Voi luoja mä kiehun! Anoppiasiaa taas kerran
Mieheni on laiska. Joka päivä kun hän tulee töistä, hän lösähtää sohvalle eikä siitä nousisi muuta kuin syömään. Jos pyydän häntä vaikka auttamaan ruoan kanssa tai hoitamaan pyykit tai vaikka menemään ulos lasten kanssa, on se nalkuttamista kuulemma. Viikonloput pitäisi vaan loikoilla kotona, ehkä johonkin isompaan ruokakauppaan voisi mennä kiertelemään. Mutta ulkoilut, puistoilut, kaikki mä hoidan yksin lasten kanssa. Ja taas avun pyytäminen on nalkuttamista.
No nyt oltiin anopin syntymäpäivillä ja leikkisästi mieheni kanssa kinastelimme ja mainitsin, miten sohvaamme on piirtynyt miehen takapuolen kuva kun kaikki hetket hän vaan istuu siinä, kunnes anoppi kivahti. Alkoi tiuskimaan miten pojallaan on rankkaa kun on työt ja perhe hoidettavana ja että on leponsa ansainnut. Ja miten mä en voi mitenkään ymmärtää, miten rankkaa toisella voi olla, koska olen kotiäiti.
Nyt muut kertokaa, mitä teidän miehet tekee töitten jälkeen? Aina kun menen vaikka viikonloppuisin puistoon, siellä ne isät ovat lastensa kanssa. Meillä ei koskaan.
Olin suunnitellut kivaa äitienpäivälahjaa mummille eli anopilleni, mutta olkoot. Tämän jälkeen en todellakaan tee elettäkään koko tyypin eteen.
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aina ihmetellyt että mitrn saamattomia mammoja täällä oikein on jos peruskotityöt ei onnistu siinä lastenhoidon ohessa. Ymmärrän että suursiivousta nyt ei ehkä ehdi tekemään, mutta että edes pyykinpesu tai tiskauskaan ei onnistu. Konehan tuon pääasiassa hoitaa, itse ei tarvitse kuin painaa nappia... Lapsethan nukkuu parhaimmillaan monen tunnin päiväuniakin, mitä te mammat sillä aikaa teette?
Mä taas ihmettelen, onko veronmaksajien ja naisten työnantajien velvollisuus maksaa perhevapaista, äidin eläke-edusta, työterv.hoidosta jne. jotta mies voisi laistaa vastuusta. Tai ainakin miesten työnantajien pitäisi tässä laittaa kortensa kekoon ja osa miesten kokemasta hyödystä pitäisi maksaa miehen työnantaja.
Perhevapaiden hyötyjänä ei suinkaan ole lapsi, vaan aikuinen mies, joka vapautuu kotitöistä ja lastenhoidosta, kun äiti on kotona ja sen maksajana on äidin työnantaja ja veronmaksajat.
Entä ne vanhemmat, jos äiti menee töihin heti äitiysloman jälkeen, jolloin molemmat joutuvat ottamaan vastuun perheestä, kun ovat työelämässä, jolloin miehet ovat epätasa-arvoisessa asemassa, kun kotityöt ja lastenhoito on molempien vastuulla, eikä pelkään äidin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erkki R. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erkki R. kirjoitti:
Jos toinen käy töissä ja toinen on kotona, niin kyllä se kodin hoitaminen sillon pääpiirteittäin kuulu sille, joka kotona on. Jotenkin tuntuisi että ainoa joka on laiska, on se kotona oleva, joka teetättää ne kotihommatkin sillä joka käy töissä. En ymmärrä mikä velvolisuus miehellä on mennä jonnekin puistoon lasten kanssa! Jos hän ei halua mennä puistoon, ei lasten kanssa eikä mahdollisesti ilmankaan, ei siinä pitäisi puolisolla olla mitään sanomista asiasta. Töissä käyvällä miehellä on oikeus olla ihan oma itsensä, ja tehdä niitä asioita mistä hän pitää, sellainen on kontrollointia ja hallintaa, mikäli toselle ruvetaan pakottamaan jotain toista elämän tapaa. Ihan sama vaikka kaikki muut maailman miehet olisivat siellä, se et tarkoita mistään kohdasta että juuri tämän tarvistisi.
