kolme lasta, jotka syntyvät vaikkapa kolmen vuoden välein, on äiti poissa työelämästä hoitovapaiden ym. osalta yhdeksän vuotta. Eli elää yhdeksän vuotta yhteuskunnan tulonsiirroilla hoitamassa omaa perhettään. Tämän jälkeen ei muuta kuin kohti työelämään ja tienaamaan, nimittäin ne lapset pitää myös kouluttaa ja tämä maksaa. Esitän siis, että lapsilisiä ei makseta kuin kolmeen lapseen asti, tämän jälkeen perhe voi ihan vapaasti valita, tekeekö lisää lapsia ja onko siihen varaa. Nyt saa riittää se kotona makaaminen ja synnyttäminen yhteiskunnan piikkiin. Mitä se ketään hyödyttää, että osa synnyttää verorahoja kuluttavia ihmisiä, joiden elämisen maksavat ne, jotka tekevät työtä? Kun teet työtä, voit elättää jälkikasvusi. Ps. kotiäitiys ei ole työpaikka.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei tietyn yhteiskuntaluokan kohdalla ole juurikaan merkitystä. Siis nämä jotka hakevat esim ryhmissä apua koska äärettömän tiukkaa ollut 10v ja siinä sit ohessa luetellaan lapset 8v, 6v, 4v ja taapero. Nämä saa vaan toimeentulotuessa sen erotuksen, jos lapsilisä jää pois.

Vierailija
2/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mistä huomaa, että olet ainakin 45-vuotias, luultavasti yli 50-vuotias?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksaja, äiti, yhteiskunnan tukipilari kirjoitti:

Nyt kun säästetään, pitäisikö säästää ihan kunnolla? Kuinka moni perhe, jossa molemmat vanhemmat osallistuvat työn kautta veromarkoillaan yhteiskunnan hyvinvoinnin rakentamiseen, todella hankkii enemmän kuin kolme lasta? Ja jos hankkii, niin siitä vaan, mutta voivat tehdä sen jatkossa omalla kustannuksellaan. Jos perhe hankki kolme lasta, jotka syntyvät vaikkapa kolmen vuoden välein, on äiti poissa työelämästä hoitovapaiden ym. osalta yhdeksän vuotta. Eli elää yhdeksän vuotta yhteuskunnan tulonsiirroilla hoitamassa omaa perhettään. Tämän jälkeen ei muuta kuin kohti työelämään ja tienaamaan, nimittäin ne lapset pitää myös kouluttaa ja tämä maksaa. Esitän siis, että lapsilisiä ei makseta kuin kolmeen lapseen asti, tämän jälkeen perhe voi ihan vapaasti valita, tekeekö lisää lapsia ja onko siihen varaa. Nyt saa riittää se kotona makaaminen ja synnyttäminen yhteiskunnan piikkiin. Mitä se ketään hyödyttää, että osa synnyttää verorahoja kuluttavia ihmisiä, joiden elämisen maksavat ne, jotka tekevät työtä? Kun teet työtä, voit elättää jälkikasvusi. Ps. kotiäitiys ei ole työpaikka.

Ja tämänkö luulet myös korjaavaan sen ongelman, että syntyvyys on Suomessa laskenut? ::D Me tarvitaan myös näitä ns synnytyskoneita. Ja jos ei ole nytkään töitä antaa kaikille, edes niille jotka eivät ole olleet kauaa pois työmarkkinoilta, niin mitenkäs tämä sitten luo niitä työpaikkoja näille kotiäideille? Ja kerroppas nyt ihmeessä sekin, mihin ne lapset sitten laitetaan hoitoon jos osa ei kotona niitä hoitaisi? Synnäriltä sitten töihin, kukas sitä vauvaa vahtikaan? Ei ole päiväkodeissa tilaa ja nyt menee jo hoitajat äärirajoilla, tuuppastaan sinne sitten vielä niitä vastasyntyneitäkin, koska tämä ehdotukses pakottaa äidit synnäriltä töihin.

Vierailija
4/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mistä huomaa, että olet ainakin 45-vuotias, luultavasti yli 50-vuotias?

Sanoisin, että paljon yli 50.

Vierailija
5/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin vielä tiukempi. Lapsilisä kahdesta lapsesta ja yh:t kokonaan ilman, alkaisi ehkä pikku hiljaa ehkäisy ja abortit kiinnostaa.

Vierailija
6/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin vielä tiukempi. Lapsilisä kahdesta lapsesta ja yh:t kokonaan ilman, alkaisi ehkä pikku hiljaa ehkäisy ja abortit kiinnostaa.

Ja lasten paljoushan se Suomen ongelma onkin...

Vierailija
7/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea juttuasi otsikkoa enpää, mutta arvaan että sulla on just se kolme lasta tai se on mielestäsi muuten riittävä maksimi. Tyypillistä suomalaista KATEUTTA, kun minä en tarvi enkä saa, niin kukaan muukaa ei saa saada.

Liikasyntyvyys ei ole Suomessa onglema, vaan se että lapsia syntyy liian vähän, joten mitään syntyvyyttä rajoittavia toimia ei todellakaan tarvita, päin vastoin. Pitäisi miettiä millä houkuttimilla omillaan toimeen tulevat menestyjät hankkisivat enemmän lapsia.

Vierailija
8/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajakorotuksien poistoa kannatan myös, mutta oli yksin tai kaksinhuoltaja, lapsilisä on tarkoitettu tasa-arvoistamaan LAPSIEN asemaa, ei vanhempien. Miksi lasta on rangaistava, kun aikuiset eivät tule keskenään toimeen? Lapsilisän tarkoitus on nimenomaan mennä lapsien käyttöön. Vaatteisiin, harrastuksiin yms että ei olisi näitä "lapsemme ei voi osallistua luisteluun,koska meillä ei ole varaa ostaa luistimia". Osa vanhemmista ei ihan ymmärrä lapsilisän tarkoitusta, ehkä sen käyttöä pitäisi valvoa siinä missä lapsen omaisuuden käyttöäkin. Raha on siis lapselle ja lapsen menoihin.

Vierailija
9/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmetellään kun syntyvyys laskee enemmän :D

Vierailija
10/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 5 lasta. Ai kamala. Ensimmäisten kanssa kotona ollessa opiskelin AMK:ssa ammatin.

Nyt nuorimman ollessa 9kk menin töihin. Lapset on syntyneet 1-2v ikäerolla että ei tässä paljon ole kotona ehtinyt makaamaan. Koulussa illat ja lapset kasvatettu siinä sivussa.

Yrittäisitte jo päästä niistä stereotypioista. Opintotuen ja lapsilisien lisäksi muuta tukea ei meidän ole tarvinnut hakea. Lapsilla kun on työssäkäyvä isäkin :D

Miksi sitten pitäisi maksaa lapsilisää edes yhdestä lapsesta?

Vierailija
11/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. Sinäkin olet ollut lapsi ja saanut kaikki ne edut mitä lapsi saa ja silti sinusta on tullut yhteiskunnalle kannattava veronmaksaja. Miksi luulet että nykylapsista ei tulsi kannattavia veronmaksajia? Kaikista ei tule, ei tullut ennen eikä tule tulevaisuudessa, mutta suurimmasta osasta tulee. Jos ei ole lapsia, ei ole tulevaisuutta.

Vierailija
12/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lasten paljoushan se Suomen ongelma onkin...

Ongelma on, että yh:t ja muu paskasakki lisääntyvät, yh-kierre valitettavasti jatkuu sukupolvesta toiseen ja niistä loisista harvoin on muuta kuin harmia. Ne, joilla on varaa ja henkistä pääomaa tarjota lapsilleen hyvä lapsuus, pystyvät kustantamaan lisääntymisen itsekin. Heitä voisi sitten tukea yhteiskunnan taholta jotenkin, esimerkiksi erotella kouluissa hyvien perheiden lapset omille luokilleen.

Vierailija
13/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä! Sillä olen alle 40v. mutta aivan mahtava ajatus, että mielipiteen voi suoraan liittää ikään. Ikärasismia? Jopa vihapuhetta aistin?

Vierailija
14/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä! Sillä olen alle 40v. mutta aivan mahtava ajatus, että mielipiteen voi suoraan liittää ikään. Ikärasismia? Jopa vihapuhetta aistin?

Eipä juuri kukaan enää käytä sanaa veromarkka, mummoja lukuunottamatta.