Minä en taas ymmärrä, että miksi mies, joka on lapsia halunnut, ei halua olla heidän kanssaan. Kyllä ne läheiset välit luodaan varhaislapsuudessa. Jos lapsi vaikka kaaduttuaan huutaa äitiä apuun vaikka isä seisoo vieressä, on jotain jo pielessä. Älä missään vaiheessa hanki lapsia, jos et halua edes heidän kanssaan ulkoilla.
Yhdessäolo= ulkoilu tai muu naisen suunnittelema ohjelmanumero
Niin? Lapset tarvitsevat ulkoilua eli raitista ilmaa ja liikuntaa. Harvan koti on niin iso, että siellä voi juosta yhtä paljon kuin pihalla. Pieniä lapsia ei voi päästää yksin ulos, joten toisen vanhemman täytyy mennä mukaan. Olihan se hiekkalaatikon reunalla istuminen syyskuussa tihkusateella tylsää, mutta pakko oli, kun lapsi viihtyi. Samaan aikaan en voinut tehdä mitään, joten olisihan se ollut kiva, että mies on lasten kanssa pihalla ja minä olisin voinut rauhassa laittaa ruokaa tai siivota.
Se ei muuten ole mitään yhdessäoloa, jos mies pelaa illat pelikoneella ja lapset istuvat vieressä katsomassa.
No eivät ne lapset siihen kuole, jos eivät joka päivä ulkoile. Edellinen kommentoija oli oikeassa, naiset nämä ohjelmanumeroa keksivät.
Suositusten mukaan lapsi tarvitsee joka päivä 2 tuntia liikuntaa ja ulkoilua, joka lisää lapsen terveyttä ja hyvinvointia.
Ja käytännössä pienten lasten osalta, jo pelkkään ulkoiluun menee 2,5-3h kun huomioidaan pukemiset ja riisumiset.
Ja myös päiväkodissa lapset saavat ulkoilua, oli sää mikä tahansa, vähintäin 2h päivässä.
Ehkä lapset kannattaisi laittaa päiväkotiin jo heti synnyttyä ja äidin jäädä kotiin hoitamaan avutonta miestään. Ainakin sen käsityksen saa monista kommenteista.
Jep, suositukset on tiedossa mutta ei ne lapset tosiaan kuole tai kärsi, jos JOKA päivä eivät ulkoile. Löysätkää nyt hyvät naiset.
Ei ehkä lapset kuole, ainakaan lapsena, mutta kait olet tietoinen lasten viime aikoina räjähtäneestä lasten moni allergioista, jonka osa syynä on lasten puutteellinen kosketus luontoon ja immunikaation katoaminen. Ja lähes poikkeuksetta lapsi joutuu kärsimään allergioistaan koko elinikänsä.
Lapselle liikunta ja ulkoilu on yhtä tärkeää, kuin yöunet ja ruoka.
Ei ihme, jos joka toisella lapsella on jokin allergia ja teini-iässä kohonneet kolesteroliarvot ja ylipainoa, kun lapsella ei ole ollut mahdollisuutta pienestä pitäen kokea ulkoilun ja liikunnan iloa, vaan mieluummin pakerretaan kotitöitä, jotta mies voi levätä töiden jälkeen sohvalla ja yhtälailla hän kärsii liikunnan puutteesta ja helpon elämän sairauksista.
Voi hyvänen aika! Kysymys oli siitä, onko tarve viedä lapsia joka päivä äidin aikataulun mukaisesti ulos, jos lasten isä ei vaan jaksa. Tai äiti. Siis joka päivä. Joku tykkää rytmistä ja aikatauluista mutta usein siinä käy niin, että jäkun joku asia ei menekään minuutilleen oikein, valitetaan. Peräänkuulutin löysäämään hieman tavoitteista ja aikataulusta ja sillä nyt ei allergiaa tai korkeaa kolesterolia saada.