Vierailija
15/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta ja työelämästä on oltu pois kuusi vuotta kun lapset olivat pieniä ja siitäkin ajasta kolmannes työttömänä, koska 90-luvulla oli vähän vaikea saada vasta valmistuneena töitä. Siksi meillä hankittiin lapset, koska tiedettiin että työelämään ei ole lähiaikoina asiaa. Erona nykypäivään on se että uskottiin kuitenkin että lama menee ohi ja sitten saa töitä ja näin siinä myös kävi. Nykyiset lisääntymisiässä olevat nuoret sen sijaan eivät oikein luota että tulevaisuus olisi valoisampi ja lapsia hankitaan paljon nihkeämmin kuin 90-luvulla. Ja tämä on todella huono juttu tulevaisuuden kannalta. Miten pienet ikäluokat selviävät tulevaisuudessa yhteiskunnallisista velvotteista?

Vierailija
16/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea juttuasi otsikkoa enpää, mutta arvaan että sulla on just se kolme lasta tai se on mielestäsi muuten riittävä maksimi. Tyypillistä suomalaista KATEUTTA, kun minä en tarvi enkä saa, niin kukaan muukaa ei saa saada.

Liikasyntyvyys ei ole Suomessa onglema, vaan se että lapsia syntyy liian vähän, joten mitään syntyvyyttä rajoittavia toimia ei todellakaan tarvita, päin vastoin. Pitäisi miettiä millä houkuttimilla omillaan toimeen tulevat menestyjät hankkisivat enemmän lapsia.

Ongelmahan on jatkuvasti kasvava suhde elätettäviin ja elättäjiin ja näin ollen, Suomen väkiluvun jatkuvasti kasvaessa meillä on koko ajan enemmän elätettäviä kuin työssäkäyviä. Tämän varmasti ymmärrät. Ja ei, minulla ei ole kolmea lasta, eikä se ole maksimi tai minimi kenellekään, kysymys oli lapsilisistä, jokainen saa tehdä haluamansa määrän lapsia.

Vierailija
17/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä juuri kukaan enää käytä sanaa veromarkka, mummoja lukuunottamatta.

Totta :) Joku punaniskapalstapersu tekeytyy "nuorisoksi". Itse olen 46v, eikä tulisi mieleenkään enää puhua markoista.

Vierailija
18/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 8 lasta, työelämästä olen ollut pois 4,5v = 5 lapsen äitiyslomat.

Oli 22v kun sain ensimmäisen lapsen heti opiskelujen jälkeen. 26-vuotiaana menin töihin kolmen lapsen äitinä. Siitä lähtien olen ollut samassa työpaikassa, nyt jo 20 vuotta.

Vierailija
19/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksaja, äiti, yhteiskunnan tukipilari kirjoitti:

Ja tämänkö luulet myös korjaavaan sen ongelman, että syntyvyys on Suomessa laskenut? ::D Me tarvitaan myös näitä ns synnytyskoneita. Synnäriltä sitten töihin, kukas sitä vauvaa vahtikaan koska tämä ehdotukses pakottaa äidit synnäriltä töihin.

Miten tämä lapsilisien maksaminen liittyy siihen, että pitää mennä synnäriltä töihin? Ei mitenkään. Kuka kieltää synnyttämästä? Ei kukaan, synnytä toki rauhassa vaan. Kysymys oli lapsilisien maksamisesta vain kolmen lapsen osalta. Olinko tässä kirjoituksessa halukas korjaamaan syntyvyyden laskua Suomessa? En tainnut olla.

Vierailija
20/96 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksesi siis on, että kaikki jäävät kotiin maksimi kotihoidontuliajaksi? Minulla on kolme lasta, jotka ovat syntyneet 3½v sisällä. Eka meni hoitoon viikkoa vaille vuoden ikäisenä ja minä töihin. Ehdin olla aika tarkkaan 6kk töissä ennen uutta äitiyslomaa. Sitten olin kotona 2v 7kk, jona aikana toinen ja kolmas syntyivät. Kuopus oli 1v 7kk hoitoon mennessään.Eli kolmen lapsen vuoksi olin kotona yhteensä noin 3 vuotta. Maksimissaan olisin voinut olla 7½v.