Oletko ajatellut, että lapsetkin ovat erilaisia? Joillain menee rytmi sekaisin muutoksista ja sitten lapsi nukkuu miten sattuu. Jos ei väsyneenäkään meinaa saada unen päästä kiinni, niin se ilta on yhtä itkua. No, jotkut ehkä mieluummin kuuntelevat tunnin lapsen itkua kuin viettäisivät tunnin oman lapsen kanssa ulkona.
Oletko sinä ajatellut, että kuka ne rytmit luo? Rytmit, joiden pieninkin rikkominen vaikuttaa noin radikaalisti.
Onhan se outoa jos ukkoa ei kiinnosta omat lapset vähääkään. Miettisin että pitääköhän mies minua vaan jonain kodinhoitajana ja lapsenpiikana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aina ihmetellyt että mitrn saamattomia mammoja täällä oikein on jos peruskotityöt ei onnistu siinä lastenhoidon ohessa. Ymmärrän että suursiivousta nyt ei ehkä ehdi tekemään, mutta että edes pyykinpesu tai tiskauskaan ei onnistu. Konehan tuon pääasiassa hoitaa, itse ei tarvitse kuin painaa nappia... Lapsethan nukkuu parhaimmillaan monen tunnin päiväuniakin, mitä te mammat sillä aikaa teette?
Mä taas ihmettelen, onko veronmaksajien ja naisten työnantajien velvollisuus maksaa perhevapaista, äidin eläke-edusta, työterv.hoidosta jne. jotta mies voisi laistaa vastuusta. Tai ainakin miesten työnantajien pitäisi tässä laittaa kortensa kekoon ja osa miesten kokemasta hyödystä pitäisi maksaa miehen työnantaja.
Perhevapaiden hyötyjänä ei suinkaan ole lapsi, vaan aikuinen mies, joka vapautuu kotitöistä ja lastenhoidosta, kun äiti on kotona ja sen maksajana on äidin työnantaja ja veronmaksajat.
Entä ne vanhemmat, jos äiti menee töihin heti äitiysloman jälkeen, jolloin molemmat joutuvat ottamaan vastuun perheestä, kun ovat työelämässä, jolloin miehet ovat epätasa-arvoisessa asemassa, kun kotityöt ja lastenhoito on molempien vastuulla, eikä pelkään äidin.
Kuinka niin mies vapautuu kotitöistä ja lastenhoidosta? Puhuin noista pienistä silppuhommista, jotka kone pääasiassa hoitaa. Siis vaikka pyykinpesusta ja tiskauksesta joita näitäkään jotkut kotona nuohovat mammat eivät tunnu saavan aikaiseksi.
Ap:n miehen kannattaisi vaihtaa kevyempään työhön tai aloittaa liikuntaharrastus. Ei ole hyvä, että työpäivän jälkeen ei jaksa tehdä mitään. Oli sitten perhettä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten ollessa pieniä he tykkäsivät olla ulkona. Kun heitä ei voinut yksin päästää, minun piti olla mukana. Hyvällä ilmalla siellä oltiin tuntikausia, huonolla vähemmän. En kuitenkaan pystynyt tekemään ulkoilun aikana mitään kotitöitä. Imurointikin lasten ollessa hereillä oli hankalaa, kun pienenä toinen huusi kuin syötävä edes nähdessään imurin, toinen taas kiipesi aina imurin päälle. Jos toinen aikuinen on vaikka tunnin illalla lasten kanssa ulkona, ehtii toinen tehdä sillä aikana vaikka mitä, kun saa touhuta rauhassa. Lahkeessa roikkuva ja syliin haluava lapsi nyt hidasti ainakin minun tekemisiäni.
Kommentoin myöhemmin lisää tuosta monen tunnin päiväunista, siis sitten, kun olen lopettanut nauramisen.
Pyykkikoneen tai tiskikoneen päällelaittamiseen menee minuutti, tyhjentämiseen muutama. Kyllä täytyy olla saamaton laiskuri jos ei tähän löydä aikaa.
Eihän noita voi yksin jättää päälle, jos kukaan ei ole kotona, herranen aika sentään! Pitäisi sinunkin tajuta noin yksinkertainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten ollessa pieniä he tykkäsivät olla ulkona. Kun heitä ei voinut yksin päästää, minun piti olla mukana. Hyvällä ilmalla siellä oltiin tuntikausia, huonolla vähemmän. En kuitenkaan pystynyt tekemään ulkoilun aikana mitään kotitöitä. Imurointikin lasten ollessa hereillä oli hankalaa, kun pienenä toinen huusi kuin syötävä edes nähdessään imurin, toinen taas kiipesi aina imurin päälle. Jos toinen aikuinen on vaikka tunnin illalla lasten kanssa ulkona, ehtii toinen tehdä sillä aikana vaikka mitä, kun saa touhuta rauhassa. Lahkeessa roikkuva ja syliin haluava lapsi nyt hidasti ainakin minun tekemisiäni.
Kommentoin myöhemmin lisää tuosta monen tunnin päiväunista, siis sitten, kun olen lopettanut nauramisen.
Pyykkikoneen tai tiskikoneen päällelaittamiseen menee minuutti, tyhjentämiseen muutama. Kyllä täytyy olla saamaton laiskuri jos ei tähän löydä aikaa.
Eihän noita voi yksin jättää päälle, jos kukaan ei ole kotona, herranen aika sentään! Pitäisi sinunkin tajuta noin yksinkertainen asia.
Missä käskin jättää ne yksin päälle? Ei kukaan ulkoile lasten kanssa koko 9-10 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammojen koottuja selityksiä... pyykinpesu ei onnistunut koska konetta ei voi jättää yksin päälle... Hohhoijjaa...sinäkö lähdet lasten kanssa kotoa samalla oven avauksella miehesi kanssa ja palaatte kotiin samaan aikaan miehesi työpäivän jälkeen?
Kun minä olin kotona lasten kanssa, tein tietysti kaikki kotityöt. Kun mies tuli töistä, syötiin ydessä, sitten mies lepäsi sohvalla ja sen jälkeen lähdettiin yhdessä ulos tai vietiin lapsia harrastuksiin ja käytiin kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammojen koottuja selityksiä... pyykinpesu ei onnistunut koska konetta ei voi jättää yksin päälle... Hohhoijjaa...sinäkö lähdet lasten kanssa kotoa samalla oven avauksella miehesi kanssa ja palaatte kotiin samaan aikaan miehesi työpäivän jälkeen?
Kirjoitin, että lasten kanssa ulkoillessa en voinut tehdä samaan aikaan kotitöitä. Minulle vastattiin, että niiden päälle laittaminen kestää vain napin painalluksen verran. En jätä koneita päälle, jos kukaan ei ole kotona. Olen edelleen sitä mieltä, että välillä on mukava tehdä kotitöitä yksin ilman lahkeessa roikkuvaa ja syliin haluavaa lasta. Sinulta tuokin onnistuu, vai?
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin kotona lasten kanssa, tein tietysti kaikki kotityöt. Kun mies tuli töistä, syötiin ydessä, sitten mies lepäsi sohvalla ja sen jälkeen lähdettiin yhdessä ulos tai vietiin lapsia harrastuksiin ja käytiin kaupassa.
Lähtikö mies mukaan vai jäikö hän sohvalle toipumaan työpäivästä? Varo nyt, saat palstamiehet kimppuusi, jos et antanut miehen levätä iltaa yksikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos varaat itsellesi yön hotellista sellaiselle päivälle kun miehesi ei ole töissä. Näin mies joutuu itse kokemaan miten helppoa sinun on.
Muumilauluja ja sormivärejä harrastavan äitylin pitääkin päästä hotelliin lepäämään, kun ei päivän aikana saa edes lapsiaan ulos tai pesukonetta päälle. Aika tosin menee luultavasti av-palstalla.
En tee töiden jälkeen välttämättä mitään kotitöitä, jos en jaksa. Olen pitänyt sitä periaatetta, että se joka sotkun saa aikaan, se myös korjaa sen pois.
t. mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkö se äityli onkin sitten ykskaks koko päivän lasten kanssa ulkona?
Vierailija kirjoitti:
En tee töiden jälkeen välttämättä mitään kotitöitä, jos en jaksa. Olen pitänyt sitä periaatetta, että se joka sotkun saa aikaan, se myös korjaa sen pois.
t. mies
Juurikin näin. Äityli siellä kotona on se joka sotkee, joten luulisi edes omat paskansa siivoavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata syöksyä suin päin yhteen ja lisääntyä. Viisaampaa olisi ensin seurailla kaikessa rauhassa, millaisesta tyypistä on kysymys, siis molemmin puolin. Yksi hyvä tapa on seurata, miten kumppani käyttäytyy vanhempiaan ja sisaruksiaan kohtaan. Osallistuuko kumppani esim. kotitöiden tekoon kotona käydessään, vai vetääkö vain lonkkaa, kun tekee niin raskasta työtä. Tyttärethän ainakin aikaisemmin totutettiin jo nuoresta pitäen tekemään kotitöitä, mutta monet pojat pääsivät kuin koira veräjästä. Jos siis tällaisen kultakimpaleen kanssa lyö hynttyyt yhteen, voi olla, että apua on turha odottaa, edes pyytämällä.
Mun mies ei tee kotitöitä, ellei erikseen käske. Tosi tympeää. Ei huomaa, että tarttis imuroida, vaikka lattialla olis 5 cm kerros hiekkaa. Anoppilassa on kauhea siivo, jos sellaisessa ympäristössä on kasvanut, niin onko nyt niin ihme, kun siisteyskäsitys on mitä on... Nurmikon ymmärtää kyllä leikata, ja autoista huolehtii. Mutta siivous, kokkaus, tmikään pyykkiin liittyvä... ei vaan osaa.
On teillä uusavuttomia miehiä.
On tuo mun mies kieltämättä uusavuton. Mutta rakas. Yrittää parhaansa, mutta kun perustaitoja puuttuu, niin kaikki onnistuu hyvin hitaasti. Mutta tosiaan, anoppi on koulukuntaa "teen ite, kun tenavat vaan sotkoo", niin en ihmettele, että perunoiden kuorimiseen menee aikuiselta mieheltä ikuisuus. Parempaan suuntaan kuitenkin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin, että lasten kanssa ulkoillessa en voinut tehdä samaan aikaan kotitöitä. Minulle vastattiin, että niiden päälle laittaminen kestää vain napin painalluksen verran. En jätä koneita päälle, jos kukaan ei ole kotona. Olen edelleen sitä mieltä, että välillä on mukava tehdä kotitöitä yksin ilman lahkeessa roikkuvaa ja syliin haluavaa lasta. Sinulta tuokin onnistuu, vai?
Sitten vastasit kyllä väärään lainausketjuun koska tässä vain ihmeteltiin tuota että miten koko päivästä ei löydy sitä muutamaa minuuttia, jolloin ehtisi painamaan tiskikoneen ja pyykkikoneen nappia ja tyhjentämään koneen. Nuo koneiden tekemät kotityöthän ei vaadi yhtään mitään joten onnistuu kyllä vaikka lapset pyörisikin jaloissa. Ihmettelen myös tuota että miksi niitä kotitöitä ei voi tehdö lasten kanssa. Lapset näkisi samalla sitä kodinhoitoa.